Department of scientific and educational publications
+7 (495) 666-29-30
e-mail:

СОДЕРЖАНИЕ «НАУЧНОЕ ОБОЗРЕНИЕ: ГУМАНИТАРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ» № 05-2016

Полнотекстовая версия журнала

 

ПЕДАГОГИКА

РОЛЬ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБЕСПЕЧЕНИИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА



Нагматуллина Людмила Константиновна, канд. социол. наук, доцент, доцент кафедры социологии, политологии и менеджмента, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева- КАИ»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 10.

Ахметгалиева Айгуль Ринатовна, канд. социол. наук, доцент кафедры социологии, политологии и менеджмента, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева-КАИ»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 10.

Тел.: (843) 231-01-09

E-mail: nagmlk@yandex

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы применения информационных технологий в образовательном процессе и их значимость в определении качества образования. Одной из актуальных задач системы высшего образования является обеспечение соответствия компетенций выпускников требованиям современного рынка труда и работодателей. Информационные технологии и дистанционное обучение способствуют развитию у студентов таких необходимых для современного производства качеств, как активность, самостоятельность, ответственность, самоконтроль, адаптивность, стремление к саморазвитию, информационная компетентность (умение оперативно усваивать и анализировать информацию, ориентироваться в информационном пространстве, работать с большими информационными потоками, культура использования информации). Использование информационных технологий позволяет создать многомерную обучающую среду, обеспечить внедрение в учебный процесс результатов научной деятельности, широко использовать возможности интернет-среды в образовательных целях. Одним из примеров подобных технологий является образовательная платформа Blackboard Learn. В статье рассматривается практика применения этой системы в рамках конкретного вуза – КНИТУ им. А. Н. Туполева, анализируются ее специфика и возможности – дистанционность, интерактивность, коммуникативность, индивидуальность, наглядность. Определяются преимущества данной системы для студентов и преподавателей в сравнении с традиционными методами обучения, характеризуются особенности процедуры контроля знаний и оценки успеваемости в Blackboard как со стороны преподавателя, так и со стороны самих обучающихся. Организация образовательного процесса на основе Blackboard Learn, как форма смешанного, очно-заочного обучения, играет определяющую роль в достижении ключевых принципов обучения студентов, значительно повышает качество образовательного процесса и способствует подготовке выпускника, обладающего необходимыми для современного рынка труда компетенциями.

Ключевые слова: качество образования, компетентность, образовательный процесс, информационные образовательные технологии, система Blackboard Learn.



THE ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN PROVIDING OF THE EDUCATIONAL PROCESS QUALITY



Nagmatullina Lyudmila Konstantinovna, Cand. of Soc. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Sociology, Political Science and Management Department, Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev – KAI. Russia. Akhmetgalieva Aygul’ Rinatovna, Cand. of Soc. Sci., Ass. Prof. of Sociology, Political Science and Management Department, Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev – KAI. Russia.

Keywords: the quality of education, competence, educational process, information educational technologies, Blackboard Learn system.

The article deals with the problems of information technology application in the educational process and their signifi cance in determining of the education quality. One of the urgent tasks of the higher education system is to ensure compliance of the graduates’ competences with the requirements of modern labor market and employers. Information technology and distance education contribute to the development in the students of such necessary for modern production qualities as activity, independence, responsibility, self-control, adaptability, commitment to self-development, information competence (the ability to quickly assimilate and analyze information, to orientate in the information space, to handle large information fl ows, culture of media usage). Usage of information technology allows to create a multi-dimensional learning environment, to ensure the implementation of the results of scientifi c activities into the educational process, to use extensively the possibilities of the Internet environment for educational purposes. One of the examples of such technologies is an educational platform Blackboard Learn. This article deals with the practice of this system application within a particular institution – Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev, its specifi city and the possibilities – remoteness, interactivity, communication, identity, visibility are analyzed. The benefi ts of the system for students and teachers in comparison with traditional methods of training are determined, the peculiarities of the knowledge control procedure and performance assessment in Blackboard by both the teacher and by the students themselves are characterized. Organization of educational process on the basis of Blackboard Learn, as a form of mixed, part-time training, plays a decisive role in achieving of the key principles of student learning, signifi cantly improves the quality of the educational process and contributes to preparing graduates with the necessary for modern labor market competencies.



ВОЗМОЖНОСТИ ИНДУСТРИИ ТУРИЗМА В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕГО УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ



Козлова Ольга Владимировна, канд. ист. наук, доцент, доцент кафедры истории и связей с общественностью, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева-КАИ»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 10.

Нагматуллина Людмила Константиновна, канд. социол. наук, доцент, доцент кафедры социологии, политологии и менеджмента, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева-КАИ»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 10.

Тел.: (843) 231-01-09

E-mail: hollyhouse@mail.ru

Аннотация. В статье анализируются причины применения инновационных образовательных технологий в высших учебных заведениях. Данное решение обусловлено богатым опытом отечественной педагогической мысли и переходом к компетентностной модели образования, а также требованиями стандартов профессиональных сообществ. Авторы делают акцент на возможностях активных педагогических методов, которые носят междисциплинарный характер и могут быть заимствованы в том числе и из индустрии туризма. Выявляются дополнительные преимущества экскурсионного метода как альтернативной формы обучения студентов, которые заключаются в наглядности и использовании новых технологических решений, таких как виртуальные 3D-экскурсии. Характеризуются возможности познавательного, образовательного, этнического и экологического, а также других специализированных видов туризма. Выявляется потенциал культурно-исторического наследия Республики Татарстан как основы обучения ряду гуманитарных дисциплин. Приводятся примеры использования такого вида туризма, как промышленный, в качестве средства профориентации, а также при знакомстве студентов первого курса обучения с производственными мощностями в рамках дисциплины «Введение в профессиональную деятельность». Особое внимание уделяется проблеме согласования дефиниций, которая стоит перед исследователями темы. В частности, уделяется внимание разночтениям в таких понятиях, как «образовательный» и «учебный» виды туризма, а также «туристские ресурсы» и «средства туризма». Доказывается взаимовлияние инновационных образовательных технологий на формирование разносторонней личности с широким набором общекультурных и профессиональных компетенций, которая будет способна решать профессиональные задачи комплексно и выполнять профессиональные функции на уровне, соответствующем требованиям работодателей на рынке труда.

Ключевые слова: компетенции, инновационные методы обучения, образовательный туризм, экскурсионный метод.



RESOURCES OF TOURISM INDUSTRY IN THE TRAINING OF HIGHER EDUCATION STUDENTS



Kozlovа Ol’ga Vladimirovna, Cand. of Hist. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of History and Public Relations Department, Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev – KAI. Russia.

Nagmatullina Lyudmila Konstantinovna, Cand. of Soc. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Sociology, Political Science and Management Department, Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev – KAI. Russia.

Keywords: competences, innovative teaching methods, educational tourism, excursion method.

The article analyzes the reasons for use of innovation educational technologies in higher education. This decision is caused by the rich experience of the domestic educational thought and the transition to a competence model of education and also by the standards of professional communities. The authors focus on active teaching methods opportunities that are interdisciplinary in nature and can be also borrowed from the tourism industry. It is revealed additional benefi ts of excursion method in the capacity of alternative form of students training that are concluded in visualization and the use of new technological solutions, such as virtual 3D-tour. It is characterized the possibilities of informative, educational, ethnic and environmental as well as other specialized types of tourism. It is revealed the potential of cultural and historical heritage of the Republic of Tatarstan as a basis for training of some humanities. The examples of use of such tourism kind as industrial in the capacity of educational guidance as well as during the fi rst-year students acquaintance with production facilities within the scope of the discipline “Introduction to the profession” are made. The researchers pay special attention to the defi nitions harmonization problem. In particular, attention is paid to different interpretations of such terms as “educational” and “training” kinds of tourism, as well as “tourism resources” and “tourism means”. It is proved interaction of innovative educational technologies on the formation of multifaceted personality with a wide range of common cultural and professional competences, which will be able to solve complex professional tasks and perform professional duties at a level consistent with the requirements of employers in the labor market.



ОСОБЕННОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КОМАНДИРОВ ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ ПО ПРОФИЛАКТИКЕ ПРОТИВОПРАВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ПОДЧИНЕННЫХ



Харченко Олег Анатольевич, начальник группы Главного командования внутренних войск МВД России, соискатель кафедры военной педагогики и психологии, ФГКВОУ ВО «Санкт-Петербургский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской Федерации»: Россия, 198206, г. Санкт- Петербург, ул. Летчика Пилютова, 1.

Шарухин Анатолий Петрович, д-р пед. наук, профессор, профессор кафедры философских и социально-экономических дисциплин, ФГКВОУ ВО «Санкт-Петербургский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской Федерации»: Россия, 198206, г. Санкт-Петербург, ул. Летчика Пилютова, 1.

Тел.: (812) 744-70-51

E-mail: harchenko2016-2016@mail.ru

Аннотация. В статье рассматриваются особенности педагогической деятельности командиров подразделений по профилактике противоправного поведения подчиненных, обусловленные ростом сложности решаемых внутренними войсками служебно-боевых задач. Показана роль педагогической культуры офицера в целенаправленном формировании дисциплинированности у подчиненных военнослужащих. Выделена роль гуманитарной культуры (культуры отношений) в деятельности командиров по педагогической профилактике противоправного поведения военнослужащих. В работе определены виды профессиональной педагогической деятельности, в которых осуществляется воспитание военнослужащих, проходящих военную службу по контракту. Обоснована роль эрудированности командиров подразделений для успешной педагогической деятельности по профилактике противоправного поведения подчиненных. Рассматриваются различные формы и методы, влияющие на эффективность деятельности органов военного управления и воспитательной работы по профилактике противоправного поведения военнослужащих. Раскрываются основные формы работы должностных лиц по укреплению воинской дисциплины и правопорядка в подразделении.

Ключевые слова: педагогическая деятельность командиров, служебно-боевые задачи, педагогическая культура офицера, гуманитарная культура, воспитание военнослужащих, индивидуально-воспитательная работа, воинская дисциплина и правопорядок.



FEATURES OF DIVISIONS COMMANDERS PEDAGOGICAL ACTIVITY ON THE PREVENTION OF ILLEGAL BEHAVIOR OF SUBORDINATES



Kharchenko Oleg Anatol’evich, desk offi cer of the General headquarters of internal troops of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation, applicant of Military Pedagogy and Psychology Department, Saint Petersburg Military Institute of Internal Troops of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. Russia.

Sharukhin Anatoly Petrovich, Dr. of Ped. Sci., Prof., Prof. of Philosophical and Socio-Economic Disciplines Department, Saint Petersburg Military Institute of Internal Troops of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. Russia.

Keywords: pedagogical activity of commanders, service and combat missions, pedagogical culture of the offi cer, humanitarian culture, meducation of military personnel, individual educational work, military discipline and law and order.

The article discusses the features of divisions commanders pedagogical activity on the prevention of illegal behavior of subordinates, caused by increase of complexity of the service and combat missions solved by internal troops. The role of pedagogical culture of the offi cer in the purposeful formation of military subordinates discipline is shown. The role of humanitarian culture (culture of relations) in the activities of commanders concerning pedagogical prevention of illegal behavior of military personnel is highlighted. The paper highlighted The types of professional educational activities, in which the education of soldiers performing military service under the contract are highlighted in this article The role of divisions commanders erudition in successful pedagogical activities for the prevention of illegal behavior of their subordinates is substantiated. The various forms and methods of infl uencing the effectiveness of the military command and control bodies activity and educational work on the prevention of illegal behavior of military personnel are discussed. The main forms of offi cials work for strengthening of military discipline and order in the division are disclosed.



ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ СОЦИАЛИЗАЦИЯ СТУДЕНТОВ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ



Дульмухаметова Гульнара Фаридовна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Казанский кооперативный институт (филиал) АНОО ВО Центросоюза Российской Федерации «Российский университет кооперации»: Россия, 420081, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Николая Ершова, 58.

Шакирзянова Розалия Маликовна, ст. преподаватель кафедры английского языка в социогуманитарной сфере, Институт международных отношений, истории и востоковедения ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 420008, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.

Тел.: (843) 210-30-25

E-mail: dulmuhametova.gulnara@yandex.ru

Аннотация. В данной статье нами раскрываются и описываются два уровня языковой социализации в системе высшего профессионального образования – уровень овладения иностранным языком (английским) и уровень концептуального познания; здесь описывается метод case study, который рассматривается как способ профессионально-коммуникативной социализации студентов (обучающихся) в процессе обучения на практических занятиях по английскому языку. При использовании данного метода обучения на практических занятиях по иностранному языку появляется возможность увеличить интерес (именно познавательный) к тем дисциплинам у самих студентов (обучающихся), которые изучаются в высшем учебном заведении. Данный метод может оказать влияние на развитие у студентов исследовательских, коммуникативных и творческих навыков принятия решений в разных ситуациях. В статье описывается, как данный метод влияет на активное формирование и развитие профессиональных качеств у студентов (обучающихся), а именно таких, как коммуникабельность (общение), лидерство, принятие самостоятельного решения в условиях стресса. Сам case study метод направлен на развитие системы ценностей у студентов, их жизненных установок, профессиональных позиций. Также в статье описываются основные возможности использования метода case study на практических занятиях по иностранному языку, которые предоставляются студентам. В статье описывается, что данный метод позволяет понять, что чаще всего не бывает только одного единственно верного решения, помогает выработать уверенность в себе и своих силах, учит отстаивать свою точку зрения, формирует устойчивые навыки рационального поведения.

Ключевые слова: профессиональная социализация студентов, иностранный язык, метод case study



PROFESSIONAL SOCIALIZATION OF STUDENTS AT THE FOREIGN LANGUAGE LESSONS IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Dul’mukhametova Gul’nara Faridovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Humanities and Foreign Languages Department, Kazan Cooperative Institute (branch of Russian University of Cooperation). Russia. Shakirzyanova Rozaliya Malikovna, senior lecturer of English Language in SocioHumanitarian Sphere Department, Institute of International Relations, History and Oriental Studies of Kazan (Volga region) Federal University. Russia.

Keywords: professional socialization of students, foreign language, “case study” method.

In this article the authors describe and reveal two levels of language socialization in the system of higher vocational education. The first level is the level of mastering a foreign language (English). The second level is the level of conceptual knowledge; the authors describe a method “case study”, which is seen as a way of professional and communicative socialization of students (trainees) in training on practical lessons in English. Using this method of training in practical classes of foreign language there is an opportunity to expand the interest (just informative) to those disciplines the students themselves who are studied at a higher education institution. This method can influence the development of the following basic skills in students: research skills, communication skills and creative decision-making skills in different situations. The article describes how this method “case study” influences the active formation and development of professional skills in students, namely, such as interpersonal skills (communication), leadership, taking the decision under stress. The method of “case study” aimed at the development of values in students, their vital installations, professional positions; also the article describes the main features of the method “case-study” on a  practical training in a foreign language, which provide students. The method of “case study” aimed at the development of values in students, their vital installations, professional positions; also the article describes the main features of the method “case-study” on a practical training in a foreign language, that provide students. The article describes the fact that this method allows to understand that typically there are no only possible solutions, to draw up self confidence, to hold one’s own agenda and to form strong skills of rational behavior.



ГОТОВНОСТЬ СТУДЕНТОВ К СДАЧЕ НОРМ НА ВЫНОСЛИВОСТЬ



Васенков Николай Владимирович, канд. биол. наук, доцент, доцент кафедры гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Казанский кооперативный институт (филиал) АНОО ВО Центросоюза Российской Федерации «Российский университет кооперации»: Россия, 420081, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Николая Ершова, 58.

Ратова Елена Николаевна, ст. преподаватель, ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 420008, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.

Садыкова Альбина Мидхатовна, ст. преподаватель, ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 420008, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.

Тел.: (843) 210-30-25

E-mail: vnv62@inbox.ru

Аннотация. Указом Президента Российской Федерации введен в действие с 1 сентября 2014 г. физкультурно-спортивный комплекс «Готов к труду и обороне» (ГТО). Система оценки физического состояния детей и юношества будет максимально гибкой, однако не известно, будет ли она учитывать индивидуальные особенности. Также пока не известно соответствие физической подготовленности современных студентов нормативной базе комплекса ГТО, не определена и корректность самих норм по отношению к студентам. Целью исследования явилось выявление соответствия уровня физической подготовленности студентов нормам комплекса ГТО. Исследование проводилось в Казанском кооперативном институте (филиале) Российского университета кооперации (ККИ РУК) и Казанском (Приволжском) федеральном университете (КФУ) со студентами 1, 2 и 3-го курсов, не имеющих отклонений в состоянии здоровья. В статье сделан анализ физической подготовленности современных студентов. Проведено комплексное тестирование студентов в беге на 100 м у юношей и девушек, на 2000 и 3000 м у девушек и юношей соответственно. Приведены результаты сдачи нормативов ГТО с целью выяснения соответствия уровня физической подготовленности студентов заявленным нормам. Проанализированы результаты тестирования выносливости студентов. Непосредственную связь качества выносливости с работоспособностью подтверждают ранее проведенные нами исследования. Работоспособность определяли с помощью наиболее доступного и информативного Гарвардского степ-теста. Тестирование проводили в тот же период времени, что и сдачу нормативов в беге на 2000 и 3000 м у девушек и юношей соответственно. В учебном процессе со студентами необходимо большее внимание уделять развитию качества выносливости, определяющему работоспособность человека.

Ключевые слова: выносливость, тестирование, комплекс «Готов к труду и обороне», физическое здоровье, работоспособность.



THE STUDENTS’ WILLINGNESS TO PASS THE ENDURANCE STANDARDS



Vasenkov Nikolay Vladimirovich, Cand. of Biol. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Humanities and Foreign Languages Department, Kazan Cooperative Institute (branch of Russian University of Cooperation). Russia.

Ratova Elena Nikolaevna, senior lecturer, Kazan (Volga region) Federal University. Russia.

Sadykova Al’bina Midkhatovna, senior lecturer, Kazan (Volga region) Federal University. Russia.

Keywords: endurance, testing, Ready for Labor and Defense, physical health, performance capacity.

By the decree of the President of the Russian Federation sports complex “Ready for labor and defense” entered into force on 1 September 2014. The system of rating the physical condition of children and youth will be maximum flexible, but whether it will take into account the individual characteristics, it does not yet investigated. Also, it is not known matching physical preparedness of today’s students of the regulatory framework of the Ready for Labor and Defense, and the correctness of the rules in relation to students. The aim of the study was to identify the level of physical preparedness of students to the norms of the Ready for Labor and Defense complex. The study was conducted at the Kazan Cooperative Institute (branch of the Russian University of Cooperation) and Kazan (Volga region) Federal University with students of 1, 2 and 3 courses with no deviations in the health status. The authors made an analysis of physical fitness of students today. The article conducted a comprehensive testing of students in the race on 100 m of boys and girls, on 2000 m and 3000 m of girls and boys. There are results of Ready for Labor and Defense norms to identify the compliance level of students’ physical fitness of stated norms. The instant connection between the quality of endurance with the performance capacity confirm earlier studies. The performance capacity was determined using the most accessible and informative Harvard step test. Testing was performed in the same time period, when the race was held at 2000 m and 3000 m for the girls and boys. In the learning process with students, it’s necessary to pay more attention to the development of quality endurance that determining human performance capacity.



ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ПРОЦЕССА РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ СТУДЕНТОВ-ДИЗАЙНЕРОВ



Ахметова Галина Петровна, ст. преподаватель кафедры дизайна, аспирант, ЧОУ ВО «Казанский инновационный университет им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП)»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Московская, 42.

Фахрутдинова Резида Ахатовна, д-р пед. наук, профессор, профессор кафедры образовательных технологий и информационных систем в филологии Высшей школы русского языка и межкультурной коммуникации, Институт филологии и межкультурной коммуникации им. Льва Толстого ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 420021, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Татарстан, 2.

Тел.: (843) 231-92-90

E-mail: linabelova84@mail.ru

Аннотация. В статье рассматривается опытно-экспериментальное исследование по развитию профессиональных компетенций студентов – будущих дизайнеров средствами художественно- изобразительной деятельности в образовательном пространстве вуза путем анализа современных подходов и тенденций развития дизайн-образования на примере подготовки студентов-бака- лавров по направлению 54.03.01 «Дизайн», профиль «Дизайн среды». Авторами работы представлен множественный ряд основных понятий, а именно: общепрофессиональные компетенции, профессиональные компетенции, дифференциация компетенций по видам деятельности (художественно-изобразительная компетенция ПК-2; проектная компетенция ПК-1, ПК-3; производственно-технологическая компетенция ПК-4, ПК-5; педагогическая компетенция ПК-6), основные образовательные программы (ООП), стандарты образовательной деятельности по направлению подготовки «Дизайн». Эмпирическим полем исследования стал образовательный процесс, который проходил в ходе изучения будущими дизайнерами разнообразных дисциплин профессионального, общепрофессионального, гуманитарного, социального и экономического циклов. В процессе развития профессиональных компетенций студентов-бакалавров дизайна реализованы организационно-педагогические условия, разработана система диагностики уровней развития профессиональных компетенций студентов, выявлены методики и оценочно-критериальные компоненты (когнитивный, креативно-творческий и операционно-деятельностный), включающие в себя три уровня: креативный (высокий), повышенный (средний), пороговый (пассивный). Рефлексия студентами качества обучения обеспечивалась с помощью разработанного опросника на основе профессиональных компетенций и образовательных результатов студентов-дизайнеров. В рамках экспериментальной работы исследования диагностического, формирующего, контрольного этапов разработана и реализована модель по развитию профессиональных компетенций студентов-бакалавров дизайна. В качестве эффективности проведенного эксперимента представлены его результаты по доказательству гипотезы исследования.

Ключевые слова: профессиональные компетенции, развитие профессиональных компетенций, экспериментальное исследование, компоненты, диагностика, методы.



EXPERIMENTAL STUDY OF PROFESSIONAL COMPETENCES DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS-DESIGNERS



Akhmetova Galina Petrovna, senior lecturer of Design Department, postgraduate student, Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov (IEML). Russia.

Fakhrutdinova Rezida Akhatovna, Dr. of Ped. Sci., Prof., Prof. of Educational Technologies and Information Systems in the Philology Department of the Higher School of Russian Language and Intercultural Communication, Leo Tolstoy Institute of Philology and Intercultural Communication of Kazan (Volga region) Federal University. Russia.

Keywords: professional competences, development of professional competences, experimental study, components, diagnostics, methods.

The article discusses the development and experimental study on the development of professional competencies of students – future designers by means of the artistic activity in educational space of institution, through the analysis of modern approaches and trends in the development of design-education in the example of preparation of undergraduate students in the direction of 54.03.01 “Design” specialization “Environmental design”. The authors presented a multiple number of basic concepts, namely “general professional competence”, “professional competences”, the differentiation of competences by economic activities (artistic and representational competence PC-2 project competence PC-1, PC-3, production and technological competence of the PC-4, PC-5; pedagogical competence PC-6), main educational programs (MEP), the standards of educational activities towards the preparation “Design”. The empirical field of the study was the educational process which took place in the course of the study future designers of various disciplines of professional, general professional, humanitarian, social and economic cycles. In the process of development of professional competences of undergraduate students in the “Design” direction were implemented organizational-pedagogical conditions, developed a system of diagnostics of development levels of professional competences of students, identified methodologies and assessment criteria components (cognitive, creative-creative and operational-active), which includes three levels of creative (high) increased (medium), threshold (passive), reflection by students the training quality are provided using the developed questionnaire based on the professional competencies and educational outcomes of students-designers. As part of experimental work of diagnostic study, formative, control stages, was developed and implemented a model for the development of professional competencies of undergraduate students of the “Design” direction. As the effectiveness of the experiment presented its results for the proof of the research hypothesis.



ПОВЫШЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ МАТЕМАТИКИ И ИНФОРМАТИКИ



Нюхтилин Павел Викторович, канд. пед. наук, доцент кафедры информационных образовательных технологий, ФГБОУ ВО «Кубанский государственный университет»: Россия, 350040, г. Краснодар, ул. Ставропольская, 149,

Деева Светлана Альфредовна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры информационных образовательных технологий, ФГБОУ ВО «Кубанский государственный университет»: Россия, 350040, г. Краснодар, ул. Ставропольская, 149,

Тел.: (861) 219-95-01

E-mail: deeva_sv@mail.ru

Аннотация. Статья посвящена многовекторной проблеме формирования информационной культуры будущих учителей математики и информатики в процессе обучения их конструированию учебно-информационных ресурсов. Выявлены и обоснованы генеральные дидактические маршруты формирования научно адекватной вербализации электронно-информационных феноменов; глубокого знания технических основ информационной цивилизации; мануальной компетенции конструирования электронных обучающих продуктов; универсально-базового овладения языками программирования и веб-дизайном. В качестве средств достижения показаны конкретные учебные курсы по их целевым точкам приложения в общей динамике дидактического результата: «Программирование веб-ресурсов образовательного назначения», «Проектирование учебно-информационных комплексов», «Web-программирование и web-дизайн». Решение указанной проблемы способствует эффективному формированию информационной культуры будущих педагогов в аспекте профессиональных и личностных компетенций, решения профессиональных задач в соответствии с новыми образовательными стандартами.

Ключевые слова: информационные технологии, информационная культура, бакалавр.



INCREASE OF INFORMATION CULTURE OF THE FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE



Nyukhtilin Pavel Viktorovich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Information Educational Technologies Department, Kuban State University. Russia.

Deeva Svetlana Al’fredovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Information Educational Technologies Department, Kuban State University. Russia.

Keywords: information technology, information culture, bachelor.

The article is devoted to multi-vector problem of formation of information culture of the future teachers of mathematics and computer science in the process of their training to form educational and information resources. The authors revealed proved general didactic routes of formation scientific adequate verbalization of electronic information phenomena; deep knowledge of the technical fundamentals of information civilization; manual competence of e-learning products development; universal basic mastery of programming languages and web design. In the capacity of achievement means the specific training courses are shown in accordance with their destination points of the application in the overall dynamics of the didactic result: “Programming of web resources with educational purpose”, “Design of training and information systems”, “Web-programming and web-design”. The solution to this problem contributes to the efficient formation of information culture of the future teachers in the aspect of professional and personal competencies, solution of professional tasks in accordance with the new educational standards.



УЧЕТ КОГНИТИВНЫХ СТИЛЕЙ СТУДЕНТОВ КАК ОСНОВА ИНДИВИДУАЛИЗАЦИИ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБРАЗОВАНИЯ



Тимкина Юлия Юрьевна, канд. пед. наук, доцент кафедры иностранных языков, ФГБОУ ВО «Пермская государственная сельскохозяйственная академия им. академика Д. Н. Прянишникова»: Россия, 614990, г. Пермь, ул. Петропавловская, 23.

Тел.: (342) 212-53-94

E-mail: timkinaj@mail.ru

Аннотация. Вариативное иноязычное образование в высшей школе нацелено на удовлетворение личных и профессиональных познавательных потребностей личности, учет уровня языковой подготовки студентов, а также когнитивных стилей учения. На овладение иностранным языком в большей степени оказывают влияние такие когнитивные стили, как поленезависимость – полезависимость, рефлексивность – импульсивность, терпимость – нетерпимость, визуальный – слуховой. Учет когнитивных стилей в процессе формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов неязыкового вуза позволяет индивидуализировать процесс обучения, создать благоприятные условия для самостоятельной работы. Разработка учебных материалов и заданий в соответствии с когнитивными стилями обучающихся способствует посильности и доступности самообразовательной деятельности. Образовательные варианты технологий изучения иностранного языка позволяют вовлекать студентов в самостоятельную работу, соответствующую их психологическим особенностям, интересам и предпочтениям.

Ключевые слова: иноязычное образование, высшая школа, вариативность, индивидуализация, когнитивные стили, учебные материалы.



ACCOUNTING STUDENTS COGNITIVE STYLES AS A BASIS FOR THE INDIVIDUALIZATION OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION



Тimkina Yuliya Yur’evna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Foreign Languages Department, Perm State Agricultural Academy named after academician D. N. Prianishnikov. Russia.

Keywords: foreign language education, high school, variability, individualization, cognitive styles, learning materials.

Variability of foreign language education in high school is aimed at meeting the personal and professional cognitive needs of the individual, taking into account the level of language proficiency of students, as well as cognitive learning styles. Cognitive styles such as field independence – field dependence, reflexivity – impulsivity, tolerance – intolerance, visual – auditory to a greater extent influence the mastery of a foreign language. Accounting of cognitive styles in the formation of foreign language communicative competence of nonlinguistic high school students allows to personalize the learning process, to create favorable conditions for independent work. Development of training materials and tasks in accordance with the cognitive styles of students contributes to affordability and accessibility of self-educational activity. Educational versions of foreign language learning technologies allow to involve students into independent work appropriate to their psychological characteristics, interests and preferences.



ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ КОЛЛЕДЖА С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ В УСЛОВИЯХ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ



Халимова Надежда Михайловна, д-р пед. наук, доцент, профессор кафедры психолого-педагогического образования, ФГБОУ ВПО «Хакасский государственный университет им. Н. Ф. Катанова»: Россия, 655000, Республика Хакасия, г. Абакан, ул. Ленина, 90.

Тел.: (390-2) 24-30-18

E-mail:

Аннотация. В статье рассматривается психолого-педагогическое сопровождение обучающихся колледжа с ограниченными возможностями здоровья. В основе практики инклюзивного образования в учреждениях среднего профессионального образования лежит идея принятия индивидуальности каждого учащегося, и, следовательно, обучение организовано таким образом, чтобы удовлетворить особые потребности каждого подростка. Актуальность проблемы социально-педагогического сопровождения обучающихся с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) в учреждениях среднего профессионального образования определяется необходимостью повышения профессиональной компетентности специалистов для работы с такими категориями обучающихся в учреждениях среднего профессионального образования (СПО) и отсутствием системы повышения квалификации педагогов в вопросах коррекционной педагогики и специальной психологии. В связи с этим выявляется необходимость нахождения особых подходов к организации психолого-педагогического сопровождения в учреждениях СПО и создания в них условий, способствующих стимулированию формирования и развития адаптивных качеств у обучающихся с ОВЗ, а также преодолению дискриминационных социальных установок по отношению к инвалидам и инклюзивному образованию. Рассмотрен выбор методик, обеспечивающих вхождение обучающегося с особыми потребностями в образовательное пространство колледжа. Результаты данного исследования могут найти применение в практике образовательных учреждений, реализующих концепцию инклюзивного образования.

Ключевые слова: психолого-педагогическое сопровождение студентов, инклюзия, инклюзивное обучение и образование



PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF COLLEGE STUDENTS WITH DISABILITIES IN THE INCLUSIVE EDUCATION



Khalimova Nadezhda Mikhaylovna, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., Prof. of Psychological and Pedagogical Education Department, Katanov Khakass State University. Russia.

Keywords: psychological and pedagogical support of students, inclusion, inclusive training and education.

The article discusses psychological and pedagogical support of college students with disabilities. In the basis of the practice of inclusive education in institutions of secondary vocational education is the idea of adoption the individuality of each student and, therefore, the study is designed to meet the special needs of each teen. The urgency of socio-pedagogical support problem of students with disabilities in secondary vocational education institutions is determined by the necessity to improve the professional competence of specialists for work with such categories of students in secondary vocational education institutions and the lack of adequate training of teachers in matters of correctional pedagogy and special psychology. In this regard it revealed the need to find special approaches to organization of psychological and pedagogical support in the institutions of secondary vocational education and to create conditions that stimulate the formation and development of adaptive qualities of students with disabilities, and overcoming discriminatory social attitudes towards disabilities and inclusive education. It considered the choice of methods, that enable the entry of a student with special needs into the educational environment of a college. The results of this study can be used in the practice of educational institutions that implement the concept of inclusive education.



К ВОПРОСУ О МЕЖДУНАРОДНОЙ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ РОССИЙСКИХ УНИВЕРСИТЕТОВ: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АСПЕКТ



Газизова Альфия Ильдусовна, д-р пед. наук, доцент, профессор кафедры иностранных языков, Набережночелнинский институт (филиал) ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 423812, Республика Татарстан, г. Набережные Челны, 68/19.

Тел.: (855-2) 39-71-40

E-mail:

Аннотация. Статья посвящена особенностям проведения сравнительных исследований в области высшего образования в контексте повышения уровня конкурентоспособности университетов в разных регионах мира. Раскрыты теоретические основы сравнительных и международных исследований, проблемы и особенности образовательного переноса моделей (модели конвергенции: модель консенсуса, культурологическая модель и модель конфликта), возможности учета внешнего опыта в реформировании образования. Обоснована значимость исследований в области академического превосходства в контексте улучшения российскими вузами своих позиций в мировых рейтингах университетов; приведены образцы успешных инициатив превосходства, осуществляемых во многих странах в целях повышения качества образования на национальном и международном уровнях; рассмотрены возможности анализа и учета зарубежного опыта реализации разноплановых проектов и инициатив превосходства в свете качественного изменения отечественной высшей школы.

Ключевые слова: сравнительные исследования, образовательный перенос, академическое превосходство, конкурентоспособность университетов



REFERRING TO INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF RUSSIAN UNIVERSITIES: COMPARATIVE ASPECT



Gazizova Al’fiya Il’dusovna, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., Prof. of Foreign Languages Department, Naberezhnye Chelny Institute (branch of Kazan (Volga region) Federal University). Russia.

Keywords: comparative studies, educational transfer, academic excellence, competitiveness of universities.

The article is devoted to the peculiarities of comparative studies in the field of higher education in the context of improving the competitiveness of universities in different regions of the world. In this article the author discloses the theoretical foundations of comparative and international research, problems and peculiarities of models educational transfer (convergence models: a model of consensus, cultural model and a model of conflict), the possibilities of taking into consideration the external experience in reforming of education. The author also proves the importance of research in the field of academic excellence in the context of improving the positions of Russian universities in the world ratings of universities; gives examples of successful superiority initiatives implemented in many countries to improve the quality of education at the national and international levels; regards the possibilities of analysis and consideration of foreign experience of implementing diverse projects and excellence initiatives in the light of a qualitative change in the national higher school.



ФОРМИРОВАНИЕ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОЯЗЫЧНОМУ ОБЩЕНИЮ В ПОЛИКУЛЬТУРНОМ ОБЩЕСТВЕ



Власова Ирина Владимировна, преподаватель, ФГБОУ ВО «Самарский государственный технический университет»: Россия, 443100, г. Самара, ул. Молодогвардейская, 224.

Карпеева Раиса Семеновна, ст. преподаватель, ФГБОУ ВО «Самарский государственный технический университет»: Россия, 443100, г. Самара, ул. Молодогвардейская, 224.

Тел.: (846) 278-43-11

E-mail: viv0708@mail.ru

Аннотация. В статье рассматривается проблема формирования общекультурных компетенций у студентов технического университета в процессе обучения иностранному языку в поликультурном обществе. Предлагаются пути формирования общекультурных компетенций, а именно знакомство с видами невербальной коммуникации (кинесика, проксемика, хронемика) и необходимость привлечение особого внимания к культурологическим особенностям страны изучаемого языка. В статье затрагивается тема культурных стереотипов и корректного отношения к ним. Приводятся результаты лингвокультурологического эксперимента, ежегодно проводимого в студенческих группах СамГТУ, направленного на выявление стереотипов восприятия представителей иного языкового и культурного пространства с целью коррекции поведения молодых специалистов в различных сферах сотрудничества в современном поликультурном обществе. Практическая значимость статьи состоит в возможности использования приведенных методик, способствующих повышению уровня межкультурной компетенции студентов – будущих специалистов.

Ключевые слова: студенты вуза, иностранный язык, поликультурное общество, общекультурные компетенции, стереотипы.



THE FORMATION OF COMMON CULTURAL COMPETENCES AT STUDENTS OF A TECHNICAL UNIVERSITY IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE IN A MULTICULTURAL SOCIETY



Vlasova Irina Vladimirovna, lecturer, Samara State Technical University. Russia.

Karpeeva Raisa Semenovna, senior lecturer, Samara State Technical University. Russia.

Keywords: university students, foreign language, multicultural society, general cultural competences, stereotypes.

The article considers the problem of common cultural competences formation at students of a technical university in the process of learning a foreign language in a multicultural society. The article suggests the ways of common cultural competences formation: namely, familiarity with the kinds of non-verbal communication: (kinesics, proxemics, chronemics) and the need for giving special attention to the cultural peculiarities of the country of studied language. The article addresses the topic of cultural stereotypes and correct attitudes towards them. The article also presents the results of linguistic and cultural experiment, which is held annually in student groups of SamSTU. This experiment aims to identify the stereotypes of perception of representatives of different linguistic and cultural space with the purpose of correction behavior of young professionals in various fields of cooperation in the modern multicultural society. The practical significance of the article lies in the possibility of using methods, which promote increase the level of intercultural competence of students – future specialists.



ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ПРЕЕМСТВЕННОСТИ В СРЕДНЕМ И ВЫСШЕМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ И ВОЗМОЖНОСТЬ ЕГО ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ДЛЯ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ СИСТЕМЫ



Стоянова Дарья Николаевна, ассистент кафедры педагогической психологии и педагогики, аспирант, Институт экономики, управления и права ЧОУ ВО «Казанский инновационный университет им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП)»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Московская, 42.

Фахрутдинов Рифат Рифович, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры образовательных технологий и информационных систем в филологии Высшей школы русского языка и межкультурной коммуникации, Институт филологии и межкультурной коммуникации им. Льва Толстого ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, 420021, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Татарстан, 2.

Тел.: (843) 231-92-90

E-mail: dashulka_d@mail.ru

Аннотация. Современные тенденции развития общества, а также внедрение инноваций и стремительный рост технического прогресса диктуют новые требования к подготовке высококвалифицированных специалистов во всех сферах профессиональной деятельности во всем мировом сообществе. С учетом особенностей труда и роли специалиста в современном обществе темпы развития технического прогресса, экономики, социальной сферы в целом стали сравниваться с темпом получения и передачи теоретических, а главное – практических знаний. В соответствии с этим большое внимание уделяется созданию оптимальной модели образования, которая обеспечит эффективную подготовку специалистов в системе профессионального образования. В данной статье рассматривается понятие преемственности в педагогической науке, где постоянно требуется обеспечить связи между отдельными этапами и ступенями обучения, а также расширить и углубить теоретические и практические знания. Раскрывается смысл понятия преемственности и основные принципы идеи создания непрерывной системы образовательного процесса. Затрагиваются особенности зарубежного опыта преемственности сред- него профессионального образование и его внедрения в систему современного российского образования, использование компетентностного подхода в реализации модели преемственности среднего и высшего профессионального образования, а также особенности внедрения та- кой модели, где основополагающим принципом является не просто переход учащегося из одного звена образовательного процесса в другое, а именно интеграция этих звеньев и правильное, соответствующее образовательным стандартам и компетентностному подходу осуществление принципов его реализации, анализируются достоинства и недостатки такой модели внедрения и реализации на примере Казанского инновационного университета им. В. Г. Тимирясова.

Ключевые слова: преемственность, непрерывное образование, высшее образование, среднее профессиональное образование, зарубежная модель образовательного процесса.



FOREIGN EXPERIENCE OF CONTINUITY IN SECONDARY AND HIGHER VOCATIONAL EDUCATION AND THE POSSIBILITY OF ITS USE FOR IMPROVEMENT OF THE RUSSIAN SYSTEM



Stoyanova Dar’ya Nikolaevna, assistant lecturer of Educational Psychology and Pedagogy Department, postgraduate student, Institute of Economics, Managament and Law of Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov (IEML). Russia.

Fakhrutdinov Rifat Rifovich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Educational Technologies and Information Systems in the Philology Department of the Higher School of Russian Language and Intercultural Communication, Leo Tolstoy Institute of Philology and Intercultural Communication of Kazan (Volga region) Federal University. Russia.

Keywords: continuity, continuous education, higher education, secondary vocational education, foreign model of educational process.

Modern trends of society development, as well as innovation and rapid growth of technical progress requires new demands for the qualified specialists training in all spheres of professional activity throughout the global community. Taking into account the peculiarities of labor and the role of a specialist in modern society, the pace of technological progress development, economy, social sphere as a whole began to catch up with the pace of obtaining and transmitting theoretical and important practical knowledge. Accordingly, great attention is paid to creation the optimal education model, which will provide effective training in vocational education. The article discusses the concept of continuity in pedagogical science, where it is constantly required to provide connections between individual stages and levels of education, as well as to broaden and deepen theoretical and practical knowledge. The article also reveals the meaning of the basic principles of continuity and the views of creating a continuous system of educational process. The authors pay special attention to the foreign experience peculiarities of secondary vocational education continuity and its implementation in the system of modern Russian education, the use of competence approach in the implementation of the continuity model of secondary and higher professional education. Also, there are features of the implementation of this model, where the fundamental principle is not just a student transition from the one level of educational process to another, namely, the integration of these units and the correct, appropriate educational standards and competence approach of the principles implementation, advantages and disadvantages of the such model of introduction and implementation on the example of Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov.



ИНТЕГРАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОБЛАСТЕЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НА ПРИМЕРЕ ЭЛЕМЕНТАРНЫХ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ И ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ



Коновалов Игорь Евгеньевич, д-р пед. наук, доцент, зав. кафедрой теории и методики спортивных игр, ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма»: Россия, 420138, Республика Татарстан, г. Казань, Деревня Универсиады, 35.

Гамирова Эльза Ильхамовна, аспирант кафедры теории и методики физической культуры и спорта, ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма»: Россия, 420138, Республика Татарстан, г. Казань, Деревня Универсиады, 35.

Болтиков Юрий Васильевич, канд. пед. наук, профессор, зав. кафедрой теории и методики гимнастики и борьбы, ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма»: Россия, 420138, Республика Татарстан, г. Казань, Деревня Универсиады, 35.

Тел.: (843) 294-90-02

E-mail:

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы потенциальных возможностей интеграции различных областей деятельности, предусмотренных федеральным образовательным стандартом дошкольного образования для повышения качества обучения и обеспечения эффективного воспитания и развития детей дошкольного возраста в рамках дошкольных образовательных учреждений на примере элементарных математических представлений и физического воспитания. Математика является фактором интеллектуального развития ребенка, формирования его познавательных и творческих возможностей. Она способствует развитию речи, памяти, мышления, воображения, эмоций. Математика формирует терпение, настойчивость, творчество. Приобретение детьми математических представлений имеет большое значение для их умственного развития, формирования умственных способностей, становления логического и оперативного мышления. Формирование у детей математических представлений должно опираться на предметно-чувственную деятельность, в процессе которой ребенок легче усваивает знания и умения, осознанно проявляет навыки счета и измерения. С учетом этого формирование элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста должно проводиться не только путем целенаправленного обучения в ходе непосредственно образовательной деятельности, но и в их повседневной жизни в игровой форме: дома, в группе, на прогулке, во время интегрированных занятий физической культурой. На занятиях физической культурой развивается умение отличать и сравнивать предметы, осваивается порядковый счет. Во время подвижных игр на улице детям можно будет измерить расстояние между предметами. Считалки и пословицы, которые дети используют во время подвижных игр и на физкультурных праздниках, – все это математика. Освоение элементарных математических представлений у детей в ходе физкультурной деятельности, в том числе во время проведения подвижных игр, создает условия для закрепления математических понятий, предусмотренных областью образования «познание», что обеспечивает развитие самостоятельности, формирует интерес к количественной деятельности и положительно влияет на дальнейшее усвоение математического материала в дошкольном образовательном учреждении.

Ключевые слова: дети дошкольного возраста, дошкольное образование, интеграция образовательных областей, элементарные математические представления, физическое воспитание.



INTEGRATION OF EDUCATIONAL AREAS OF ACTIVITY OF PRESCHOOL CHILDREN ON THE EXAMPLE OF ELEMENTARY MATHEMATICAL CONCEPTS AND PHYSICAL EDUCATION



Konovalov Igor’ Evgen’evich, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., head of Theory and Methods of Sports Games Department, Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourism. Russia.

Gamirova El’za Il’khamovna, postgraduate student of Theory and Methods of Physical Culture and Sport Department, Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourism. Russia.

Boltikov Yury Vasil’evich, Cand. of Ped. Sci., Prof., head of Theory and Methods of Gymnastics and Wrestling Department, Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourism. Russia.

Keywords: preschool children, preschool education, the integration of educational areas, elementary mathematical concepts, physical education.

The article deals with questions of the potential integration of the various areas of activity, provided by the Federal educational standard of preschool education, to improve the quality of education and ensuring effective education and preschool children development in the range of pre-school educational institutions, on the example of elementary mathematical concepts and physical education. Mathematics is a factor of the child’s intellectual development, the formation of its cognitive and creative abilities. It contributes to the development of speech, memory, thought, imagination, emotion. Mathematics forms the patience, persistency, creativity. Acquisition of mathematical concepts by the children is important for their mental development, development of mental abilities, becoming of logical and operational thinking. Formation of children’s mathematical concepts should be based on objective-sensuous activity during which a child assimilates the knowledge and abilities easier and demonstrates counting and measurement skills consciously. In view of this, the formation of preschool children’s elementary mathematical concepts should be carried out not only by explicit instruction in the process of direct educational activities, but also in their daily lives in the form of a game: at home, in the group, at a walk, during the integrated classes of physical training. At the Physical Culture classes it is developed the ability to distinguish and compare objects and is learnt the serial account. While outdoor games on the street children can measure the distance between objects. Rhymes and proverbs that children use during outdoor games and physical fitness holidays, it’s all math. The development of children’s elementary mathematical concepts in the course of sports activities, including during outdoor games, creates the conditions for securing the mathematical concepts, provided by the field of education «Knowledge», which ensures the development of independence, forms interest in the quantitative activity and has a positive impact on the further assimilation of mathematical material in preschool educational institution.



БЕЗОПАСНОЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЕТИ ИНТЕРНЕТ ПОКОЛЕНИЕМ I



Голубев Олег Борисович, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры информационных технологий и методики преподавания информатики, ФГБОУ ВО «Вологодский государственный университет»: Россия, 160000, г. Вологда, ул. Ленина, 15.

Горохова Юлия Александровна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры информационных технологий и методики преподавания информатики, ФГБОУ ВО «Вологодский государственный университет»: Россия, 160000, г. Вологда, ул. Ленина, 15.

Тел.: (817-2) 72-46-45

E-mail: oleg_golubev@mail.ru

Аннотация. В целях обеспечения информационной безопасности участников образовательного процесса актуальной становится задача выработки практических рекомендаций для таких групп, как учителя, родители и сами учащиеся. В современной педагогике и психологии вопросы защиты ребенка от негативного информационного воздействия проработаны недостаточно глубоко. Основам информационной безопасности школьников в глобальной сети Интернет сегодня должно уделяться достаточное внимание. В статье затронуты следующие вопросы: комплексный анализ угроз для школьников во Всемирной паутине, изучение проблемы интернет-зависимости, вопросы интернет-безопасности школьников дома и в образовательном учреждении, родительский контроль за использованием сети Интернет, подготовка будущих педагогов к обеспечению информационной безопасности школьников. Отдельное внимание в статье уделено программным продуктам, которые выступают в качестве центрального элемента системы защиты от нежелательного контента в сети Интернет.

Ключевые слова: поколение I, информационная безопасность, интернет, интернет-зависимость, родительский контроль за использованием детьми сети Интернет, сетевой этикет.



SAFE USE OF THE INTERNET BY GENERATION I



Golubev Oleg Borisovich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Information Technology and Methods of Computer Science Teaching Department, Vologda State University. Russia.

Gorokhova Yuliya Aleksandrovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Information Technology and Methods of Computer Science Teaching Department, Vologda State University. Russia.

Keywords: generation I, information security, the Internet, internet addiction, parental controls for children using the Internet, netiquette.

In order to ensure the information security of the educational process participants is becoming urgent task is to develop practical recommendations for groups such as teachers, parents and students themselves. In modern pedagogy and psychology, child protection issues from the negative information influence worked not enough deeply. Fundamentals of information security students in the Internet today should be given adequate attention. The article discussed the following issues: comprehensive analysis of the threats to school children at the World Wide Web, the study of the problem of Internet addiction, Internet security issues at home and school in an educational institution, parental control over the use of the Internet, training of future teachers for information security students. Special attention is paid to software products, which act as a central element of protection from inappropriate content on the Internet.



ПСИХОЛОГИЯ



ИННОВАЦИОННЫЕ МЕТОДИКИ КОРРЕКЦИИ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ С ОСОБЫМИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМИ ПОТРЕБНОСТЯМИ



Брекина Оксана Васильевна, канд. психол. наук, доцент кафедры психологии и дефектологии, ГОУ ВО Московской области «Государственный гуманитарно- технологический университет»: Россия, 142611, Московская обл., г. Орехово-Зуево, ул. Зеленая, 22.

Тел.: (496-4) 25-78-88

E-mail: Oxana.brekina@mail.ru

Аннотация. Проблема новых методов и форм коррекции психического развития детей с особыми образовательными потребностями является одной из наиболее актуальных в современной практической психологии. В нашем исследовании в качестве такой методики использовалась танцевально-двигательная терапия в форме бальных танцев. Мы предположили, что танец, как коррекционно-развивающая методика, может послужить нормализации эмоциональной и двигательной сфер психики умственно отсталых детей и опосредованно положительно повлиять на умственную деятельность. Работа осуществлялась в три этапа: в начале были проведены исследования интеллектуальной сферы (умственного развития), двигательной сферы, а также эмоциональной сферы. Для диагностики предполагаемых изменений умственного развития детей использовался групповой интеллектуальный тест ГИТ для детей 9–12 лет. После проведения коррекционной работы обнаружено улучшение процесса простой умственной деятельности у детей, подтвержденное методами математической статистики.

Ключевые слова: дети с особенными образовательными потребностями, психическое развитие, умственная деятельность, танцевально-двигательная терапия, спортивный бальный танец.



INNOVATIVE METHODS OF CORRECTION OF MENTAL DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS



Brekina Oksana Vasil’evna, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof. of Psychology and Defectology Department, Moscow University for Humanities and Technologies. Russia.

Keywords: children with special educational needs, mental development, mental activity, dance-movement therapy, sports ballroom dance.

The problem of new methods and forms of correction of mental development of children with special educational needs is very relevant in the modern practical psychology. In our study in the capacity of such technique the dance and movement therapy in the form of ballroom dancing was used. We suggested that the dance as a correctional-developing technique can serve for normalization of physical and emotional spheres of mentally retarded children mind and indirectly have a positive impact on mental performance. The work was carried out in three stages: firstly the studies of intellectual sphere (mental development), motor sphere and emotional sphere were performed. For the diagnosis of expected changes of children’s mental development the group intellectual test GIT for children 9–12 years was used. After performance of correctional work the improvement of children’s simple mental activity process, confirmed by methods of mathematical statistics, was found.



ФИЛОЛОГИЯ



ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ СОВРЕМЕННОГО РУССКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ И ПЕРЕПОДГОТОВКИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ



Косырев Василий Петрович, д-р пед. наук, профессор, начальник управления научной работой, ФГБОУ ВО «Московский государственный институт культуры»: Россия, 141406, Московская обл., г. Химки, ул. Библиотечная, 7.

Кожевникова Ирина Геннадиевна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой иностранных языков, Воронежский филиал ФГБОУ ВО «Российский экономический университет им. Г. В. Плеханова»: Россия, 394030, г. Воронеж, ул. Карла Маркса, 67А.

Тел: (495) 570-04-77

E-mail:

Аннотация. В данной статье рассматривается положение русского языка на постсоветском пространстве. В результате анализа авторы отмечают, что большие изменения внесены в систему подготовки будущих специалистов. В большинстве стран СНГ языковая подготовка обучающихся перестала регламентироваться правительственными документами, что привело к сокращению изучения русского языка в вузах и профессиональных учебных заведениях. Особо отмечается серьезность положения в области изучения русского языка как иностранного в странах Балтии. Авторы предлагают подход, который позволит улучшит качество преподавания русского языка как иностранного, а также повысит уровень компетенции преподавателей РКИ.

Ключевые слова: русский как иностранный, профессиональная подготовка, переподготовка преподавателей, повышение квалификации.



INFORMATIONAL EDUCATIONAL RESOURCES OF MODERN RUSSIAN LANGUAGE FOR THE CAREER ENHANCEMENT AND RETRAINING OF TEACHERS



Kosyrev Vasily Petrovich, Dr. of Ped. Sci., Prof., head of Scientific Research Management Department, Moscow State Institute (University) of Culture. Russia.

Kozhevnikova Irina Gennadievna, Dr. of Philol. Sci., head of Foreign Languages Department, Voronezh branch of Plekhanov Russian University of Economics. Russia.

Keywords: Russian as a foreign language, vocational training, teachers retraining, career enhancement.

This article studies the state of Russian language at the post-Soviet space. As follows from the analysis the authors note that great changes have been introduced to the system of future specialists training. In the majority of the CIS countries the language training of the trainees is no longer subject to the government documents, which leaded to reduction of studying Russian language in higher educational

institutions and vocational educational institutions. The emphasis is put on the gravity of the situation in the scope of studying Russian as a foreign language in Baltic states. The authors suggest the approach that is to enhance the quality of teaching Russian as a foreign language while increasing the level of teachers of Russian as a foreign language competence.

КОНЦЕПТ СВЕТА В РОМАНЕ А. МЕРДОК «О ПРИЯТНЫХ И ПРАВЕДНЫХ»



Тимонина Татьяна Юрьевна, аспирант, ФГАОУ ВО «Балтийский федеральный университет им. Иммануила Канта»: Россия, 236016, г. Калининград, ул. Александра Невского, 14.

Тел.: (401-2) 53-62-60

E-mail: tatjana.timonina@mail.ru

Аннотация. Концепт света как сложное ментально-языковое образование является одним из базовых в концептосфере Мердок и имеет отношение к символическому значению световых образов в философско-эстетической концепции Платона. В статье концепт рассматривается как особая лингвоментальная и культурная категория, отражающая содержание универсального, национального и индивидуального человеческого опыта. Предпринимается попытка литературоведческого подхода к анализу художественного концепта света в романе А. Мердок «О приятных и праведных» с позиции коммуникативной стилистики, ориентированной на изучение ассоциативного слоя художественного концепта в тексте. Исследуется специфика ассоциативных связей концепта на сюжетно-композиционном и мотивно-образном уровнях текста. Выявляются направления ассоциирования концепта света в романе, являющиеся особенностями индивидуально-авторской картины мира Мердок и ее поэтики.

Ключевые слова: Мердок, художественный концепт, коммуникативная стилистика, ассоциативный слой художественного концепта.



THE CONCEPT OF LIGHT IN I. MURDOCH’S NOVEL “THE NICE AND THE GOOD”



Timonina Tat’yana Yur’evna, postgraduate student, Immanuel Kant Baltic Federal University. Russia.

Keywords: Murdoch, art concept, communicative stylistics, associative layer of art concept.

The concept of light as a complex mental-language formation is one of the basic in the Murdoch’s sphere of concept and is related to the symbolic value of the luminous images in the philosophical and aesthetic concept of Plato. In this article, the concept is regarded as a special linguo-mentally and cultural cat egory, reflecting the content of universal, national and individual human experience. The author makes an attempt of the literary approach to the analysis of literature concept of light in the novel “The Nice and the Good” by I. Murdoch from the position of communicative stylistics, focused on the study of associative layer of literature concept in the text. In the article investigates the specificity of associative concept on subject-compositional and motivefigurative levels of the text which are features of the individual-author’s picture of the world of Murdoch and her poetics.



ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ ЖЕНСКОЙ ЛИЧНОСТИ В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПАРАДИГМЕ РОМАНА КАНТЫ ИБРАГИМОВА «АВРОРА»



Инаркаева Субран Исламовна, канд. филол. наук, доцент, зав. кафедрой отечественной и мировой литературы, ФГБОУ ВО «Чеченский государственный университет»: Россия, 64907, Чеченская Республика, г. Грозный, бульвар Дудаева, 17.

Тел.: (871-2) 29-50-04

E-mail:

Аннотация. В статье сделана попытка обозначить историко-культурный контекст развития чеченской литературы последних десятилетий, а также персонифицировать и обозначить особенности проявлений женской личности в художественной парадигме романа Канты Ибрагимова «Аврора». Сюжетное действие в романе охватывает период трагических событий в Чечне конца прошлого века. Любовная линия романа погружена в трагический узловой момент новейшей истории чеченского народа. Жизнеутверждающая сила истинной любви звучит в романе основным лейтмотивом. Канта Ибрагимов создает индивидуальную модель войны в своем творчестве. В романе, безусловно, присутствует война с ее трагическим ликом. Но она отступает на второй план, выступая в качестве общего фона развития романного действия. В основу сюжета романа легло удивительное переплетение судеб людей разных профессий и социального статуса.

Ключевые слова: чеченская литература, жанр, роман, традиция, реалистическая традиция, история, любовь, характер, образ.



PECULIARITIES OF FEMALE PERSONALITY IN THE ARTISTIC PARADIGM OF THE NOVEL BY KANTA IBRAGIMOV “AURORA”



Inarkaeva Subran Islamovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof., head of Russian and World Literature Department, Chechen State University. Russia.

Keywords: Chechen literature, genre, novel, tradition, realistic tradition, history, love, character, image.

In the article an attempt has been made to indicate the historical and cultural context of the development of Chechen literature of the last decades, and also to personify and identify features of the female personality in the artistic paradigm in the novel Kanta Ibragimov “Aurora”. The plot of the novel covers the period of the tragic events in Chechnya in the last century. The love line of the novel immersed in a tragic nodal point of the recent history of the Chechen people. Life-giving power of true love in the novel is the main idea. Kanta Ibragimov creates an individual model of the war in his work. The novel is certainly present war, with its tragic face. The war recedes into the background, acting as the general background of the development of the novel action. In the plot of the novel has laid down an amazing interweaving of people destinies of different professions and social status.



ЗАИМСТВОВАНИЕ ЯЗЫКОВЫХ ЭЛЕМЕНТОВ В РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Шишолина Альбина Олеговна, преподаватель, соискатель, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева-КАИ»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г.Казань, ул.Карла Маркса, 10.

Тел.: (843) 231-01-09

E-mail:

Аннотация. В данной статье изложены результаты исследования процесса заимствования на всех уровнях языка. Раскрыты два значения термина «заимствование»: заимствование как процесс перемещения различных элементов из одного языка в другой и как единица, являющаяся результатом этого процесса. В данном исследовании анализируется заимствование различных элементов языковых уровней, в числе которых лексические единицы, морфемы, фонемы, синтаксические структуры, словообразовательные модели. Все эти единицы ассимилируются системой русского языка, наиболее динамичным является перемещение лексических единиц вследствие политических, культурно-экономических контактов. Процесс заимствования иноязычной лексики сопровождается адаптацией слова на всех уровнях языка: фонетическом, морфологическом, семантическом. Анализируется фонетико-графическая адаптация иноязычных имен существительных, в ходе этого длительного процесса мы отмечаем появление моделей фонетико-графической рецепции. Модели рецепции вырабатываются также и на грамматической и семантической ступенях освоения иноязычной лексики. Заимствование также происходит на морфемном уровне, когда иноязычный структурный элемент входит в систему русского языка и усваивается, становясь самостоятельной морфемой. Заимствование других элементов языка, таких как фонемы, синтаксические конструкции, словообразовательные модели, происходит значительно реже. В настоящем исследовании более подробно рассматривается функционирование заимствованной словообразовательной модели на примере образования композитов бинарной структуры. Это так называемые аналит-конструкции, в роли компонентов которых выступают два имени существительных, связанных атрибутивными отношениями, так как одно из таких существительных подвергается адъективации. Все возрастающее количество лексических единиц такого типа свидетельствует об активном влиянии языков аналитического типа на русский и, соответственно, о росте аналитизма в русском языке.

Ключевые слова: заимствование, ассимиляция, иноязычный элемент, словообразовательная модель, композит.



THE BORROWING OF LINGUISTIC ELEMENTS IN THE RUSSIAN LANGUAGE



Shisholina Al’bina Olegovna, lecturer, applicant, Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev – KAI. Russia.

Keywords: borrowing, assimilation, foreign language element, word-formative model, composite.

The article presents the results of a study of the borrowing process at all levels of language. It reveals two meanings of the term “borrowing”: borrowing as a process of transferring various elements from one language to another and as a unit, which is the result of this process. This study examines the borrowing of various elements of linguistic levels, including lexical items, morphemes, phonemes, syntactic structures, word-formative models. All these units are assimilated by the Russian language system; the most dynamic is the movement of lexical units due to political, cultural and economic contacts. The process of foreign language vocabulary borrowing is accompanied by adaptation of the word to all language levels: phonetic, morphological, and semantic. The article analyzes the phonetic-graphic adaptation of foreign-language nouns; during this long process we state the emergence of phoneticgraphic reception models. The models of reception are produced also on the grammatical and semantic levels of mastering foreign language vocabulary. Borrowing is also happening on the morpheme level, when foreign language structural element is included into the Russian language and is assimilated in it, becoming an independent morpheme. Borrowing of other language elements such as phonemes, syntactic structures, word-formative models occurs more rarely. This study discusses in detail the functioning of the borrowed word-formation models on the example of the formation of binary structure components. These are so-called analyte constructions, the role of the components of which play two nouns in attribute relations since one of these nouns is exposed to adjectivization. The increasing number of lexical units of this type indicates the active influence of analytical languages types into Russian and about increasing analytism in the Russian language.



КАТЕГОРИЯ ОТРИЦАНИЯ: ФУНКЦИОНАЛЬНО-ГРАММАТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ



Штернина Екатерина Сергеевна, ст. преподаватель кафедры интенсивного обучения русскому языку как иностранному, аспирант кафедры русского языка как иностранного, ФГБОУ ВО «Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена»: Россия, 191186, г. Санкт- Петербург, набережная реки Мойки, 48.

Тел.: (812) 312-44-92

E-mail:

Аннотация. Статья посвящена вопросу категории отрицания в русском языке и ее наиболее эффективной презентации в иностранной аудитории на занятиях по русскому языку как иностранному. В реферируемом исследовании категория отрицания рассматривается в русле функциональной грамматики. Полевая методика, являющаяся наиболее оптимальной моделью системного описания языка, дает возможность выявить иерархию и взаимодействие всего инвентаря языковых средств выражения отрицательной семантики без формальных ограничений и структурировать их в наиболее экономное и систематизированное описание в виде функционально-семантического поля (ФСП) отрицания. Категория отрицания представлена в виде взаимодействия трех микрополей, характеризующихся наличием ядерной и периферийной зон. Доминантную позицию, ядро, занимают наиболее однозначные, систематически используемые и специализированные для выражения данной семантики конструкции. На периферии поля располагаются конструкции с доминирующими признаками категориальной семантики других ФСП.

Ключевые слова: категория отрицания, семантика отрицания, средства выражения отрицания, функциональная грамматика, функционально-семантическое поле.



CATEGORY OF DENIAL: FUNCTIONAL-GRAMMATICAL ASPECT



Shternina Ekaterina Sergeevna, senior lecturer of Intensive Training of Russian as a Foreign Language Department, postgraduate student of Russian as a Foreign Language Department, Herzen State Pedagogical University of Russia. Russia.

Keywords: category of denial, semantics of denial, means of denial expression, functional grammar, functional-semantic field.

The article is devoted to the category of denial in Russian language and its most effective presentation in a foreign audience at the lessons of Russian as a foreign language. In the refereed research the category of denial is considered in line with the functional grammar. Field methodology, which is the most optimal model of the linguistic system description, makes it possible to identify the hierarchy and interaction of the entire inventory of linguistic expressing means of the denial semantics without formal restrictions and structure them in the most efficient and systematic description in the form of functional-semantic fields (FSF) of denial. The denial category represented in the form of the interaction of three microfield characterized by the presence of nexus and peripheral zones. The dominant position and the nexus are occupied the most unambiguous, systematically used and specialized for expression the design semantics construction. On the field of periphery are located constructions with the dominant features of categorical semantics of others functional-semantic fields.



РОЛЬ АНГЛИЙСКИХ ПРЕФИКСОВ В ОБРАЗОВАНИИ ТАТАРСКИХ НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКИХ ТЕРМИНОВ



Мусина Гульнара Флюновна, канд. филол. наук, доцент кафедры гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Казанский кооперативный институт (филиал) АНОО ВО Центросоюза Российской Федерации «Российский университет кооперации»: Россия, 420081, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Николая Ершова, 58.

Тел.: (843) 272-80-91

E-mail: gulnara-2003@yandex.ru

Аннотация. Английские префиксы играют важную роль в процессе образовании научно-технических терминов в татарском языке. По этой причине чрезвычайно актуальной является задача изучения взаимодействия английского и татарского языков, в частности путей адаптации английских терминов в татарском языке, принципов их передачи, отбора и норм употребления научно-технических терминов в результате взаимодействия данных языков. Английский язык принадлежит по своему грамматическому строю к флективным языкам, в словообразовании используются флективные средства – префиксация и суффиксация. В отличие от английского языка, словообразование в татарском языке осуществляется путем прибавления к корню слова особых частиц, каждая из которых, как правило, имеет только одно грамматическое значение. Таким образом, морфологический способ образования слов, являющийся одним из основных способов, в татарском языке существенно отличается от английского языка. В отличие от английского языка, в котором суффиксы словообразования подразделяются на префиксы, т. е. на знаменательные части слова, стоящие перед корнем, и на суффиксы, стоящие после корня, в татарском языке они могут стоять только после корня слова. Поэтому префиксальный способ словообразования был совершенно неизвестен татарской системе словообразования. В связи с углублением взаимосвязи и взаимодействия татарского языка с английским в словообразовании данного языка стали самостоятельно употребляться некоторые интернациональные префиксы. В данной статье были проанализированы способы передачи английских научно-технических терминов при помощи префиксов с общим значением противоположности, противодействия, отрицания и высокой интенсивности.

Ключевые слова: научно-технические термины, татарский язык, английский язык, префиксы, суффиксы, заимствование, калькирование.



THE ROLE OF ENGLISH PREFIXES IN THE FORMATION OF THE TATAR SCIENTIFIC AND TECHNICAL TERMS



Musina Gul’nara Flyunovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Humanities and Foreign Languages Department, Kazan Cooperative Institute (branch of Russian University of Cooperation). Russia.

Keywords: scientific and technical terms, Tatar language, English language, prefixes, suffixes, borrowing, loantranslation.

English prefixes play an important role in the formation of scientific and technical terms in the Tatar language. For this reason, an extremely urgent task is to study the interaction of English and Tatar languages, particularly the methods of English terms adaptation to the Tatar language, principles of its transfer, selection and principles of performance of scientific and technical terms as a result of the interaction of these languages. By its grammatical structure English belongs to inflected languages, in derivation the inflected means – prefixing and suffixing – are used. Unlike English, the word formation in the Tatar language is carried out by means of adding special particles to the root of word, each of which usually has only one grammatical meaning. Thus, the morphological method of words formation, which is one of the main ways in the Tatar language, significantly differs from the English language. Unlike English, where word building suffixes are divided into prefixes, i. e., into the parts of word standing prior to root and suffixes standing after the root, in the Tatar language they can stand only after the root of word. So the prefixal method of word formation was completely unknown to Tatar system of word formation. In connection with the deepening of the relationship and interaction of the Tatar language with the English one in word formation of this language some international prefixes began to be used independently. In this article the author analyzed the methods of English scientific and technical terms transfer with the use of prefixes with a common meaning of opposites, opposition, negation and high intensity.



ЗАИМСТВОВАННЫЕ СЛОВА В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ



Андреева Гюзель Рафиковна, канд. ист. наук, доцент кафедры гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Казанский кооперативный институт (филиал) АНОО ВО Центросоюза Российской Федерации «Российский университет кооперации»: Россия, 420081, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Николая Ершова, 58.

Мусина Гульнара Флюновна, канд. филол. наук, доцент кафедры гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Казанский кооперативный институт (филиал) АНОО ВО Центросоюза Российской Федерации «Российский университет кооперации»: Россия, 420081, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Николая Ершова, 58.

Тел.: (843) 272-80-91

E-mail: dljauspecha@mail.ru

Аннотация. Рассмотрены основные направления и причины заимствований в словарном составе на протяжении эволюции английского языка. Определена роль изменений в современном английском языке. Фундаментальный анализ современной лексической системы языка невозможен без знания истории его развития и логического изучения его конкретных исторических этапов. Развиваясь, английский язык взаимодействует с другими языками, из которых он перенимает много слов. Эти заимствования различаются в количественном составе и влиянии в английской лексике. Проблема заключается в том, что в процессе своего исторического развития английский язык ассимилировал много слов иностранного происхождения. В статье анализируется, как «гости из другого языка», или заимствованные слова, проникают в английский язык. Через лингвистические взаимодействия эти многие тысячи слов переходят из одного языка в другой в ходе английской истории, в основном благодаря прибытию незваных захватчиков в страну. Утверждается вывод, что, несмотря на довольно значительную часть заимствованных слов в лексике английского языка, он не утратил своих качеств. Скорее, наоборот, английский язык обогатился не только новыми лексическими единицами, но и понятиями.

Ключевые слова: лексическая система, английский язык, самобытность, диалекты, словообразование, история, заимствования, влияние, характерные черты, завоевание.



BORROWED WORDS IN ENGLISH



Andreeva Gyuzel’ Rafikovna, Cand. of Hist. Sci., Ass. Prof. of Humanities and Foreign Languages Department, Kazan Cooperative Institute (branch of Russian University of Cooperation). Russia.

Musina Gul’nara Flyunovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Humanities and Foreign Languages Department, Kazan Cooperative Institute (branch of Russian University of Cooperation). Russia.

Keywords: lexical system, English language, originality, dialects, word formation, history, borrowings, influence, characteristic features, conquest.

The article examines the main trends and the reasons for borrowing in the vocabulary in the process of English language evolution. It defines the role of changes in modern English language. Fundamental analysis of modern lexical system is impossible without knowledge of its history of development and logical study of its specific historical stages. In the course of its development English language interacts with many languages from which it adopts a lot of words. These borrowings vary by the quantitative composition and their impact on the English vocabulary. The problem is that in the process of its historical development the English language assimilated a lot of foreign words. The article examines how the “guests from another language”, or borrowed words enter the English language. Through linguistic interaction these many thousands of words move from one language to another in the course of English history, mainly due to the arrival of uninvited invaders to the country. The conclusion is approved that, in spite of a considerable part of the borrowed words in the vocabulary of English language, it did not lose its features. On the contrary, the English language has been enriched not only with new lexical units, but also with new concepts.



МЕТАФОРА В РЕЧИ ПОЛИТИЧЕСКИХ ЛИДЕРОВ



Вьюгов Алексей Игоревич, аспирант кафедры истории журналистики и литературы, ОЧУ ВО «Институт международного права и экономики им. А. С. Грибоедова»: Россия, 111024, г. Москва, шоссе Энтузиастов, 21.

Тел.: (495) 673-73-71

E-mail: alex-vyugov@yandex.ru

Аннотация. Цели данной статьи – рассмотреть метафоры как способ повышения эффективности воздействия политической речи. Метод проведения работы: анализ выступлений российских политиков в Государственной думе РФ и немецких политиков в бундестаге. Результаты: на основе теоретико-эмпирического анализа выявлена следующая закономерность: российский политический дискурс гораздо меньше метафоризирован, чем немецкий. В российской речевой практике чаще используется метафора-олицетворение, когда речь идет о конкретных организациях или странах, которым приписываются определенные действия. Немецкая политическая практика предполагает использование метафор, формирующих представление о политике, как о войне или столкновении, о трудном пути, о строительстве (или архитектуре), о спортивном соревновании, о растении, об окружающей среде и пр. Область применения результатов: спичрайтинг, риторика, политические исследования.

Ключевые слова: риторика, метафора, выступление, политика, политическая речь.



METAPHOR IN THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS



V’yugov Aleksey Igorevich, postgraduate student of History of Journalism and Literature Department, A. S. Griboedov Institute of International Law and Economics. Russia.

Keywords: rhetoric, metaphor, speech, politics, political speech.

Purposes: to consider the metaphors as a way to improve the efficiency of political speech. Method of work: an analysis of Russian politicians’ statements in the State Duma of the Russian Federation and German politicians in the Bundestag. Results: on the basis of theoretical and empirical analysis it was revealed the following consistent pattern: Russian political discourse is much less metaphorized than the German. In the Russian practice of speech metaphor-personification is more often used, when talking about specific organizations or countries that attributed to certain actions. German political practice involves the use of metaphors, which form an idea of politics as war or a clash, a hard way, a construction (or architecture), a sporting event, a plant, an environment, etc. Application of the results: speechwriting, rhetoric, political studies.