НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Материалы

Научное обозрение: гуманитарные исследования 1-2014

Полнотекстовая версия журнала

ПЕДАГОГИКА И ПСИХОЛОГИЯ

 

ИНТЕЛЛЕКТ-КАРТЫ КАК СПОСОБ АКТИВИЗАЦИИ ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ РУССКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ

 

Уразова Марина Батыровна, канд. пед. наук, доцент кафедры методики преподавания русского языка и литературы, Ташкентский государственный педагогический университет им. Низами: Республика Узбекистан, 100064, г. Ташкент, ул. Юсуфа Хос Ходжиба, 103.

Хамидова Нигора Тулкуновна, ст. преподаватель кафедры методики преподавания русского языка и литературы, Ташкентский государственный педагогический университет им. Низами: Республика Узбекистан, 100064, г. Ташкент, ул. Юсуфа Хос Ходжиба, 103.

 

Тел.: (371) 254-92-02

E-mail: marina-20053@yandex.ru

 

Аннотация. В статье описан опыт внедрения метода интеллект-карт в методику преподавания русского языка и литературы, способствующий развитию предметной компетенции будущих учителей русского языка и литературы, формирующий у них умения анализировать, классифицировать, систематизировать, структурировать, обобщать информацию, успешно обучать будущих учеников по русскому языку и литературе.

Ключевые слова: интеллект-карты, методика преподавания русского языка и литературы, будущий учитель, мышление.

 

Intellect-charts as the way of activating creativity of future teachers of Russian language and literature

 

Urazova Marina Batyrovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Methodology of teaching Russian language and literature” department, Tashkent State pedagogic university named after Nizami. Uzbekistan.

Khamidova Nigora Tulkunovna, senior lecturer of “Methodology of teaching Russian language and literature” department, Tashkent State pedagogic university named after Nizami. Uzbekistan.

 

Keywords: intellect-charts, methodology of teaching Russian language and literature, future teacher, thinking.

 

The article describes the experience of introducing the method of intellect-charts into the methodology of teaching Russian language and literature. This aids the development of subject competence of future teachers of Russian language and literature, forms the ability to analyze, classify, systematize, structure, generalize information and successfully teach Russian language and literature to their future students.

 

 

ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ ПЕДАГОГА К ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

 

Исмагилова Роза Равиловна, канд. пед. наук, ведущий научный сотрудник лаборатории учебно-методического обеспечения образовательного процесса, ГАОУ ДПО «Институт развития образования Республики Татарстан»: Россия, 420015, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Б. Красная, 68.

 

Тел.: (843) 236-65-63

E-mail: rismagil@mail.ru

 

Аннотация. В статье рассмотрены различные аспекты инновационной деятельности учителя в системе общего образования, обозначены вопросы готовности современного учителя к переходу на инновационный тип деятельности и названы возможные пути решения проблемы.

Ключевые слова: инновационная деятельность, образование, новая школа, федеральный государственный образовательный стандарт.

 

Forming of teacher’s readiness for innovative activity

 

Ismagilova Rosa Ravilovna, Cand. of Ped. Sci., leading researcher of the laboratory of educational-methodological support of education process, Institute of education development of the Republic of Tatarstan. Russia.

 

Keywords: innovative activity, education, new school, federal state education standard.

 

The work examines various aspects of innovative activity of a teacher in the system of general education, raises the issues of modern teacher’s readiness for transfer towards innovative activity and names possible solutions of the problem.

 

 

О РОЛИ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ВОСПИТАНИИ СТУДЕНТОВ В ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ

 

Агаев Гулу Ага оглы, канд. пед. наук, доцент, Азербайджанский технологический университет: Азербайджанская Республика, AZ2011, г. Гянджа, просп. Г. Алиева, 103.

 

Тел.: (994-22) 57-56-29

E-mail: nizism@mail.ru

 

Аннотация. Рассмотрена роль физической культуры в воспитании студентов в высших учебных заведениях. Указано, что физическое воспитание – многогранный педагогический процесс, направленный на достижение крепкого здоровья, физического и двигательного развития студентов. Установлено, что в процессе физического воспитания решаются задачи умственного, нравственного, эстетического, трудового и интеллектуального развития личностных качеств студентов вузов.

Ключевые слова: физическая культура, студенты, двигательные действия, личностные качества.

 

On the role of physical culture in the education of students in higher educational institutions

 

Agaev Gulu Aga ogly, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Azerbaijan technological university. The Republic of Azerbaijan.

 

Keywords: physical culture, students, motor actions, personal qualities.

 

The work examines the role of physical culture in educating students of higher educational institutions. It points out that physical education is a multi-faceted pedagogic process aimed at building good health, physical and motor development of students. The study determines that the process of physical education helps solve the problems of mental, moral, aesthetic, work and intellectual development of the personal qualities of students.

 

 

ПРОГНОЗИРОВАНИЕ СПОРТИВНОЙ ОДАРЕННОСТИ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НА ОСНОВЕ ДЕРМАТОГЛИФИЧЕСКОГО АНАЛИЗА

 

Айзятуллова Гульнара Рафаильевна, канд. пед. наук, доцент кафедры теории и методики гимнастики, ФГБОУ ВПО «Национальный государственный университет физической культуры, спорта и здоровья им. П. Ф. Лесгафта»: Россия, 190121, г. Санкт-Петербург, ул. Декабристов, 35.

 

Тел.: (812) 714-41-13

E-mail: top-gulia@rambler.ru

 

Аннотация. В данной статье показаны методы определения спортивной одаренности детей дошкольного возраста с учетом их типа телосложения, уровня развития физических качеств, генетического влияния родственных связей и наследственности. Дерматоглифический анализ – один из уникальных и простых в применении методов исследования. Изучив основные характеристики такого вида спорта, как прыжки на батуте, мы определили вышеперечисленные методы, используемые в спортивном отборе детей дошкольного возраста.

Ключевые слова: спортивный отбор, дошкольники, прыжки на батуте, дерматоглифика, спорт, антропометрия, тестирование.

 

Forecasting the athletic talent of senior preschoolers based on dermatoglyphic analysis

 

Aizyatullova Gulnara Rafailievna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Theory and methodology of gymnastics” department, National State university of physical culture, sport and health named after P. F. Lesgaft. Russia.

 

Keywords: sports selection, preschoolers, trampolining, dermatoglyphics, sport, anthropometry, testing.

 

The article demonstrates the methods of determining the athletic ability of senior preschoolers with the consideration of their build, level of physical qualities development, genetic influence of relatives and heredity. Dermatoglyphic analysis is one of unique and simple methods of research. Having studied the major characteristics of such kind of sport as trampolining, the author was able to determine the above-listed methods used in the selection of preschoolers for sport.

 

 

ИДЕИ А. А. ФЕТА О ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОМ ВОСПИТАНИИ В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОСТРАНСТВА РОССИИ

 

Черемисинова Лариса Ивановна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой начального языкового и литературного образования, ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 22-76-99

Е-mail: larisa.cheremisinova@mail.ru

 

Аннотация. В статье рассматриваются идеи русского поэта и мыслителя А. А. Фета о духовно-нравственном воспитании в России: о соотношении образования и воспитания, о сущности воспитания, его цели, основных приемах и о том, кому можно доверить дело народного воспитания.

Ключевые слова: духовно-нравственное воспитание, христианство, православие, А. А. Фет, публицистика.

 

A. A. Fet’s ideas on spiritual and moral upbringing in the context of current Russian educational space

 

Cheremisinova Larisa Ivanovna, Dr. of Phil. Sci., Ass. Prof., head of “Primary language and literature education” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: spiritual and moral upbringing, Christianity, Russian Orthodox Christianity, A. A. Fet, journalism.

 

The article looks into the ideas of Russian poet and philosopher A. A. Fet concerning the spiritual and moral uprbinging in Russia: the correlation between education and upbringing, essence of upbringing, its goals, main methods and the problem of who can be trusted with the task of national upbringing.

 

 

МОДЕЛЬ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЯ ФИЗИКИ СРЕДСТВАМИ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

 

Нгуен Ле Тханг, аспирант, ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет»: Россия, 392000, г. Тамбов, ул. Советская, 106.

 

Тел.: (475-2) 63-10-19

E-mail: thangdhvinh@gmail.com

 

Аннотация. В статье мы предлагаем следующее построение модели процесса формирования профессиональной компетентности учителя физики средствами информационно-коммуникационных технологий.

Ключевые слова: ИКТ, учителя физики, процесс, модель компетентности, задачи.

 

Model of the process of forming professional competence of a teacher of physics by means of information-communicative technologies

 

Nguen Le Tkhang, postgraduate student, Tambov State technical university. Russia.

 

Keywords: ICT, teachers of physics, process, model of competence, tasks.

 

The article presents the following construction of the model of the process of forming professional competence of a teacher of physics by means of information-communicative technologies.

 

 

ФИЛОЛОГИЯ

 

РАЗВИТИЕ ЯЗЫКОВОЙ НОРМЫ В ДОНАЦИОНАЛЬНЫЙ ПЕРИОД ИСТОРИИ РУССКОГО ЯЗЫКА И ДИНАМИКА СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ НОРМЫ

 

Крючкова Ольга Юрьевна, д-р филол. наук, зав. кафедрой теории, истории языка и прикладной лингвистики», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410026, Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 24-16- 96

E-mail: rector@sgu.ru

 

Аннотация. Изменения продуктивности словообразовательных моделей в русском языке XI–XVII вв. рассматриваются как результат взаимодействия норм двух языковых идиомов – книжно-славянского языка и языка деловой и бытовой письменности.

Ключевые слова: языковая норма, история русского языка, донациональный период, словообразование.

 

Development of language norm in the pre-national period of Russian language history and dynamics of word formation norm

 

Kryuchkova Olga Yurievna, Dr. of Phil. Sci., head of “Theory, history of language and applied linguistics” department, Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Keywords: language norm, history of Russian language, pre-national period, word formation.

 

The changes in the productiveness of word formation models in the Russian language of XI-XVII centuries are looked at as the result of interaction between the norms of two language idioms – literary Slavic language and the written language of business and everyday life.

 

 

ОСОБЕННОСТИ КАЗАХСКИХ ЭТНОНИМОВ

 

Мынбаев Нурлан Жакипович, д-р филол. наук, руководитель, научный центр «Тюркология» Южно-Казахстанского государственного университета им. М. Ауэзова: Республика Казахстан, 160012, Шымкент, просп. Тауке-хана, 5.

Даркулова Куляш Нурадиновна, канд. филол. наук, ведущий науч. сотрудник, научный центр «Тюркология» Южно-Казахстанского государственного университета им. М. Ауэзова; Республика Казахстан, 160012, Шымкент, просп. Тауке-хана, 5.

 

Тел.: (725-2) 22-10-39

Е-mail: darkulova@mail.ru

 

Аннотация. В статье на примере казахской этнической системы рассматриваются вопросы правописания этнических имен. Исходя из генеалогического древа тюркских народов, сделана попытка классифицировать тюркские этнические имена.

Ключевые слова: казахская этническая система, иерархия тюркского этноса, этнические имена, правописание этнонимов, классификация тюркских этнонимов.

 

Specific features of Kazakh ethnonyms

 

Mynbaev Nurlan Zhakipovich, Dr. of Phil. Sci., head of “Turсology” scientific center of Southern Kazakhstan State university named after M. Auezov. Kazakhstan.

Darkulova Kulyash Nuradinovna, Cand. of Phil.Sci., leading researcher, “Turсology” scientific center of Southern Kazakhstan State university named after M. Auezov. Kazakhstan.

 

Keywords: Kazakh ethnic system, hierarchy of Turkic ethnos, ethnic names, spelling of ethnonyms, classification of Turkic ethnonyms.

 

Based on the example of Kazakh ethnic system, the work studies the problems of spelling ethnic names. It makes an attempt to classify Turkic ethnic names on the basis of the genealogical tree of Turkic peoples.

 

 

КОММУНИКАТИВНО-ЭСТЕТИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ МНОГОЗНАЧНЫХ ИНТЕРПРЕТАЦИЙ ИЗОБРАЖЕНИЯ

 

Елина Евгения Аркадьевна, д-р филол. наук, профессор кафедры английского языка, теоретической и прикладной лингвистики, ФГБОУ ВПО «Саратовская государственная юридическая академия»: Россия, 410056, г. Саратов, ул. Вольская, 1.

 

Тел.: (845-2) 29-90-47

E-mail: sarelina@mail.ru

 

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы, связанные с эстетической и коммуникативной интенцией художественного изображения, с механизмом действия эстетико-коммуникативной цепи и с феноменом интерпретаций как структуры ограничений и выражения многосмысловости объекта.

Ключевые слова: вербализованное восприятие, психический опыт, акт и процесс творчества, субъективное представление, индивидуальное и общественное сознание, грани понимания.

 

Communicative-aesthetic mechanisms of polysemantic interpretations of an image

 

Elina Evgeniya Arkadievna, Dr. of Phil. Sci., Prof. of “English language, theoretic and applied linguistics” department, Saratov State law academy. Russia.

 

Keywords: verbalized perception, mental experience, act and process of creativity, subjective perception, individual and social consciousness, facets of understanding.

 

The article looks into the problems connected with aesthetic and communicative intent of an artistic image with the action mechanism of an aesthetic-communicative chain and the phenomenon of interpretation as the structure limiting and expressing the polysemantic nature of an object.