НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Материалы

ОЦЕНКА ПОТЕНЦИАЛА СИСТЕМЫ НЕПРЕРЫВНЫХ УЛУЧШЕНИЙ, КАК УСЛОВИЕ ИННОВАЦИОННОГО ТЕХНОЛОГИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ СИСТЕМ «ПРОДУКТ-ПРОИЗВОДСТВО»

 

Журнал «НАУЧНОЕ ОБОЗРЕНИЕ: ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА»  [СКАЧАТЬ СТАТЬЮ В PDF]
т. 9, вып. 10, октябрь 2019 

Рубрика: ИННОВАЦИОННАЯ И ИНВЕСТИЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
Страницы:  1496–1510
Коды JEL:  
DOI: 10.35679/2226-0226-2019-9-10-1496-1510
   
Для цитирования:

Усманов М. Р. Оценка потенциала системы непрерывных улучшений, как условие инновационного технологического развития систем «Продукт-Производство» // Научное обозрение: теория и практика. 2019. Т. 9. Вып. 10. С. 1496–1510. DOI: 10.35679/2226-0226- 2019-9-10-1496-1510

   
Авторы: 

Усманов Марат Радикович, канд. техн. наук, ООО «ЛУКОЙЛ-Нижегородниинефтепроект»: Россия, 603006, г. Нижний Новгород, ул. Максима Горького, 147А.

 

Тел.: (831) 422-33-33

E-mail: Usmanov_m_r@mail.ru

   
Реферат:  В современном мире внедрение новаций в режиме постоянных улучшений выступает необходимым и обязательным условием конкурентоспособности Компании. Под улучшениями понимаются мероприятия организационного или инвестиционного характера, нацеленные на получение экономического эффекта от совершенствования процессов производства, управления и вспомогательных бизнес-процессов, а также всех аспектов развития систем: корпоративных, производственных, создания продукта. Рассматривается категориальный аппарат по теме исследования, возможные области непрерывных улучшений в Компании и релевантные практики, на примере выделенного в исследовании бизнес-сектора оценивается потенциал системы непрерывных улучшений. Определена современная иерархия управления системами в теории непрерывных улучшений, классическая модель системы совершенствования; выделены атрибуты, определяющие степень «отдачи» от внедрения системы непрерывных улучшений, применяемый инструментарий. Объектом исследования выступает бизнес-сектор «Переработка» Группы «ЛУКОЙЛ». Цель исследования – оценить изменение культуры производства в Компании в контексте формирования и реализации системного подхода к непрерывным улучшениям; условия развития и концентрации компетенций, опыт внедрения инструментов систем постоянного совершенствования. Данные исследования позволяют сделать выводы об эффективности используемых решенийобеспечения инновационного технологического развития корпоративных систем отечественного производства, что подтверждается сравнением с релевантными практиками лидеров отрасли. Оценка потенциала Системы непрерывных улучшений, на примере бизнес-сектора показывает необходимость формирования резервов дальнейшего развития Компании. Практическая значимость работы заключается в возможности использования выделенных решений в качестве инструмента эффективного управления развития, как промышленного предприятия, так и корпоративных агломераций.
   
Ключевые слова: система непрерывных улучшений, управление, инструменты методологии Lean Six Sigma, показатели эффективности, практика развития систем
   
Список литературы:

1. Parshina A. A., Levchuk V. V., et al. The Study of Modern Approaches to Development of Economic Systems Through Managing Their Complexity. In: The Future of the Global Financial System: Downfall or Harmony. ISC 2018.LectureNotesin NetworksandSystems. – 2019. – Vol. 57. – P. 726-733.

2. Bredillet C. N. Blowing Hot and Cold on Project Management. Project Management Journal, June 2010. – P. 4-20.

3. Browning T. R., Fricke E., Negele H. Key Concepts in Modeling Product Development Processes. Published online in Wiley InterScience. [Электронный ресурс] – Режим доступа: www.interscience.wiley.com. DOI 10.1002/sys.20047.

4. Ren Y. and Yeo K. T. Research challenges on Complex Product Systems Innovation, Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers. – 2006. – No. 23. – P. 519- 529.

5. Davis F. D., and Venkatesh V. A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model: Three experiments Internet. J. Human-Comput. Stud, 1996. – P. 19-45.

6. Гарина Е. П. Проектирование условий эффективной организации технологического процесса производительного обслуживания оборудования на предприятиях отрасли // Вестник НГИЭИ. – 2017. – № 1 (68). – С. 91-101.

7. Potashnik Y. S. et al. Determining the value of own investment capital of industrial enterprises. Advances in Intelligent Systems and Computing, 622. –2018. – Р. 170-178.

8. Усманов М. Р., Подвинцев И. Б., Гималетдинов Р. Р. Повышение производительности и эффективности эксплуатации производственных активов. Технологическая поддержка предприятий нефтепереработки, нефтехимии и газопереработки. – СПб. : Питер, 2018. – 304 с.

9. Список инструментов Лин Шесть Сигм. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://univerlss.ru/index.php?choose=5&tool=7.

10. Tolstykh T. O., Shkarupeta E. V., et al. Algorithm for Assessing the Efficiency of Innovational Technologies of Industrial Enterprises. In: Emergence, Changes and Future Perspectives. Lecture Notes in Networks andSystems, 2020. Vol. 73. – P. 463-471.

11. Kuznetsov V., et al. Re-engineering the business process of sales in view of life cycle stage and the company organisational structure/International Journal of Trade and Global Markets (IJTGM). – Vol. 12. – No. 3/4. – 2019. – P. 412-423.

12. Integrated product and process design and development–the product realization process, second edition, by E. B. Magrab, S. K. Gupta, F. P. McCluskey and P. Sandborn. [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://doi.org/10.1080/00207540903482244.

13. Hsin-Hsin Chang. The influence of continuous improvement and performance factors in total quality organization, Total Quality Management. May, 2005. – Vol. 16. – No. 3. – P. 413-437. DOI: 10.1080/14783360500053790.

14. Le Moigne, J.-L. La théorie du système général. Théorie de la modélisation. Presses Universitaires de France, 1990.

   
English version:

DEVELOPMENT OF THE “PRODUCT-PRODUCTION” SYSTEMS

 

Usmanov Marat Radikovich, Cand. of Tech. Sci., “LUKOIL-Nizhegorodniinefteproekt”, Nizhny Novgorod, Russia.

 

Keywords: continuous improvement system, management, Lean Six Sigma methodology tools, performance indicators, systems development practice.

 

Abstract. In the modern world, the introduction of innovations in the mode of continuous improvement is a necessary and indispensable condition for the competitiveness of a Company. Improvements are understood as measures of an organizational or investment nature, aimed at obtaining an economic effect from improving production processes, management and auxiliary business processes, as well as all aspects of the development of systems: corporate, production, product creation. Categorical apparatus on the research topic, possible areas of continuous improvement in the  Company and relevant practices are considered, using the example of the business sector highlighted in the  study, the  potential of the  continuous improvement system is evaluated. Modern hierarchy of systems management in the theory of continuous improvements, a classic model of a system of improvement; attributes determining the  degree of “return” from implementing a system of continuous improvements and the tools used are identified. The object of the research is the “Processing” business sector of the LUKOIL Group. The purpose of the study is to assess the change in the production culture of the Company in the context of forming and implementing a systematic approach to continuous improvement, as well as the conditions for the competencies development and concentration, and experience in implementing tools for continuous improvement systems. These studies allow us to draw conclusions about the effectiveness of the solutions used to ensure innovative technological development of domestic production corporate systems, which is confirmed by a comparison with relevant practices of industry leaders. An assessment of the potential of the  Continuous Improvement System, using the example of the business sector, shows the need to form reserves for the further development of the Company. Conclusion: practical significance of the work lies in the possibility of using the selected solutions as an instrument for effective development management in industrial enterprises and corporate agglomerations. 

 

REFERENCES

1. Parshina A. A., Levchuk V. V., et al. (2019) The Study of Modern Approaches to Development of Economic Systems Through Managing Their Complexity. The Future of the Global Financial System: Downfall or Harmony. ISC 2018. Lecture Notes in Networks and Systems, 57: 726–733.

2. Bredillet C. N. (2010) Blowing Hot and Cold on Project Management. Project Management Journal, 6: 4–20.

3. Browning T. R., Fricke E., Negele H. (2006) Key Concepts in Modeling Product Development Processes. Wiley InterScience. Available at: www.interscience.wiley.com.

4. Ren Y., Yeo K. T. (2006) Research challenges on Complex Product Systems Innovation. Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, 23: 519–529.

5. Davis F. D., Venkatesh V. (1996) A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model. Three experiments Internet. J. Human-Comput. Stud: 19–45.

6. Garina E. P. (2017) Proyektirovaniye usloviy effektivnoy organizatsii tekhnologicheskogo protsessa proizvoditel’nogo obsluzhivaniya oborudovaniya na predpriyatiyakh otrasli [Designing the conditions for the effective organization of the technological process of productive maintenance of equipment at the enterprises of the industry] Vestnik NGII, 1 (68): 91–101.

7. Potashnik Y. S. et al. (2018) Determining the value of own investment capital of industrial enterprises. Advances in Intelligent Systems and Computing, 622: 170–178.

8. Usmanov M. R., Podvintsev I. B., Gimaletdinov R. R. (2018) Povysheniye proizvoditel’nosti i effektivnosti ekspluatatsii proizvodstvennykh aktivov. Tekhnologicheskaya podderzhka predpriyatiy neftepererabotki, neftekhimii i gazopererabotki [Increasing productivity and operating efficiency of production assets. Technological support for oil refineries, petrochemicals and gas refineries]. St. Peterburg, Peter. 304 p.

9. Lin Six Sigm University (2018) Spisok instrumentov Lin Shest’ Sigm [List of Lin Six Sigma tools]. Available at: http://univerlss.ru/index.php?choose=5&tool=7.

10. Tolstykh T. O., Shkarupeta E. V., et al. (2019) Algorithm for Assessing the Efficiency of Innovational Technologies of Industrial Enterprises. Emergence, Changes and Future Perspectives. Lecture Notes in Networks andSystems, 2020, 73: 463–471.

11. Kuznetsov V. et al. (2019) Re-engineering the business process of sales in view of life cycle stage and the company organisational structure. International Journal of Trade and Global Markets (IJTGM), 3/4 (12): 412-423.

12. Magrab E. B., Gupta S. K., McCluskey F. P., Sandborn P. (2010) Integrated product and process design and development–the product realization process, second edition. International Journal of Production Research, 12 (48). Available at: https://doi.org/10.1080/00207540903482244.

13. Hsin-Hsin Chang (2005) The influence of continuous improvement and performance factors in total quality organization. Total Quality Management, 3 (16): 413–437. 14. Le Moigne J.-L. (1990) La théorie du système général. Théorie de la modélisation. Presses Universitaires de France.

   
  For citation: Usmanov M. R. Potential assessment of the continuous improvements system as a condition for innovative technological development of the “ProductProduction” systems // Nauсnoe obozrenie: teoria i praktika [Scientific Review: Theory and Practice]. 2019; 9(10):1496–1510 (in Russian). DOI: 10.35679/2226-0226-2019-9-10-1496-1510

 

К содержанию»