НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Главная

Научное обозрение: гуманитарные исследования 3-2012

pdf_button Полнотекстовая версия журнала

СОВРЕМЕННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПОДГОТОВКЕ СТУДЕНТОВ К БУДУЩЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Пичугина Галина Антоновна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Химия и методика обучения», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. г. Чернышевского»: Россия, 410012, г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

Тел.: (906) 313-80-18

E-mail: Galina_P_N@mail.ru 

Аннотация. Современные педагогические технологии, систематические используемые в процессе подготовки будущего педагога способствуют повышению уровня активности студентов, развитию их личностных качеств и совершенствованию профессиональных компетенций. Поэтому в рамках учебного процесса необходимо с целью подготовки высококвалифицированного педагога систематически использовать современные педагогические технологии, в условиях педагогической практики в качестве контроля и оценки деятельности студентов применять технологию портфолио.

Ключевые слова: современные педагогические технологии, портфолио, профессиональная компетентность студентов.

Modern pedagogical technologies in preparing students for future professional activity 

Pichugina Galina Antonovna, Cand. of Ped.Sci., Ass.Prof. of «Chemistry and teaching methodology» department, Saratov State university named after N.G. Chernyshevsky. Russia.

Key words: Modern pedagogical technologies, portfolio, professional competence of students.

Modern pedagogical technologies that are used systematically in the process of preparing a future educator aid the increase of students’ activity level, the development of their personal qualities and improvement of professional competences. Thus, in order to prepare a highly qualified educator it is necessary to systematically use modern pedagogical technologies within the framework of educational

process and apply portfolio technology for controlling and assessing students’ activity. 

СТРУКТУРА ПРОЦЕССА ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ КОМПЬЮТЕРНО- ИММИТАЦИОННЫХ СРЕДСТВ МОДЕЛИРОВАНИЯ

Найниш Лариса Алексеевна, д-р пед. наук, профессор, зав. кафедрой, ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. Г. Титова, 28.

Васин Леонид Анатольевич, канд. техн. наук, директор «Центра обеспечения информатизации», ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. г. Титова, 28.

Галкин Владимир Николаевич, аспирант, инженер-программист «Центра обеспечения информатизации», ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. Г. Титова, 28.

Тел.: (937) 443-80-87

E-mail: nainish.larisa@yandex.ru

Аннотация. В данной публикации рассматривается процесс подготовки специалистов информационных технологий к использованию компьютерно-иммитационных средств моделирования. Цель такого рассмотрения состоит в выявлении структуры указанного процесса.

Ключевые слова: подготовка кадров, информационные технологии, средства моделирования.

Structure of the process of preparing future information technology specialists for using comp uter-imi tational modeling tools

Naynisch Larisa Alekseevna, Dr. of Ped.Sci., Prof., head of department, Penza State university of architecture and construction. Russia.

Vasin Leonid Anatolyevich, Cand. Of Tech.Sci., director of «Center for providing informatization

», Penza State university of architecture and construction. Russia.

Galkin Vladimir Nikolaevich, postgraduate student, programming engineer of «Center for providing informatization», Penza State university of architecture and construction. Russia.

Key words: Personnel preparation, information technologies, modeling tools.

The article analyzes the process of preparing future information technology specialists for using computer-imitational modeling tools. The aim of the study is to uncover the structure of the above-mentioned process.

МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЯ К ТЕХНОЛОГИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ ХИМИИ

Береснева Елена Владимировна, канд. пед. наук, доцент, докторант кафедры «Химическое и экологическое образование» ФГБОУ ВПО «Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена», профессор кафедры «Химия», ФГБОУ ВПО «Вятский государственный гуманитарный университет»: Россия, 610002, г. Киров, ул. Красноармейская, 26.

Тел.: (833-2) 35-64-65

E-mail: evberesneva@mail.ru

Аннотация. Подготовка учителя в соответствии со стандартом третьего поколения предусматривает овладение педагогами современными педагогическими технологиями. Для достижения этого автором разработана система непрерывной подготовки учителя химии к технологизации обучения. В работе представлена уровневая методология исследования, авторское видение технологического подхода к обучению, компоненты технолого-методической компетентности учителя химии и этапы её непрерывного формирования.

Ключевые слова: технологизация обучения, технологический подход к обучению, технолого-методическая компетентность, непрерывная технолого-методическая подготовка.

Methodological foundations of preparing a teacher for the technologization of chemistry teaching

Beresneva Elena Vladimirovna, Cand. of Ped.Sci., Ass.Prof., doctoral student of «Chemical and ecological education» department, Russian State pedagogical university named after A.I. Herzen, Prof. of «Chemistry» department, Vyatka State humanities university. Russia

Key words: Technologization of teaching, technological approach to education, technological-methodological competence, continuous technological-methodological preparation.

Preparing a teacher according to third generation standards involves mastering modern pedagogical technologies. In order to aid the achievement of this, the author develops the system of continuous preparation of a chemistry teacher for the technologization of teaching. The work presents stage methodology of the study, author’s vision of the technological approach to teaching, components of technological-methodological competence of a chemistry teacher and stages of its continuous formation.

СИСТЕМА МОНИТОРИНГА ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВЛЕННОСТИ И ФУНКЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ СТУДЕНТОВ СПЕЦИАЛЬНОЙ МЕДИЦИНСКОЙ ГРУППЫ В ПЕНЗЕНСКОМ ГОСУДАРСТВЕННОМ УНИВЕРСИТЕТЕ АРХИТЕКТУРЫ И СТРОИТЕЛЬСТВА

Черновол-Дубинина Екатерина Геннадьевна, соискатель, доцент кафедры «Физическое воспитание», ФГБОУ ВПО

«Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. г. Титова, 28.

Галкин Владимир Николаевич, аспирант, инженер-программист «Центра обеспечения информатизации», ФГБОУ ВПО

«Пензенский государственный университет архитектуры и строительства»: Россия, 440028, г. Пенза, ул. г. Титова, 28.

Тел.: (927) 391-52-90

E-mail: ekaterina-chernovol@yandex.ru

Аннотация. В статье рассматривается система мониторинга физического состояния студентов специальной медицинской группы в процессе их подготовки к профессиональной деятельности.

Ключевые слова: мониторинг, здоровье, физическая культура.

Monitoring the physical preparation and functional condition of students of a special medical group at Penza State university of architecture and construction

Chernovol-Dubinina Ekaterina Gennadievna, applicant, Ass.Prof. of «Physical education» department, Penza State university of architecture and construction. Russia.

Galkin Vladimir Nikolaevich, postgraduate student, programming engineer of «Center for providing informatization», Penza State university of architecture and construction. Russia

Key words: Monitoring, health, physical culture.

The article looks at the system of monitoring the physical condition of students of a special medical group in the process of preparing them for professional activity.

ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО- КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ МЕНЕДЖЕРОВ ОРГАНИЗАЦИИ КАК ФАКТОР ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ

Мухаметшина Ольга Викторовна, аспирант кафедры «Педагогика», ассистент кафедры «Общегуманитарные и социально-экономические дисциплины», филиал ФГБОУ ВПО «Челябинский государственный педагогический университет»: Россия, 456313, Челябинская обл., г. Миасс, ул. Нахимова (Строителей), 2.

Аннотация. Статья посвящена проблеме формирования профессионально-коммуникативной компетенции у студентов-менеджеров в условиях компетентностно-ориентированного образования. Компетентностный подход – это метод моделирования результатов обучения и их представления как норм качества высшего образования (система обеспечения качества). Компетентностный подход призван повысить конкурентоспособность выпускников на рынке труда.

Ключевые слова: профессионально-коммуникативная компетенция, компетентностно-ориентированное образование, компетентностный подход, качество образования.

Formation of the professional-communicative competence of future organizational managers as the factor if increasing the quality of education

Mukhametshina Olga Viktorovna, postgraduate student of «Pedagogics» department, assistant lecturer of «General humanities and socio-economic disciplines» department, branch of Chelyabinsk State pedagogical university. Russia.

Key words: Professional-communicative competence, competence-oriented education, competence approach, quality of education.

The article is dedicated to the problem of forming professional-communicative competence in students of management in the conditions of competence-oriented education. Competence approach is the method of modeling education results and presenting them as the norms of higher education quality (system

of quality assurance). Competence approach is aimed at increasing the competitive ability of graduates in the labor market.

ПОЛИКУЛЬТУРНАЯ СРЕДА КАК УСЛОВИЕ ЭФФЕКТИВНОЙ МЕЖДУНАРОДНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВУЗА

Фирсова Светлана Павловна, канд. пед. наук, ГОУ ВПО «Марийский государственный технический университет»:

Россия, 424000, Республика Марий Эл, г. Йошкар-Ола, пл. Ленина, 3.

Курдюмова Марина Николаевна, аспирант, ГОУ ВПО «Марийский государственный технический университет»: Россия, 424000, Республика Марий Эл, г. Йошкар-Ола, пл. Ленина, 3.

Тел.: (902) 325-53-85

E-mail: svetlana_firsova@inbox.ru

Аннотация. В статье анализируется международная деятельность вуза, ее структура, принципы организации. На примере исследования, проведенного в Марийском государственном техническом университете, определены наиболее значимые условия, обеспечивающие эффективное развитие международной деятельности и потенциальные сложности, ему препятствующие. Рассматриваются особенности формирования поликультурной среды технического вуза

как определяющего условия развития международной деятельности.

Ключевые слова: международная деятельность, поликультурная среда, международное академическое сотрудничество.

Poly cultural environment as the condition of effective international activity of a higher educational institution

Firsova Svetlana Pavlovna, Cand. of Ped.Sci., Mari State technical university. Russia.

Kurdyumova Marina Nikolaevna, postgraduate student, Mari State technical university. Russia.

Key words: International activity, polycultural environment, international academic cooperation.

The article analyzes the international activity of a higher educational institution, its structure and organizational principles. Based on the study done in Mari State technical university, the work determines the most important conditions that provide the efficient development of international activity and possible difficulties that hamper it. The work looks at the specific features of forming the polycultural environment of a technical higher educational institution as the determining factor in the development of international activity.

ПРОЕКТИРОВАНИЕ УЧЕБНОГО МОДУЛЯ С УЧЕТОМ СФЕРЫ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГОВ КЛАССОВ КРО

Лапп Елена Александровна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Специальная педагогика и психология», ФГБОУ ВПО

«Волгоградский государственный социально-педагогический университет»: Россия, 400005, г. Волгоград, пр-т Ленина, 27.

Тел.: (844-2) 60-28-68

kafedra_spp2009@mail.ru

Аннотация. В статье кратко описывается задержанное развитие и условия его преодоления как основа специальной подготовки педагогов для работы в классах коррекционно-развивающего обучения. Дана характеристика учебного модуля, обеспечивающего на современном этапе развития специального (дефектологического) образования готовность педагога к работе в специальных (коррекционных) классах VII вида.

Ключевые слова: задержанное развитие, коррекционно-развивающее обучение, учебный модуль.

Designing a study module considering the activity field of CDE instructors

Lapp Elena Aleksandrovna, Cand. of Ped.Sci., Ass.Prof. of «Special pedagogics and psychology» department, Volgograd State socio- pedagogical university. Russia.

Key words: Arrested development, correctional-developmental education, study module.

The work gives a short description of arrested development and conditions of overcoming it as the foundation for the special preparation of correctional-developmental education instructors. It characterizes the study module that prepares an instructor for working in special (correctional) groups of type VII at the modern stage of special (defectological) education development.

РОЛЬ И МЕСТО УЧЕБНОЙ АВТОНОМИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ В КОНТЕКСТЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА

Аникина Жанна Сергеевна, ст. преподаватель кафедры «Иностранные языки», соискатель, Энергетический институт ФГБОУ ВПО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 634050, г. Томск, пр-т Ленина, 30.

Тел.: (382-2) 56-34-23

E-mail: janeanikina@yandex.ru

Аннотация. В работе освещаются направления развития российского высшего образования на современном этапе, рассматриваются особенности компетентностного подхода, поясняется термин «компетенция», рассматриваются виды общих компетенций и компетенций как результата образования. На основе этого определяются компетенции, формируемые при обучении иностранному языку в вузе, и роль умений учебной автономии в процессе их формирования.

Ключевые слова: компетентностный подход, компетенция, иностранный язык, учебная автономия.

Role and place of study autonomy in foreign language teaching within the context of competence approach

Anikina Zhanna Sergeevna, senior lecturer of «Foreign languages» department,Power engineering institute of National research Tomsk polytechnical university. Russia.

Key words: Competence approach, competence, foreign language, study autonomy.

The work looks at the tendencies of Russian higher education development at its current stage, examines the specific features of competence approach, defines the «competence» term, looks into the kinds of general competences and competences resulting from education. Based on this, the work determines

the competences that are formed in foreign language teaching at a higher educational institution

and the role of study autonomy skills in the process of their formation.

РЕЛИГИОЗНЫЕ СИСТЕМЫ И ТРАДИЦИОННЫЕ УЧЕНИЯ ЯПОНИИ И ИХ ВЛИЯНИЕ НА СОВРЕМЕННУЮ СИСТЕМУ ВОСПИТАНИЯ

Иванов Илья Владимирович, Россия, аспирант, ФГБОУ ВПО «Сахалинский государственный университет»: Россия,

693008, г. Южно-Сахалинск, ул. Ленина, 290.

Тел.: (914) 644-04-98

E-mail: shwarc@mail.ru

Аннотация. Исследуется становление и развитие японских религиозных систем (синтоизм, буддизм) и традиционных философских учений (конфуцианство, бусидо), определяются их особенности и выделяются характерные черты японской нации, сформировавшиеся под их влиянием.

Ключевые слова: Япония, религия, синтоизм, буддизм, конфуцианство, бусидо.

Religious systems and traditional teachings of Japan and their influence on modern system of education

Ivanov Ilya Vladimirovich, Russia, postgraduate student, Sakhalin State university.

Russia.

Key words: Japan, religion, Shintoism, Buddhism, Confusianism, Bushido.

The work studies the establishment and development of Japanese religious systems (Shintoism, Buddhism) and traditional philosophical teachings (Confusianism, Bushido), determines their specific features and uncovers the characteristics of Japanese nation that have formed under their influence.

СУЩНОСТЬ ПОНЯТИЯ «НАГЛЯДНАЯ УЧЕБНАЯ ИНФОРМАЦИЯ»

Михайлов Александр Юрьевич, соискатель, преподаватель кафедры «Промышленное и гражданское строительство», ФГБОУ ВПО «Калининградский государственный технический университет»: Россия, 236000, г. Калининград, Советский проспект, 1.

Тел.: (401-2) 53-44-97

E-mail: pgs.kgtu@rambler.ru

Аннотация. В статье представлены некоторые научные взгляды на использование термина «наглядность» и возникшим противоречием в содержании выражаемого им понятия. Возросший объём учебной информации требует надёжного теоретического и методологического обоснования применяемых терминов. Даётся определение «наглядная учебная информация».

Ключевые слова: противоречие, термин, принцип, наглядность, информация, информационная перегрузка.

The essence of «Visual educational information » concept

Mikhailov Aleksandr Yurievich, applicant, lecturer of «Industrial and civil construction» department, Kaliningrad State technical university. Russia.

Key words: Contradiction, term, principle, visualization, information, information overload.

The article presents certain scientific approaches to the usage of «visualization» term and the contradiction in the content of the concept expressed by it. The increased amount of educational information requires a reliable theoretic and methodological substantiation of terms applied. The work defines the concept of «visual educational information».

МОДЕЛИ АБИЛИТАЦИИ ВЫПУСКНИКА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ

Кэ Фан, канд. техн. наук, профессор, зам. главного конструктора, Юго-западный институт технической физики:

Китай, провинция Сычуань, Чэнду, 610041.

Падалкин Борис Васильевич, канд. техн. наук, доцент, ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005,г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Шарков Антон Анатольевич, магистр, MSс, аспирант факультета «Инженерный бизнес и менеджмент», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Салмина Мария Алексеевна, канд. физ.-мат. наук, доцент кафедры «Теоретическая механика и мехатроника», Меха-

нико-математический факультет, ФГОУ ВПО «Московский государственный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 105009, г. Москва, Ленинские горы, 1.

Тел.: (613) 709-08-14

E-mail: neysipin@mail.ru

Аннотация. Представлено описание разработанной модели адаптации студента к своей профессиональной деятельности. Функция абилитации реализована посредством сформированной унифицированной модели учебного процесса.

Ключевые слова: образовательная организация, абилитация, профессиональная траектория.

Models of abilitation of an educational institution graduate

Ke Fan, Cand. of Tech.Sci., Prof., deputy chief designer, South-Western institute of technical physics. China.

Padalkin Boris Vasilyevich, Cand. оf Tech.Sci., Ass.Prof., Moscow State technical university named after N.E. Bauman. Russia.

Sharkov Anton Anatolyevich, MSc, postgraduate student of «Engineering business and management» department, Moscow State technical university named after N.E. Bauman. Russia.

Salmina Mariya Aleksandrovna, Cand. of Phys.-Math.Sci., Ass.Prof. of «Theoretical mechanics and mechatronics» department, faculty of mechanics and mathematics, Moscow State university named after

M.V. Lomonosov. Russia.

Key words: Educational institution, abilitation, professional trajectory.

The work presents the description of the developed model of adapting a student to their professional activity. The function of abilitation is implemented through the unified model of educational process.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВИРТУАЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ИНФРАСТРУКТУРЕ УНИВЕРСИТЕТА

Гришин Дмитрий Сергеевич, директор компании «Mail.ru»: Россия, 125167, г. Москва, Ленинградский пр-т, 47, стр. 2, 5 этаж.

Попович Леонид Григорьевич, д-р экон. наук, профессор, проректор, ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»:

Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Шарков Антон Анатольевич, магистр, MSс, аспирант факультета «Инженерный бизнес и менеджмент», ГОУ ВПО «Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана»: Россия, 105005, г. Москва, ул. 2-я Бауманская, 5.

Шумова Татьяна Ренатовна, канд. пед. наук, методист кафедры «Педагогика», ГОУ «Институт развития дополнительного профессионального образования»: Россия, 117997, г. Москва, ул. Люсиновская, 51.

Тел.: (916) 607-51-52

E-mail: neysipin@mail.ru

Аннотация. Рассмотрены предприятия с виртуальной структурой в инфраструктуре университета, специализирующиеся в области повышения квалификации и дистанционной послевузовской подготовки специалистов высшей квалификации. Исследованы особенности функционирования виртуальных организаций в структуре университета.

Ключевые слова: образовательный процесс, структура университета, виртуальная организация.

Usage of virtual technologies in a university infrastructure

Grishin Dmitriy Sergeevich, director of «Mail.ru» company. Russia.

Popovich Leonid Grigorievich, Dr. of Econ.Sci., Prof., vice-chancellor, Moscow State technical university named after N.E. Bauman. Russia.

Sharkov Anton Anatolyevich, MSc, postgraduate student of «Engineering business and management» department, Moscow State technical university named after N.E. Bauman. Russia.

Shumova Tatiana Renatovna, Cand. оf Ped.Sci., methodologist of «Pedagogics» department, Institute of additional professional education development. Russia.

Key words: Educational process, structure of a university, virtual organization.

The work looks at the enterprises with virtual structure within the infrastructure of a university that specialize in the sphere of increasing the proficiency level and long-distance post-university preparation of highly qualified specialists. It studies the specific features of virtual organizations operation in a university structure.

ФЕНОМЕН ШАМАНА И СКАЗИТЕЛЯ

Хундаева Елизавета Очировна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой «Иностранные языки», Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН: Россия, 670047, Республика Бурятия, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 6.

Тел.: (301-2) 43-80-85

E-mail: hundaeva@mail.ru

Аннотация. Феномен шамана и сказителя интересен не только с точки зрения сохранения культурно–исторического наследия и этнографического разнообразия народов России. Этот феномен, особенно его психолингвистические особенности, методы внеязыковой коммуникации, представляют большой научный интерес. Уникальным достоинством изучения данного феномена является возможность исследования, так сказать, живого материала, на примере современных шаманов и сказителей.

Ключевые слова: сказительство, сходство, дар, измененное состояние сознания, писихо-физиологический, специфические черты.

Феномен шамана и сказителя

Khundaeva Elizaveta Ochirovna, Dr. of Phil.Sci., Ass.Prof., head of «Foreign languages» department, Institute of Mongol, Buddhism and Tibetan studies of the Siberian branch of RASc. Russia.

Key words: Storytelling, similarity, gift, altered state of consciousness, psychophysiological,

specific features.

The phenomenon of shaman and storyteller is interesting not only from the point of view of keeping cultural-historical heritage and ethnographic diversity of Russia’s ethnic groups. This phenomenon, particularly its psycho-linguistic features and methods of extralingual communication, are of a significant scientific interest. The unique advantage of studying the phenomenon is the possibility of

studying, so to say, live material, based on the examples of modern shamans and storytellers.

ОНТОЛОГИЧЕСКАЯ УВЕРЕННОСТЬ И ЕЕ АНТИПОД – ДЕПРЕССИЯ

Коптева Наталия Васильевна, канд. психол. наук, доцент кафедры «Практическая психология», Институт психологии ФГБОУ ВПО «Пермский государственный педагогический университет»: Россия, 614990, г. Пермь, ул. Сибирская, д. 24.

Тел.: (342) 238-63-72

E-mail: kopteva@perm.ru

Аннотация. Авторский теоретический и эмпирический конструкт онтологической уверенности, как переживание бытийных опор в собственном Я и за его пределами, основанный на подходе английского экзистенциального психолога Р. Лэйнга, в целях уточнения сопоставляется депрессией, как одним из его наиболее вероятных антиподов.

Ключевые слова: элементы бытия-в-мире, экзистенциальная позиция, онтологическая уверенность – неуверенность, депрессия.

Ontological sureness and its antipode – depression

Kopteva Natalia Vasilyevna, Cand. оf Psych.Sci., Ass.Prof. of «Practical psychology» department, Institute of psychology of Perm State pedagogical university. Russia.

Key words: Elements of existence-inthe-world, existential position, ontological sureness–unsureness, depression.

The work presents the author’s theoretic and empirical construct of ontological sureness as the experience of existential support within a person’s self and outside it, which is based on the approach of English existential psychologist R. Laing. For specification purposes, the concept is compared to depression as one of its most probable antipodes.

ТОЛЕРАНТНОСТЬ: СУЩНОСТЬ, МЕРА И ГРАНИЦЫ

Аннотация. Толерантность, как один из важных факторов успешного развития многонацио-

нального общества, требует более точной трактовки с целью установления меры и границ дан-

ного межчеловеческого взаимоотношения для отделения понятия толерантности от понятия

терпимости.

Ключевые слова: толерантность, терпимость, межэтнические и межрелигиозные отношения,

мультикультурализм.

СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ КОМПОНЕНТОВ ЛИЧНОСТНОГО РЕСУРСА РАБОТНИКОВ ВАХТОВЫХ ФОРМ ТРУДА В УСЛОВИЯХ КРАЙНЕГО СЕВЕРА

Корнеева Яна Александровна, мл. науч. сотрудник, НИИ Арктической медицины ГБОУ ВПО «Северный государствен-

ный медицинский университет» Минздравсоцразвития России: Россия, 163000,г. Архангельск, пр-т Троицкий, д. 51.

Симонова Наталья Николаевна, д-р психол. наук, доцент, зав. кафедрой «Психология», ФГАУ ВПО «Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 163002, г. Архангельск, набережная Северной Двины,

д. 17.

Дегтева Галина Николаевна, д-р мед. наук, профессор, директор НИИ Арктической медицины ГБОУ ВПО «Северный государственный медицинский университет» Минздравсоцразвития России: Россия, 163000, г. Архангельск, пр-т Троиц-

кий, д. 51.

Тел.: (902) 192-60-24

E-mail: amazonkca@mail.ru

Аннотация. Вахтовый труд в условиях Крайнего Севера является экстремальным видом деятельности. Результатом адаптационного процесса вахтовых работников следует считать сформированные адаптационные стратегии, на выбор которых оказывают влияние операторы: негативные воздействия, средовой и личностный ресурс. Сравнение рейтингов отдельных составляющих личностного ресурса таких качеств, как субъективный контроль, мотивация и психофизиологический ресурс организма у представителей различных производств (лесозаготовительное, алмазодобывающее и нефтегазодобывающее) показало, что этот ресурс мобилизуется различным образом в ответ на разные негативные воздействия условия среды. Разный средовой ресурс (разная организация производств) также оказывает существенное влияние на формирование адаптационной стратегии.

Ключевые слова: вахтовый труд, личностный ресурс, психологический риск, точка риска.

Comparative analysis of personal resource components of shift workers in Extreme Nort h conditions

Korneeva Yana Aleksandrovna, junior researcher, Research institute of Arctic medicine of the Northern State medical university of the Federal agency for healthcare and social development of Russia.

Simonova Natalia Nikolaevna, Dr. of Psych.Sci., Ass.Prof., head of «Psychology» department, Northern (Arctic) federal university named after M.V. Lomonosov. Russia.

Degteva Galina Nikolaevna, Dr. of Med.Sci., Prof., director of Research institute of Arctic medicine of the Northern State medical university of the Federal agency for healthcare and social development of Russia.

Key words: Shift work, personal resource, psychological risk, risk point.

Shift work in Extreme North conditions is an extreme kind of activity. The result of adaptation process of shift workers is the formation of adaptation strategies, the choice of which is influenced by certain operators: negative impacts, environmental and personal resource. The comparison of ratings of separate personal resource components of such qualities as subjective control, motivation and psycho-physiological body resource in the representatives of various industries (lumbering, diamond-mining and oil-gas pumping) has shown that this resource is mobilized differently in response to different negative environmental influences. Different environmental resource (different production organization) also has a significant influence of the formation of adaptation strategy.

ТРАНСФОРМАЦИЯ «НЕСЛЫХАННОГО СОБЫТИя» В НОВЕЛЛЕ «ГОЛУБКА» П. ЗЮСКИНДА

Рязанова Наталья Михайловна, соискатель, ст. преподаватель, филиал ГОУ ВПО «Удмуртский государственный университет»: Россия, 427438, Удмуртская республика, г. Воткинск, ул. Расковой, д. 1а.

Тел.: (912) 452-24-43

E-mail: eugen@izh.com

Аннотация. «Голубка» Зюскинда содержит характерные для новеллы жанровые признаки. В ее основе лежит «свершившееся неслыханное событие». Однако, вместо классического «неслыханного события» в центре повествования парадоксальным образом оказывается событие тривиальное. В этой связи можно говорить о пародийно-ироническом переосмыслении новеллистического «неслыханного события».

Ключевые слова: неслыханный, событие, новелла, посторонний, голубка, символ.

Transformation of an «unheard -of event» in «The Pigeon» novella by P. Süskind

Ryazanova Natalia Mikhailovna, applicant, senior lecturer, branch of Udmurt State university. Russia.

Key words: Unheard-of, event, novella,stranger, pigeon, symbol.

«The Pigeon» by Süskind contains genre features characteristic of a novella. It is based on an «unheard-of event occurrence». However, instead of a classical «unheard-of event», this novella is paradoxically centered around a trivial one. Thus, it is possible to talk about the parody-ironic interpretation of a novella «unheard-of event».

К ВОПРОСУ О КОСВЕННЫХ ЭКСПРЕССИВАХ

Бочкарев Арсентий Игоревич, аспирант кафедры «Английский язык», ГОУ ВПО «Новосибирский государственный педагогический университет»: Россия, 630126, г. Новосибирск, ул. Вилюйская, д. 28.

Тел.: (952) 907-43-36

E-mail: arsentiy_87@mail.ru

Аннотация. Статья посвящена проблеме косвенных экспрессивов. В данной статье автор раскрывает всю сложность данного явления и проводит глубокий анализ косвенных экспрессивов.

Ключевые слова: стандартизованная языковая форма выражения, эмотивы, риторические отношения, текстуальная и кондициональная редукция речевых актов.

On the problem of indirect expressive

Bochkarev Arsentiy Igorevich, postgraduate student of «English language» department, Novosibirsk State pedagogical university. Russia.

Key words: Standardized language form of expression, emotives, rhetoric relations, textual and conditional reduction of speech acts.

The article is dedicated to the problem of indirect expressives. The author uncovers the complicatedness of this phenomenon and carries out a deep analysis of indirect expressives.

КОНСТАНТЫ MERCY / CRUELTY: ЛЕКСИЧЕСКАЯ КОМПОЗИЦИОНАЛЬНОСТЬ ЯЗЫКОВЫХ ЗНАКОВ-РЕПРЕЗЕНТАНТОВ

Куликова Людмила Викторовна, аспирант, преподаватель иностранных языков, Колледж педагогического образования информатики и права, ФГБОУ ВПО «Хакасский государственный университет им. Н. Ф. Катанова»: Россия, 655017, Республика Хакасия, г. Абакан, ул. Ленина, д. 90.

Тел.: (390-2) 22-57-39

E-mail: dorn11@rambler.ru

Аннотация. В статье представлен анализ особенностей композициональности языковых знаков-репрезентантов Mercy / Cruelty, описан образный компонент исследуемых констант, актуализируемый в концептуальных метафорах, через лексическую сочетаемость языковых знаков, объективирующих константы Mercy / Cruelty.

Ключевые слова: константа, языковой знак, лексическая сочетаемость, концептуальный анализ, метафорические ассоциации.

Mercy/Cruelty constants : lexical compositionality of language representative signs

Kulikova Liudmila Viktorovna, postgraduate student, foreign language instructor, Pedagogical education college of information technology and law, Khakass State university named after N.F. Katanov. Russia.

Key words: Constant, language sign, lexical compatibility, conceptual analysis, metaphorical associations.

The article analyzes the specific features of the compositionality of Cruelty/Mercy language representative signs. It describes the figurative component of the studied constants, which is actualized in conceptual metaphors through the lexical compatibility of language signs that objectify the above-mentioned constants.

ДВА ВЕКТОРА РАЗВИТИЯ РУССКОГО ПРИЧАСТИЯ В КОНТЕКСТЕ ПРЕДИКАТИВАЦИИ И / ИЛИ АДЪЕКТИВАЦИИ: СЕМАНТИКА И ГРАММАТИКА

Шигуров Виктор Васильевич, д-р филол. наук, профессор, зав. кафедрой «Русский язык», Заслуженный деятель на-

уки Республики Мордовия, руководитель Научно-образовательного центра «Теоретические и прикладные аспекты русской филологии», ФГБОУ ВПО «Национальный исследовательский Мордовский государственный университет им. Н. П. Огарева»: Россия, 430005, Саранск, ул. Полежаева, д.

69.

Тел.: (834-2) 47-15-18

E-mail: shigurov@ mail.ru

Аннотация. В статье показаны две линии развития русского причастия в типовых контекстах предикативации и / или адъективации; обозначены ступени, признаки и предел транспозиции страдательного причастия в семантико-синтаксический разряд предикативов.

Ключевые слова: русский язык, грамматика, семантика, транспозиция, предикативация, адъективация, причастие, предикатив.

Two vectors of the development of Russian participle in the context of predicativation and/or adjectivation: semantics and grammar

Shigurov Viktor Vasilyevich, Dr. of Phil.Sci., Prof., head of «Russian language» department, honored scientific worker of the Republic of Mordovia, head of «Theoretic and applied aspects of Russian philology» research and education center, National research Mordvinian State university named after N.P. Ogarev. Russia.

Key words: Russian language, grammar, semantics, transposition, predicativation, adjectivation, participle, predicate.

The article demonstrates two directions of the development of Russian participle in typical contexts of predicativation and/or adjectivation. It marks the stages, features and the limit of transposition of a passive participle into the semantic-syntactic division of predicates.

К ВОПРОСУ О СООТВЕТСТВИЯХ ПЕРЕВОДОВ АВАРСКИХ И РУССКИХ ПАРЕМИЙ

Хизрибекова Асият Каримовна, канд. филол. наук, докторант, доцент кафедры «Методика преподавания русского

языка в начальной школе», ФГБОУ ВПО «Дагестанский государственный педагогический университет»: Россия, 367003, Республика Дагестан, г. Махачкала, ул. М. Ярагского, д. 57.

Тел.: (928) 870-59-11

E-mail: Uzlipat066@mail.ru

Аннотация. В настоящей статье исследуются вопросы соответствий переводов аварских и русских паремий, раскрывающие особенности национальной культуры, духовного склада и миросозерцания через паремиологические системы аварского и русского языков.

Ключевые слова: аварский язык, русский язык, пословицы и поговорки, паремиологический фонд, языковая картина мира.

On the problem of translation equivalence of Avarian and Russian proverbs

Khizribekova Asiyat Karimovna, Cand. of Phil.Sci., doctoral student, Ass.Prof. of «Methodology of teaching Russian language at primary school» department, Dagestan State pedagogical university. Russia.

Key words: Avarian language, Russian language, proverbs and sayings, paremiological fund, language picture of the world.

The article studies the problems of translation equivalence of Avarian and Russian proverbs that uncover the specific features of national culture, spirituality and mentality through the paremiological systems of Avarian and Russian languages.

ЭСТЕТИЧЕСКАЯ ЗНАЧИМОСТЬ КОНЦЕПТА ОДИНОЧЕСТВО В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ПОСТМОДЕРНИСТОВ

Поздеева Нина Сергеевна, аспирант кафедры «Русский язык и речевая культура», Институт филологии и межкультурной коммуникации ФГБОУ ВПО «Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова»: Россия, 163002, г. Архангельск, ул. Смольный Буян, д. 7.

Тел.: (818-2) 69-33-88

E-mail: nina_pozdeeva@mail.ru

Аннотация. В статье концепт ОДИНОЧЕСТВО осмысливается как эстетически значимый компонент постмодернистского текста. Границы постмодернизма окончательно не определены в современном литературоведении. В связи с этим мы не претендуем на анализ всех постмодернистских текстов. Интерпретации подвергаются только те произведения, в которых концепт

ОДИНОЧЕСТВО является системообразующей и определяющей составляющей текста.

Ключевые слова: постмодернизм, эстетический компонент текста, концепт, миросистема, основной и коннотативный признаки концепта, эмотивный хронотоп.

Aesthetic significance of the «Loneliness» concept in the works of post-modernists

Pozdeeva Nina Sergeevna, postgraduate student of «Russian language and speech culture» department, Institute of philology and intercultural communication, Northern (Arctic) federal university named after M.V. Lomonosov. Russia.

Key words: Postmodernism, aesthetic component of the text, concept, micro-system, main and connotative features of a concept, emotive chronotope.

The concept «Loneliness» is interpreted in the article as an aesthetically significant component of a post-modernist text. The borders of post-modernism have not been clearly defined in modern literary studies. Thus, we do not make a claim to analyze all post-modernist texts, but interpret only the works in which the concept of «Loneliness» is the backbone and defining and component.

ТЕОРИЯ ЗНАЧИМОСТИ КАК ОСНОВА ПСИХОНЕЙРОЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КОНЦЕПЦИИ НЕПЕРЕВОДИМОСТИ / ПЕРЕВОДИМОСТИ

Хундаева Елизавета Очировна, д-р филол. наук, доцент, зав. Кафедрой «Иностранные языки», Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН: Россия, 670047, Республика Бурятия, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 6.

Аннотация. Весьма актуальны концепции относительной непереводимости с одного языка на другой, этапы перехода от значимости к внешнеязыковому знаку; разграничение физиологического уровня семиозиса, воплощающегося во внешней речи, и категориального уровня репрезентации знания как концептуально-семантической системы.

Ключевые слова: значение; значимость; семиотическая сущность; семантический; психонейролингвистическая концепция; бикодовый дискурс.

Theory of significance as the basis of psycho-neurolinguistic concept of untranslatability /translatability

Khundaeva Elizaveta Ochirovna, Dr.of Phil.Sci., Ass.Prof., head of «Foreign languages» department, Institute of Mongol, Buddhism and Tibetan studies of the Siberian branch of RASc. Russia.

Key words: Meaning, significance, semiotic essence, semantic, psycho-neuro-linguistic concept, bi-coded discourse.

The concepts of relative untranslatability from one language into another, stages of transition from significance to extra-linguistic sign; the differentiation between the physiological semiosis level manifested in external speech and the categorical level of representing knowledge as a conceptual-semantic system are extremely topical.

Типология дейктических местоимений

дагестанских языков

Маллаева Зулайхат Магомедовна, д-р филол. наук, профессор, Заслуженный деятель науки Республики Дагестан, вед. науч. сотрудник отдела «Грамматические исследования», ФГБУН «Институт языка, литературы и искусства им. г. Цадасы Дагестанского научного центра» РАН: Россия, 367025, Республика Дагестан, г. Махачкала, ул. М. Гаджиева, д. 45.

Тел.: (988) 456-35-15

E-mail: logika55@mail.ru

Аннотация. Типологической особенностью дагестанских языков является противопоставление дейктических (указательных) местоимений по разноплановости направлений. Указательные местоимения здесь дифференцируются по степени удаленности от говорящего и от адресата по горизонтали и по вертикали. В статье дается структурный и семантический анализ дейктических местоимений, выявляются языки с наиболее и наименее дифференцированной дейктической системой, и языки с более и менее эгоцентричной дейктической системой.

Ключевые слова: дейксис, указательные местоимения, дагестанские языки, семантика лока-

лизации.

Typology of deictic pronouns in Dagestan languages

Mallaeva Zulaikhat Magomedovna, Dr. of Phil.Sci., Prof., honored science worker of the Republic of Dagestan, leading researcher of «Grammar studies» department, Institute of language, literature and art named after G. Tsadasa of Dagestan scientific center of the RASc. Russia.

Key words: Deixis, deictic pronouns, Dagestan languages, localization semantics.

The opposition of deictic (demonstrative) pronouns according to diversity of directions is a typological feature of Dagestan languages. Deictic pronouns are differentiated according to the distance from the speaker and recipient on the horizontal and vertical plane. The article gives the structural and semantic analysis of deictic pronouns, singles out the languages with the most and least differentiated

deictic system and the languages with the more and less egocentric one.

ВОЗМОЖНОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ТЕХНОЛОГИИ ПОДКАСТИНГ ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

Коняева Людмила Александровна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Английская филология» № 1, ФГБОУ ВПО «Кемеровский государственный университет»: Россия, 650043, г. Кемерово, ул. Красная,

д. 6.

Аннотация. В статье рассматривается одна из инновационных мультимедийных технологий – подкастинг, интенсифицирующая образовательный процесс при изучении иностранных языков, а также описывается последовательность работы с ней. Подкастинг способствует самостоятельному приобретению новых знаний в зависимости от личностных предпочтений обучаемого.

Ключевые слова: инновационная мультимедийная технология, подкаст, подкастинг, скринкаст, аудирование.

Possibilities of applying podcasting technology in the study of a foreign language

Liudmila Aleksandrovna, Cand. of Ped.Sci., Ass.Prof. of «English philology» department #1, Kemerovo State university. Russia.

Key words: Innovative multi-media technology, podcast, podcasting, screencast, listening comprehension.

The article looks into one of the innovative multi-media technologies – podcasting, which intensifies the educational process of studying a foreign language. The work describes the order of working with this technology. Podcasting aids in the independent acquisition of new knowledge depending on the personal preferences of a student.