Рубрика: | ЭКОНОМИКА ТРУДА |
Коды JEL: | J01, J24 |
DOI: | 10.35679/2226-0226-2024-14-8-1574-1590 |
Для цитирования: |
Шацкая И. В., Шпак А. В., Харина О. С., Жданов Э. Р. Стратегирование системы подготовки инженерных кадров (на основе методологии стратегирования В. Л. Квинта) // Научное обозрение: теория и практика. 2024. Т. 14. Вып. 8 (108). С. 1574-1590. DOI: 10.35679/2226-0226-2024-14-8-1574-1590 |
Авторы: |
Шацкая Ирина Вячеславовна, д-р экон. наук, доцент, зав. кафедрой «Экономика», зам. директора Института технологий управления по научной работе, ФГБОУ ВО «МИРЭА – Российский технологический университет»: Россия, 119454, г. Москва, пр-кт Вернадского, 78.
Тел.: (916) 218-64-72 |
Реферат: |
Введение. Вопрос кадрового обеспечения наглядно отражает специфику инновационной экономики России. В условиях освоения наукоемких технологий, информатизации и цифровизации отраслей экономики и социальной сферы, а также роста числа научных открытий высококомпетентные инженерные кадры, готовые к инициативной, созидательной деятельности, становятся ведущей движущей силой инновационного развития и главным субъектом национальной инновационной системы. Целью исследования является стратегирование системы подготовки инженерных кадров в России. В соответствии с целью были поставлены задачи, связанные с исследованием содержания закономерностей отечественной системы высшего образования, обзором формулированием компонентов, которые образуют концепцию стратегии. Объекты и методы исследования. Исследование базируется на теории стратегии и методологии стратегирования академика В. Л. Квинта, при помощи которых сформулированы основные элементы стратегирования системы подготовки инженерных кадров. Использована совокупность научных методов и подходов: анализа и синтеза, сравнения, обобщения, научной абстракции. Результаты и их обсуждение. Предложены концептуальные основы стратегирования системы подготовки инженерных кадров в России. Сформулированы стратегические приоритеты и альтернативные сценарии их реализации. Предложены направления политики как составного элемента стратегирования в системе подготовки инженерных кадров. Выводы. Результативное стратегирование системы подготовки инженерных кадров требует неукоснительного соблюдения методологии, предусматривающего преодоление всех ее этапов. |
Ключевые слова: |
стратегирование, высшее техническое образование, профессиональная подготовка инженерных кадров, инновационный потенциал, стратегическое управление |
Список литературы: |
1. Харина О. С. Development of human capital through assessing the level of competencies of higher education programs in modern economic conditions / Kharina O., Zhdanov E. // E3S Web of Conferences. – 2024. – Vol. 471. – 04003. 2. Российский союз инженеров. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://российский-союз-инженеров.рф |
English version: |
STRATEGIZING THE SYSTEM OF TRAINING ENGINEERING PERSONNEL (BASED ON THE METHODOLOGY OF STRATEGIZING V.L. KVINT)
Shatskaya Irina Vyacheslavovna, Dr. of Econ. Sci., Ass. Prof., Head of the Depart. of Economics, Deputy Director of the Institute of management technologies for scientific work, MIREA – Russian technological university, Moscow, Russia. Keywords: strategizing, higher technical education, professional training of engineering personnel, innovation potential, strategic management.
Abstract. Introduction. The issue of staffing clearly reflects the specifics of the innovative economy of Russia. In the context of the development of high-tech technologies, informatization and digitalization of economic and social sectors, as well as an increase in the number of scientific discoveries, highly competent engineering personnel, ready for proactive, creative activities, become the leading driving force of innovative development and the main subject of the national innovation system. The purpose of the study is to strategize the system of engineering personnel training in Russia. In accordance with the goal, tasks related to the study of the content of the patterns of the domestic higher education system, the review of the formulation of the components that form the concept of the strategy were set. Objects and methods of research. The research is based on the theory of strategy and methodology of strategizing by academician V. L. Quint, with the help of which the main elements of strategizing the system of training engineering personnel are formulated. A set of scientific methods and approaches is used: analysis and synthesis, comparison, generalization, scientific abstraction. The results and their discussion. The conceptual foundations of strategizing the system of engineering personnel training in Russia are proposed. Strategic priorities and alternative scenarios for their implementation are formulated. Policy directions are proposed as an integral element of strategizing in the system of engineering personnel training. Conclusions. Effective strategizing of the engineering personnel training system requires strict adherence to the methodology, which provides for overcoming all its stages. |
For citation: |
Shatskaya, I.V., Shpak, A.V., Kharina, O.S., Zhdanov, E.R. (2024) Strategizing the system of training engineering personnel (based on the methodology of strategizing V.L. Kvint). Nauсnoe obozrenie: teoria i praktika [Scientific Review: Theory and Practice], vol. 14, iss. 8 (108), pp. 1574-1590 (in Russian) DOI: 10.35679/2226-0226-2024-14-8-1574-1590 |