Рубрика: | МЕНЕДЖМЕНТ И МАРКЕТИНГ |
Страницы: | 1568–1583 |
Коды JEL: | |
DOI: | 10.35679/2226-0226-2019-9-10-1568-1583 |
Для цитирования: |
Парушев А. В. Основные концепции рыночной ориентированности компании в Вологодском региональном секторе фитнес-индустрии на примере «Метеорит Групп» // Научное обозрение: теория и практика. 2019. Т. 9. Вып. 10. С. 1568–1583. DOI: 10.35679/2226- 0226-2019-9-10-1568-1583 |
Авторы: |
Парушев Александр Валерьевич, д-р философ. наук, директор ООО «Метеорит Групп»: Россия, 162609, г. Череповец, ул. Любецкая, 25.
Тел.: (820-2) 62-02-64 E-mail: paruchev@mail.ru |
Реферат: | Маркетинг взаимоотношений – это подход, котороый основывается на взаимоотношениях между поставщиками и потребителями в течение длительного времени. Цель данного подхода заключается в установлении поддержания и развития взаимоотношений между двумя сторонами, врезультате чего компания достигает своих целей. Получается обмен требований и обещаний. Маркетинг взаимоотношений демонстрирует связь между поставщиком и потребителем как последовательная цепь между поставщиком и потребителем, связанная с обменом и приспосабливанием. Основная цель маркетинга взаимоотношений – это превратить потенциальных потребителей в приверженцев. Для обеспечения интегрированного подхода к потребителю маркетинг взаимоотношений нуждается в широкомасштабном исследовании рынка, на котором действует компания. Можно идентифицировать шесть таких рынков: потребительский рынок, внутренний рынок, рынок поставщиков, рынок труда, рынок поддержки и рынок влияния. Рыночно-ориентированная компания отводит потребителям центральное место и преобразует свои ресурсы таким образом, чтобы создать максимальную ценность своим потребителям. В данной статье автор доказывает, что маркетинг нужно воспринимать не как работу конкретного подразделения компании, а как организованную философию, которая сосредоточена на удовлетворении потребностей потребителей. Здесь также идет обсуждение концепций маркетинга на примере компании «Метеорит Групп», единственным собственником которой является автор настоящей статьи и работающей в области фитнес-индустрии в Вологодском региональном секторе отрасли здоровья и красоты. Маркетинговое исследование Вологодского регионального сектора фитнес-индустрии выполняется впервые. Большое внимание уделяется управлению внешними и внутренними взаимоотношениями. Также подробно рассмотрен вопрос рыночного выбора, где подчеркивается важность понимания поведения потребителей для выбора правильного направления рыночной ориентации. |
Ключевые слова: | маркетинг, рыночно-ориентированная организация, рыночный лидер, потребители, рынок, конкуренты, межфункциональная координация, операционное превосходство, тесные связи с потребителями, трансакционный маркетинг, модель шести рынков, сегментация рынка, привлекательность рынка, рыночное позиционирование |
Список литературы: |
1. Piercy N. Market-led Strategic Change, Oxford, Butterworth-Heinemann, 1997. 2. Jaworski B. J. and Kohili A. K. ‘Marketing orientation6 the construck, research propositions, and management implications’, Journal of Matketing, 1990. – Vol. 54. – No. 2. –Р. 1-18. 3. Treacy M. and Wirsema F. The Discipline of Market Leaders, London, HarperCollins, 1996. 4. Christopher M., Clark M., Payne A. and Peck H. Relatioship Marketing for Competitive Advantage, Oxford Butterworth Heinemann, 1977. 5. Drucker P. F. ‘Managing the NonProfit Organisation Principles and Practies’, New York, HarperCollins, 1992. 6. Dibb S., Ferrel O. C., Pride W. M. and Simpkin L. Marketing Concepts and Strategies, 3rd European edn, London, Houghton Miffline, 1997. 7. Lancaster G. and Massingham L. Essentials of Marketing: Text and Cases, 3rd edn, London, McGrawHill, 1999. 8. PEST-анализ: инструкция составления. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.gd.ru/articles/8800-pest-analiz. 9. Sargeant A. Marketing Management for Nonprofit Organizations, Oxford, Oxford University Press, 1999. 10. King S. ‘Has marketing failed or was it even tried?’, Journal of Marketing Management, 1985. – No. 1, Summer. – Р. 1-19. 11. Brassigton F. and Petitt S. Principles of Marketing, 2nd edn, England, Pearson Education Limited, 2000. 12. Curtis J. ‘A clear view of CRM’, Marketing Direct, 2000. – No. 50. – Р. 43-47. 13. Drucker P. F. ‘Managing the NonProfit Organisation6 Principles and Practies’, New York, HarperCollins, 1992. 14. Briggs S. Successful Tourism Marketing, London, Kogan Page Limited, 1997. 15. Gummesson E. The role of the part time marketer, University of Karlstand Researsh Report, 1990. 16. Low P. ‘Ready Steady Go’, Marketing Busness, 1999. – No. 94. – Р. 12–13. |
English version: |
BASIC CONCEPTS OF A COMPANY’S MARKET ORIENTATION IN THE FITNESS INDUSTRY VOLOGDA REGIONAL SECTOR BY THE EXAMPLE OF “METEORIT GRUPP”
Parushev Aleksandr Valeryevich, Dr. of Philosophy, Director, “Meteorit Grupp”, Cherepovets, Russia.
Keywords: marketing, market-oriented organization, market leader, consumers, market, competitors, cross-functional coordination, operational excellence, close relations with consumers, transactional marketing, sixmarket model, market segmentation, market attractiveness, market positioning.
Abstract. Relationship marketing is an approach that is based on the relationship between suppliers and consumers for a long time. The purpose of this approach is to establish the maintenance and development of relations between the two parties, as a result of which the company achieves its goals. It results as an exchange with requirements and promises. Relationship marketing demonstrates the relationship between a supplier and a consumer as a sequential chain between a supplier and a consumer related to exchange and adaptation. The primary goal of relationship marketing is to turn potential customers into adherents. To provide an integrated approach to consumers, relationship marketing needs a large-scale study of the market in which the company operates. Six such markets can be identified: consumer market, domestic market, supplier market, labor market, support market and influence market. A market-oriented company gives consumers a central place and transforms its resources in such a way as to create maximum value for its consumers.In this article, the author provesthat marketing should not be perceived as the work of a particular division of the company, but as an organized philosophy that focuses on meeting the needs of consumers. There is also a discussion of marketing concepts using the example of “Meteorit Grupp”, the sole owner of which is the author of this article and which is working in the Vologda regional sector of fitness industry. The marketing research of the Vologda regional sector of the fitness industry is being carried out for the first time. Much attention is paid to the management of external and internal relationships. The issue of market choice is also examined in detail, which emphasizesthe importance of understanding consumer behavior in choosing the right direction for market orientation.
REFERENCES 1. Piercy N. (1997) Market-led Strategic Change. Oxford, Butterworth-Heinemann. 2. Kohli A. K., Jaworski B. J. (1990) Market orientation: the construct, research propositions and managerial implications. Journal of Marketing, 2 (54): 1–18. 3. Treacy M., Wirsema F. (1996) The Discipline of Market Leaders. London, HarperCollins. 4. Christopher M., Clark M., Payne A. and Peck H. (1977) Relatioship Marketing for Competitive Advantage. Oxford Butterworth Heinemann. 5. Drucker P. F. (1992) Managing the Non-Profit Organisation Principles and Practies. New York, HarperCollins. 6. Dibb S., Ferrel O. C., Pride W. M., Simpkin L. (1997) Marketing Concepts and Strategies, 3rd European ed. London, Houghton Miffline. 7. Lancaster G., Massingham L. (1999) Essentials of Marketing: Text and Cases, 3rd ed. London, McGraw-Hill. 8. Birov S. (2019) PEST-analiz: instruktsiya sostavleniya [PEST-analysis: compilation instructions]. Available at: https://www.gd.ru/articles/8800-pest-analiz. 9. Sargeant A. (1999) Marketing Management for Nonprofit Organizations. Oxford, Oxford University Press. 10. King S. (1985) Has marketing failed or was it even tried? Journal of Marketing Management, 1: 1-19. 11. Brassigton F., Petitt S. (2000) Principles of Marketing, 2nd ed. England, Pearson Education Limited. 12. Curtis J. (2000) A clear view of CRM’, Marketing Direct, 50: 43–47. 13. Drucker P. F. (1992) Managing the Non-Profit Organisation6 Principles and Practies. New York, HarperCollins. 14. Briggs S. (1997) Successful Tourism Marketing. London, Kogan Page Limited. 15. Gummesson E. (1990) The role of the part time marketer. University of Karlstand Researsh Report. 16. Low P. (1999) Ready Steady Go. Marketing Busness, 94: 12–13. |
For citation: | Parushev A. V. Basic concepts of a company’s market orientation in the fitness industry Vologda regional sector by the example of “Meteorit Grupp” // Nauсnoe obozrenie: teoria i praktika [Scientific Review: Theory and Practice]. 2019; 9(10):1568–1583 (in Russian). DOI: 10.35679/2226-0226-2019- 9-10-1568-1583 |