ПЕДАГОГИКА
СТРУКТУРА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВЫПУСКНИКА ВУЗА ПРАВООХРАНИТЕЛЬНЫХ ОРГАНОВ
Евтихов Олег Владимирович, канд. психол. наук, доцент, начальник отделения психологического обеспечения, ФГКОУ ВПО «Сибирский юридический институт Федеральной службы Российской Федерации по контролю за оборотом наркотиков»: Россия, 660131, г. Красноярск, ул. Рокоссовского, 20.
Адольф Владимир Александрович, д-р пед. наук, профессор, зав. кафедрой педагогики, ФГБОУ ВПО «Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева»: Россия, 660049, г. Красноярск, ул. Лебедевой, 89.
Тел.: (391) 224-87-81
E-mail: evtikhov2993@mail.ru
Аннотация. В статье описана теоретическая модель структуры профессиональной компетентности выпускника вуза правоохранительных органов, составленная на основе анализа федеральных государственных образовательных стандартов, моделей профессиональной компетентности различных специалистов, анализа рабочих учебных программ вуза правоохранительных органов, а также с учетом специфики профессиональной деятельности полицейского на примере сотрудников оперативных и следственных подразделений.
Ключевые слова: курсант, компетентность, компетенция, профессионально важные качества.
PROFESSIONAL COMPETENCE STRUCTURE OF A LAW ENFORCEMENT UNIVERSITY GRADUATE
Evtikhov Oleg Vladimirovich, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof., head of psychological support department, Siberian law institute of the Federal drug control service of the Russian Federation. Russia.
Adolf Vladimir Aleksandrovich, Dr. of Ped. Sci., Prof., head of Pedagogics department, Krasnoyarsk State pedagogic university named after V. P. Astafyev. Russia.
Keywords: cadet, expertise, competence, professionally important characteristics.
The article describes the theoretic model of professional competence structure of a law enforcement university graduate compiled on the basis of analyzing federal state educational standards, professional competence models of various specialists, working educational programs of a law enforcement university, with the consideration of the specificity of a police officer’s professional activity based on the example of operative and investigation department specialists.
РЕШЕНИЕ ЛИНГВОМЕТОДИЧЕСКИХ ЗАДАЧ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ
Мережко Елена Геннадьевна, канд. пед. наук, доцент кафедры начального языкового и литературного образования, ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410026, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.
Тел.: (845-2) 26-16-96
E-mail: meregko.e@mail.ru
Аннотация. Формированию профессиональных компетенций будущих учителей в курсе методики преподавания русского языка способствуют методические задачи. Решение лингвометодических задач как на семинарских, так и на лекционных занятиях позволяет закрепить и обобщить теоретические знания, проконтролировать качество усвоения материала, организовать самостоятельную научно-исследовательскую деятельность студентов.
Ключевые слова: лингвометодическая задача, методика преподавания русского языка, типы
методическихзадач, профессиональныекомпетенции.
SOLVING LINGUISTIC-METHODOLOGICAL PROBLEMS IN THE PROCESS OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCES OF A FUTURE TEACHER
Merezhko Elena Gennadievna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Primary language and literary education, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.
Keywords: linguistic-methodological problem, methodology of Russian language teaching, types of methodological problems, professional competences.
The formation of professional competences of future teachers in the course of Russian language teaching methodology is aided by methodological problems. Solving linguistic-methodological problems in both seminar and lecture classes makes it possible to consolidate and generalize theoretic knowledge, control the quality of mastering the material and organize independent research activity of students.
ПРОФЕССИОНАЛИЗАЦИЯ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ПРОФИЛЬНОМ ВУЗЕ
Бондаренко Ольга Ростиславовна, канд. пед. наук, доцент кафедры лингвистического обеспечения профессиональной деятельности, ГАОУ ВПО г. Москвы «Московский государственный институт индустрии туризма им. Ю. А. Сенкевича»: Россия, 125499, г. Москва, Кронштадтский б-р, 43а.
Тел.: (495) 454-74-58
E-mail: orbon@mail.ru
Аннотация. Рассмотрена сущность профессионализации обучения иностранному языку в контексте образовательной автономии. Разграничиваются понятия «профессионализация обучения иностранному языку» и «профессионализация обучения средствами иностранного языка» и уточняется их содержание. Предлагаются конкретные пути профессионализации обучения иностранному языку в профильном туристском вузе. Конкретизируются условия успешности профессионализации.
Ключевые слова: образовательная автономия, профессиональная среда, профессиональная коммуникативная компетенция.
PROFESSIONALIZATION OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN A SPECIALIZED HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION
Bondarenko Olga Rostislavovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Linguistic support of professional activity department, Moscow State institute of tourism industry named after Y. A. Senkevich. Russia.
Keywords: educational autonomy, professional environment, professional communicative competence.
The work examines the nature of professionalization of foreign language teaching in the context of educational autonomy. It differentiates between the concepts “professionalization of foreign language teaching” and “professionalization of education by means of foreign language” and specifies their content. The article suggests concrete ways of professionalization of foreign language teaching in a specialized tourism higher educational institution and defines the conditions for professionalization success.
НАУЧНЫЕ КОНКУРСЫ В ФОРМИРОВАНИИ ЭТНОЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ
Алдошина Марина Ивановна, д-р пед. наук, доцент, декан факультета педагогики и психологии, ФГБОУ ВПО «Орловский государственный университет»: Россия, 302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95.
Тел.: (486-2) 77-73-18
E-mail: maraldo1@rambler.ru
Аннотация. Представляемая статья посвящена актуальной педагогической проблеме – формированию этноэстетической культуры студентов в классическом университете. Ситуация в культурной и социальной жизни России начала XXI века содержит проблемы личностного становления как часть проблем профессионального образования в университете. Рассматриваются различные пути реализации поставленной автором проблемы, например научно-исследовательская работа студентов (научные проекты и конкурсы).
Ключевые слова: культура, этноэстетика, студент, университет, тренинг.
RESEARCH COMPETITIONS IN FORMING THE ETHNIC-AESTHETIC CULTURE OF STUDENTS
Aldoshina Marina Ivanovna, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., dean of Pedagogics and psychology faculty, Orel State university. Russia.
Keywords: culture, ethnic-aesthetic, student, university, trening.
The article is devoted to the pressing pedagogic problem of forming the ethnic-aesthetic culture of students in a classical university. The situation in cultural and social life of Russia at the beginning of the XXI century contains personal development problems as part of problems of professional university education. The work examines different ways of solving the problem set by the author, for example research activity of students (research projects and competitions).
ВЛИЯНИЕ СЕМЬИ НА ФОРМИРОВАНИЕ ОСНОВ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
Абитова Гульбану Тастановна, ст. преподаватель, Алматинский филиал НОУ ВПО «Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов»: Казахстан, 050004, г. Алматы, ул. Чайковского, 9/11.
Тел.: (727) 279-07-61
E-mail: abitova.64@mail.ru
Аннотация. Данная статья посвящена вопросу значимости среды в формировании информационной культуры дошкольника. Автор описывает деятельность социально-культурных институтов, их комплексность в развитии информационной культуры детей дошкольного возраста. Особое значение среди них отводится семье как уникальному первичному институту воспитания ребенка, представлены основные формы работы семьи по формированию основ информационной культуры дошкольников.
Ключевые слова: информационная культура, социально-культурная среда, социально-культурный институт, семья, дошкольный возраст.
FAMILY INFLUENCE OF THE FORMATION OF INFORMATION CULTURE FOUNDATIONS IN SENIOR PRE-SCHOOLERS
Abitova Gulbanu Tastanovna, senior lecturer, Almaty branch of St. Petersburg humanities university of labor unions. Kazakhstan.
Keywords: information culture, sociocultural environment, socio-cultural institution, family, pre-school age.
The article is devoted to the importance of the environment in the formation of information culture of a pre-schooler. The author describes the activity of socio-cultural institutions, their complex influence in developing information culture of pre-school children. Special importance is attributed to the family as a unique primary institution of upbringing. The work presents the main forms of family activity in the sphere of forming the foundations of information culture in pre-schoolers.
ПСИХОЛОГИЯ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СОЦИАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ ЗАБОЛЕВАНИЙ
Бурмагина Ирина Анатольевна, канд. мед. наук, ассистент кафедры инфекционных болезней, ГБОУ ВПО «Северный государственный медицинский университет»: Россия, 163000, г. Архангельск, Троицкий просп., 51.
Агафонов Владимир Михайлович, канд. мед. наук, доцент кафедры инфекционных болезней, ГБОУ ВПО «Северный государственный медицинский университет»: Россия, 163000, г. Архангельск, Троицкий просп., 51.
Тел.: (818-2)28-57-91
E-mail: vagaf1@rambler.ru
Аннотация. Проведены наблюдения 42 пациентов с вирусным гепатитом С с целью выявления их психологических особенностей в зависимости от длительности заболевания. Осуществлялось тестирование с использованием нескольких методик. Установлено, что для этих больных были характерны высокий уровень тревожности, ригидность жизненных установок, формирование патологических защитных механизмов. В течение заболевания эти механизмы препятствовали адекватному и продолжительному лечению, устойчивой мотивации к терапии.
Ключевые слова: вирусный гепатит С, тестирование, психологические особенности, тревожность, патологические механизмы защиты.
PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF SOCIALLY IMPORTANT DISEASES
Burmagina Irina Anatolyevna, Cand. of Med. Sci., assistant lecturer of Infectious diseases department, Northern State medical university. Russia.
Agafonov Vladimir Mikhailovich, Cand. of Med. Sci., Ass. Prof. of Infectious diseases department, Northern State medical university. Russia.
Keywords: viral hepatitis C, testing, psychological peculiarities, anxiety, pathological protective mechanisms.
The researchers have examined 42 patients with viral hepatitis C for the purpose of determining their psychological peculiarities depending on the length of disease. The subjects were tested with the usage of several methods. It has been determined that these patients are characterized by a high level of anxiety, rigidity of attitudes and formation of pathological protective mechanisms. In the course of illness these mechanisms hindered adequate and prolonged treatment and prevented the formation of stable therapy motivation.