НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Главная

Научное обозрение: гуманитарные исследования 11-2014

 

ИНТЕГРАЦИЯ ИННОВАЦИОННЫХ И ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАНИИ

 

Шишарина Екатерина Валерьевна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Прикладная информатика и инновационные технологии», ФГБОУ ВПО «Московский государственный гуманитарный университет им. М. А. Шолохова»: Россия, 109240, г. Москва, ул. Верхняя Радищевская, 16/18.

 

Тел: (495) 647-44-77

E-mail: agraml@mail.ru

 

Аннотация. Даются понятия «инновация» и «инновационная деятельность» применительно к педагогической науке. Рассматривается соединение инноваций и информационных и педагогических технологий в образовании как основа проектирования современного образовательного процесса.

 

Ключевые слова: инновации в образовании, инновационная деятельность в образовательном учреждении, информационные технологии в обучении.

 

INTEGRATION OF INNOVATIVE AND PEDAGOGIC TECHNOLOGIES IN EDUCATION

 

Shisharina Ekaterina Valerievna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Applied informatics and innovative technologies” department, Moscow State humanities university named after M. A. Sholokhov. Russia.

 

Keywords: innovations in education, innovative activity in an educational institution, information technologies in teaching.

 

The work presents such concepts as “innovation” and “innovative activity” when applied to the science of pedagogics. It examines the combination of innovations, information and pedagogic technologies in education as the base of designing modern educational process.

 

 

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ СТУДЕНТОВ ВУЗА С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ КАК УСЛОВИЕ ИХ СОЦИАЛЬНОЙ ИНТЕГРАЦИИ

 

Щетинина Елена Борисовна, канд. социол. наук, доцент кафедры «Коррекционная педагогика», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 26-16-96

E-mail: ebp1976@mail.ru

 

Аннотация. В статье описываются данные исследований, показавающих, какие трудности студенты с ограниченными возможностями здоровья испытывают в процессе интеграции в образовательную среду вуза, а также говорится о необходимых направлениях их психолого-педагогического сопровождения.

 

Ключевые слова: студенты с ограниченными возможностями здоровья, образовательная среда вуза, психолого-педагогическое сопровождение, социальная интеграция.

 

PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGIC SUPPORT OF UNIVERSITY STUDENTS WITH HEALTH CHALLENGES AS THE CONDITION OF THEIR SOCIAL INTEGRATION

 

Schetinina Elena Borisovna, Cand. of Soc. Sci., Ass. Prof. of “Correctional pedagogics” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: students with health challenges, educational environment of a higher educational institution, psychological-pedagogic support, social integration.

 

The article describes research data which shows the problems faced by the students with health challenges in the process of their integration into the educational environment of a higher educational institution. It also talks about the necessary directions of their psychological-pedagogic support.

 

 

СОЦИАЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ КОРРЕКЦИОННЫХ ПРОГРАММ ДЛЯ ДЕТЕЙ С ОТКЛОНЕНИЯМИ В РАЗВИТИИ

 

Скворцова Вероника Олеговна, канд. социол. наук, доцент кафедры «Коррекционная педагогика», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012,г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 26-16-96

E-mail: skver74@mail.ru

 

Аннотация. В статье обосновывается необходимость создания модели социально ориентированной программы абилитации нетипичного дошкольника, основанной на принципах социоэкологического конструирования. Автором предлагается модель индивидуальной программы абилитации с целью создания среды развития ребенка с ограниченными интеллектуальными возможностями, способствующей эффективному освоению социального пространства, адаптации и полноценной жизнедеятельности.

 

Ключевые слова: абилитация, коррекция, адаптация, специальное образование, дети с отклонениями в развитии, социальное пространство.

 

SOCIAL ASPECTS OF CORRECTIONAL PROGRAMS FOR CHILDREN WITH DEVELOPMENT DEVIATIONS

 

Skvortsova Veronika Olegovna, Cand. of Soc. Sci., Ass. Prof. of “Correctional pedagogics” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: habilitation, correction, adaptation, special education, children with development deviations, social space.

 

The articel substantiates the necessity of creating the model of sociallyoriented program of habilitation of a non-typical preschooler. The program should be based on the principles of social-ecological design. The author suggests the model of an individual habilitation program for the purpose of creating the environment for the development of an intellectually challenged child which would aid the effective mastering of social space, adaptation and adequate life activity.

 

 

 

ПСИХОЛОГИЯ

 

 

ЛОГОПЕДИЯ В СВЕТЕ ПОЗИТИВНОЙПСИХОЛОГИИ

 

Кощеева Ольга Валерьевна, доцент кафедры «Логопедия и психолингвистика», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (962) 618-20-47

E-mail: olga-kosheeva@yandex.ru

 

Аннотация. В статье изложены теоретические проблемы реализации положений позитивной психологии в рамках логопедической науки. Обозначаются некоторые особенности понимания термина речевой нормы как базового критерия успешности в речевой деятельности. Выделяются позитивные ресурсы социальной среды и личности, опора на которые может повышать эффективность логопедической работы. Обозначаются возможные перспективы прикладныхисследований в указанном направлении.

 

Ключевые слова: логопедия, позитивная психология, успешность речевой деятельности, социализация.

 

LOGOPAEDICS IN THE LIGHT OF POSITIVE PSYCHOLOGY

 

Koscheeva Olga Valerievna, Ass. Prof. of “Logopaedics and psycholinguistics” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: logopaedics, positive psychology, successful speech activity, socialization.

 

The article presents the theoretic problems of implementing the propositions of positive psychology within the framework of logopaedic science. It points out certain peculiarities of understanding the concept of speech norm as the basic criterion of successful speech activity. The work singles out the positive resources of social environment and individual, which can serve as the basis for increasing the efficiency of logopaedic work. It determines the possible prospects of applied studies in this direction.

 

 

 

ФИЛОЛОГИЯ

 

 

ПЕРСИДСКИЕ МОТИВЫ В РОМАНЕ ОРХАНА ПАМУКА «СНЕГ»

 

Полищук Александр Иванович, ст. научный сотрудник, ФГБУН «Институт востоковедения РАН», доцент кафедры «Восточные языки», ФГБОУ ВПО «Московский государственный лингвистический университет»: Россия, 119992, г. Москва, ул. Остоженка, 38.

 

Тел.: (499) 245-30-02

E-mail: polyshuk 20@mail.ru

 

Аннотация. В статье автор раскрывает значение темы влияния культуры персидской цивилизации на соседние страны и народы. Подчеркивается значение культурологического аспекта в историческом анализе взаимодействия культур. В качестве примера даны краткий анализ и ссылки на роман «Снег» современного турецкого писателя, лауреата Нобелевской премии по литературе 2006 г. Орхана Памука. Дана критика отдельных аспектов литературной трактовкисовременной политики Ирана.

 

Ключевые слова: Иран, Турция, Орхан Памук, Шах-наме, персидская цивилизация, исламский мир.

 

PERSIAN MOTIVES IN ORHAN PAMUK’S NOVEL “SNOW”

 

Polischuk Aleksandr Ivanovich, senior lecturer, Institute of Eastern studies of the RASc, Ass. Prof. of “Eastern languages” department, Moscow State linguistics university. Russia.

 

Keywords: Iran, Turkey, Orhan Pamuk, Shahnameh, Persian civilization, Islamic world.

 

The author of the article uncovers the importance of the influence of Persian civilization culture on neighboring countries and peoples. The work emphasizes the significance of culturological aspect in the historical analysis of cultures interaction and presents the brief analysis and references to the “Snow” novel of the modern Turkish writer, Nobel prize laureate of 2006 Orhan Pamuk as an example. The study criticizes certain aspects of the literary interpretation of the modern policy of Iran.

 

 

ЭПИСТОЛЯРНОЕ НАСЛЕДИЕ А. С. ЭФРОН: МЕМУАРНЫЙ АСПЕКТ

 

Лапшина Ольга Владимировна, канд. филол. наук, доцент кафедры «Методика преподавания русского языка и литературы», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов,ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (927) 150-70-34

E-mail: kov_7@mail.ru

 

Аннотация. В статье рассматриваются письма А. С. Эфрон, дочери М. И. Цветаевой, периода сталинских репрессий. Письма были отправлены из лагерей и ссылки в 1939–1955 гг. и содержат ценные воспоминания о М. И. Цветаевой и ее окружении, которые существенно дополняют уже опубликованные мемуары.

 

Ключевые слова: М. И. Цветаева, А. С. Эфрон, письма из лагерей и ссылки, мемуары.

 

EPISTOLARY HERITAGE OF A. S. EFRON: MEMOIR ASPECT

 

Lapshina Olga Vladimirovna, Cand. of Phil. Sci., Ass. Prof. of “Methodology of teaching Russian language and literature” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: M. I. Tsvetaeva, A. S. Efron, letters from labor camps and exile, memoirs.

 

The articel studies the letters of A. S. Efron, M. I. Tsvetaeva’s daughter, written in the period of Stalinist repressions. The letters were sent from labor camps and exile in 1939–1955 and contain valuable memoirs of M. I. Tsvetaeva and her circle, which add significantly to the ones already published.