НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Главная

Научное обозрение: гуманитарные исследования 4-2012

pdf_button Полнотекстовая версия журнала

ПЕДАГОГИКА

 

 

ТЕХНОЛОГИЯ ПРОЕКТНОЙ РАБОТЫ В СИСТЕМЕ ЭЛИТНОЙ ПОДГОТОВКИ ТЕХНИЧЕСКОГО СПЕЦИАЛИСТА В ТПУ 

Мозгалева Полина Игоревна, аспирант, эксперт отдела «Элитное образование» учебно-методического управления, ФГБОУ ВПО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 634050, г. Томск, ул. Усова, 4а.

Замятина Оксана Михайловна, доцент, начальник отдела «Элитное образование» учебно-методического управления, ФГБОУ ВПО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 634050, г. Томск, ул. Усова, 4а.

 

Аннотация. Система элитного технического образования (ЭТО), реализуемая в Томском политехническом университете (ТПУ) с 2004 года, создает условия для формирования у студентов личностных и междисциплинарных компетенций, которые дадут возможность применять полученные знания на практике. В статье рассматривается опыт организации проектной работы в системе ЭТО ТПУ и приводится сравнение систем элитной подготовки технических специалистов.

Ключевые слова: проектная деятельность студентов, техническое образование, элитная подготовка.

 

Тел.: (382-2) 56-36-27

E-mail: zamyatina@tpu.ru

 

Technology of project work in the system of elite education of a technical specialist in TPU

Mozgaleva Polina Igorevna, applicant, specialist of department «Elite education» of educational and methodical management, National research Tomsk polytechnical institute. Russia.

Zamyatina Oksana Michailovna, Ass. Prof., head of department «Elite education» of educational and methodical management, National research Tomsk polytechnical institute. Russia.

Key words: project work of students, technical education, elite education.

The system of elite technical education (ETE) realized in Tomsk polytechnicaluniversity (TPU) since 2004 creates the conditions for formation of personal and interdisciplinary competences that will enable students to put the received knowledge into practice. The article considers the experience of project work organization in the system of ETE in TPU and compares the systems of elite education of technical specialists.

ФАМИЛИСТИЧЕСКИ НАПРАВЛЕННОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО ВУЗА: ОПЫТ ЭКСПЕРТНОЙ ОЦЕНКИ

Сёмина Марина Викторовна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Психология образования», ФГБОУ ВПО «Забайкальский государственный университет»: Россия, 672039, г. Чита, ул. Александро-Заводская, 30.

 

Аннотация. Автором представлены количественные и качественные результаты диагностики фамилистической направленности основных координат (характеристик) образовательного пространства вуза, полученных в ходе экспертной оценки. На основе обобщенной экспертной оценки фамилистической направленности образовательного пространства вуза, проведенной в начале эксперимента с применением метода стратегического планирования экспериментальной деятельности, описаны сильные стороны и перспективные возможности в его построении, а также ряд слабых сторон и рисков предстоящей деятельности.

Ключевые слова: образовательное пространство, фамилистическая метакомпетентность личности, фамилистически направленное образовательное пространство вуза, координаты, характеристики, экспертная оценка.

 

Тел.: (302-2) 35-92-80

E-mail: semina-67@mail.ru

 

Familisticaly oriented educational spa ce of a higher educational institution: attempt at expert asesment

Syomina Marina Viktorovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Psychology of education” department, Transbaikalia State university. Russia.

Key words: educational space, familistic meta-competence of an individual, familistically oriented educational space of a higher educational institution, coordinates, characteristics, expert assessment.

The author presents the qualitative and quantitative results of diagnosing the familistic orientation of the main coordinates (characteristics) of the educational space of a higher educational institution, obtained as the result of expert assessment. Based on the generalized expert assessment of the familistic orientation of the educational space of a higher educational institution, which was conducted at the beginning of the experiment with the usage of strategic planning of experimental activity method, the article describes the strengths and prospects of its creation, as well as certain weak points and risks of future activity.

МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ У СТУДЕНТА-МУЗЫКАНТА ГОТОВНОСТИ К САМОРАЗВИТИЮ В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА В ВУЗАХ КУЛЬТУРЫ И ИСКУССТВ

Мхитарян Ольга Викторовна, руководитель структурного подразделения «Лекотека» ГБОУ «Детский сад № 281», аспирант ФГБОУ ВПО «Московский государственный университет культуры и искусств»: Россия, 141406, Московская обл., г. Химки,

ул. Библиотечная, 7.

 

Тел.: (495) 485-74-31

E-mail: 281lekoteka@mail.ru

 

Аннотация. Статья представляет модель формирования у студента-музыканта готовности к саморазвитию в условиях информационного общества. Содержание данной компетентности составляет информационная культура музыканта. Модель демонстрирует принципы формирования данной компетентности, специфику организационно-педагогических условий, содержания учебного процесса, методов и средств обучения.

Ключевые слова: музыкальное образование, вузы культуры и искусств, информационная культура, формирование готовности к саморазвитию, студенты-музыканты, профессиональная подготовка музыканта.

 

Model of formation of musical students ' readines for selfdevelopment in the conditions of information society in higher educational institutions of culture and arts

Mkhitaryan Olga Viktorovna, head of «Lekoteka» structural department, Kindergarten № 281, postgraduate student, Moscow State university of culture and arts. Russia.

Key words: musical education, higher educational institutions of culture and arts, information culture, formation of readiness for self-development, musical students, education of a musician.

The article represents the model of formation of musical students' readiness for self-development in the conditions of information society. The given competence implies the information culture of a musician. The model shows the principles of formation of this competence, specifics of organizational and pedagogical conditions, contents of educational process, methods and training resources.

КонцепТУАЛЬНОЕ осмысление формирования социальной ответственности студента

Барановская Лариса Альбертовна, канд. пед. наук, доцент, кафедра «Иностранные языки», ФГБОУ ВПО «Сибирский государственный технологический университет»: Россия, 660049, г. Красноярск, пр. Мира, 82.

Игнатова Валентина Владимировна, д-р пед. наук, профессор, зав кафедрой «Психология и педагогика», ФГБОУ ВПО «Сибирский государственный технологический университет»: Россия, 660049, г. Красноярск, пр. Мира, 82. 

 

Тел.: (391) 212-59-00

E-mail: inlangkaf@gmail.com

 

Аннотация. В статье описаны основные концептуальные положения, определяющие формирование социальной ответственности студента в социокультурном образовательном пространстве. Показаны принципы функционирования и развития исследуемого процесса и закономерности, позволяющие осмыслить современное состояние проблемы, определить перспективы и возможности формирования социальной ответственности студентов посредством реализации стратегии содействия.

Ключевые слова: интегративная концепция, формирование, социальная ответственность, педагогическая стратегия, содействие, стратегические условия, синергетический эффект.

 

Conceptualization of the formation of student social responsibility

Baranovskaya Larisa Albertovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Foreign languages” department, «Siberian State technological university. Russia.

Ignatova Valentina Vladimirovna, Dr. of Ped. Sci., Prof., head of «Psychology and pedagogics» department, «Siberian State technological university. Russia.

Key words: integrative concept, formation, social responsibility, pedagogical strategy, assistance, strategic conditions, synergetic effect.

The article describes the basic conceptual features which determine the formation of student social responsibility in socio-cultural and educational space. The article shows the principles of functioning and development of the studied process and the regularities which allow understanding of the present state of the problem, defining the prospects and possibilities of the formation of student social responsibility by means of realization of the strategy of assistance.

КОНЦЕПЦИЯ КОМПЛЕКСНОГО НЕПРЕРЫВНОГО ОБУЧЕНИЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИННОВАЦИОННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Александров Анатолий Александрович, д-р техн. наук, профессор, ректор ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5. 

Пролетарский Андрей Викторович, д-р техн. наук, профессор, декан факультета «Информатика и системы управления», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва,

ул. 2-я Бауманская, 5.

Неусыпин Константин Авенирович, д-р техн. наук, профессор кафедры «Системы автоматического управления», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Шарков Антон Анатольевич, магистр, MSс, аспирант факультета «Инженерный бизнес и менеджмент», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

 

Тел.: (495) 918-37-53

E-mail: neysipin@mail.ru

 

Аннотация. Представленные исследования посвящены разработке и внедрению новых методов обучения в области комплексной непрерывной профессиональной подготовки абитуриентов, бакалавров, магистров, специалистов, повышения квалификации инженерных и научных кадров, а также послевузовской подготовки специалистов высшей квалификации. Результаты проведенных исследований объединены в комплексную концепцию целевого непрерывного обучения с использованием инновационных информационных технологий.

Ключевые слова: непрерывное обучение, русский метод, информационные технологии, дистанционная форма, абилитация.

 

The concept of complex extended education with the use of inovative information technologies

Aleksandrov Anatoliy Aleksandrovich, Dr. of Tech. Sci., Prof., rector, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Proletarskiy Andrey Viktorovich, Dr. of Tech. Sci., Prof., dean of «Information technology and control systems» department, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Neusypin Konstantin Avenirovich, Dr. of Tech. Sci., Prof. of «Automatic control systems» department, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Sharkov Anton Anatolievich, master, postgraduate student of «Engineering business and management» department, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Key words: extended education, Russian method, information technologies, distant form, habilitation.

The presented researches are devoted to the development and introduction of new teaching methods in the field of complex extended education of applicants, bachelors, masters, experts, professional development of engineering and scientific specialists, and also postgraduate education of highly qualified specialists. The results of the conducted researches present the complex concept of goal-oriented extended education with the use of innovative information technologies.

РАЗНЫЕ ПОДХОДЫ К ОБУЧЕНИЮ МЕТОДУ МОДЕЛИРОВАНИЯ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА

Шабунина Наталья Владимировна, аспирант, ст. преподаватель кафедры «Физика», Институт естественных наук и биомедицины ФГАОУ ВПО «Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 163002, г. Архангельск, набережная Северной Двины, 17.

 

Тел.: (911) 570-83-61

E-mail: n.v.shabunina@yandex.ru

 

Аннотация. Рассмотрены разные подходы к организации практических занятий по обучению методу моделирования студентов технического вуза.

Ключевые слова: метод моделирования, модель, умение моделировать, система теоретических задач, курс физики.

 

Various aproaches to teaching modeling method to technical higher educational institution students

Shabunina Natalia Vladimirovna, postgraduate student, senior lecturer of “Physics” department, Institute of natural sciences and biomedicine of Northern (Arctic) federal university named after M. V. Lomonosov. Russia.

Key words: modeling method, model, modeling skills, system of theoretic problems, physics course.

The work examines various approaches to organizing practical classes on teaching modeling method to technical higher educational institution students.

МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ГУМАНИТАРИЗАЦИИ ИНЖЕНЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Матухин Дмитрий Леонидович, канд. пед. наук, доцент кафедры «Иностранные языки», Энергетический институт ФГБОУ ВПО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 634050, г. Томск, пр. Ленина, 30.

 

Тел.: (382-2) 56-34-23

E-mail: mtfl@mail.ru

 

Аннотация. В рамках новой парадигмы образования рассматривается философское и педагогическое содержание феноменов гуманизации и гуманитаризации образования в целом и технического образования в частности. Выделены основные цели, условия и сущностные характеристики гуманитаризации инженерного образования, направленные на преодоление технократизма в учебном процессе и формирование специалиста-инженера гуманистической ориентации.

Ключевые слова: гуманизация, человекоцентризм, гуманитаризация, самосовершенствование, творческое саморазвитие, самоопределение.

 

Methodological foundations of humanitarization of enginering education

Matukhin Dmitriy Leonidovich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Foreign languages” department, Energy institute of State research Tomsk polytechnic university. Russia.

Key words: humanization, humancenteredness, humanitarization, selfimprovement, creative self-development, selfdetermination.

The article examines, within the framework of the new educationalparadigm, the philosophic and pedagogic content of the phenomena of humanization and humanitarization as a whole and, in particular, in the sphere of technical education. It singles out the main goals, conditions and essential characteristics of humanitarization of engineering education, aimed at overcoming technocracy in educational process and forming a humanitarian-oriented engineering specialist.

 

 

 

 

ПСИХОЛОГИЯ

 

ИНДИВИДУАЛЬНЫЙ СТИЛЬ И СПОСОБЫ САМОРЕГУЛЯЦИИ ВАХТОВИКОВ НА КРАЙНЕМ СЕВЕРЕ

Войтехович Татьяна Сергеевна, соискатель, ассистент кафедры психологии, ФГАОУ ВПО «Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 163002, Архангельская обл., г. Архангельск, набережная Северной Двины, 17.

Симонова Наталья Николаевна, д-р психол. наук, доцент, зав. кафедрой психологии ФГАОУ ВПО «Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 163002, Архангельская обл., г. Архангельск, набережная Северной Двины, 17.

 

Тел.: (818-2) 21-61-00 (29-19)

E-mail: apapsy@mail.ru

 

Аннотация. Вахтовая организация труда в комплексе с климатогеографическими, производственными и социально-психологическими факторами негативно влияет на состояние работников. Саморегуляция в данных условиях является важным свойством интегральной индивидуальности профессионала. В статье представлены результаты исследования индивидуального стиля и способов саморегуляции вахтовых работников в вахтовый и межвахтовый период.

Ключевые слова: саморегуляция, индивидуальный стиль саморегуляции, вахтовый труд, экстремальные условия Крайнего Севера.

 

Indivi dual st yle and ways of sel f-reg ulati on of Extreme Nort h shift workers

Voytekhovich Tatiana Sergeevna, applicant, assistant lecturer of a department psychology, Northern (Arctic) federal university named after M. V. Lomonosov. Russia.

Simonova Natalia Nikolaevna, Dr. of Psych.Sci., Ass.Prof., Northern (Arctic) federal university named after M. V. Lomonosov. Russia.

Key words: self-regulation, individual style of self-regulation, shift work, extreme conditions of Extreme North.

Shift work organization, combined with climatic-geographic, production and socio-psychological factors, has a negative influence on the condition of workers. Selfregulation is an important characteristic of integral individuality of a professional in such conditions. The article presents the results of study into the individual style and ways of self-regulation of shift workers in shift and inter-shift periods.

Филология

 

«ЗЕРКАЛО СНА» В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ОТРАЖЕНИИ И. А. БУНИНА

Нечаенко Дмитрий Александрович, канд. филол. наук, журналист, «Радио России»: Россия, 125040, г. Москва, 5-я улица Ямского поля, 19/21.

 

Тел.: (495) 950-67-74

E-mail: nechaenkod@mail.ru

Аннотация. В статье рассматриваются основные особенности поэтики сновидений в стихах и дневниковой прозе Бунина. Это тема, не исследованная в отечественном литературоведении. Главное внимание уделено философской концепции «жизнь есть сон», наиболее выразительно представленной писателем в книге «Окаянные дни». В заключительной части статьи анализируются поэтические мотивы и образы Бунина, связанные с темой сновидения.

Ключевые слова: поэтика литературных сновидений, жизнь как сон, художественные особенности и функции сновидений.

 

«Dream mi rror» in I. A. Bunin 's artistic reflection Nechaenko Dmitriy Aleksandrovich, Cand. of Phil. Sci., journalist, «Radio of Russia». Russia. 

Key words: poetics of literary dreams, life like a dream, artistic features and functions of dreams

The article considers the main poetic features of dreams in Bunin's verses and diary prose. This subject isn't researched in national literary studies. The main attention is paid to the philosophical concept «life is a dream» which is most expressively presented by the writer in the book «Damned Days». In conclusion the article analyzes Bunin's poetic motives and images connected with the subject of dream.

 

 

О НЕКОТОРЫХ СЛУЧАЯХ ПЕРЕСЕЧЕНИЯ ПОЛЕЙ ОБЪЕКТИВНОЙ И ЭПИСТЕМИЧЕСКОЙ ВОЗМОЖНОСТИ И НЕОБХОДИМОСТИ В СОВРЕМЕННОМ ЯПОНСКОМ ЯЗЫКЕ

Капишникова Ирина Юрьевна, ст. преподаватель кафедры «Японский язык», ГОУ ВПО «Дальневосточный государственный гуманитарный университет»: Россия, 680000, г. Хабаровск, ул. Карла Маркса, 68.

 

Тел.: (421-2) 72-92-19

E-mail: kapishnikova.irina@gmail.com

 

Аннотация. Настоящая работа посвящена анализу случаев пересечения значений объективной и эпистемической возможности и необходимости в современном японском языке, определению места конституентов, обнаруживающих подобные пересечения, в системе соответствующих функционально-семантических полей, а также характеристике условий актуализации эпистемического значения рассматриваемых конструкций.

Ключевые слова: функционально-семантическое поле, предметная модальность, эпистемическая модальность, возможность, необходимость, вероятность.

 

On some cases of overlaping semantic fields of objective and epistemic posibility and necesity in modern Japanese

Kapishnikova Irina Yurievna, senior lecturer of «Japanese language» department, Far Eastern State university of humanities. Russia.

Key words: functional and semantic field, subject modality, epistemic modality, possibility, necessity, probability.

The given article looks into the case analysis of overlapping meanings of objective and epistemic possibility and necessity in modern Japanese. It defines the place of the constituents having such overlaps in the system of corresponding functional and semantic fields, and it also characterizes the conditions of actualization of epistemic meaning of the constructions under study.

ПРОСТРАНСТВЕННАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА РУССКОЯЗЫЧНОЙ И АНГЛОЯЗЫЧНОЙ КУЛЬТУР НА ОСНОВЕ ГЕОМЕТРИЧЕСКИХ КОНЦЕПТОВ

Сяркина Алена Анатольевна, аспирант, кафедра «Английская лингвистика и перевод», ФГБОУ ВПО «Ульяновский государственный университет»: Россия, 432017, г. Ульяновск, ул. Льва Толстого, 42.

 

Тел.: (908) 477-31-34

E-mail: mirka-sobaka@inbox.ru

 

Аннотация. В статье анализируются различие и сходство восприятия категории пространства на основе геометрических концептов представителями русскоязычной и англоязычной лингвокультур. Исследование выполнено в рамках современного направления когнитивной лингвистики, сосредоточенного на изучении процессов категоризации объектов окружающего мира и их отражении в структуре языковых значений и категорий. Исследование дополняет ряд работ последнего десятилетия, сочетающих когнитивную, социологическую и культурологическую направленности исследования языкового сознания субъекта и его коммуникативной деятельности.

Ключевые слова: лингвокультура, геометрический концепт, восприятие категории пространства, культурная система координат.

 

The sp ati al characte risti cs of Russi an-spe aking and Englis hspeaking cult ures on the basis of geometrical concepts

Syarkina Alena Anatolievna, postgraduate student, «English linguistics and translation» department, Ulyanovsk State university. Russia.

Key words: linguaculture, geometrical concept, perception of space category, cultural system of coordinates.

The article analyzes the differences and similarities of perception of the space category on the basis of geometrical concepts by the representatives of Russian and English linguacultures. The research is conducted within the frames of the modern direction of cognitive linguistics. It is focused on studying the processes of object categorization and reflection in the structure of language meanings and categories. The research supplements a number of works of the last decade combining cognitive, sociological and culturological focuses of the research into language consciousness of the subject and its communicative activity.

Как отличить сравнительный оборот от неполного придаточного предложения

Крылова Мария Николаевна, канд. фил. наук, доцент кафедры «Профессиональная педагогика и психология», ФГБОУ ВПО «Азово-Черноморская государственная агроинженерная академия»: Россия, 347740, Ростовская обл., г. Зерноград, ул. Ленина, 21.

 

Тел.: (863-5) 94-06-59

E-mail: krylovamn@inbox.ru

 

Аннотация. В статье делается попытка выдвижения объективных критериев разграничения двух типов сравнительных конструкций, схожих по структуре, – сравнительных оборотов и неполных сравнительных придаточных предложений. Основными объективными критериями предлагается считать наличие присказуемных второстепенных членов, особенности согласования в числе основной части предложения и сравнительной конструкции, а также способ замены конструкции творительным падежом.

Ключевые слова: категория сравнения, придаточное предложение, сравнительная семантика, сравнительный оборот.

 

How to distinguish an incomplete subordinate clause from a comparative construction

Krylova Maria Nikolaevna, Cand. of Phil. Sci., Ass. Prof. of «Professional pedagogics and psychology» department, Azov-Black Sea State agroengineering academy. Russia.

Key words: category of comparison, subordinate clause, comparative semantics, comparative construction.

The article gives the objective criteria for differentiation of two types of comparative constructions similar on structure – comparative phrases and incomplete comparative subordinate clauses. The main objective criteria are considered to be the presence of pre-predicative secondary parts, the concord in terms of number of the main part of the sentence and a comparative construction, and also the way of replacing the construction by instrumental case.

СПЕЦИФИКА ПОВЕСТВОВАТЕЛЬНЫХ ФОРМ В ТЕКСТАХ РУССКОЙ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПРОЗЫ РУБЕЖА ХХ–ХХI ВВ.

Марьина Ольга Викторовна, канд. филол. наук, доцент, ФГБОУ ВПО «Алтайская государственная педагогическая академия»: Россия, 656031, Алтайский край, г. Барнаул, ул. Молодежная, 55.

 

Тел.: (3852) 63-54-95

E-mail: marin_alex@mail.ru

 

Аннотация. В статье раскрывается специфика третьеличного и перволичного повествования в русских художественных текстах конца ХХ – начала ХХI вв. В текстах художественной прозы, созданной на рубеже ХХ–ХХI вв., наблюдается ассиметрия традиционных композиционно-стилистических форм, нарушение в сцеплении монологических и диалогических реплик, использование цитатных включений, актуализация темы в текстовом фрагменте, использование размыкающих текст синтаксических компонентов.

Ключевые слова: повествовательные формы, русские художественные тексты рубежа ХХ–ХХI вв., типы повествования.

 

Specificity of narative forms in Russian fiction texts of the en d of XX-beg . of XXI cent uries

Maryina Olga Viktorovna, Cand. Of Phil. Sci., Ass. Prof., Altai State pedagogic academy. Russia.

Key words: narrative forms, Russian fiction texts the end of XX-beg. of XXI centuries, types of narration.

The article uncovers the specificity of third-person and first-person narration in Russian fiction texts of the end of XX-beg. Of XXI centuries. The fiction texts created on the verge of XX and XXI centuries demonstrate an asymmetry of traditional compositionstylistic forms, breaches in the cohesion of monologue and dialogue remarks, usage of citations, topic actualization in a fragment of text, usage of text-disjoining syntactic components.

ПРОБЛЕМЫ ПОЭТИКИ ФОЛЬКЛОРНОГО ТЕКСТА

Хундаева Елизавета Очировна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой «Иностранные языки», Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН: Россия, 670047, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 8.

 

Тел.: (301-2) 43-79-94

E-mail: : hundaeva@mail.ru

 

Аннотация. Унгинский вариант бурятского эпоса Гэсэриады, списанный с молькинских рассказчиков в Прибайкалье, в записи от А. О. Васильева (псевдоним Альфор) и опубликованный в 1995 году, был недавно изучен. Тщательный анализ был сделан из мотивов и эпизодов, композиции; исторического, этнического и культурного фона, мифологических, символических и других элементов, а также образов, поэтических особенностей и многочисленных стилистических приемов. Была также разработана классификация моделей и методов для изучения стилевых особенностей фольклорных текстов.

Ключевые слова: идеи, мотивы и эпизоды, композиция, образность, поэтические особенности, стилистические средства, классификационные модели, историко-этнический и культурный фон, мифология, символы.

 

Problems of the poetics of folklore

Khundaeva Elizaveta Ochirovna, Dr. of Phil. Sci., Ass. Prof., head of «Foreign languages» department, Institute of Mongol, Buddhism and Tibetan studies of the Siberian branch of RASc. Russia.

Key words: ideas, motives and episodes, composition, figurativeness, poetic features, stylistic devices, classification models, historical and ethnic and cultural background, mythology, symbols.

There has been recently studied the Unginsk version of the Buryat epos Geseriada published in 1995. It has been written off from the molkin story-tellers of the Baikal region and recorded by A. O. Vasilyev (pseudonym Alfor). The article gives a thorough analysis of motives and episodes, composition, historical, ethnic and cultural background, mythological, symbolical and other elements, images, poetic features and numerous stylistic devices. There has also been worked out the classification of models and methods for studying the style features of folklore texts.

ДИАЛОГ КУЛЬТУР: БУРЯТСКИЙ ЭПОС «ГЭСЭР» И АНГЛО-САКСОНСКИЙ ЭПОС «БЕОВУЛЬФ»

Хундаева Елизавета Очировна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой «Иностранные языки», Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН: Россия, 670047, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 8.

 

Тел.: (301-2) 43-79-94

E-mail: : hundaeva@mail.ru

 

Аннотация. Бурятский эпос «Гэсэр» и англосаксонский эпос «Беовульф» имеют много общего в отношении исторических эпох, содержания, эпизодов и мотивов, характеров, нравов и стилевых особенностей. Дискурс текстов в бурятском «Гэсэре» и англо-саксонском «Беовульфе» отличается особенностями типологического подобия, среди которых наиболее важными являются исторические и этнические корни, текстовое наращивание, подвиги и другие аспекты. Наиболее важными местами в содержании англосаксонского и бурятского эпосов считаются их значение и толкование. Эпическое сознание обоих народов было отмечено за свои символические, мифологические, тотемические, анимистические функции, и культ языческих верований смешался с некоторыми другими религиозными течениями, как христианскими, так и буддийскими. Мифологическое сознание проявляется в различных гетерогенных и гетероморфных элементов. Параллельное изучение двух эпосов могло бы помочь установить хорошие отношения между двумя народами.

Ключевые слова: эпос, типологическое сходство, мотивы, героические подвиги, мифологические и символические представления, битвы, спасение.

 

Dialogue of cultures : Buryat epos «Geser» and Anglo-Saxon epos «Beowulf»

Khundaeva Elizaveta Ochirovna, Dr. of Phil. Sci., Ass. Prof., head of «Foreign languages» department, Institute of Mongol, Buddhism and Tibetan studies of the Siberian branch of RASc. Russia.

Key words: epos, typological similarity, motives, heroic acts, mythological and symbolical representations, fights, rescue.

Buryat epos «Geser» and Anglo-Saxon epos «Beowulf» have much in common concerning historical epochs, subject matter, episodes and motives, characters, customs and style features. The discourse of Buryat epos «Geser» and Anglo-Saxon epos «Beowulf» differs in the features of typological similarity. Among the most important features there are historical and ethnic origins, text building, heroic acts and other aspects. Meaning and interpretation are considered to be the most important things about the subject matter of the Anglo-Saxon and Buryat epos. The epic consciousness of the Anglo-Saxons and Buryats was noted for the symbolical, mythological, totemic, animistic functions. The pagan cult mixed up with some other religious trends both Christian and Buddhist. The mythological consciousness is shown in various heterogeneous and heteromorphic elements. Parallel study of two eposes could help establish good relations between two nations.

А. П. ЧЕХОВ И И. А. КРЫЛОВ: КРЫЛОВСКИЕ ЦИТАТЫ В ПРОЗЕ ЧЕХОВА

Якуткина Анна Сергеевна, аспирант, учитель русского языка и литературы,

ГБОУ СОШ № 14, ГОУ ВПО «Московский государственный педагогический университет»: Россия, 119992, г. Москва, ул. Малая Пироговская, 1.

 

Тел.: (967) 113-53-94

E-mail: ermachkova_anna@mail.ru

 

Аннотация. Статья посвящена анализу крыловских цитат в прозе А. П. Чехова. В свете этого анализа рассматриваются как общие закономерности использования Чеховым в своем творчестве цитат из произведений русской литературы XIX века, так и функционирование в его прозе строк из крыловских басен.

Ключевые слова: Чехов, цитаты, Крылов, «чужое» слово.

 

A. P. Chekhov and I. A. Krylov : Krylov 's quotes in Chekhov's prose

Yakutkina Anna Sergeevna, postgraduate student, teacher of Russian and Literature, School № 14, Moscow State Pedagogical University. Russia.

Key words: Chekhov, quotes, Krylov, «else’s» word.

The article gives the analysis of Krylov's quotes in Chekhov's prose. The article considers the general use and functioning of the quotes from the works of the Russian literature of the XIX century and from Krylov's fables in Chekhov's prose.

СОБЫТИЙНАЯ СЕГМЕНТАЦИЯ ТЕКСТА (НА ПРИМЕРЕ РАССКАЗА W. S. MAUGHAM «THE DREAM»)

Аксёнова Галина Александровна, аспирант кафедры «Современный русский язык и методика его преподавания», учитель русского языка, КГБОШИЛИ «Алтайский краевой педагогический лицей», ФГБОУ ВПО «Алтайская государственная педагогическая академия»: Россия, 656031, Алтайский край, г. Барнаул, ул. Молодежная, 55.

 

Тел.: (913) 223-01-55

E-mail: Shuu-g-a@mail.ru

 

Аннотация. Статья посвящена проблеме событийной сегментации на основе эвокационной методики. Автором предлагается определение события, которое позволило использовать эвокационную методику для выделения события (на основе формальных и семантических признаков).

Ключевые слова: событие, художественный текст, эвокация, У. С. Моэм, лингвистика текста.

 

Event text segmentation (in the st ory by W. S. Maugham «The Dream»)

Aksenova Galina Aleksandrovna, postgraduate student of «Modern Russian and methodology of teaching it» department, teacher of Russian, Altai regional pedagogical lyceum, «Altai State pedagogical academy». Russia.

Key words: event, literary text, evocation, W. S. Maugham, text linguistics.

The article is devoted to the problem of event segmentation on the basis of an evocative method. The author offers the definition of what the event is which allows using an evocative method to point out the event (on the basis of formal and semantic features).

ЗАВИСИМОСТЬ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ ОТ ГЕНДЕРНЫХ СТЕРЕОТИПОВ В ЯЗЫКОВОМ СОЗНАНИИ

Божанова Наталья Георгиевна, аспирант, ГОУ ВПО «Московский педагогический государственный университет»: Россия, 119992, г. Москва, ул. Малая Пироговская, 1.

 

Тел.: (903) 553-54-08

E-mail: talete@yandex.ru

 

Аннотация. В статье дается определение лингвистического гендерного стереотипа и экспериментально доказывается его существенное влияние на речевое поведение человека, выбор определенных языковых средств и форм.

Ключевые слова: гендер, стереотип, языковое сознание.

 

Dependence of spech behavior on gender stereotypes in linguistic consciousnes

Bozhanova Natalia Georgievna, postgraduate student, Moscow State Pedagogical University. Russia.

Key words: gender, stereotype, linguistic consciousness.

The article gives the definition of what linguistic gender stereotype is. The experiment proves the fact that linguistic gender stereotype essentially influences the speech behavior of a person, the choice of certain language means and forms.

ОБРАЗЫ ЕДИНИЦЫ ИСЧИСЛЕНИЯ ВРЕМЕНИ В РУССКОЙ ПОЭЗИИ СЕРЕБРЯНОГО ВЕКА

Попова Нина Семёновна, канд. филол. наук, доцент, филиал ГОУ ВПО «Российский государственный социальный университет» в г. Воронеже: Россия, 394033, г. Воронеж,

ул. Ленинградская, 62.

 

Тел.: (473) 249-77-51

E-mail: popovans08@mail.ru

 

Аннотация. Рассматриваются образы единиц исчисления времени ГОД / ГОДИНА / ГОДИНЫ / ГÓДЫ / ГОДА / ЛЕТÁ, ЭПОХА, НЕДЕЛИ, ЧАС / ЧАСЫ, ПОЛЧАСА, МИНУТЫ, МГНОВЕНИЕ / МГНОВЕНИЯ, МИГ / МИГИ в русской поэзии Серебряного века. Автор приходит к выводу, что среди всех изученных образов, помимо традиционных (человек, текущая вода, летящие птицы, пространство), у русских поэтов указанного периода отмечаются интересные индивидуально-авторские образы.

Ключевые слова: художественная картина мира, образы единиц исчисления времени, русская поэзия Серебряного века.

 

Images of time measurement units in the Russian poetry of silver age

Popova Nina Semenovna, Cand. of Phil. Sci., Ass. Prof., Russian state social university. Voronezh. Russia.

Key words: artistic picture of the world, images of time measurement units, Russian poetry of silver age.

The article considers the images of time measurement units YEAR / GODINA / GODINY / YEARS / LETA, EPOCH, WEEKS, HOUR/HOURS, HALF AN HOUR, MINUTES, MOMENT / MOMENTS, BLINK/BLINKS in the Russian poetry of silver age. The author comes to a conclusion that among all studied images apart from traditional (the person, the current water, flying birds, space) Russian poets of the specified period have interesting individual and authorial images.

ИЗ РЕДАКЦИОННОЙ ПОЧТЫ

СИНТЕЗ ИНСТИТУЦИон АЛЬНОЙ СРЕДЫ В СФЕРЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЗАНЯТОСТИ С УЧЕТОМ ФУНКЦИИ АБИЛИТАЦИИ

Гришин Дмитрий Сергеевич, директор компании «Mail.ru»: Россия, 125167, г. Москва, пр-т Ленинградский, 47.

Попович Леонид Григорьевич, д-р экон. наук, профессор, проректор, ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Шарков Антон Анатольевич, магистр, MSс, аспирант факультета «Инженерный бизнес и менеджмент», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

 

Тел.: (916) 607-51-52

E-mail: neysipin@mail.ru

 

Аннотация. Рассмотрен синтез институциональной среды для обеспечения эффективной занятости выпускников вузов и молодых специалистов с привлечением единого центра трудоустройства. Синтезированная институциональная среда позволяет повысить качество работы предприятий, Комитета по труду и занятости, вузов, а также способствует успешной абилитации выпускников вузов и молодых специалистов.

Ключевые слова: институциональная среда, трудоустройство, абилитация.

 

Synthesis of the institutional environment in the employment sphere considering habilitation function

Grishin Dmitriy Sergeevich, director of «Mail.ru» company. Russia.

Popovich Leonid Grigorievich, Dr. of Econ. Sci., Prof., vice-chancellor, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Sharkov Anton Anatolievich, MSc, postgraduate student of «Engineering business and management» department, Moscow State technical university named after N. E. Bauman. Russia.

Key words: institutional environment, employment, habilitation.

The article looks at the synthesis of the institutional environment to ensure effective employment of graduates of higher educational institutions and young specialists involving the unified center of employment. The synthesized institutional environment makes it possible to increase the quality of work of enterprises, employment committee and higher educational institutions. It also helps graduates of higher educational institutions and young specialists successfully habilitate.