Department of scientific and educational publications
+7 (495) 666-29-30
e-mail:

СОДЕРЖАНИЕ «НАУЧНОЕ ОБОЗРЕНИЕ: ГУМАНИТАРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ» № 11-2016

ПЕДАГОГИКА

 

СОЦИАЛЬНЫЕ КОММУНИКАЦИИ В КОНТЕКСТЕ ВИРТУАЛЬНОЙ РЕАЛЬНОСТИ



Новолодская Татьяна Алексеевна, канд. филос. наук, доцент, доцент кафедры социальных и гуманитарных наук, ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики»: Россия, 197101, г. Санкт-Петербург, Кронверкский просп., 49.

Тел.: (812) 233-00-89

E-mail:

Аннотация. В статье рассматривается понятие виртуальной реальности и ее специфика в обеспечении социальных коммуникаций. Прослеживается зависимость человека от информационных потоков, которые превращаются в  мощную систему по формированию стереотипов его поведения и восприятия событий. Выяснятся, насколько сетевые коммуникации помогают человеку по-новому организовать свой диалог с миром и найти новые ориентиры для определения своего места в нем. Дается анализ становления сетевого образования и связанных с ним проблем: с  одной стороны, таких, как иное содержание образования, его организация, обеспечение взаимосвязи и  взаимодействия с  инновационным движением и  социокультурными явлениями; с другой – потребностями и возможностями массовой педагогической практики, ее отношением к внедрению новых технологий.

Ключевые слова: виртуальная реальность, онтологический статус, артефакт, гипертекст, сетевое образование, информационное общество, социокультурный контекст.



SOCIAL COMMUNICATION IN THE SETTING OF VIRTUAL REALITY



Novolodskaya Tat’yana Alekseevna, Cand. of Philos. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Social Sciences and Humanities Department, Saint Petersburg National Research University оf Information Technologies, Mechanics and Optics. Russia.

Keywords: virtual reality, ontologic status, artefact, hypertext, on-line education, information society, socio-cultural context.

The article deals with the concept of virtual reality and its features of providing social communication. One can trace human dependence from the information flowsthat turn to a powerfulsystem of his behavioralstereotypes and the event perception formation. The article explains how on-line communication help people to reorganize their dialog with the world and to find new directions for defining their place in it. The author gives an analysis of the formation of on-line education and related issues. On the one hand, these issues are in the field of different content of education, its organization, provision of interconnection and interaction with the innovative movement and sociocultural phenomena. On the other hand it can be the needs and capabilities of mass pedagogical practice and its response to the introduction of new technology.



ЭКОЛОГИЯ ЖИЗНЕДЕЯТЕЛЬНОСТИ СОЦИАЛЬНЫХ СУБЪЕКТОВ В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ



Жилина Алла Ивановна, д-р пед. наук, профессор, зав. кафедрой дополнительного профессионального образования, ГАОУ ВО Ленинградской области «Ленинградский государственный университет им. А. С. Пушкина»: Россия, 196605, Санкт-Петербург, г. Пушкин, Петербургское шоссе, 10.

Сергеева Марина Георгиевна, д-р пед. наук, доцент, вед. науч. сотрудник, ФГБНУ «Институт стратегии развития образования РАО»: Россия, 105062, г. Москва, ул. Макаренко, 5/16.

Тел.: (812) 466-65-58

E-mail:

Аннотация. В  статье раскрывается проблема экологии человека и  человеческого общества в целом. Возможность создания здоровой, экологически чистой, безопасной и социально комфортной среды обитания человека может быть успешно решена в условиях формирующейся глобальной системы образования, если каждый обучающийся станет ее активным социальным субъектом. Раскрывается понятие «социальный субъект деятельности» как человек, который выступает на основании синтеза имеющихся у него знаний в качестве проектировщика и исполнителя своей или общей программы деятельности либо проекта. При этом получить необходимые фундаментальные знания о сфере экологии природы, общества, отношений и других сфер бытия человек может только в  условиях системного, целенаправленного образования, где он выступает как субъект познавательной деятельности и взаимоотношений, организации своей жизнедеятельности и развития общества. Особое внимание уделено формированию ценностных ориентаций в структуре личности, которые образуют высший, осознаваемый ею тип определенного восприятия условий своей жизнедеятельности, в том числе и экологически значимый.

Ключевые слова: экология, экология жизнедеятельности социальных субъектов, экология человека, социальный субъект деятельности, личностные ценности, ценностные ориентации субъектов образования.



LIVING ECOLOGY OF SOCIAL SUBJECTS IN THE MODERN EDUCATION SYSTEM



Zhilina Alla Ivanovna, Dr. of Ped. Sci., Prof., head of Supplementary Vocational Education Department, Pushkin Leningrad State University. Russia.

Sergeeva Marina Georgievna, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., leading researcher, Institute for Strategy of Education Development of the RAE. Russia.

Keywords: ecology, living ecology of social subjects, human ecology, social subject involved in activity, personal values, value orientation of educational subjects.

The article deals with the problem of human ecology and human society as a whole. The ability to create a healthy, environmentally friendly, safe, and socially comfortable human environment will be successfully achieved in the emerging global educational system, if each student becomes its active social subject. The notion of “social subject involved in activity” is described as a person who acts on the basis of synthesis of his/her existing background as a creator and actor of his/her own or general activity program or project. At the same time, to obtain the necessary fundamental knowledge about the sphere of natural ecology, society, relationships, and other spheres of living, a person can only go into a systemic targeted education, where he/she is viewed as a subject of cognitive activities and relations, facilitator of his/her own life and social development. Special attention is given to the development of valuable orientationsin the personality structure, that form the highest, reportable type of certain perception of the living conditions, including environmentally significant one.



НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ



Иващенко Анастасия Сергеевна, магистр, ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Одноворов Евгений Павлович, магистр, ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Чернов Роман Олегович, канд. техн. наук, доцент, доцент кафедры автоматизации и электроснабжения, ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Тел.: (495) 781-80-07

E-mail:

Аннотация. В  современном мире в  связи с  непрерывным развитием технологий неуклонно растут требования к квалификации трудящихся. Определяющее значение помимо личностных качеств человека имеют его профессиональные навыки. В связи с этим предполагается повышение требований к уровню образования, получаемому будущими специалистами не только в высшем учебном заведении, но и в общеобразовательных и профессиональных учебных заведениях. Повышение заинтересованности учащихся и интеграция в образовательный процесс научной деятельности способствуют решению этого вопроса. Учащиеся получают стимул для самостоятельной работы с  учебным материалом и  для поиска дополнительной информации в сторонних источниках с целью успешного решения поставленной задачи. Кроме этого, ученики наблюдают практическую применимость теоретических знаний, что также способствует успешному протеканию образовательного процесса.

Ключевые слова: педагогика, научно-исследовательская работа, профориентация.



RESEARCH EDUCATION



Ivashchenko Anastasiya Sergeevna, master’s degree holder, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Odnovorov Evgeny Pavlovich, master’s degree holder, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Chernov Roman Olegovich, Cand. of Tech. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Automation and Electric Power Supply Department, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Keywords: pedagogy, research work, professional orientation.

In today’s world, taking into account the continuously evolving technology, requirements for the workers’ qualification are steadily growing. In addition to the personal qualities, person’s professional skills are of significant importance. In this regard, the increase of requirements to the level of future experts education is to be assumed not only in higher educational institutions, but in secondary and technical schools as well. One of the main pedagogic issues that contributes to the solution of the problem is increasing students’ interest and integrating research activitiesin educational process. Students receive a motivation for independent work with learning materials and search for more information in other sources for the successful solution of the set problem. In addition, the students observe the practical application of theoretical knowledge, which also contributes to the successful educational process.



МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ САМООБУЧЕНИЯ БУДУЩЕГО СПЕЦИАЛИСТА В ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ВИРТУАЛЬНОМ СООБЩЕСТВЕ



Пац Марина Владимировна, канд. филос. наук, доцент, доцент кафедры иностранных языков, ФГБОУ ВО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. Германа Титова, 28.

Тел.: (841-2) 49-72-77

Е-mail:

Аннотация. В  статье рассматривается авторская технология самообучения субъекта образования (выпускника вуза) в профессиональном сетевом сообществе как метод развития его подготовленности к  инновационной деятельности. Технология фундируется базовыми положениями социального конструктивизма, отражающими актуальность обучения ценностно-осмысленному творчеству будущего специалиста, креативного практика. Показана обусловленность участия последнего в коллективном формате обучения в современном социокультурном контексте. Предпринята попытка выявления дидактического инструментария, способствующего принятию студентом нового подхода к самообучению. Сделан акцент на концептуальных моментах личностно-профессионального развития будущего специалиста и  поиск баланса между транзитивным внешним воздействием на выпускника и его автономией. Раскрыт образовательный потенциал профессионального сетевого сообщества. Особое внимание уделено факторам, детерминирующим развитие инновационности субъекта образования в рамках предлагаемой технологии. Выявлены возможности самообучения через проектирование пространства сообщества единомышленников. Выделены цель и задачи сетевого сообщества практиков. Рассмотрены составляющие профессионального виртуального сообщества, показаны его особенности и преимущества в сравнении с традиционным образовательным коллективом единомышленников.

Ключевые слова: технология самообучения выпускника вуза, профессиональное сетевое сообщество, диалог, взаимодействие, креативность и инновационность.



METHODOLOGICAL SELF-STUDY GUIDELINES FOR A FUTURE SPECIALIST IN THE PROFESSIONAL ONLINE COMMUNITY



Pats Marina Vladimirovna, Cand. of Philos. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Foreign Languages Department, Penza State University of Architecture and Construction. Russia.

Keywords: self-study technology for the higher education institution graduate, professional online community, dialogue, interaction, creativity and innovativeness.

The article deals with the author’s selfstudy technology for the subject of education (higher education institution graduate) in the professional online community as a training method for preparing him/her for innovation activity. Technology is based on the basic provisions of social constructivism reflecting the relevance of teaching value-conscious work to future experts, e. g. creative practicians. Background of latter’s participation in the collective learning format is shown in current socio-cultural context. The author has made an attempt to identify a didactic tooling that promotes the adoption of a new self-study approach by a student. Emphasis is placed on the conceptual aspects of future specialist’s personal and on professional development and on finding a balance between transitive external influence on the graduate and his autonomy. Educational opportunities of the professional online community are revealed. Special attention is paid to the factors determining the development ofsubject of education innovativeness within the proposed technology. The opportunities of selfstudy through the design of the space-minded community are revealed. Goal and objectives of the practicians online community are determined. The components of a professional online community are examined with showing its features and advantages in comparison with traditional educational team of like-minded colleagues.



НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО ОБОСНОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ ЯВЛЕНИЙ В КОНТЕКСТЕ РАЗВИТИЯ ИННОВАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СУБЪЕКТОВ СОЦИАЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СФЕРЫ



Федоров Олег Геннадьевич, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры социальной коммуникации и организации работы с молодежью, ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет»: Россия, 127051, г. Москва, ул. Сретенка, 29.

Тел.: (495) 632-94-33

E-mail:

Аннотация. На основе анализа большого числа научно-методических источников представлена трактовка понятий, встречающихся в процессе описания результатов исследования социальной сферы. Раскрывается сущность этих понятий, определены связи между ними. В их число входят социально-образовательное пространство, социальная сфера, социально-образовательная сфера, социально-образовательная система, субъекты социальной сферы, пространство интересов, сфера интересов, целевая группа. Показаны причинно-следственные связи между различными социальными явлениями, определяющими состояние и перспективу развития социальной системы, субъектов социально-образовательной сферы. Рассмотрение социальных явлений как факторов, влияющих на состояние и  поведение людей, а  также как результата деятельности человека может служить подходом к разработке критериев для оценки инновационной компетентности специалистов, оценки состояния в  обществе различных категорий граждан. Статья ориентирована на руководителей различного уровня, педагогов и специалистов, а также исследователей, занимающихся изучением социальных явлений, развитием науки и образования.

Ключевые слова: социальная среда, компетентность, инновация, социальная сфера, сфера образования, пространство интересов, сфера интересов, риск.



SOME ASPECTS OF CONCEPTUAL GROUND OF SOCIAL PHENOMENA IN THE CONTEXT OF DEVELOPING THE INNOVATIVE COMPETENCE OF THE SUBJECTS OF SOCIAL AND EDUCATIONAL SPHERE



Fedorov Oleg Gennad’evich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Social Communication and Youth Outreach Organization Department, Moscow State University of Psychology and Education. Russia.

Keywords: social environment, competence, innovation, social sphere, education sphere, space of interests, sphere of interests, risk.

The author presents the rendering of concepts occurring in the process of describing the results of the social sphere research based on the analysis of a wide range of research and methodology sources. The subject matter of these notions is revealed, as well as the connections between them are defined, namely the socioeducational context, social sphere, socioeducational sphere, socio-educational system, subject of the social sphere, interest area, sphere of interests, target audience. The author shows cause and effect relationships between various social phenomena, which determine the state and prospects of social system’s development, as well as the subjects of socio-educational sphere. Consideration of social phenomena as factors influencing the people’s state and behavior and as a result of human activity may serve as an approach for the elaboration of criteria for assessing the innovative competence of specialists and the socialstate ofsome categories of citizens. The article is aimed at managers of any level, teachers and specialists, as well as at researchers in the field of social phenomena and development of science and education.



СИСТЕМНО-КОМПЛЕКСНЫЙ АНАЛИЗ ФЕНОМЕНА НООСФЕРНОЙ КУЛЬТУРЫ



Молодиченко Тамара Алексеевна, канд. психол. наук, доцент, доцент кафедры теоретических основ физического воспитания, ФГБОУ ВО «Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

Морозова Елена Евгеньевна, д-р биол. наук, доцент, зав. кафедрой начального естественно-математического образования, ФГБОУ ВО «Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

Рагимова Ольга Александровна, канд. мед. наук, д-р филос. наук, доцент, профессор кафедры технологического образования, ФГБОУ ВО «Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

Тел.: (845-2) 26-16-96

E-mail:

Аннотация. В статье рассматриваются феномены ноосферной культуры, а также пути, средства и  приемы ее формирования у  субъектов современного образования. Авторы используют для  раскрытия проблемы ноосферной культуры системно-комплексный подход, проводя медико-философский, социологический, социально-психологический, социоакмеологический и  психолого-педагогический анализы. В  работе предлагаются авторское видение сущности и существования ноосферной культуры, формулируются понятия «ноосферная культура», «механизмы становления ноосферной личности и ноосферной культуры», «социальное здоровье», «акмеологизация», «ноосферно-центрированная личность», «нравственная экологизация ноосферной личности» и др. Приводятся примеры многолетних исследований, описывается опыт формирования базовых свойств ноосферной культуры у  субъектов научно-образовательного общества (школьников и студентов): социального здоровья, качеств ноосферно-центрированной личности (духовности, душевности, общественного интеллекта, акмеологичности, вселенскости, нравственной экологизации).

Ключевые слова: ноосфера, ноосферная культура, социальное здоровье, научно-образовательное общество, акмеологизация, нравственная экологизация.



SYSTEM AND COMPLEX ANALYSIS OF THE NOOSPHERIC CULTURE PHENOMENON



Molodichenko Tamara Alekseevna, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Teoretical Basis of Physical Education Department, Saratov State University. Russia.

Morozova Elena Evgen’evna, Dr. of Biol. Sci., Ass. Prof., head of Elementary Natural and Mathematical Education Department, Saratov State University. Russia.

Ragimova Ol’gaAleksandrovna, Cand. of Med. Sci., Dr. of Philos. Sci., Ass. Prof., Prof. of Technological Education Department, Saratov State University. Russia.

Keywords: noosphere, noospheric culture, social health, academic society, acmeologization, moral ecologization.

The article deals with the noospheric culture phenomenа as well as with the means and methods of its development among modern education subjects. To explore the problems of noospheric culture, the authors use system and complex approach, conducting medical and philosophical, sociological, sociopsychological, socioacmeological, and psycho-pedagogical analysis. The article suggests the author’s vision of the essence and existence of the noospheric culture and defines conceptssuch as “noospheric culture”, “mechanisms of development of noospheric personality and noospheric culture”, “social health”, “acmeologization”, “noospherecentered personality”, “moral ecologization of noospheric personality”, and others. Examples of long-term research are given, and the experience of the basic properties of the noospheric culture development among academic community members (schoolchildren and students) is described, including social health, noospherecentered person’s qualities(spirituality, affection, social intelligence, acmeologism, universality, moral ecologization).



ДЕЯТЕЛЬНОСТНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ К РАЗВИТИЮ ПРОСТРАНСТВЕННОГО МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ



Василенко Алевтина Викторовна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры физического и математического образования, ФГБОУ ВО «Благовещенский государственный педагогический университет»: Россия, 675000, Амурская обл., г. Благовещенск, ул. Ленина, 104.

Десятирикова Людмила Анатольевна, канд. пед. наук, доцент кафедры информатики и методики преподавания информатики, ФГБОУ ВО «Благовещенский государственный педагогический университет»: Россия, 675000, Амурская обл., г. Благовещенск, ул. Ленина, 104.

Тел.: (201) 77-77-50

E-mail:

Аннотация. В статье описаны направления методической подготовки учителя к обучению геометрии, ориентированному на развитие пространственного мышления учащихся, охарактеризованы ее компоненты. Основными критериями определения уровней сформированности такой подготовки являются мотивационный (характеризующийся профессиональной направленностью и степенью интереса к деятельности), когнитивный (характеризующийся сформированной системой знаний структуры пространственного мышления и  его компонентов, условий его развития при обучении геометрии, образовательных возможностей педагогических технологий, использование которых способствует эффективному развитию пространственного мышления и приемов их использования), технологический (характеризующийся достаточным уровнем владения педагогическими технологиями, использование которых способствует эффективному развитию пространственного мышления, и приемами их использования) и  рефлексивный (характеризующийся способностью осуществлять анализ собственной профессиональной деятельности и деятельности учащихся, направленной на развитие пространственного мышления и совершенствование своей методики обучения).

Ключевые слова: пространственное мышление, готовность к обучению геометрии, обучение геометрии, ориентированное на развитие пространственного мышления, уровни готовности, критерии готовности.



THE ACTIVITY COMPONENT OF THE VOCATIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHER OF MATHEMATICS IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ SPATIAL THINKING



Vasilenko Alevtina Viktorovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Physical and Mathematical Education Department, Blagoveschensk State Pedagogical University. Russia.

Desyatirikova Lyudmila Anatol’evna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Informatics and Informatics Teaching Methods Department, Blagoveschensk State Pedagogical University. Russia.

Keywords: spatial thinking, geometry readiness, teaching geometry, focused on the development of spatial thinking, readiness levels, readiness criteria.

This article describes the directions for teacher training for teaching geometry, focused on the development ofspatial thinking ofstudents; the article also characterites components ofsuch instructional technology. The main criteria for determining the level of development of such training are the motivational (characterized by professional orientation, the degree of interest in activities), cognitive (characterized by a formed system of knowledge about structures of spatial thinking and its components, its development conditions in teaching geometry, educational opportunities of instructional technologies, the use of which aids the efficient development of spatial thinking, and methods of their application), technological (characterized by a sufficient level of knowledge in instructional technologies, the use of which aids the efficient development of spatial thinking, and methods of their use), reflexive (characterized by the ability to analyze their own professional activities, which are and students activities, which are aimed at the development of spatial thinking, and improve their teaching methods).



МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ДИЗАЙНЕРА-ПЕДАГОГА ПОСРЕДСТВОМ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ВУЗЕ



Рак Екатерина Викторовна, аспирант кафедры педагогики, ФГБОУ ВО «Брянский государственный университет им. академика И. Г. Петровского»: Россия, 241036, г. Брянск, ул. Бежицкая, 14.

Кузьменко Александр Анатольевич, канд. биол. наук, доцент, доцент кафедры инженерной педагогики и психологии, ФГБОУ ВО «Брянский государственный университет им. академика И. Г. Петровского»: Россия, 241036, г. Брянск, ул. Бежицкая, 14.

Тел.: (483-2) 66-65-38

E-mail:

Аннотация. Авторами определены факторы, при которых коммуникативный и художественные аспекты, связанные в единое целое, считаются основополагающим элементом профессиональной деятельности педагога-дизайнера. Произведен учет всех значимых свойств и  индивидуальных характеристик профессиональной деятельности дизайнера-педагога. Определено, что учет значимых свойств и индивидуальных характеристик профессиональной деятельности дизайнера-педагога является значимым при формировании модели коммуникативной компетентности посредством проектной деятельности. Произведен анализ научных трудов исследователей по соответствующему направлению научной деятельности. В  основу разработки модели формирования коммуникативной компетенции включены принципы, предложенные А. В. Степановым, Г. И. Ивановой, Н. Н. Нечаевым: целостность, динамичность, иерархичность и открытость. Произведен анализ взаимных связей процессуального, результативного, содержательного и технологического аспектов формирования модели коммуникативной компетентности. Определены виды учебной деятельности, которые играют важную роль в формировании коммуникативной компетентности профессионального дизайнера-педагога.

Ключевые слова: дизайнер-педагог, коммуникативная компетентность, проектная деятельность.



DEVELOPMENT MODEL OF TEACHER-DESIGNER COMMUNICATIVE COMPETENCE BY MEANS OF PROJECT ACTIVITIES AT UNIVERSITY



Rak Ekaterina Viktorovna, postgraduate student of Pedagogy Department, Bryansk State Academician I. G. Petrovsky University. Russia.

Kuz’menko Aleksandr Anatol’yevich, Cand. of Biol. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Engineering Pedagogy and Psychology Department, Bryansk State Academician I. G. Petrovsky University. Russia.

Keywords: teacher-designer, communicative competence, project activity.

The authors identified factors, under which the communicative and artistic aspects connected as a whole, are considered to be a fundamental element in teacher-designer’s professional activity. A record of all significant properties and individual characteristics of teacher-designer’s professional activity has been produced. It determined that the record of the significant properties and individual characteristics of teacher-designer’s professional activity is important for the development of communicative competence model by means of project activity. The analysis of researchers’ scientific works is made. Principles proposed by A.  V. Stepanov, G. I.  Ivanova, N. N. Nechayev, namely the integrity, dynamism, hierarchy, openness, are included to the basis of the model of forming the communicative competence development. The analysis of interconnections between procedural, effective, meaningful, and technological aspects of the developmentmodel of communicative competence has been conducted. The types of learning activities, which play an important role in the development of teacher-designer’s professional communicative competence, are determined.



СИСТЕМНО-СИНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД К ИССЛЕДОВАНИЮ ПРОБЛЕМЫ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВУЗЕ



Корчагин Владимир Николаевич, д-р пед. наук, доцент, вед. науч. сотрудник кафедры педагогики и психологии, ФГБОУ ВО «Пензенский государственный технологический университет»: Россия, 440039, г. Пенза, пр-д Байдукова / ул. Гагарина, 1а/11.

Тел.: (841-2) 49-54-41

E-mail:

Аннотация. В  статье в  контексте системно-синергетического подхода дается характеристика информационно-образовательной среды вуза как многоуровневого образовательного комплекса. Являясь результатом взаимодействия информационно-образовательного пространства и субъектов образовательного процесса, эта педагогическая система обеспечивает эффективную реализацию в вузе непрерывного профессионального образования. Доминирующими условиями такого взаимодействия являются субъектность познающего сознания его участников, открытость исходящей информации, нестабильность гармоничных отношений между участниками, самоопределение педагогических приоритетов, переход от педагогического управления к самоуправлению, доминантность возрастного развития обучающихся, воспитательный резонанс, системогенетичность, системная и  гармоническая сообразность. Синергетический характер функционирования данной системы обусловлен тем, что ее существование и развитие подчиняются не только законам диалектики, но и  законам системного синергетизма. Из объективных законов системного синергетизма вытекают методологические принципы (систем, гармонии, системогенеза, сообразности, синергетизма), знание и  соблюдение которых важно для реализации стратегии непрерывного образования личности.

Ключевые слова: системно-синергетический подход, непрерывное образование, технический вуз.



SYSTEM-SYNERGETIC APPROACH TO THE PROBLEM OF CONTINUING EDUCATION AT HIGHER EDUCATION INSTITUTION



Korchagin Vladimir Nikolaevich, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., leading researcher of Pedagogy and Psychology Department, Penza State Technological University. Russia.

Keywords: system-synergetic approach, continuing education, technical university.

The article in the context of systemsynergetic approach describes the information and educational environment of higher educational institution as a multilevel educational complex. Being a result of the interaction of information and educational space and subjects of the educational process, this pedagogical system ensures the effective implementation of continuing professional education at higher education institution. Dominating conditions of such interactions are: subjectivity of its members consciousness, openness of outgoing information, instability of harmonious relationships between the participants, selfdetermination of pedagogical priorities,shiftfrom pedagogical management to self-rule, dominance of the developmental age of the students and the educational resonance, systematicity, systemic and harmonic conformity. The synergistic nature of the functioning system is due to the fact that its existence and development is subject not only to the laws of dialectics, but also to the laws of the system synergism. Objective laws of the system synergism follow in methodological principles (which are systems, harmony, systemogenesis, congruity,synergism), knowledge and compliance of which is important for the realization of the continuing person’s education strategy.



ЭТАПЫ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БАКАЛАВРОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ



Скворцов Александр Владимирович, науч. сотрудник, ст. преподаватель кафедры естествознания и географии, ГАОУ ВО Ленинградской области «Ленинградский государственный университет им. А. С. Пушкина»: Россия, 196605, Санкт-Петербург, г. Пушкин, Петербургское шоссе, 10.

Тел.: (812) 414-58-56

E-mail:

Аннотация. В статье исследуются вопросы профессиональной творческой деятельности будущих специалистов, формирования готовности к ней, этапы и критерии сформированности готовности бакалавров к профессиональной творческой деятельности. Вводится новое научное понятие – «профессиональная творческая деятельность учителя-предметника», под которой подразумевается комплекс его педагогических действий на основе теоретических знаний и практических умений, направленных на самостоятельное открытие новых, нестандартных путей и способов решения профессиональных задач по усвоению содержания предмета, проявлению индивидуальных особенностей обучающихся, воспитание через предмет положительных личностных качеств. Уточняется понятие «готовность», под которым понимается интегративное качество личности выпускника, основанное на владении знаниями и умениями в области профессиональной деятельности, на накопленном первоначальном опыте таковой, владении приемами разрешения проблемных ситуаций и нестандартного решения профессиональных задач. Предлагаются этапы формирования готовности бакалавров к профессиональной творческой деятельности, приводятся разработанные автором критерии оценки готовности на каждом этапе.

Ключевые слова: профессиональная творческая деятельность, готовность, проблемный подход, проблемные задания, компетентность.



DEVELOPMENT STAGES OF BACHELORS’ READINESS FOR PROFESSIONAL CREATIVE ACTIVITY



Skvortsov Aleksandr Vladimirovich, researcher, senior lecturer of Natural Science and Geography Department, Pushkin Leningrad State University. Russia.

Keywords: professional creative activity, readiness, problematic approach, problem tasks, competence.

The article examines the issues of professional creative activity of the future specialists, development of their readiness to this activity, as well asthe steps and criteria of formed readiness of bachelors to professional creative activity. A new scientific concept is introduced – professional creative activity of a subject teacher, which means a set of his/her pedagogical actions on the basis of theoretical knowledge and practicalskills aimed at the self-discovery of new, unconventional ways and solving professional problems by digestion of the subject’s content, expression of students individual characteristics, education through positive personality traits. The readiness concept is determined, which means the integrative quality of graduate’s personality, which is based on having skills and knowledge in the professional activity sphere, gained initial experience of such knowledge, having skills to resolve problem situations and unusual professional goals. The article also offers the development stages of bachelors’ readiness for professional creative activities, and gives the criteria for assessing readiness at every stage that are developed by the author.



КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТ ОБУЧЕНИЯ ДЕЛОВОМУ ОБЩЕНИЮ НА ИНОСТРАННОМ ЯЗЫКЕ В НЕЯЗЫКОВОМ ВУЗЕ



Нурова Лилия Рашатовна, канд. филол. наук, доцент, доцент кафедры языкознания и иностранных языков, Казанский филиал ФГБОУ ВО «Российский государственный университет правосудия», (г. Казань): Россия, 420088, Республика Татарстан, г. Казань, ул. 2-я Азинская, 7a.

Тел.: (843-2) 73-16-54

E-mail:

Аннотация. В  современных условиях интеграции России в  международное экономическое пространство одной из первостепенных задач обучения иностранному языку в  неязыковом вузе является формирование у студентов компетенции иноязычного делового общения. Данная компетенция рассматривается в  работе как многомерное образование, являющееся результатом взаимодействия трех базовых компонентов: лингвокоммуникативного, предполагающего умение адекватно использовать языковые средства для осуществления деловой коммуникации, предметного, включающего в себя профессиональные знания, и межкультурного, основанного на знании национально-культурной специфики языкового сообщества. В статье подчеркивается особая значимость межкультурного компонента и обосновывается необходимость его включения в содержание обучения деловому общению на иностранном языке, выделяются основные принципы проектирования занятий, направленных на формирование навыков эффективного межкультурного взаимодействия в деловой сфере.

Ключевые слова: компетенция иноязычного делового общения, иноязычная подготовка, межкультурный компонент, деловая культура, национально-культурная специфика.



CULTURAL ASPECT OF TEACHING BUSINESS COMMUNICATION IN A FOREIGN LANGUAGE IN NON-LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTION



Nurova Liliya Rashatovna, Cand. of Phil. Sci., Ass. Prof., The Kazan branch of The Russian State University of Justice. Russia.

Keywords: competence of foreign business communication, foreign language training, cross-cultural component, business culture, national and cultural specifics.

In modern conditions of Russia’s integration into the international economic space, one of the primary objectives of foreign language teaching in non-language higher educational institution is the development of business communication competence in a foreign language among students. This competence is seen in the article as a multidimensional unit, which isthe result of the interaction of three basic components: lingvo-communicative (it requires the ability to adequate applying of the language tools in business communication) objective (it includes the professional knowledge), and crosscultural, based on knowledge of the national and cultural identity of the linguistic community. The article emphasizes the significant importance of the cross-cultural component, provesthe necessity to include it in business communication teaching programme in a foreign language, outlines key principles of classesstructure aimed at developing effective cross-cultural communication skills in business.



ИНТЕРАКТИВНЫЕ МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ ПРИ ФОРМИРОВАНИИ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОГО ВЫПУСКНИКА ВУЗА



Полицинская Екатерина Викторовна, канд. пед. наук, доцент кафедры экономики и автоматизированных систем управления, Юргинский технологический институт (филиал) ФГАОУ ВО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 652057, Кемеровская обл., г. Юрга, ул. Ленинградская, 26.

Полицинский Евгений Валериевич, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры естественнонаучного образования, Юргинский технологический институт (филиал) ФГАОУ ВО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 652057, Кемеровская обл., г. Юрга, ул. Ленинградская, 26.

Тел.: (384-51) 7-77-67

E-mail:

Аннотация. Модернизация российского образования существенно затрагивает организацию образовательного процесса в высших учебных заведениях. Все это ориентирует систему высшего образования на подготовку выпускников, обладающих общекультурными и профессиональными компетенциями, умеющих ориентироваться на рынке труда, выгодно представить себя и выдержать конкурентную борьбу с другими претендентами на рабочее место. Поэтому приоритетная задача высшей школы – создать условия для подготовки выпускника, конкурентоспособного на рынке труда. Одним из средств, которые позволяют приблизиться к  достижению данной цели, выступают интерактивные методы обучения. В статье рассматриваются интерактивные формы и методы обучения, способы их применения в образовательном процессе вуза. В качестве интерактивных методов обучения представлены кейс-технологии, деловые игры и дебаты, реализация которых позволит повысить уровень конкурентоспособности выпускника вуза.

Ключевые слова: интерактивные методы обучения, кейс-технологии, деловые игры, конкурентоспособный выпускник вуза.



INTERACTIVE TRAINING METHODS IN FORMATION OF A COMPETITIVE GRADUATE



Politsinskaya Ekaterina Viktorovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Economics and Automatic Control Systems Department, Yurga Technological Institute (branch of Tomsk Polytechnic University). Russia.

Politsinsky Evgeny Valerievich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Natural Sciences Education Department, Yurga Technological Institute (branch of Tomsk Polytechnic University). Russia.

Keywords: interactive training methods, case technology, business games, competitive graduate.

Modernization of Russian education significantly effectsthe organization of education process in higher education institutions. All this aimsthe higher education system at preparing the graduated with general cultural and professional competences, able to be about at the labor market, to give a good showing of himself, and to rough competitive struggle with other job applicants. This being said, the overriding priority of the higherschool isto create conditionsfor preparing competitive graduate for a labor market. One of the means to come closer to this goal are interactive training methods. The article deals with interactive training forms and methods and methods of their application in education process of the higher education institution. The authors consider case technology, business games and debates to be interactive training methods that enable the increase of the level of the graduate competitive ability.



ПУТИ РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ СОХРАНЕНИЯ ЗДОРОВЬЯ СТУДЕНТОВ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ



Даниленко Оксана Валерьевна, канд. пед. наук, доцент, зав. кафедрой безопасности жизнедеятельности и биологии, Орский гуманитарно-технологический институт (филиал) ФГБОУ ВО «Оренбургский государственный университет»: Россия, 462403, Оренбургская обл., г. Орск, просп. Мира, 15a.

Корнева Ирина Николаевна, канд. мед. наук, доцент, доцент кафедры безопасности жизнедеятельности и биологии, Орский гуманитарно-технологический институт (филиал) ФГБОУ ВО «Оренбургский государственный университет»: Россия, 462403, Оренбургская обл., г. Орск, просп. Мира, 15a.

Тихонова Яна Геннадьевна, канд. психол. наук, доцент кафедры безопасности жизнедеятельности и биологии, Орский гуманитарно-технологический институт (филиал) ФГБОУ ВО «Оренбургский государственный университет»: Россия, 462403, Оренбургская обл., г. Орск, просп. Мира, 15a.

Тел.: (353-7) 23-65-80

E-mail:

Аннотация. В  статье рассматривается проблема заболеваемости студенческой молодежи в сравнительном аспекте и проблемы ее профилактики. Проанализированы данные по заболеваемости студентов факультета физико-математического и естественнонаучного образования и факультета среднего профессионального образования Орского гуманитарно-технологического института. Изучена общая заболеваемость обучающихся и заболеваемость по нозологическим группам. Полученные результаты позволяют определить методы сохранения и укрепления здоровья студентов разных групп, повысить эффективность процесса обучения. Только здоровое поколение способно активно работать, созидая национальное богатство и таким образом повышая уровень жизни, и уверенно смотреть в будущее. Состояние здоровья молодых людей определяется множеством факторов, как объективных (экологией, здравоохранением, качеством условий жизни и т. д.), так и субъективных (культурой физической самоорганизации, ценностью здорового образа жизни и самооценкой). При этом решающее значение в данном возрасте имеет вторая группа, поскольку она подвержена реальным изменениям и развитию.

Ключевые слова: уровень здоровья студентов, высшее и среднее профессиональное образование, методы профилактики.



ADDRESSING THE PROBLEMS OF PRESERVING THE HEALTH OF STUDENTS IN EDUCATION ACTIVITY



Danilenko Oksana Valer’evna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., head of Health and Safety and Biology Department, Orsk Institute of Humanities and Technology (branch of Orenburg State University). Russia.

Korneva Irina Nikolaevna, Cand. of Med. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Health and Safety and Biology Department, Orsk Institute of Humanities and Technology (branch of Orenburg State University). Russia.

Tikhonova Yana Gennad’evna, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof. of Health and Safety and Biology Department, Orsk Institute of Humanities and Technology (branch of Orenburg State University). Russia.

Keywords: health state of students, higher and secondary vocational education, prevention methods.

The article studies the problem of the disease incidence of students in a comparative aspect, and the problem of its prevention. The authors have analyzed data on the disease incidence of students of the faculty of physics and mathematics, and science education, and secondary vocational education faculty of Orsk Institute of Humanities and Technology. The authors have also studied the overall disease incidence and the disease incidence of students according to nosological groups. The results obtained allow to determine the methods of preservation and strengthening of the students of different groups’ health, to increase the effectiveness ofthe learning process. Only healthy generation is able to work actively, creating national wealth and thus raising the standard of life, and look forward with confidence. The state of young people’s health is determined by many factors – both objective (environment, health and quality of living conditions, etc.) and subjective (self-organization of physical culture, the value of a healthy lifestyle, self-esteem). The crucial importance in this age group goes to the second ones, because they are subject to real change and development.



ДОСУГ В РОССИИ И МЕХАНИЗМЫ ЕГО СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ



Матвеева Елена Владимировна, канд. социол. наук, доцент, доцент кафедры социально-культурной деятельности, ФГБОУ ВО «Восточно-Сибирский государственный институт культуры»: Россия, 670031, Республика Бурятия, г. Улан-Удэ, ул. Терешковой, 1.

Тел.: (301-2) 23-54-77

E-mail:

Аннотация. В данной статье анализируется такое понятие, как «досуг» в его онтологическом понимании: происходит оценка его значения для системы жизнеобеспечения общества, делаются выводы об актуальности его изучения, приводятся доводы о необходимости повышения его эффективности в  системе «общество – экономика – культура». Особый акцент делается на необходимости совершенствования досуговой практики в регионах, так как для досуговой деятельности традиционно актуальным является ее педагогический характер, в сфере досуга осуществляется социализация подрастающего поколения и  других категорий населения современной России. Приводятся доводы о  развитии научно-технического потенциала досуга, указывается на расширение возрастных границ пользователей досуговыми ресурсами. Большое значение автором статьи отводится роли средств массовой информации в популяризации досуга и вариативности его использования. Разработаны и приводятся механизмы совершенствования досуга в  пяти направлениях: социоэкономическом, социальном, педагогическом, социологическом (исследовательском) и медийном.

Ключевые слова: досуг, общество, культура, досуговая индустрия, маркеры стратификации.



LEISURE ACTIVITIES IN RUSSIA AND MECHANISMS OF THEIR IMPROVEMENT



Matveeva Elena Vladimirovna, Cand. of Sociol. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of SocioCultural Activity Department, East-Siberian State Institute of Culture. Russia.

Keywords: leisure activities, society, culture, leisure industry, stratification markers.

This article examines such notion as leisure activity in its ontological sense: an assessment of its value to the community support systems takes place, conclusions about the relevance of its study are made, reasons for the need to improve its efficiency in the society-economy-culture system are given. Particular emphasis is placed on the need to improve leisure activity practices in the region, as leisure activities have traditionally relevant pedagogical nature because socialization of younger generation and other categories of modern Russia population is carried out in the field of leisure activities. Arguments about the development of scientific and technical potential of leisure activities are given, expansion of the leisure activities age limits is described. The author marks high importance of the part of mass media in the popularization of leisure activities and variability of its use. The ways of improving leisure activities are suggested in five directions, such as socio-economic way, social, pedagogical, research and media; improvement mechanisms of leisure activities in each of the above mentioned directions are developed in the article.



АСПЕКТЫ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ПОДХОДА



Бортновская Инна Александровна, ст. преподаватель, аспирант, ФГБОУ ВО «Благовещенский государственный педагогический университет»: Россия, 675000, Амурская обл., г. Благовещенск, ул. Ленина, 104.

Тел.: (416-2) 52-41-64

E-mail:

Аннотация. В  рамках данной статьи рассматривается понятие практико-ориентированного подхода в  профессиональной подготовке специалистов дошкольного образования в  России. Раскрываются и  определяются сущность и  влияние данного подхода на профессиональное становление будущих педагогов, а  также дается обоснование эффективности и  правомерности использования практико-ориентированного подхода на современном историческом этапе в контексте всеобщей модернизации и оптимизации в профессиональной подготовке педагогов, работающих с  детьми дошкольного возраста. Практико-ориентированный подход предполагает разумное сочетание теоретического образования и  практического опыта. В  целях обеспечения преемственности между содержанием профессионального образования и запросами, потребностями общества возникает необходимость рассмотреть проблему подготовки квалифицированных кадров для дошкольного образования глубже, выйдя за рамки стереотипов и сложившейся системы. Потребность в  изучении и  более грамотном построении образовательного процесса вызвана стремлением общества обеспечить высокое качество жизни современников и, соответственно, последующих поколений.

Ключевые слова: практико-ориентированный подход, система образования, дошкольное учреждение, педагогика, профессиональное обучение.



ASPECTS OF PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS TRAINING IN THE FRAMEWORK OF PRACTICE-ORIENTED APPROACH



Bortnovskaya Inna Aleksandrovna, senior lecturer, postgraduate student, Blagoveschensk State Pedagogical University. Russia.

Keywords: practice-oriented approach, education system, preschool institution, pedagogy, professional training.

In the framework of this article the author considers the concept of practiceoriented approach in professional training of preschool education specialists in Russia. The article reveals and defines the subject matter and the effect of this approach on the professional becoming of future teachers. The article also suggests the substantiation of efficiency and proper use of practice-oriented approach in the modern period in the setting of total modernization and optimization in the field of professional training of teachers dealing with preschool children. Practice-oriented approach suggests reasonable combination of theoretic education and practical experience. In order to provide the continuity between the subject matter of professional education and requirements and demands there is a need to consider the training problem deeper beyond the stereotypes and existing system. The lack of studying and more wise organization of educational process is predetermined by the intention of the society to assure the high quality of life for the contemporaries and the following generations respectively.



ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЕЙ К РАБОТЕ ПО МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ «1 УЧЕНИК: 1 КОМПЬЮТЕР»



Хаблиева Светлана Руслановна, аспирант, ФГБОУ ВО «Северо-Осетинский государственный университет им. К. Л. Хетагурова»: Россия, 362025, Республика Северная Осетия – Алания, г. Владикавказ, ул. Ватутина, 46.

Тел.: (867-2) 53-51-02

E-mail:

Аннотация. В статье рассмотрены составляющие образовательной модели обучения «1 ученик: 1  компьютер», способствующей реализации требований новых образовательных стандартов и использующей в качестве методов обучения информационные технологии и сервисы сетевого взаимодействия. Проанализирован опыт распространения среды электронного обучения, становления модели обучения «1 ученик: 1 компьютер», а также создания автоматизированных рабочих мест педагога и обучающихся. Выделены основные этапы формирования у педагогов навыков работы по этой модели. Предложенный материал позволяет выявить эффективность внедрения модели «1 ученик: 1 компьютер» в учебный процесс в зависимости от опыта использования электронных учебников, информационно-коммуникационных технологий и электронных образовательных ресурсов, понимания педагогических основ данной модели, а также мотивации к ведению инновационной работы.

Ключевые слова: модернизация, информатизация, электронное обучение, электронные образовательные ресурсы, модель обучения «1 ученик: 1 компьютер».



TEACHERS' TRAINING FOR WORKING IN THE FRAMEWORK OF THE LEARNING MODEL “1 STUDENT: 1 COMPUTER”



Khablieva Svetlana Ruslanovna, postgraduate student, North Ossetian State University named after K. L. Khetagurov. Russia.

Keywords: modernization, computerization, eLearning, electronic learning resources, learning model “1 student: 1 computer”.

The article studies the components of learning model of education “1 student: 1 computer” that promotes the implementation of new educationalstandards requirements, and uses the information technologies and services of network cooperation as teaching methods. The author has analyzed the experience of distributing the eLearning environment, establishment of the learning model “1 student: 1 computer”, and automated worksites for the teacher and students. The article marked the key stages of the teachers’ skills formation in the scope of working within this model. The suggested material allowsto educe the efficiency of introducing the learning model “1 student: 1  computer” into the learning process, depending on the available teacher’s experience of using electronic textbooks, information and communication technology, electronic learning resources, understanding the fundamentals of teaching in the framework of this model, and motivation to conducting innovative work.



ПСИХОЛОГИЯ



АЛЕКСИТИМИЯ КАК ФАКТОР АДДИКТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ МОЛОДЕЖИ



Зайцев Дмитрий Викторович, д-р социол. наук, профессор, профессор кафедры психологии и прикладной социологии, ФГБОУ ВО «Саратовский государственный технический университет им. Ю. А. Гагарина»: Россия, 410054, г. Саратов, ул. Политехническая, 77.

Селиванова Юлия Викторовна, д-р социол. наук, профессор, зав. кафедрой коррекционной педагогики, ФГБОУ ВО «Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

Тел.: (845-2) 99-88-11

E-mail:

Аннотация. В статье представлен междисциплинарный анализ алекситимии как социокультурного феномена. По-новому обоснована взаимосвязь алекситимии и аддикций у молодежи с нехимическими зависимостями, определено значение алекситимии как фактора аддиктивного поведения. Представлены оригинальные результаты эмпирического исследования методом интервью взаимосвязи и взаимообусловленности алекситимичных черт личности и аддикций молодежи, проживающей в Поволжском регионе (N = 15). Доказано, что алекситимия не осознается молодежью и является следствием действия совокупности социокультурных факторов. С развитием нового поколения гаджетов мобильной виртуальной реальности доля молодежи с  функциональными особенностями нервной системы, а  именно  расстройствами психики, будет увеличиваться. Эффективным в контексте профилактики и реабилитации алекситимии является комплексный подход, интегрирующий прежде всего ресурсы медицины, социальной работы, педагогики и психологии.

Ключевые слова: аддикции, алекситимичные черты личности, алекситимия, аддиктивное поведение, нехимические зависимости, молодежь.



ALEXITYMIA AS A FACTOR OF ADDICTIVE YOUTH BEHAVIOR



Zaytsev Dmitry Viktorovich, Dr. of Sociol. Sci., Prof., Prof. of Psychology and Applied Sociology Department, Yuri Gagarin State Technical University of Saratov. Russia.

Selivanova Yuliya Viktorovna, Dr. of Sociol. Sci., Prof., head of Correctional Pedagogy Department, Saratov State University. Russia.

Keywords: addictions, alexitymic personal features, alexitymia, addictive behavior, non-chemical addictions, youth.

The article presents inter discipline analysis of alexitymia as socio-cultural phenomenon. The authors have substantiated the correlation between alexitymia and addictions in youth with non-chemical addictions in a new fashion, as well as defined the meaning of alexitymia as a factor of addictive behavior. The original results of the empirical study by means of interviewing the correlation and interdetermination of alexitymic personal features and addictions of the youth living in the Volga region (N = 15) have been presented. It has been justified that youth is insensible of  alexitymia, and that alexitymia is a result of combination of socio-cultural factors. With development of new mobile virtualreality gadgets generation a part of youth with functional features of nervous system, namely, the mental disorders, will increase.In the field of alexitymia prevention and recovery the comprehensive approach is the most effective, for it initially unites the resources of medical, social work, pedagogy, and psychology.



ЗНАЧЕНИЕ КОГНИТИВНЫХ РАССТРОЙСТВ ПРИ ИШЕМИЧЕСКОЙ БОЛЕЗНИ СЕРДЦА



Петрова Марина Михайловна, д-р мед. наук, профессор, проректор по науч. работе, зав. кафедрой поликлинической терапии, семейной медицины и здорового образа жизни с курсом последипломного образования, ФГБОУ ВО «Красноярский государственный медицинский университет им. профессора В. Ф. Войно-Ясенецкого» Министерства здравоохранения Российской Федерации: Россия, 660022, г. Красноярск, ул. Партизана Железняка, 1.

Прокопенко Семен Владимирович, д-р мед. наук, профессор, зав. кафедрой нервных болезней с курсом медицинской реабилитации и последипломного образования, ФГБОУ ВО «Красноярский государственный медицинский университет им. профессора В. Ф. Войно-Ясенецкого» Министерства здравоохранения Российской Федерации: Россия, 660022, г. Красноярск, ул. Партизана Железняка, 1.

Еремина Оксана Васильевна, канд. мед. наук, докторант кафедры поликлинической терапии, семейной медицины и здорового образа жизни с курсом последипломного образования, ФГБОУ ВО «Красноярский государственный медицинский университет им. профессора В. Ф. Войно-Ясенецкого» Министерства здравоохранения Российской Федерации: Россия, 660022, г. Красноярск, ул. Партизана Железняка, 1.

Каскаева Дарья Сергеевна, канд. мед. наук, доцент кафедры нервных болезней с курсом медицинской реабилитации и последипломного образования, ФГБОУ ВО «Красноярский государственный медицинский университет им. профессора В. Ф. Войно-Ясенецкого» Министерства здравоохранения Российской Федерации: Россия, 660022, г. Красноярск, ул. Партизана Железняка, 1.

Тел.: (391) 220-13-95

E-mail:

Аннотация. Послеоперационная когнитивная дисфункция является распространенным осложнением при выполнении прямой реваскуляризации миокарда в  условиях искусственного кровообращения. Частота развития послеоперационной когнитивной дисфункции у пациентов после выполнения таких вмешательств соответствует 20–80%, что является маркером низкого качества жизни, финансовой зависимости пациента от родственников и государства, а также неблагоприятного прогноза для жизни. Проблема послеоперационной когнитивной дисфункции после прямой реваскуляризации миокарда имеет большое медико-социальное значение. В статье анализируются представления о причинах развития послеоперационной когнитивной дисфункции после операции коронарного шунтирования, выполненных в условиях искусственного кровообращения. Показана прогностическая ценность предоперационного нейропсихологического обследования больных, подчеркивается важность ранней диагностики и раннего начала терапии когнитивных нарушений у больных после коронарного шунтирования.

Ключевые слова: психоневрологические осложнения, искусственное кровообращение, послеоперационная когнитивная дисфункция, коронарное шунтирование.



THE VALUE OF COGNITIVE DISORDERS IN PATIENTS WITH CORONARY ARTERY DISEASE



Petrova Marina Mikhaylovna, Dr. of Med. Sci., Prof., vice-chancellor for research, head of Outpatient Therapy, Family Medicine and Healthy Lifestyle with a Course in Postgraduate Training Department, Prof. V. F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation. Russia.

Prokopenko Semen Vladimirovich, Dr. of Med. Sci., Prof., head of Nervous Diseases with the Course in Medical Rehabilitation and Postgraduate Training Department, Prof. V. F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation. Russia.

Eremina Oksana Vasil’yevna, Cand. of Med. Sci., doctoral student of Outpatient Therapy, Family Medicine and Healthy Lifestyle with the Course in Postgraduate Training Department, Prof. V. F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation. Russia.

Kaskaeva Dar’ya Sergeevna, Cand. of Med. Sci., Ass. Prof. of Nervous Diseases with the Course in Postgraduate Training Department, Prof. V. F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation. Russia.

Keywords: psychoneurological complications, cardiopulmonary bypass, postoperative cognitive dysfunction, coronary artery bypass surgery.

The postoperative cognitive dysfunction is a common complication in carrying out direct myocardial revascularization with cardiopulmonary bypass. The incidence of postoperative cognitive dysfunction in patients after such interventions is equivalent to 20–80%, and is a marker of poor quality of life, patient’s financial dependence on the family and the state, as well as the poor prognosis for life. The problem of postoperative cognitive dysfunction after direct myocardial revascularization has great medical and social importance. The article analyzes concepts of about the causes of postoperative cognitive dysfunction after coronary bypass surgery performed with cardiopulmonary bypass. The prognostic value of preoperative neuropsychological examination of patients has been shown; the importance of early diagnosis and early treatment of cognitive impairment in patients after coronary artery bypass surgery is highlighted.



ДИНАМИКА ЛИЧНОСТНЫХ ХАРАКТЕРИСТИК КИТАЙСКИХ СТУДЕНТОВ, АДАПТИРУЮЩИХСЯ К РОССИЙСКОМУ ВУЗУ



Петанова Елена Ивановна, канд. психол. наук, доцент кафедры психологии и педагогики личностного и профессионального развития, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет»: Россия, 199034, г. Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7-9.

Ван Сяо, аспирант, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет»: Россия, 199034, г. Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7-9.

Тел.: (812) 328-20-00

E-mail:

Аннотация. Изучались составляющие адаптационного личностного ресурса (АЛР) китайских студентов, обучающихся в российских вузах. Теоретически обоснована структура гипотетического конструкта АЛР, состоящая из следующих компонентов: свойства личности конструкта Big Five, психическое здоровье, «я»-концепция, направленность контроля личности «экстернальность – интернальность». Эмпирически изучена динамика АЛР 90 китайских студентов (46  мужчин и  44 женщины). Психодиагностика выполнялась на первом этапе их адаптации к обучению в СПбГУ (2013–2014 гг.) и через 24 мес после первого обследования (2015–2016 гг.). Динамика проявилась в  изменениях отдельных показателей «я»-концепции (увеличился показатель способности самостоятельно принимать решение) и  росте конгруэнтности нормативного и  спонтанного поведения. Это способствовало повышению самоудовлетворенности и интегральной самооценки студентов. В показателях других компонентов АЛР (психическое здоровье, конструкт Big Five, показатель «экстернальности – интернальности») значимая динамика не выявлена.

Ключевые слова: китайские студенты, динамика адаптации, адаптационный личностный ресурс, «я»-концепция, психическое здоровье.



DYNAMICS OF PERSONAL CHARACTERISTICS OF CHINESE STUDENTS ADAPTING TO RUSSIAN UNIVERSITIES



Petanova Elena Ivanovna, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof. оf Pedagogy and Psychology of Professional Education Department, Saint Petersburg State University. Russia.

Van Syao, postgraduate student, Saint Petersburg State University. Russia.

Keywords: Chinese students, adaptation dynamics, adaptational personal resource, self-concept, mental health.

The components of adaptational personal resources (APR) of Chinese students studying in Russian universities have been of the studied. The structure of the hypothetical construct of APR was theoretically substantiated. It consists of the following components: personality traits “Big Five” construct, mental health, components ofthe “self-concept”, personal orientation control “externality – internality”. The dynamics ofAPR has been empirically studied among 90 Chinese students (46 male and 44 female). Psychognosis has been carried out at the first stage of their adaptation to  studying at St. Petersburg State University (2013–2014) and within 24 months after the first survey (2015–2016). Dynamics of changes manifested in the individual indicators of “self-concept”: the ability to make a decision on their own had increased; the congruence of the normative and spontaneous behavior had grown as well. This has contributed to improving complacency and integrated self-esteem among students. As for the other APR components, for example mental health, “Big Five” construct, “externality – internality”, indicator the significant dynamics hasn’t been discovered.



САМОСОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА



Крючева Яна Владимировна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры гуманитарных наук, ФГБОУ ВО «Тюменский индустриальный университет»: Россия, 625000, г. Тюмень, ул. Володарского, 38.

Тел.: (345-2) 28-36-70

E-mail:

Аннотация. В  статье рассматриваются актуальные вопросы образования. Общекультурные компетенции, заявленные в  федеральном государственном образовательном стандарте высшего образования, направлены на развитие способности самостоятельно применять методы и средства познания для интеллектуального развития, повышения культурного уровня, нравственного и физического самосовершенствования. Автором изучены особенности личностного самосовершенствования студентов технического университета. Для определения уровня развития самосовершенствования использовались такие методы исследования, как анкетирование, тестирование, наблюдение, а также анализ результатов деятельности. Низкий и средний уровни самосовершенствования требуют разработки программы, которая бы помогла осознанно и целенаправленно сформировать потребность в самосовершенствовании, развить волевые качества характера и предпринять конкретные действия для достижения своих целей. Результаты исследования могут быть интересны преподавателям, учителям и аспирантам, интересующимся разработкой и внедрением компетентностного подхода в системе высшего образования.

Ключевые слова: самосовершенствование, саморазвитие, студент, технический вуз, компетенции, особенности самосовершенствования.



SELF IMPROVEMENT OF TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS



Kryucheva Yana Vladimirovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Humanities Department, Tyumen Industrial University. Russia.

Keywords: self improvement, self development, student, technical university, competences, self improvement features.

The article deals with topical issues of education. General cultural competences announced in Federal State Educational Standard of higher education are aimed at developing the ability to individually apply methods and means of perception for the intelligence development, increase of cultural level, moral and physical self improvement. The author have studied the peculiarities of personal self improvement of technical universities students. The article usessuch research methods as questionnaire survey, testing, investigation, and analysis of the results of the activity in order to define the self improvement development. Low and medium levels of self improvement require elaboration of the program that is to aid the conscious and purposeful formation of the need in self improvement, as well as to aid development of volitional powers of the personality, to perform certain actions to reach one’s goals. The results of the study may raise interest in lecturers, teachers, postgraduate students, who are interested in development and implementation of competence-based approach in the system of higher education.



ФИЛОЛОГИЯ



МИФОЛОГИЧЕСКИЕ РАССКАЗЫ И ПРЕДАНИЯ: ИСТОРИЧЕСКАЯ ПАМЯТЬ И КУЛЬТУРНАЯ АДАПТАЦИЯ



Чарина Ольга Иосифовна, канд. филол. наук, доцент, ст. науч. сотрудник сектора якутского фольклора, ФГБУН «Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН»: Россия, 677007, Республика Саха (Якутия), г. Якутск, ул. Петровского, 1.

Тел.: (411-2) 35-49-96

E-mail:

Аннотация. Темой исследования является выяснение особенностей формирования и  трансформации арктической идентичности, связанной с локальными традициями фольклора русских старожилов северо-востока Якутии. Проводится сравнительно-сопоставительное исследование на основе разновременных записей русских преданий и мифологических рассказов, связанных с определенными местами, в основном с водоемами, а также с обычаями, сопутствующими рыбной ловле. Рассматривается трансформация сюжетов преданий и образов, которая переводит их в разряд поверий. Особенности культурной адаптации фольклорного наследия русских выявляются сравнительно-типологическим исследованием текстов разных соседних этносов, при котором отражается усвоение сюжетов произведений и мифологических образов, основанных на мировосприятии, фольклоре и языке арктических народов (якутов, юкагиров, эвенов). Степень актуальности статьи обусловлена широким интересом современной фольклористики к вопросам адаптации фольклорных жанров под воздействием мировосприятия, фольклора и языка соседних этносов.

Ключевые слова: историческая память, мифологизм, фольклор, предания, нарративы, коннотация.



MYTHOLOGICAL STORIES AND LEGENDS: HISTORICAL MEMORY AND CULTURAL ADAPTATION



Charina Ol’ga Iosifovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof., senior researcher of Yakut Folklore Sector, The Institute for Humanities Research and North Indigenous People Problems of the SB RAS. Russia.

Keywords: historical memory, mythologism, folklore, legends, narratives, connotation.

The topic of the study is specifying the peculiarities of development and transformationof theArctic identity, associated with local traditions of Russian folklore of old-term residents of the North-East Yakutia. The comparative research has been conducted on the basis of asynchronical Russian legendaries and mythological stories associated with certain places, mostly with water basins, and also with customs that accompany fishing. The transformation of legendaries and images’ plot is studied, which transfers them into the category of beliefs. Features of cultural adaptation of the Russian folklore heritage are revealed by comparative-typological study of texts of different neighboring ethnic groups, in which the assimilation of texts’ plot and mythological images is reflected based on the world’s perception, language and folklore of the Arctic peoplessuch as Yakut, Yukagir and Evens. The degree of the article’srelevance is determined by the widespread interest in modern folkloristics to the issues of folklore genres adaptation under the influence of world’s perception, folklore and neighboring ethnic groups’languages.



МЕТАФОРИЗАЦИЯ КАК ОБЪЕКТ ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ



Ильин Денис Николаевич, канд. филол. наук, доцент кафедры русского языка для иностранных учащихся, ФГАОУ ВО «Южный федеральный университет»: Россия, 344006, г. Ростов-на-Дону, ул. Большая Садовая, 105/42.

Тел.: (863) 218-40-00

E-mail:

Аннотация. В статье анализируются различные виды изменения семантики. Разграничиваются метафора и метонимия как основные типы семантических сдвигов. На примере развития семантики наименований носильных вещей (одежда, обувь, головные уборы и  пр.) обосновывается лингвокультурологическая значимость изучения механизма семантических изменений, в основе которых лежит метафорический сдвиг. Метафора выполняет кумулятивную функцию, накапливает культурную информацию. Раскрытие ее механизма позволяет лучше понять психологию народа, специфику его оценочных характеристик, многообразие ассоциативных связей. При этом, когда семантическому анализу подвергаются наименования носильных вещей, важно отличать метафору от метонимии. Метонимия в ряде случаев перестает быть самостоятельной, поскольку у значения появляются не свойственные ему характеризующие и оценочные функции, и тогда метонимия переходит в метафору. Данные сдвиги рассматриваются на конкретных примерах лексических и фразеологических единиц, подчеркивается интернациональность данного явления.

Ключевые слова: семантика, семантическая деривация, метафора, метонимия, лингвокультурология.



METAPHORIZATION AS AN OBJECT OF LINGUOCULTUROLOGICAL RESEARCH



Il’in Denis Nikolaevich, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Russian as a Foreign Language Department, Southern Federal University. Russia.

Keywords: semantics, semantic derivation, metaphor, metonymy, linguoculturology.

The article analyses various kinds of semantics changes. The author makes a distinction between metaphor and metonymy as two basic types of semantic shifts. On the example of semantics development of naming units for clothing (clothes, shoes, hattery, etc.) the linguoculturological significance of studying semantic shifts mechanism (which is based on metaphoric shift) is being substantiated. Metaphor here executes cumulative function, amasses the cultural information. Uncovering of its mechanism allows better understanding of the cultural psychology, peculiarity of the nation’s appraising characteristics, and great variety of association links. This being said, when clothing is exposed to semantic analysis, it is important to distinguish metaphor from metonymy. In some cases metonymy is no longerindependent because the meaning acquires unusual characteristic and appraising function, thus it becomes metaphor. These shifts are viewed on the basis of certain examples of lexical and phraseological units; the author emphasizes the internationality of this phenomenon.



СЛОЖЕНИЕ СЛОВ КАК ОДИН ИЗ СПОСОБОВ НОМИНАЦИИ В ТЕРМИНОСИСТЕМЕ АВТОМОБИЛЕСТРОЕНИЯ



Анохина Татьяна Яковлевна, канд. филол. наук, профессор, профессор кафедры русского языка, ФГБОУ ВО «Московский политехнический университет»: Россия, 107023, г. Москва, ул. Большая Семеновская, 38.

Солуянова Елена Григорьевна, канд. филол. наук, доцент, доцент кафедры русского языка, ФГБОУ ВО «Московский политехнический университет»: Россия, 107023, г. Москва, ул. Большая Семеновская, 38.

Тел.: (495) 223-05-23

E-mail:

Аннотация. Русский язык, как и  другие языки мира, подвергается процессам активного изменения и  развития, в  том числе и в сфере языка науки. Русская терминология развивается стремительно, отражая бурные процессы появления новых знаний. Проблема исследования арсенала средств номинации становится наиважнейшей в сфере научных исследований функционирования терминосистем. В данной статье детально рассматривается такой метод номинации, как словосложение. Анализ, предложенный авторами, позволяет сделать вывод, что  данный способ номинации в языке науки является востребованным и продуктивным. Это свидетельствует о том, что морфемная структура сложного слова, в отличие от простого, в сравнительно лаконичной форме выражает семантику термина полицентрично. В свою очередь, это позволяет слову быть более информативным, что вполне согласуется с требованиями, предъявляемыми к номинации.

Ключевые слова: термин, специальные словари, номинация, терминосистема, сложные слова, словосложение.



COMPOUNDING AS A WAY OF NOMINATION IN TERM SYSTEM REGARDING AUTOMOBILE MANUFACTURING



Anokhina Tat’yana Yakovlevna, Cand. of Philol. Sci., Prof., Prof. of Russian Language Department, Moscow Polytechnic University. Russia.

Soluyanova Elena Grigor’yevna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Russian Language Department, Moscow Polytechnic University. Russia.

Keywords: term, special dictionaries, nomination, term system, compound words, compounding.

The Russian language, as well as the other world’s languages, is exposed to the dynamic processes of change and development, including the scientific language sphere. Russian terminology is rapidly evolving and reflects the turbulent processes of new knowledge appearance. The issue ofresearching the arsenal of nomination means has become the priority task in research of term systems’ functioning. This article examines such method of nomination as compounding in a detail. The analysis suggested by the authors, leads to the conclusion that this way of nomination in the scientific language is quite popular and productive, which indicates that the morphemic structure of a compound word, as opposed to simple word, in a relatively laconic manner polycentrically expresses the semantics of the term. This, in its turn, allows a word to be more informative, which is consistent with the requirements for the nomination.



РЕЧЕВЫЕ ЖАНРЫ ДЕЛОВОГО ОБЩЕНИЯ В СВЕТЕ ПРОБЛЕМЫ КОММУНИКАТИВНОГО ДИСКОМФОРТА



Чу Шуся, канд. филол. наук, ст. преподаватель кафедры русского языка Института иностранных языков, Цзянсуский педагогический университет: Китайская Народная Республика, 221116, провинция Цзянсу, г. о. Сюйчжоу, Шанхай-роуд, 101.

Тел.: (+86) 516-83-50-04-01

E-mail: pı

Аннотация. Статья посвящена проявлению коммуникативного дискомфорта в разнообразных речевых жанрах делового иерархического общения. Устанавливаются сходство и различия речевых стратегий, типичных для китайской и  русской деловых культур. Каждая из функций руководителя соотносится с  типичными ситуациями, включая ситуации коммуникативного дискомфорта, и, как следствие, с  определенными речевыми жанрами. В  ходе эксперимента установлено, что коммуникативный дискомфорт в  случае несовпадения противоречащих культурных установок собеседников может проявляться скрыто, так как сглаживается этикетным подстраиванием друг под друга (как правило, подчиненного под речевое поведение начальника). В противном случае дискомфорт проявляется уже открыто, что ведет к выбору деструктивных речевых стратегий и потенциально конфликтной ситуации. Знание объективных культурных различий и типичных для разных народов речевых стратегий помогает избежать потенциально конфликтных ситуаций в  международном сотрудничестве, что подчеркивает важность формирования этнолингвистической компетенции у современных менеджеров.

Ключевые слова: русский язык как иностранный, этнолингвистика, межкультурная коммуникация, дискурсивная стратегия, деловая речь, жанр.



SPEECH GENRES OF BUSINESS COMMUNICATION IN THE LIGHT OF PROBLEMS CONNECTED WITH COMMUNICATIVE DISCOMFORT



Chu Shusya, Cand. of Philol. Sci., senior lecturer of Russian Language Department of Institute of Foreign Language, Jiangsu Normal University. People’s Repablic of China.

Keywords: Russian as a foreign language, ethnolinguistics, intercultural communication, discourse strategy, business language, genre.

The article is dedicated to the manifestation of the communication discomfort in various speech genres in the hierarchical business communion. The author establishes the similarities and differences of speech strategies typical of Chinese and Russian business cultures. Each of the functions of the leader corresponds to typical situations, including situations of communicative discomfort, and, as a result, certain speech genres.In the course of experiment it was found that the communicative discomfort in case of contradicting cultural attitudes of the interlocutors can be concealed as it is smoothed by etiquette matching to each other (usually it is about matching ofsubordinate’s verbal behavior to the boss). Otherwise, discomfort openly manifests itself, leading to choosing destructive speech strategies and potential conflict.Awareness the objective cultural differences and typical for the different peoples speech strategies can help to avoid potential conflicts in international cooperation, emphasizing the importance of development of ethno-linguistic competence among modern managers.



КОНЦЕПТ «БЕЗОПАСНОСТЬ» В СОВРЕМЕННОМ ЭКОНОМИЧЕСКОМ И ПОЛИТИЧЕСКОМ ДИСКУРСАХ (НА БАЗЕ АНГЛОЯЗЫЧНЫХ И РУССКОЯЗЫЧНЫХ СМИ)



Гайдаренко Вадим Анатольевич, канд. филол. наук, доцент Департамента языковой подготовки, ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации»: Россия, 125993, г. Москва, Ленинградский просп., 49.

Тел.: (499) 943-95-80

E-mail:

Аннотация. В данной статье рассматривается концепт «безопасность» в современном экономическом и политическом дискурсах. Был проанализирован ряд источников и выявлены наиболее частотные лексемы как в англоязычных, так и в русскоязычных СМИ, которые используются для вербализации данного концепта. Что касается политического дискурса, то актуализация концепта «безопасность» приобретает особое значение сейчас из-за напряженности, возникшей в последнее время в отношениях между странами в связи с массовым наплывом беженцев в Германию и другие развитые страны. Речь идет о «вызовах» и «угрозах», которые появились недавно и  создают серьезные проблемы для граждан стран, принимающих беженцев из исламских государств. Дихотомию «мягкий – жесткий» можно считать концептуальной в связи с тем, что хотя концепт «безопасность» сложный и может рассматриваться с разных сторон, но в период обострения социально-политической ситуации многие когнитивные признаки его резко противопоставляются из-за необходимости принятия срочных мер по улучшению ситуации. С одной стороны, концепт «безопасность» в политическом дискурсе представлен такими когнитивными признаками, как «толерантность», «мультикультурная политика», «политкорректность», а с другой стороны, мы имеем такие признаки, как «бесконтрольная миграция», «исламский терроризм», «угроза безопасности», «ненависть», «нетерпимость».

Ключевые слова: дихотомия, исламский терроризм, жесткий, мягкий, концепт, категория, вызов, угроза, безопасность, мультикультурная политика.



THE “SECURITY” CONCEPT IN CURRENT ECONOMIC AND POLITICAL DISCOURSE (ON THE BASIS OF ENGLISH-SPEAKING AND RUSSIAN-SPEAKING MEDIA)



Gaydarenko Vadim Anatol’evich, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Language Training Department, Financial University under the Government of the Russian Federation. Russia.

Keywords: dichotomy, Islamic terrorism, hard, soft, concept, category, challenge, threat, safety, multicultural policy.

This article discusses the “security” concept in the modern economic and political discourses. A number of sources were analyzed and the most frequent lexical unitsin the Englishspeaking and Russian-speaking media were identified, which were used for the verbalization of this concept. As for the political discourse, the actualization of the “security” concept is particularly important nowadays because of the tension that has arisen in recent yearsin relations between countries due to the massive influx of refugees in Germany and other developed countries. The issue is about “challenges” and “threats” that have recently emerged and created serious problems for the citizens of the countries receiving refugeesfrom Islamic countries. “Softhard” dichotomy can be called conceptual as although the “security” concept is complex and can be interpreted in different conceptual lines, in the period of escalation of social and political situation, many of its cognitive signs are deeply opposed due to the need to take drastic measures to improve the situation. On the one hand, the “security” concept in the political discourse is presented by such cognitive characteristics as “tolerance”, “multicultural policy”, “political correctness”, and, on the other hand, there are such features as “uncontrolled migration”, “Islamic terrorism”, “security threat”, “hatred”, “intolerance”.



ЧЕРТЫ ПРАВОСЛАВНОГО УКЛАДА ЖИЗНИ В РОССИИ КОНЦА XIX – НАЧАЛА XX в. (ПО ТЕТРАЛОГИИ Б. К. ЗАЙЦЕВА «ПУТЕШЕСТВИЕ ГЛЕБА»)



Култышева Ольга Михайловна, д-р филол. наук, доцент, профессор кафедры филологии и массовых коммуникаций, ФГБОУ ВО «Нижневартовский государственный университет»: Россия, 628602, ХМАО – Югра, г. Нижневартовск, ул. Ленина, 56.

Лысенко Лидия Анатольевна, аспирант кафедры филологии и массовых коммуникаций, ФГБОУ ВО «Нижневартовский государственный университет»: Россия, 628602, ХМАО – Югра, г. Нижневартовск, ул. Ленина, 56.

Тел.: (346-6) 44-39-50

E-mail:

Аннотация. В статье на основе анализа тетралогии Б. К.  Зайцева «Путешествие Глеба» исследуются особенности православного уклада жизни русского народа на рубеже XIX–ХХ вв. В каждой из четырех частей произведения образ главного героя Глеба характеризуется в плане обретения им веры. В произведении наряду с образом главного героя прослеживаются судьбы, нравственные качества, отношение к религии его родных и близких, друзей, знакомых, современного ему общества. В центре внимания данной работы – основные черты православного уклада жизни в России, воссоздаваемые через образы верующих людей, так или иначе связанных с Глебом, их духовные размышления, городские пейзажи с изображением куполов храмов, описание церковных таинств, богослужений, традиций православных праздников, которые служат для верующих способом исчисления времени, образы православных священников, православная лексика.

Ключевые слова: писатели русского зарубежья, Б. К. Зайцев, тетралогия, «Путешествие Глеба», православие, церковь, таинства, семья.



FEATURES OF THE ORTHODOX LIFESTYLE IN RUSSIA IN THE LATE XIX – EARLY XX CENTURY (TETRALOGY BY B. K. ZAITSEV “GLEB’S JOURNEY”)



Kultysheva Ol’ga Mikhaylovna, Dr. of Philol. Sci., Ass. Prof., Prof. of Philology and Mass Communications Department, Nizhnevartovsk State University. Russia.

Lysenko Lidiya Anatol’evna, postgraduate student of Philology and Mass Communications Department, Nizhnevartovsk State University. Russia.

Keywords: Russian writers abroad, B. K. Zaitsev, tetralogy “Gleb’s journey”, Orthodoxy, church, sacraments, family.

The article studies the analysis of the tetralogy by Zaitsev B. K. “Gleb’s journey”, where the features of the Orthodox lifestyle of Russian people in the XIX–XX  centuries are considered. In each of the four parts of the work the image of the central character Gleb is characterized in terms of gaining his faith. Along with the central character’s way in the text can be traced destinies, moral qualities, attitude to religion of his relatives, friends, acquaintances, and contemporary society. The article focuses on the main features of the Orthodox way of life in Russia, reconstituted through the images of faithful, who one way or another are connected with Gleb, their spiritual reflections, cityscapes depicting the domes of temples, description of the spiritual sacraments, worships, traditions of the Orthodox holidays, which serve for the faithful way of time calculation, images of Orthodox priests, Orthodox vocabulary.



ОСОБЕННОСТИ ВОСПРИЯТИЯ ВРЕМЕНИ В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ КАРТИНЕ МИРА А. БИТОВА



Боброва Анна Витальевна, аспирант кафедры современного русского языка и методики его преподавания, ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный педагогический университет»: Россия, 630126, г. Новосибирск, ул. Вилюйская, 28.

Трипольская Татьяна Александровна, д-р филол. наук, профессор, профессор кафедры современного русского языка и методики его преподавания, ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный педагогический университет»: Россия, 630126, г. Новосибирск, ул. Вилюйская, 28.

Тел.: (383) 244-11-61

E-mail:

Аннотация. В  статье рассматриваются языковые единицы и  синтаксические конструкции темпоральной семантики, актуализирующие когнитивные признаки концептов «одиночество» и  «уединение» в  художественной картине мира А.  Битова. Анализ строится на сопоставлении с данными национальной картины мира и позволяет говорить не только об усложнении в мировоззрении писателя общеязыковых значений и появлении дополнительных смыслов – семантики потерянного времени (для концепта «одиночество») и  обретенного времени (для концепта «уединение»), но и  об определенных различиях, в  частности о  замене модели линейного времени концепта «уединения» моделью циклического времени. Описанные формы организации перцептуального времени фиксируют индивидуально-авторское представление о временном и вечном и служат ключом к постижению других, более глубоких концептуальных слоев в структуре художественной картины мира писателя.

Ключевые слова: концепт, одиночество, уединение, художественная картина мира, темпоральная семантика, Андрей Битов.



TIME PERCEPTION FEATURES IN ARTISTIC WORLDBUILDING OF A. BITOV



Bobrova Anna Vital’evna, postgraduate student of Modern Russian Language and its Teaching Methodology Department, Novosibirsk State Pedagogical University. Russia.

Tripol’skaya Tat’yana Aleksandrovna, Dr. of Philol. Sci., Prof., Prof. of Modern Russian Language and its Teaching Methodology Department, Novosibirsk State Pedagogical University. Russia.

Keywords: concept, loneliness, solitude, artistic worldbuilding, temporal semantics, Andrey Bitov.

The article deals with linguistic units and syntactic constructions of temporal semantics that foreground cognitive features of the concepts “loneliness” and “solitude” in the artistic worldbuilding of A. Bitov. The analysis is based on comparison with national worldbuilding, and allowsto note not only the complication of general linguistic meaningsin the writer’s worldview and emergence of overtones – the semantics of lost time (for concept “loneliness”) and gained time (for concept “solitude”) – but also the certain distinctions, particularly, on the model of the concept “solitude” linear time substitution with the model of circulartime. The described forms of perceptual time organization statesthe individual artistic concept of the temporary and the eternal, and serve as a key to comprehension of other deeper conceptual layers in the structure of the writer’s artistic worldbuilding.



МЕСТОИМЕНИЕ «МЫ» В КАЧЕСТВЕ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ ПОЭТИЧЕСКОГО ГЕРОЯ (НА МАТЕРИАЛЕ ПОЭТИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА)



Альмяшова Людмила Викторовна, канд. филол. наук, доцент, доцент кафедры иностранных языков, ФГБОУ ВО «Кемеровский технологический институт пищевой промышленности (университет)»: Россия, 650056, г. Кемерово, бульвар Строителей, 47.

Тел.: (384-2) 73-40-40

E-mail:

Аннотация. Тематическое изучение местоимений в поэзии ведется многими учеными, и интерес к  данной проблематике со временем только усиливается. Присутствие в  поэтических произведениях субъектного компонента, местоимения «мы», оценивается в качестве художественного приема трансляции образа человека в социокультурном пространстве. Эти проблемы отражены также в современных поэтических произведениях местных поэтов. Творчество поэтов Кузбасса несет в себе неподдельную искренность, передает глубину чувств человека, выражает стремление поэтов к постижению культурного наследия региона. Обращение к поэтическим текстам местных поэтов способствует привлечению дополнительного внимания к творчеству поэтов Кузбасса. В настоящей статье рассматривается репрезентация взаимоотношений лирического героя и реальности в смысловой области «человек и социально обусловленное пространство».

Ключевые слова: местоимение, образ человека, социокультурная реальность, местные поэты, поэтический дискурс.



PRONOUN “WE” AS A REPRESENTATION OF THE POETIC CHARACTER (ON THE MATERIAL OF POETRY)



Al’myashova Lyudmila Viktorovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Foreign Languages Department, Kemerovo Institute of Food Science and Technology (University). Russia.

Keywords: pronoun, image of a person, socio-cultural reality, local poets, poetic discourse.

Case study of pronounsin poetry has been conducted by many scientists, and the interest to thisissue is only strengthening with the course of time. The presence of the subjective component in the poetic works, namely, the pronoun “we”, is assessed as artistic device of translating the image of man for the socio-cultural space. These concerns are also reflected in modern poetic works of local poets. Poets of Kuzbass creativity carries the genuine sincerity, transmits the depth of human feelings, expressesthe poets’pursuance of the comprehension of the regional cultural heritage. The appeal to the poetic texts of local poets helps to attract additional attention to the creativity of Kuzbass poets. This article considers the representation of the relationship between the persona and reality in the semantic fields of “person and socially predetermined space”.



ИЗУЧЕНИЕ ГАПАКСОВ В ИДИОЛЕКТЕ М. Н. ЕСЬКОВА



Черемисина Екатерина Владимировна, преподаватель кафедры русского языка, ФГКВОУ ВПО «Михайловская военная артиллерийская академия» Министерства обороны Российской Федерации: Россия, 195009, г. Санкт-Петербург, ул. Комсомола, 22.

Тел.: (812) 542-19-22

E-mail:

Аннотация. В статье впервые анализируются гапаксы в художественных текстах курского писателя Михаила Еськова. Произведен подсчет используемых автором гапаксов (50% случаев), в результате которого отмечено, что большая их часть относится к диалектам. Гапаксы в текстах писателя представляют собой особые лексические образования, отличающиеся от литературных эквивалентов оттенками семантики и  эмоциональной окрашенностью. Также рассказывается о диалектных гапаксах, служащих средством речевой деятельности говорящего. Рассматривается частеречная классификация гапаксов, объединяющая семантический и грамматический взгляды на слово, причем большая часть по морфемным показателям принадлежит существительным и глаголам, тем самым демонстрируя интерес автора к точной характеристике явлений и действий. Произведен анализ диалектных гапаксов, служащих деавтоматизации восприятия текста и привлечению внимания читателя.

Ключевые слова: гапакс, диалект, идиолект, М. Еськов, художественный текст, лексика.



STUDYING HAPAXES IN M. N. ES’KOV’S IDIOLECT



Cheremisina Ekaterina Vladimirovna, lecturer of Russian Language Department, Mikhailovskaya Artillery Military Academy of the Ministry of Defence of the Russian Federation. Russia.

Keywords: hapax, dialect, idiolect, M. Es’kov, literary text, lexis.

This is the first article that analyzes hapaxes in literary texts by Kursk writer Mikhail Es’kov. The number of hapaxes (50% of cases) used by the author is counted, as a result it is noted that most of them refer to the dialects. Hapaxes in the writer’s texts are special lexical units, which differ from literary equivalents in semantics and emotional connotation. The article also notes the dialect hapaxes which serve means ofspeaker’sspeech. Part-of-speech hapax classification is considered, combining semantic and grammatical views of the word with most of the morphemic indicators belonging to nouns and verbs, showing the aythor’s interest to the exact characterization of actions and events. The analysis of dialectal hapaxes has been made. Hapaxes that serve to deautomatization of text’s perception, drawing the reader’s attention and making him think, have been analyzed.