Рубрика: | МЕНЕДЖМЕНТ И МАРКЕТИНГ |
Страницы: | 1584–1591 |
Коды JEL: | |
DOI: | 10.35679/2226-0226-2019-9-10-1584-1591 |
Для цитирования: |
Шарафутдинова Н. С., Новикова Е. Н. Событийный маркетинг как эффективный инструмент формирования долгосрочных отношений с клиентом // Научное обозрение: теория и практика. 2019. Т. 9. Вып. 10. С. 1584–1591. DOI: 10.35679/2226-0226-2019- 9-10-1584-1591 |
Авторы: |
Шарафутдинова Наталья Сергеевна, канд. экон. наук, доцент кафедры маркетинга, ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, Республика Татарстан, 420008, г. Казань, ул. Кремлевская, 18. Новикова Елена Николаевна, канд. экон. наук, доцент кафедры маркетинга, ФГАОУ ВО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»: Россия, Республика Татарстан, 420008, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.
Тел.: (843) 233-71-09 E-mail: natabell22@mail.ru |
Реферат: | В статье рассмотрены основные тенденции развития событийного маркетинга в России. Особенностью событийного маркетинга является то, что он направлен на создание положительных эмоциональных составляющих потенциальных клиентов. В современных условиях рекламодатель должен организовать не менее 8 точек контакта с учетом выработанного иммунитета у клиентов на традиционные средства рекламы. Актуальность статьи обусловлена тем, что при организации событийного маркетинга лояльность сотрудников и клиентов формируется достаточно прогрессивно. Это определено тем, что применяются нестандартные решения точек контакта с целевой аудиторией. Тем самым формируется вау-эффект и оперативно подкрепляется комплексным подходом других технологий в определенный период времени. На основе всестороннего анализа подходов оценки эффективности событийного маркетинга, авторами предложена методика оценки эффективности евент-маркетинга, учитывающая несколько показателей: степень удовлетворенности участников, уровень обработки потенциальных клиентов, количество проведенных тестовых поездок, мультипликатор событийного маркетинга, возврат инвестиций, психологический тип потребителя, критерии эффективности продвижения продукции. Авторский подход заключается в комплексности изучения эффективности событийного маркетинга. Эффективность событийного маркетинга оценивает изменение отношения потребителя к брэнду и продукции, устанавливаемая эмоциональная взаимосвязь формирует устойчивое восприятие ценностей брэнда, что выражается в позитивном восприятии компании, в ее узнаваемости, в отношении к ней. Апробация предложенной методики доказала практическое применение предложенного подхода оценки эффективности событийного маркетинга. Предложенные автором показатели эффективности позволили провести оценку событийного маркетинга, при этом ключевым аспектом остается эмоциональная связь с потребителем. Опрос участников мероприятия позволил сделать вывод о том, что проведенное мероприятие оставило положительные впечатления и эмоции в сознании участников, а экономические расчеты подтвердили его экономическую эффективность. |
Ключевые слова: | событийный маркетинг; отношение с клиентом; оценка эффективности событийного маркетинга, продвижение. |
Список литературы: |
1. Liu L., Zhang J., Keh H. T. Eventmarketing and advertising expenditures: The differential effects on brand value and company revenue Journal of Advertising Research. –2018. – Vol. 58(4). – P. 464-475. DOI: 10.2501/JAR-2017-043. 2. Liu Y., Liu A., Liu X., Huang X. A statistical approach to participant selection in location-based social networks for offline event marketing Information Sciences. – 2019, – Vol. 480. – P. 90-108. DOI: https:// doi.org/10.1016/j.ins.2018.12.028. 3. Close A. G., Finney R. Z., Sneath J. Z. Engaging the consumer through event marketing: Linking attendees with the sponsor, community and brand // J. of Advertising Research. – 2007. Dec. – P. 420–433. 4. Chernova D. V., Sharafutdinova N. S., Novikova E. N. and all. Evaluation of Event Marketing in IT Companies // Lecture Notes in Networks and Systems. – 2020. – Vol. 84, Is. – P. 487–493. 5. Валеева Ю. С., Шарафутдинова Н. С., Димитров М. Р. Модель социально-экономического кобренднига // Научное обозрение. – 2017. – № 16. – С. 29–31. 6. Перепелкин Н. А. Событийный маркетинг. Основы планирования корпоративных мероприятий Экономика и предпринимательство. – № 10(ч. 1). – 2015. 7. Christian Coppeneur-Gülz, SvenVolkerRehm (2018) Event-ResourceManagement mit digitalen Tools. Springer Gabler, Wiesbaden. Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018. DOI https://doi.org/10.1007/978-3-658-22331-1. 8. Syhre Holger, Luppold Stefan. EventTechnik. Technisches Basiswissen für erfolgreiche Veranstaltungen. – 2018. Gabler Verlag, IX, 75 DOI: https:// doi.org/10.1007/978-3-658-19798-8. |
English version: |
EVENT MARKETING AS AN EFFECTIVE TOOL FOR BUILDING LONG-TERM CUSTOMER RELATIONSHIPS
Sharafutdinova Natalya Sergeevna, Cand. of Econ. Sci., Ass. Prof., Kazan (Volga Region) Federal University, Kazan, Russia. Novikova Elena Nikolaevna, Cand. of Econ. Sci., Ass. Prof., Kazan (Volga Region) Federal University, Kazan, Russia.
Keywords: event marketing, customer relationship, event marketing effectiveness evaluation, promotion.
Abstract. The article discusses the main trends in developing event marketing in Russia. A feature of event marketing is that it is aimed at creating positive emotional components of potential customers. In modern conditions, the advertiser must organize at least 8 points of contact, taking into account the immunity developed by clients on traditional means of advertising. The relevance of the article is due to the fact that when organizing event marketing, the loyalty of employees and customersisformed quite progressively. This is determined by the fact that non-standard solutions of points of contact with the target audience are applied. Thus, the wow effect is formed and is quickly supported by the integrated approach of other technologies in a certain period of time. Based on a comprehensive analysis of event marketing effectiveness assessment approaches, the authors proposed a methodology for event marketing performance assessment that takes into account several indicators: degree of satisfaction of participants, level of processing of potential customers, number of test trips conducted, event marketing multiplier, return on investment, psychological type of consumer, performance criteria product promotion. The author’s approach isto comprehensively study the effectiveness of event marketing. The effectiveness of event marketing evaluates the change in consumer attitudes to the brand and products; the established emotional relationship forms a stable perception of the brand values, which is expressed in a positive perception of the company, in its recognition, and in relation to it. Testing the proposed methodology has proven the practical application of the proposed approach for evaluating the effectiveness of event marketing. The performance indicators proposed by the author made it possible to evaluate event marketing, while the emotional connection with the consumer remains the key aspect. A survey of participants in the event led to the conclusion that the event left positive impressions and emotions in the minds of the participants, and economic calculations confirmed its economic efficiency.
REFERENCES 1. Liu L., Zhang J., Keh H. T. (2018) Event-marketing and advertising expenditures: The differential effects on brand value and company revenue Journal of Advertising Research, 58 (4): 464-475. 2. Liu Y., Liu A., Liu X., Huang X. (2019) A statistical approach to participant selection in location-based social networks for offline event marketing. Information Sciences, 480: 90-108. 3. Close A. G., Finney R. Z., Sneath J. Z. (2007) Engaging the consumer through event marketing: Linking attendees with the sponsor, community and brand. J. of Advertising Research, 46 (4): 420-433. 4. Chernova D. V., Sharafutdinova N. S., Novikova E. N. et al. (2020) Evaluation of Event Marketing in IT Companies. Lecture Notes in Networks and Systems, 84: 487-493. 5. Valeeva Yu. S., Sharafutdinova N. S., Dimitrov M. R. (2017) Model’ sotsial’no-ekonomicheskogo kobrendniga [Model of socio-economic co-branding] Scientific Review, 16: 29-31. 6. Perepelkin N. A. (2015) Sobytiynyy marketing. Osnovy planirovaniya korporativnykh meropriyatiy [Event marketing. Fundamentals of corporate event planning] Economics and entrepreneurship, 10 (1). 7. Coppeneur-Gülz C., Rehm S.-V. (2018) Event-Resource-Management mit digitalen Tools. Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018. Wiesbaden, Springer Gabler. 8. Syhre H., Luppold S. (2018) Event-Technik. Technisches Basiswissen für erfolgreiche Veranstaltungen. Gabler Verlag, IX: 75. |
For citation: | Sharafutdinova N. S., Novikova E. N. Event marketing as an effective tool for building long-term customer relationships // Nauсnoe obozrenie: teoria i praktika [Scientific Review: Theory and Practice]. 2019; 9(10)):1584–1591 (in Russian). DOI: 10.35679/2226-0226-2019-9-10-1584-1591 |