НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Материалы

Научное обозрение: гуманитарные исследования 3-2016

Полнотекстовая версия журнала

 

ПЕДАГОГИКА



ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ БУДУЩИМИ СОЦИАЛЬНЫМИ ПЕДАГОГАМИ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ



Ульянова Ирина Валентиновна, д-р пед. наук, доцент, профессор кафедры педагогики, ФГКОУ ВО «Московский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации им. В. Я. Кикотя»: Россия, 117437, г. Москва, ул. Академика Волгина, 12.

Тел.: (495) 336-22-44

E-mail: iva2958@mail.ru

Аннотация. Статья посвящена конкретизации вопросов, с которыми сталкиваются преподаватели и студенты/курсанты – будущие социальные педагоги в образовательном процессе. Доскональное изучение содержания федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по направлению подготовки (специальности) 050407 «Педагогика и психология девиантного поведения» (квалификация (степень) специалист) показало наличие в них проблем на категориально-понятийном, содержательном, процессуальном уровнях. Конкретизация данных противоречий выявила дефицитарность духовно-нравственных, смысловых, жизненно-ориентационных, саморазвивающих позиций, технологий в базовом документе, что необходимо исследовать и компенсировать в педагогическом взаимодействии.

Ключевые слова: будущие социальные педагоги, образовательный процесс, общекультурные компетенции, педагогика смысложизненных ориентаций.



PROBLEMS OF FORMING THE GENERAL CULTURAL SKILLS WITHIN THE STUDY PROCESS BY FUTURE CHILD AND YOUTH COUNSELORS



Ul’yanova Irina Valentinovna, Dr. of Ped. Sci., Ass. Prof., Prof. of Pedagogy Department, Moscow University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V. Y. Kikot. Russia.

Keywords: future child and youth counselors, study process, general cultural skills, life-purpose oriented pedagogy.

The article is devoted to specifying the issues faced by teachers and students/cadets as the future child and youth counselors within the study process. A thorough study of the content of the Federal state educational standard of higher professional education in the major (specialty) 050 407 Pedagogy and Psychology of deviant behavior (qualification (degree): Master) showed the presence of problems on the categorical-conceptual, substantive and procedural levels. The detailed study of those contradictions revealed lack of moral and spiritual, life-purpose oriented, self-developing techniques in the base document, which should be investigated and compensated in pedagogical interaction



МЕЖКУЛЬТУРНАЯ СВЯЗЬ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ



Хайруллин Малик Бариевич, д-р филол. наук, профессор, Казанский филиал ФГБОУ ВО «Российский государственный университет правосудия»: Россия, 420088, Республика Татарстан, г. Казань ул. 2-я Азинская, 7а.

Хайруллина Алсу Маликовна, канд. филол. наук, профессор, Казанский филиал ФГБОУ ВО «Российский государственный университет правосудия»: Россия, 420088, Республика Татарстан, г. Казань ул. 2-я Азинская, 7а.

Тел.: (843) 272-47-16

E-mail: Halsu@bk.ru

Аннотация. В статье рассматриваются формы обращения, а конкретнее – термины родства в роли обращения в татарском и английском языках. Дается сравнительный анализ использования терминов родства в роли обращения, выявляются сходства и различия их использования в разноструктурных языках. В методике преподавания иностранных языков все больше утверждается мысль о том, что коммуникативная компетенция говорящего на иностранном языке должна быть основана на культурологическом подходе. В центре его должно оказаться не механическое усвоение принесенной извне информации, не развитие способности адаптироваться к инокультурным поведенческим нормам, а осмысленное понимание социальных ценностей другого народа, познание особенностей национальной психологии, структуры повседневного поведения. Эта модель межличностного общения, которая основывается не на формальном диалоге, а на диалоге культур, способствует культурному развитию самой познающей личности.

Ключевые слова: татарский язык, английский язык, термины родства, формы обращения, культура, коммуникант.



CROSS-CULTURAL COMMUNICATION IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES



Khayrullin Malik Barievich, Dr. of Philol. Sci., Prof., Kazan branch of Russian University of Justice. Russia.

Khayrullina Alsu Malikovna, Cand. of Philol. Sci., Prof., Kazan branch of Russian University of Justice. Russia.

Keywords: Tatar language, English language, kinship terms, modes of address, culture, communicant.

The article deals with modes of address, i. e. the role of kinship terms in modes of address in the Tatar and Russian languages. The comparative analysis of the use of kinship terms in modes of address reveals similarities and differences in their usage in multi-structural languages. The methodology of teaching foreign languages increasingly adopted the idea that the speaker’s communicative competence in a foreign language should be based on a cultural approach. In he basis of this approach should lie the meaningful understanding of other nation’ social values, knowing the peculiarities of the national psychology and everyday behavior model, but not the machinelike absorbing of new information or adaptation to other cultures behavior models. This interpersonal communication model is based not on the formal conversation, but on the cross-cultural communication, therefore it promotes cultural development of the cognitive person.



ЛИНГВИСТ-ПЕРЕВОДЧИК В ТЕХНИЧЕСКОМ ВУЗЕ: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ ДУАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ



Аликина Елена Вадимовна, канд. пед. наук, доцент, зав. кафедры иностранных языков, лингвистики и перевода, ФГБОУ ВПО «Пермский национальный исследовательский политехнический университет»: Россия, 614990, г. Пермь, Комсомольский просп., 29.

Звягина Валентина Владимировна, канд. пед. наук, доцент кафедры иностранных языков, лингвистики и перевода, ФГБОУ ВПО «Пермский национальный исследовательский политехнический университет»: Россия, 614990, г. Пермь, Комсомольский просп., 29.

Фалько Кирилл Игоревич, аспирант кафедры иностранных языков, лингвистики и перевода, ФГБОУ ВПО «Пермский национальный исследовательский политехнический университет»: Россия, 614990, г. Пермь, Комсомольский просп., 29.

Тел.: (342) 219-80-67

E-mail: elenaalikina@yandex.ru

Аннотация. В статье описан опыт реализации дуальных программ на примере интеграции инженерно-технического и лингвистического переводческого образования в условиях технического вуза. Раскрывается мотивационная составляющая выбора студентами дуальной программы, анализируются основные трудности, с которыми сталкиваются обучающиеся, предлагаются возможные педагогические решения. В качестве основного дифференцирующего параметра рассматривается содержательный компонент дуального образования, который предусматривает не перенос знаний из одной сферы профессиональной деятельности в другую, а их взаимодействие и взаимопроникновение. Предложенное видение вписывает дуальную систему в синергетическую парадигму образования. Синтез профессиональных и личностных качеств обучающегося по дуальной программе представлен в термине «дуальная компетенция», трактуемом как результат синергетического интегрированного междисциплинарного обучения. Приведены формула дуальной компетенции и пример ее структурирования.

Ключевые слова: дуальное образование, дуальные компетенции, междисциплинарная интеграция, технический вуз, перевод и переводоведение.

LINGUIST-TRANSLATOR IN TECHNICAL UNIVERSITY: PROBLEMS AND PROSPECTS OF DUAL EDUCATION



Alikina Elena Vadimovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., head of Foreigh Languages, Linguistics and Translation Department, Perm National Research Polytechnic University. Russia.

Zvyagina Valentina Vladimirovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Foreigh Languages, Linguistics and Translation Department, Perm National Polytechnic Research University. Russia.

Fal’ko Kirill Igorevich, postgraduate student of Foreigh Languages, Linguistics and Translation Department, Perm National Research Polytechnic University. Russia.

Keywords: dual education, dual competence, interdisciplinary integration, technical university, translation and theory of translation.

The article describes the experience of the implementation of the dual program as an example of integration of engineering and technical translation and linguistic education in a technical college. The article reveals the motivational component of the student’ ands choice of the dual program, analyzes the main problems faced by students suggests possible teaching solutions. The main differentiating parameter is considered to be a substantial component of dual education, which provides not just the transfer of knowledge from one sphere of profession to the other, but their interaction and interpenetration. The suggested vision introduces the dual system of education to a synergistic paradigm. The synthesis on the dual program student’s professional and personal qualities is represented in the term “dual competence” which is understood as the result of a synergistic integrated interdisciplinary learning. The authors also give the formula of dual competence and a perfect example of its structuring.



АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ВЫСШЕГО ЭКОНОМИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО БИЗНЕС-ОБРАЗОВАНИЯ



Аверина Людмила Владимировна, ст. преподаватель, аспирант, ФГБОУ ВО «Самарский государственный экономический университет»: Россия, 443090, г. Самара, ул. Советской Армии, 141.

Печерская Эвелина Павловна, д-р пед. наук, профессор, директор, Институт систем управления, профессор, ФГБОУ ВО «Самарский государственный экономический университет»: Россия, 443090, г. Самара, ул. Советской Армии, 141.

Тел.: (846) 933-87-78

E-mail: alv94@yandex.ru

Аннотация. В статье рассмотрены основные проблемы внедрения методических подходов в систему подготовки обучающихся по экономическим специальностям и программам дополнительного бизнес-образования, а также ресурсы, позволяющие решить указанные проблемы. На основе результатов проведенного авторами исследования даны рекомендации по применению методик формирования компетенций у студентов, обучающихся экономическим специальностям, и у проходящих повышение квалификации в этой сфере слушателей курсов с учетом установленных нормативно-правовыми актами требований к их знаниям и умениям. Методы исследований: метод логического моделирования, эвристический метод, статистический анализ на базе репрезентативного анкетирования. Рассмотренные методические приемы и образовательные технологии прошли успешную апробацию в процессе педагогической деятельности авторов. Значимость данного исследования для теории и практики профессионального образования состоит в том, что его положения ориентированы на широкое применение в условиях системы профессионального образования с целью подготовки и повышения квалификации специалистов в сфере дополнительного профессионального образования для дальнейшей эффективной профессиональной деятельности в различных отраслях экономики.

Ключевые слова: бизнес-образование, информационная образовательная среда, система управления процессом обучения, система образования, экономическое образование.



THE TOPICAL ISSUES OF HIGHER ECONOMICAL EDUCATION AND FURTHER BUSINESS EDUCATION



Averina Lyudmila Vladimirovna, senior lecturer, postgraduate student, Samara State University of Economics. Russia.

Pecherskaya Evelina Pavlovna, Dr. of Ped. Sci., Prof., director, Management Systems University, Prof., Samara State University of Economics. Russia.

Keywords: business education, informational educational environment, study process management system, educational system, economic education.

The article deals with the main problems of implementation of methodological approaches in the students of economic departments study process, as well as programs of additional business education and resources to tackle these issues. On the ground of the given analysis the authors came up with the tips for using the formation of economical students’ competence techniques. The techniques are aimed at the students of economic departments and the participants of professional enhancement courses and meet established regulations of the requirements for their knowledge and skills. The methods of the analysis: logical modeling method, heuristic method, statistic analysis based on representative questionnaire. The analyzed instructional techniques and educational technologies have been successfully tested in the course of educational activities of the authors. The importance of this study for the theory and practice of vocational education is that its statements are focused on a wide application within the vocational education system aimed on training and retraining of specialists in the sphere of additional vocational education for further effective professional activity in various fields of economy.



МОНИТОРИНГ КАЧЕСТВА ЗНАНИЙ ПО ФИЗИКЕ



Волкова Вера Константиновна, канд. техн. наук, доцент, ФГБОУ ВО «Омский государственный технический университет»: Россия, 644050, г. Омск, просп. Мира, 11.

Калистратова Любовь Филипповна, канд. физ.-мат. наук, доцент, доцент кафедры физики, ФГБОУ ВО «Омский государственный технический университет»: Россия, 644050, г. Омск, просп. Мира, 11.

Тел.: (381-2) 65-34-07

E-mail: lfkalistr@yandex.ru

Аннотация. Внедрение новых образовательных технологий становится необходимым атрибутом инновационных процессов в современном высшем образовании. При этом на передний план выходит проблема повышения качества образования студентов вуза, что является неотъемлемой частью создания перспективного конкурентоспособного положения будущих выпускников на рынке труда. Эффективность научно-педагогической деятельности преподавателей вуза зависит от многих составляющих, в том числе и от правильной оценки базовых знаний нового набора студентов. Эмпирическая основа статьи – результаты тестирования первокурсников технического университета за четыре учебных года, которые были проанализированы и обобщены. В данной статье произведено сопоставление оценки знаний абитуриентов на вступительных экзаменах по физике, результатов входного тестирования первокурсников и итоговых экзаменов студентов второго курса, прошедших обучение в течение трех семестров. На основании произведенных исследований обозначены пути совершенствования инженерного образования, а также определены направления организации учебно-методической работы в техническом вузе, ведущей к повышению успеваемости и качества знаний студентов.

Ключевые слова: физика, успеваемость, качество знаний, тестирование, коррекция



SCIENCE LESSONS KNOWLEDGE QUALITY MONITORING



Volkova Vera Konstantinovna, Cand. of Tech. Sci., Ass. Prof., Omsk State Technical University. Russia.

Kalistratova Lyubov’ Filippovna, Cand. of Phys.-Math. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Physics Department, Omsk State Technical University. Russia.

Keywords: physics, academic progress, quality of knowledge, testing, correction.

The implementation of new educational technologies becomes a necessary attribute of innovative processes in modern higher education. In addition, the problem that is issued is the education quality improvement in higher educational institutions. This problem is essential while providing the promising competitive position of future graduates in employment. The efficiency of scientific and pedagogical work of HEI teachers depends on many factors, which includes the right evaluation of new students’ basic knowledge. The experimental basis of the article is the result of testing of Technical University freshmen for four academic years, which have been analyzed and summarized. This article compares the evaluation of the enrollees’ knowledge at entrance examinations on physics, admission testing of freshmen and passing final examinations by the second year students who studies for three terms. On the basis of those studies the ways of improvement of engineering education were carried out, as well as the directions of the organization of teaching work in a technical university leading to an increase in performance and quality of students’ knowledge.



РАЗВИТИЕ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВКИ НАУЧНЫХ КАДРОВ ВО ФРАНЦИИ В УСЛОВИЯХ ЕВРОИНТЕГРАЦИИ



Скоробогатова Мария Ростиславовна, канд. пед. наук, доцент, доцент кафедры педагогики, докторант, Таврическая академия (структурное подразделение) ФГАОУ ВО «Крымский федеральный университет им. В. И. Вернадского»: Россия, 295007, Республика Крым, г. Симферополь, просп. Академика Вернадского, 4.

Тел.: (365-2) 54-50-36

E-mail: maricrimea@gmail.com

Аннотация. В статье исследовано развитие системы подготовки научных кадров Франции во второй половине ХХ в. Определено, что начало послевоенного периода характеризуется объединением экономик европейских стран, что потребовало большей совместимости и в подготовке научных кадров. В результате вектор развития системы подготовки исследователей во Франции был направлен на взаимодействие с бизнесом, создание новых университетов, ученых степеней: специализированных (DESS) и исследовательских (DEA). В результате современных реформ, связанных с интеграцией систем высшего образования, подготовка научных кадров стала третьим после магистратуры циклом образования, внедрены структурированные программы обучения, DESS и DEA были заменены на master recherche как пропедевтический этап в работе над научным исследованием.

Ключевые слова: научные кадры, подготовка научных кадров, высшее образование Франции.



THE DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC TRAINING SYSTEM IN FRANCE IN TERMS OF EUROPEAN INTEGRATION



Skorobogatova Mariya Rostislavovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., Ass. Prof. of Pedagogy Department, doctoral student, Taurida Academy (branch of V. I. Vernadsky Crimean Federal University). Russia.

Keywords: scientific personnel, training of scientific personnel, higher education in France.

The article studied the development of the system of training of scientific personnel of France in the second half of the twentieth century. It was determined that the beginning of the postwar period is characterized by the incorporation of European economies, which required greater compatibility and scientific training. As a result, the vector of development of the system of training of researchers in France was aimed at interaction with the business, the creation of new universities and academic degrees: specialized – DESS and research – DEA. The modern reforms are also associated with the integration of higher education systems, which resulted in the training of scientific personnel becoming the third after graduate education cycle; the implementation of a structured program of training, the DESS and DEA have been replaced by a master recherche as a propaedeutic phase of the work on scientific research.



ПРОБЛЕМЫ И ПРОТИВОРЕЧИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА ПО БИОМАТЕМАТИКЕ



Кострова Юлия Сергеевна, канд. пед. наук, доцент кафедры бизнес-информатики и прикладной математики, ФГБОУ ВО «Рязанский государственный агротехнологический университет им. П. А. Костычева»: Россия, 390044, г. Рязань, ул. Костычева, 1.

Тел.: (491-2) 35-88-31

E-mail: julia-alpha@rambler.ru

Аннотация. В статье поднимается актуальный вопрос математической подготовки студентов-биологов. Рассматривается процесс изучения биоматематики в различных вузах Европы и России. Акцентируется внимание на существующей практике отечественных учебных заведений включать в образовательный процесс «альтернативные» дисциплины, приводящие к изоляции математики. Определяется компетентностная составляющая процесса изучения биоматематики. Биоматематика позволяет осуществить математическую интерпретацию биологических явлений, помогая специалистам-биологам получить качественное понимание биологических процессов. В связи с этим математическая биология представляет собой перспективное научное направление. Вместе с тем педагогические аспекты преподавания математики студентам биологических специальностей на данный момент не разработаны, что представляет собой существенную проблему в качественной подготовке высококвалифицированных специалистов. Представлены противоречия, выявленные в ходе анализа реализации математической подготовки студентов-биологов.

Ключевые слова: биоматематика, математическая биология, математика, биология, компетенции, вуз, противоречия.



PROBLEMS AND CONTRADICTIONS IN BIOMATHEMATICS STUDY PROCESS



Kostrova Yuliya Sergeevna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Business Computing and Applied Mathematics Department, Ryazan State Agritechnological University named after P. A. Kostychev. Russia.

Keywords: biomathematics, mathematical biology, mathematics, biology, competence, higher education institution, contradictions. The article raises an important question of mathematical background of students-biologists.

The process of studying biomathematics in different higher educational institutions of Russia and Europe is being carefully studied. The attention is driven to the present Russian educational institutions’ practice of adding “extra” subjects to the curricula that results in isolating mathematics. The competence component of biomathematics study process is defined. Biomathematics provides the mathematical interpretation of biological phenomena, helping biologists obtain a qualitative understanding of biological processes. Therefore, biomathematics is a promising scientific field. Moreover, the pedagogical aspects of teaching biomathematics to students of biology departments are not specified at the moment, which poses a problem in competent training of high-quality specialists. The revealed contradictions in studying the practice of mathematical training for students of biological departments are also introduced.



ТЕСТИРОВАНИЕ КАК ФОРМА КОНТРОЛЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В НЕЯЗЫКОВОМ ВУЗЕ В НОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СИТУАЦИИ



Нелюбина Елена Анатольевна, канд. филол. наук, доцент кафедры языкознания и иностранных языков, Казанский филиал ФГБОУ ВО «Российский государственный университет правосудия»: Россия, 420088, Республика Татарстан, г. Казань, ул. 2-я Азинская, 7а.

Абзалова София Рашитовна, канд. ист. наук, доцент кафедры иностранных языков в профессиональной коммуникации, ФГБОУ ВО «Казанский национальный исследовательский технологический университет»: Россия, 420015, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 68.

Тел.: (843) 272 43 93

E-mail: fekla37@mail.ru

Аннотация. Новые стандарты высшего образования в России требуют обновления не только содержания, но и контрольно-оценочной составляющей образовательного процесса. В статье представлены различные виды и формы контроля, применяемые в практике преподавания иностранного языка в вузе: текущий, рубежный контроль, промежуточная аттестация. Тестовый контроль рассматривается как самый популярный при обучении иностранному языку в неязыковом вузе. На основе учета стадиальности процесса обучения иностранному языку выделяют такие формы тестового контроля, как пропедевтический, тематический, резюмирующий и резидуальный. Указаны достоинства и недостатки тестового контроля. Коммуникативно-направленный тест признан наиболее эффективным для определения уровня сформированности коммуникативной компетенции для осуществления межкультурного профессионально ориентированного общения. Сделан вывод о том, что эффективность и результативность контроля могут быть обеспечены обязательным использованием разнообразных его форм и их сочетанием.

Ключевые слова: текущий контроль, рубежный контроль, промежуточная аттестация, тестовый контроль, коммуникативная компетенция.



TESTING AS A FORM OF MONITORING IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN NON-LINGUISTIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE SCOPE OF MODERN EDUCATIONAL LANDSCAPE



Nelyubina Elena Anatol’evna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Linguistics and Foreign Languages Department, Kazan branch of Russian University of Justice. Russia.

Abzalova Sofiya Rashitovna, Cand. of Hist. Sci., Ass. Prof. of Foreign Languages in Professional Communication Department, Kazan National Research Technological University. Russia.

Keywords: ongoing monitoring, midterm testing, mid-term assessment, testing control, communicative competence.

The new standards of higher education in Russia urge for an update for not only their content, but also for the control and evaluation part of study process. This article presents the different types and forms of monitoring used in the practice of teaching foreign languages in higher education institutions: the ongoing monitoring, the mid-term testing and mid-term assessment. Testing control is regarded as the most popular in teaching foreign languages in non-linguistic higher educations institutions. Taking into account that the foreign lsnguage study process is stadial, the following forms of testing control can be outlined – propaedeutical monitoring, topical control, summarizing monitoring and residual control. Also, the advantages and disadvantages of testing control have been shown. The communication-aimed test is believed to be the most effective for determining the level of formation of the communicative competence for intercultural professionallyoriented communication. It was concluded that the effectiveness and efficiency of monitoring can be achieved while using a variety of optional forms of monitoring and a combination thereof.



ОПЫТ РАЗРАБОТКИ КУРСА «АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ»



Казачихина Ирина Анатольевна, канд. филол. наук, доцент кафедры иностранных языков, ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный технический университет»: Россия, 630073, г. Новосибирск, просп. Карла Маркса, 20.

Тел.: (383) 346-02-31

E-mail: i.kazachikhina@gmail.com

Аннотация. В статье представлен анализ опыта разработки курса повышения квалификации для научно-педагогических работников по развитию академического английского языка для научных публикаций. Организационно-деятельностные условия для овладения языком и рефлексия рассматриваются как компоненты, определяющие содержание и формы обучения. Цели и основные особенности структуры и содержания программы «Английский язык для научных публикаций» соотносятся с требованиями федеральных нормативных документов. В основание процедуры отбора слушателей программы положен рефлексивный механизм принятия решения. Целесообразность выбранных подходов продемонстрирована на процедуре отбора слушателей. В статье представлены основные характеристики разработанной программы повышения квалификации (требования к слушателям программы, цели, задачи, содержание и структура), а также отзывы слушателей. Рассматриваются проблемы методологического характера, с которыми сталкиваются разработчики курсов по развитию академического английского языка.

Ключевые слова: повышение квалификации, английский язык для академических целей, процедура отбора, организационно-деятельностный подход, рефлексия.



ENGLISH FOR SCIENTIFIC PUBLICATIONS” COURSE DEVELOPMENT EXPERIENCE



Kazachikhina Irina Anatol’evna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Foreign Languages Department, Novosibirsk State Technical University. Russia.

Keywords: professional enhancement, English for academic purposes, nomination procedure, organizational and practical approach, self-analysis.

This article presents the experience of developing the course of professional enhancement for science and education workers for upgrading academic English for scientific publications. Here the organizational and practical conditions for language acquisition and self-analysis are viewed as the key components of the education organization, its subject and forms of education organization. The purpose and main features of structure and subject of “English for scientific publications” course meet the requirements of the federal regulations The reflexive decision-making mechanism lies in the core of the course participants nomination procedure. The usefulness of the given approaches is exemplified in the nomination procedure of the course participants. The article represents the main features of the developed course of professional enhancement (the requirements for the course participants, the scope and purposes of the course and its subject and structure) as far as the participants’ feedback. The article also reveals the methodology issues that the developers of the courses of academic English often face in their work.



МОДЕЛИ ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ



Дроздова Ольга Александровна, ст. преподаватель, ФГАОУ ВО «Национальный исследовательский Томский политехнический университет»: Россия, 634050, г. Томск, просп. Ленина, 30.

Смирнова Татьяна Андреевна, учитель начальных классов, МАОУ – Средняя общеобразовательная школа № 4 город Асино Томской области: Россия, 636840, Томская обл., г. Асино, ул. Ивана Буева, 38.

Тел.: (382-2) 60-63-33

E-mail: drosdolga@mail.ru

Аннотация. В статье рассмотрена роль внеурочной деятельности в образовательном процессе, сделан анализ современных понятий внеурочной деятельности. Авторами представлены задачи, цель, принципы построения содержания внеурочной деятельности, этапы, формы и способы организации внеурочной деятельности на основе ФГОС. Статья посвящена интеграции общего и дополнительного образования, которая обеспечивает полноту и целостность образования, предоставляет выбор образовательной программы в соответствии с интересами и потребностями детей, создавая условия для максимальной реализации и развития природных задатков ребенка и впоследствии перевода части детей для организации внеурочной деятельности в систему дополнительного образования. Особое внимание уделяется моделям реализации программ внеурочной деятельности в структуре школьной воспитательной системы с участием системы дополнительного образования.

Ключевые слова: внеурочная деятельность, модели, интеграция общего и дополнительного образования, программы, принципы, этапы организации внеурочной деятельности



MODELS OF EXTRACURRICULAR ACTIVITY ORGANIZATION FOR JUNIOR SCHOOLCHILDREN



Drozdova Ol’ga Aleksandrovna, senior lecturer, National Research Tomsk Polytechnic University. Russia. Smirnova Tat’yana Andreevna, elementary school teacher, Secondary general school No. 4, Asino, Tomsk region. Russia.

Keywords: extracurricular activity, models, integration of general and supplementary education, programs, strategies, stages of extracurricular activity organization.

The article studies the role of extracurricular activity in the study process and the modern concept of extracurricular activity. The authors presented the scope and purposes of the extracurricular activity as far as its strategy, stages, forms and methods of organization on the basis of Federal State Education Standard. The article is devoted to the integration of the general and supplementary education that provides their efficiency and integrity, allows to select between the curricula according to the child’s interests and needs while providing facilities for further realization and development of child’s natural abilities and making possible the following transfer of the number of schoolchildren to the system of supplementary education for their extracurricular activity organization. The specific interest is drawn to the extracurricular activities programs implementation models within the structure of the school educational system with extracurricular education system.



ФОРМИРОВАНИЕ СОЦИАЛЬНОЙ УСПЕШНОСТИ ПОДРОСТКОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ



Кожакина Светлана Олеговна, канд. пед. наук, доцент кафедры управления развитием образования, ГАУ ДПО «Саратовский областной институт развития образования»: Россия, 410031, г. Саратов, ул. Большая Горная, 1.

Тел.: (845-2) 28-23-90

E-mail: sso-87@mail.ru

Аннотация. Статья посвящена актуальной педагогической проблеме – анализу специфики формирования социальной успешности подростка. Состояние социальной успешности человека важно на всех этапах его жизни, но особую значимость оно приобретает в подростковом возрасте, являющемся переломным этапом для ребенка. Актуальность процесса формирования и развития социальной успешности подростка неоспорима. В статье упоминаются анализы научных трудов, способствующие осмыслению таких понятий, как успех, социальная успешность, подростковый возраст, принципы и подходы формирования социальной успешности. Приведен целостный анализ современного понятия «социальная успешность» данного возраста, определены факторы, влияющие на поведение человека, показатели образования ценностей в подростковом возрасте. С помощью результатов исследования можно оказать влияние на переосмысление традиционных и создание новых концепций и моделей формирования социальной успешности подростка.

Ключевые слова: подростковый возраст, социальная успешность.



FORMATION OF TEENAGERS’ SOCIAL SUCCESS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT



Kozhakina Svetlana Olegovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of Education Development Management Department, Saratov Regional Institute of Education Development. Russia.

Keywords: adolescence, social success.

The article is devoted to actual pedagogical problem, namely the analysis of the specifics of social success teenager formation. The status of human social success is important at all stages of his life. The particular significance it acquires in adolescence, which is a turning point for the child. The relevance of the formation process and development of social success of a teenager is undeniable. The article mentions the analysis of scientific works that contribute to the understanding of such concepts as success, social success, adolescence, principles and approaches of social success formation. The article provides a holistic analysis of the modern concept of “social success” of this age; there are factors that affect a person’s behavior, performance, education of values in adolescence. The results of the study can influence the reinterpretation of traditional and creation of new concepts and models of formation social success of a teenager.



ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОФИЛАКТИКА ПРОТИВОПРАВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ ВНУТРЕННИХ ВОЙСК МВД РОССИИ



Шарухин Анатолий Петрович, д-р пед. наук, профессор, профессор кафедры философских и социально-экономических дисциплин, ФГКВОУ ВО «Санкт-Петербургский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской Федерации»: Россия, 198206, г. Санкт-Петербург, ул. Летчика Пилютова, 1.

Харченко Олег Анатольевич, начальник группы Главного командования внутренних войск МВД России, соискатель кафедры военной педагогики и психологии, ФГКВОУ ВО «Санкт-Петербургский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской Федерации»: Россия, 198206, г. Санкт- Петербург, ул. Летчика Пилютова, 1.

Тел.: (812) 744-70-51

E-mail: alexkatika@mail.ru

Аннотация. В данной статье рассмотрено сознание человека его свойства, виды и содержание. Проанализированы различные подходы к трактовке термина общего сознания человека и его правового сознания. Выявлены личностные особенности отношения военнослужащих к праву как позитивного, так и негативного характера. Затронуты вопросы способности человека к проявлению самоорганизации. На основе проведенного исследования автор отмечает необходимость повышения эффективности педагогической профилактики противоправного поведения военнослужащих внутренних войск. Под педагогической профилактикой противоправного поведения военнослужащих следует понимать научно обоснованный комплекс организационно-педагогических мероприятий, направленных на создание военно-культурной среды жизнедеятельности военнослужащих, обеспечивающей интенсивное и последовательное развитие их правосознания, а также выявление и устранение причин, приводящих к проявлениям противоправного поведения.

Ключевые слова: профилактика, профилактика противоправного поведения, воинская дисциплина, сознание, правовое сознание, личностные особенности, самоорганизация, педагогическая профилактика.



PEDAGOGICAL PREVENTION OF OFFENDING BEHAVIOR OF SERVICEMEN OF THE RF INTERIOR MINISTRY



Sharukhin Anatoly Petrovich, Dr. of Ped. Sci., Prof., Prof. of Philosophical and Socio-Economic Disciplines Department, Saint Petersburg Military Institute of Internal Troops Ministry of Internal Affairs. Russia.

Kharchenko Oleg Anatol’evich, desk officer of the General headquarters of internal troops of the Interior Ministry of Russia, applicant of Military Pedagogy and Psychology Department, Saint Petersburg Military Institute of Internal Troops Ministry of Internal Affairs. Russia.

Keywords: prevention, prevention of offending behavior, military discipline, awareness, legal consciousness, personal features, self-organization, pedagogical preventive maintenance.

This article examines the human mind, properties, types and content. The authors analyzed some various approaches to the interpretation of the general term of human consciousness and legal consciousness. The article identifies the personal characteristics of military relations to the law, both positive and negative. There are issues of human capacity for self-organization. On the basis of the study, the author notes the need to improve the effectiveness of pedagogical prevention of offending behavior of internal troops servicemen. Under pedagogical prevention of the offending behaviour of military personnel should understand scientifically grounded complex of organizational and pedagogical measures directed at the creation of a military-cultural environment of the military personnel, providing their intensive and consistent development of legal consciousness, as well as the identification and elimination of causes that leading to offending behaviour.



ПРОБЛЕМЫ БАЛАНСА НАУЧНОЙ И НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ОТРАСЛЕВЫХ НИУ



Волков Андрей Анатольевич, д-р техн. наук, профессор, ректор, ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Завалишин Сергей Иосифович, канд. техн. наук, профессор, директор Научно- исследовательского института экспериментальной механики ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Хлыстунов Михаил Сергеевич, канд. техн. наук, почетный изобретатель СССР, почетный д-р наук, профессор, зав. отраслевой научно-исследовательской лабораторией, ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет»: Россия, 129337, г. Москва, Ярославское шоссе, 26.

Тел.: (495) 781-80-07

E-mail: niilin@mail.ru

Аннотация. В статье рассматриваются актуальные задачи модернизации научной и кадровой политики отраслевых национальных исследовательских университетов в соответствии с новой парадигмой развития отраслевой и вузовской науки. Анализируются мировой исторический опыт и темпы формирования и эволюционного развития новых вузообразующих научных школ. Рассматриваются новые задачи диссертационных советов НИУ по соотношению защит диссертаций научно-педагогического направления исследований и диссертационных работ, ориентированных на получение новых научных знаний. Обосновывается необходимость стимулирования аспирантских и докторантских исследований, связанных с формированием собственной базы новых научных знаний и повышением мирового рейтинга университетских научных школ. В этом контексте рассматриваются принципиальные отличия по виду и составу научной продукции, выпускаемой научно-педагогическими и научными школами НИУ, а так- же психологические, возрастные и морально-эстетические особенности кадрового состава этих школ. Приводятся результаты критического анализа практической полезности международных баз и индексов научного цитирования работ и авторов типа Cthulhu, формальных персональных профилей (рейтингов) научных работников и импактфакторов отраслевых журналов в контексте их соответствия реальному вкладу отраслевых научных школ и авторов в мировую науку и развитие передовых критических технологий.

Ключевые слова: национальный исследовательский университет, мировой рейтинг, научные школы, научные кадры, возрастные параметры, международные базы цитирования, «спящие» статьи, авторы Cthulhu.



BALANCE PROBLEMS OF SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN SECTORAL NRU



Volkov Andrey Anatol’evich, Dr. of Tech. Sci., Prof., chancellor, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Zavalishin Sergey Iosifovich, Cand. of Tech. Sci., Prof., director of Scientific-Research Institute of Experimental Mechanics, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Khlystunov Mikhail Sergeevich, Cand. of Tech. Sci., honorary inventor of the USSR, honorary Dr. of Sci., Prof., head of Industry Research Laboratory, Moscow State University of Civil Engineering (National Research University). Russia.

Keywords: National Research University, world ranking, scientific schools, academic staff, age range, international citation databases, sleeping articles, authors of Cthulhu.

The article considers the topical problems of modernization and scientific personnel policy branch of national research universities according to a new paradigm of development of industry and university research. It analyzes the historical experience of the world and the formation rates and evolutionary development of new university forming scientific schools. It considers the new challenges of dissertation councils for protection NRU ratio theses of scientific and pedagogical direction of research and dissertation work to obtain new scientific knowledges. Justified the need to encourage postgraduate and doctoral studies related to the formation of their own new base of scientific knowledge and improving the world ranking of the University scientific schools. In this context, it discusses the fundamental differences in appearance and composition of the scientific products produced by scientific-pedagogical and scientific schools of the NRU, and psychological, age, moral and aesthetic features of the staff of these schools. There are results of the critical analysis of the practical usefulness of international bases and indexes of scientific citing works and authors such as Cthulhu, formal personal profiles (ratings) researchers and the impact factors of trade journals in the context of their compliance with the real contribution of industry research schools and authors in the world of science and development of advanced critical technologies.



ОБРАЗОВАТЕЛЬНО-ВОСПИТАТЕЛЬНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ПОСЛОВИЦ И ПОГОВОРОК С ЮРИДИЧЕСКИМ КОНТЕНТОМ



Тенчурина Лидия Захаровна, д-р пед. наук, профессор, почетный работник ВПО РФ, профессор кафедры социально- гуманитарных и философских дисциплин, ГАОУ ВО г. Москвы «Московский государственный институт индустрии туризма им. Ю. А. Сенкевича»: Россия, 125499, г. Москва, Кронштадский бульвар, 43а. Удалов Денис Эдуардович, канд. юрид. наук, доцент кафедры социально-гуманитарных и философских дисциплин, ГАОУ ВО г. Москвы «Московский государственный институт индустрии туризма им. Ю. А. Сенкевича»: Россия, 125499, г. Москва, Кронштадский бульвар, 43а.

Тел: (495) 454-31-56

E-mail: tenchurina@bk.ru

Аннотация. В статье определены специфика и место народных пословиц и поговорок, имеющих юридическое (правовое) содержание, в общем фонде пословичных изречений; рассмотрено, как можно реализовать воспитательно-образовательный потенциал данных пословиц и поговорок на занятиях по правовым дисциплинам (в неюридических вузах); приведены примеры использования юридических народных пословичных изречений для повышения мотивации и интереса к учебно-познавательной деятельности в рамках изучения студентами бакалавриата дисциплин «Правоведение», «Право» (темы «Основы трудового права Российской Федерации (РФ)», «Основы уголовного права РФ»), включая, в частности, такие методы, как создание проблемных ситуаций, дискуссионный, написание эссе и др. Благодаря народным пословицам и поговоркам современные поколения воспринимают и принимают информацию, близкую к отраженной в пословичных изречениях, с большим доверием.

Ключевые слова: пословицы и поговорки, юридические пословичные изречения, правовые дисциплины, образовательный процесс, неюридический вуз.



EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL POTENTIAL OF PROVERBS AND SAYINGS WITH LEGAL CONTENT



Tenchurina Lidiya Zakharovna, Dr. of Ped. Sci., Prof., honorary worker of the HPE of the RF, Prof. of Socio-Humanitarian and Philosophical Disciplines Department, Moscow (Senkevich) State Institute for Tourism Industry. Russia.

Udalov Denis Eduardovich, Cand. of Leg. Sci., Ass. Prof. of Socio-Humanitarian and Philosophical Disciplines Department, Moscow (Senkevich) State Institute for Tourism Industry. Russia.

Keywords: proverbs and sayings, legal proverbs sayings, legal disciplines, educational process, non-judicial institution.

The article identifies specific features and the place of folk proverbs and sayings that have a juridical (legal) content. In the general fund proverbs sayings considers, how to implement pedagogical and educational potential of these proverbs and sayings on the legal disciplines classes (in the non-legal institutions of higher education). The authors present the examples of using the legal proverbial folk sayings to improve motivation and interest in the educational-cognitive activity in the study of undergraduate disciplines “Legal science”, “Law” (of a subject “Bases of labor law of the Russian Federation (RF)”, “Bases of criminal law of the Russian Federation”), including, in particular, such methods as the creation of problem situations, discussion, essay writing, etc. Thanks to folk proverbs and sayings the modern generation acquires and receives information, close to reflected in proverbial sayings, with great confidence.



ПСИХОЛОГИЯ

ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСОБЕННОСТЕЙ ПРАВОСОЗНАНИЯ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ


Григорян Эмма Гамлетовна
, канд. психол. наук, доцент, Балаковский инженерно-технологический институт – филиал ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ»: Россия, 413853, Саратовская обл., г. Балаково, ул. Чапаева, 140.

Михайлова Ольга Николаевна, канд. филос. наук, доцент, зав. кафедрой гуманитарных наук, Балаковский инженерно-технологический институт – филиал ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ»: Россия, 413853, Саратовская обл., г. Балаково, ул. Чапаева, 140.

Тел.: (845-3) 23-18-94

E-mail: molniko@mail.ru

Аннотация. Актуализация проблемы психологических особенностей правосознания студенческой молодежи связана с необходимостью повышения уровня ее правовой культуры в со- временных условиях развития российского общества, которая представляет собой сложный комплекс явлений общественной жизни, включающий и правовое сознание. Правовое сознание определяется как совокупность правового образования, ценностей, установок и как социально-психологический механизм, позволяющий выявлять его специфические особенности, а также формы (индивидуальное, групповое, общественное). В статье представлены результаты исследований правового сознания, проведенных среди студентов профессионально-образовательных групп с применением методики Л. А. Ясюковой, позволяющей оценивать сформированность правового сознания и готовность придерживаться правовых норм в профессиональной деятельности и межличностных отношениях, а также гражданскую зрелость. Результаты исследования показывают, что у студентов педагогического направления проявляется выраженный «правовой скептицизм», студенты-историки демонстрируют «правовой эгоцентризм» и «правовой идеализм», при этом превалирующим вариантом деформации индивидуального правосознания студентов-инженеров является «правовой инфантилизм». Таким образом, образовательно-профессиональная среда подготовки студентов во многом определяет специфику принятия ими правовых нормативов, качество правосознания и модели правового поведения.

Ключевые слова: правовая социализация, правовое сознание, групповое правосознание, индивидуальное правосознание, правовой инфантилизм, правовая установка, методики исследования правового сознания.

 

PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF PECULIARITIES OF STUDENTS’ LEGAL CONSCIOUSNESS

 

Grigoryan Emma Gamletovna, Cand. of Psych. Sci., Ass. Prof., Balakovo Institute of Engineering and Technology of the National Research Nuclear University MEPhI. Russia.

Mikhailova Ol’ga Nikolaevna, Cand. of Philos. Sci., Ass. Prof., head of Liberal Arts Department, Balakovo Institute of Engineering and Technology of the National Research Nuclear University MEPhI. Russia.

Keywords: legal socialization, legal consciousness, group legal consciousness, individual legal consciousness, legal infantilism, legal mindset, methods of studying legal consciousness.

The actualization of the psychological characteristics of students’ legal consciousness is related to the need to increase the level of legal culture within the modern conditions of development of the Russian society, which is a complex of social life phenomena including the legal consciousness. Legal consciousness is defined as a complex of legal education, values and attitudes, and well as a socio-psychological mechanism that allows one to identify the specific features of the socio-psychological characteristics of legal consciousness and its forms (individual, group and public form). The article presents the results of legal consciousness survey conducted among the students of professional education groups using L. A. Yasyukova method, which allows to evaluate the maturity of legal consciousness and willingness to abide by the law regulations in the professional activities and interpersonal relationships, as well as their civil maturity. The results show that students of education and pedagogy departments reveal a distinguished “legal skepticism”, students of history departments demonstrate the “legal egocentrism” and “legal idealism”, while the major variant of individual legal consciousness mutation of engineering students is “legal infantilism”. Therefore, the educational and professional environment for training students in many respects determines the special nature of the adoption of legal standards, the quality of legal consciousness and behavior models.



КУЛЬТУРНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ВИРТУАЛЬНОГО ОБЩЕНИЯ ПОДРОСТКОВ В СОЦИАЛЬНЫХ (ИНТЕРНЕТ) СЕТЯХ

 

Косырев Василий Петрович, д-р пед. наук, профессор, начальник управления научной работой, ФГБОУ ВО «Московский государственный институт культуры»: Россия, 141406, Московская обл., г. Химки, ул. Библиотечная, 7; профессор кафедры педагогики и психологии профессионального образования, ФГБОУ ВО «Российский государственный аграрный университет – МСХА им. К. А. Тимирязева»: Россия, 127550, г. Москва, ул. Тимирязевская, 49.

Солдатова Алла Ивановна, студент, ФГБОУ ВО «Московский государственный институт культуры»: Россия, 141406, Московская обл., г. Химки, ул. Библиотечная, 7. Солдатов Владимир Михайлович, канд. экон. наук, вед. науч. сотрудник, ФГБУН «Институт социологии РАН»: Россия, 117218, г. Москва, ул. Кржижановского, 24/35, корп. 5.

Тел: (495) 570-04-77

E-mail: kosyrew2001@mail.ru

Аннотация. В статье представлены результаты экспериментального исследования психологических особенностей виртуального общения подростков в социальных (интернет) сетях. Основное внимание уделено рассмотрению культурно-психологических последствий данного вида общения для развития личности учащихся средних классов на примере их виртуального общения в социальной (интернет) сети «ВКонтакте». В основах государственной культурной политики не рассматриваются проблемы, возникающие из-за регулярного виртуального общения молодежи в социальных сетях. Чтобы более полно оценить духовно-воспитательный и культурно-просветительский потенциал информационно-коммуникационных технологий в процессе виртуального общения подростков, было проведено анкетирование, в результате которого были сделаны выводы о том, что улучшение психологического состояния проявляется только у мальчиков, а подавленное эмоциональное состояние больше свойственно девочкам, а также риск появления интернет-зависимости у них значительно выше.

Ключевые слова: культура, психология, виртуальность, общение, подростки, социальные (ин- тернет) сети, интернет-зависимость.



CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL CONSEQUENCES OF VIRTUAL COMMUNICATION OF TEENAGERS IN SOCIAL (INTERNET) NETWORKS

 

Kosyrev Vasily Petrovich, Dr. of Ped. Sci., Prof., head of Scientific Research Management Department, Moscow State Institute (University) of Culture; Prof. of Pedagogy and Psychology of Professional Education Department, Russian Timiryazev State Agrarian University. Russia.

Soldatova Alla Ivanovna, student, Moscow State Institute (University) of Culture. Russia. Soldatov Vladimir Mikhaylovich, Cand. of Econ. Sci., leading researcher, Institute of Sociology of the RAS. Russia.

Keywords: culture, psychology, virtual reality, communication, teenagers, social (Internet) network, Internet addiction.

The article presents the results of an experimental study of the psychological characteristics of virtual communication of teenagers in social (internet) networks. The main attention is paid to the cultural – psychological consequences of this type of communication for the development of middle school students’ personality as an example of virtual communication in the social (Internet) network “VKontakte”. In the foundations of the state cultural policy does not cover issues arising from regular virtual communication of young people in social networks. For a more complete evaluation of the spiritual-educational and cultural-educational potential of information and communication technologies in the process of virtual communication of teenagers, there was conducted a questionnaire, which resulted in the conclusions that the improvement of psychological condition occurs only in boys, and a depressed emotional state is more characteristic of girls, as well as the risk of Internet addiction is much higher.



СИСТЕМНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД КАК ОДИН ИЗ ИНСТРУМЕНТОВ ФОРМИРОВАНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ЛИЧНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ



Кузнецов Илья Николаевич, учитель иностранных языков, куратор школьного пресс-центра ГБОУ «Школа № 2005», аспирант, ФГБОУ ВО «Московский государственный институт культуры»: Россия, 141406, Московская обл., г. Химки, ул. Библиотечная, 7.

Тел: (495) 570-31-33

Е-mail: ktv-mgik@

Аннотация. В статье анализируются вопросы самообразования и саморазвития личности с психологической точки зрения. Развитие и саморазвитие личности рассматривается с точки зрения психологии в историческом аспекте. В современной образовательной парадигме в качестве ведущих критериев и показателей эффективности выступают результаты социально направленной деятельности выпускника образовательной организации. Под этим следует понимать следующее: выпускник должен обладать готовностью и способностью находить нестандартные решения, творчески мыслить и быть инициативным. Для реализации обозначенных требований к выпускникам образовательных организаций, с целью развития самостоятельной личности в контексте требований ФГОС современная школа в своей деятельности должна опираться на системно-деятельностный подход.

Ключевые слова: саморазвитие, школьники, психология, обучение, образование, самообразование, подходы к обучению, системно-деятельностный подход.



THE SYSTEM-PRAGMATIST APPROACH AS ONE OF THE MEANS OF TRAINEES’ SELF-CONSISTANT PERSONALITY FORMATION

 

Kuznetsov Il’ya Nikolaevich, teacher of foreign languages, tutor of school press room “School No. 2005”, postgraduate student, Moscow State Institute (University) of Culture. Russia.

Keywords: self-development, school students, psychology, learning, education, self-education, approaches to education, system-pragmatist approach.

This article deals with the issues of self-education and self-development of the person from the psychological point of view. Development and self-development of the individual is considered from the psychological point of view in the historical aspect. In the current educational paradigm the leading criteria and performance indicators are the results of aimed social activities of the graduate of the educational organization. This criteria and indicators mean that a graduate must have willingness and ability to find creative solutions, to think creatively and to be enterprising. To implement the identified requirements for graduates of educational institutions for the purpose of self-development of personality in the context of FSES requirements, the modern school should be based on a system-pragmatist approach in the organization of its activities.

ФИЛОЛОГИЯ

ПРОБЛЕМА ВЫБОРА СИНТАКСИЧЕСКИХ СРЕДСТВ АРГУМЕНТАЦИИ В АНГЛИЙСКИХ НАУЧНЫХ ТЕКСТАХ



Филичева Оксана Сергеевна, ст. преподаватель, соискатель, ФГБОУ ВО «Московский государственный университет путей сообщения Императора Николая II»: Россия, 127994, г. Москва, ул. Образцова, 9, стр. 9.

Тел.: (495) 681-13-40

E-mail: okslet1@mail.ru

Аннотация. В статье рассматривается проблема выбора языковых средств при построении научных текстов на примере синтаксиса английского языка. Выбор синтаксических конструкций при оформлении речевого сообщения напрямую влияет на его правильное смысловое декодирование реципиентом. Понимание речевой интенции адресанта достигается путем объективной презентации информации в тексте, состоящей из выдвигаемого положения или тезиса и аргументов в его защиту. Выявлено, что аргументативный сегмент обязательно входит в состав текстов научно-публицистического и академического стилей. Представлены результаты сравнительного анализа построения предложений на английском языке в аргументационных текстах научной речи различного коммуникативно-стилевого типа. Предложен образец структурной организации доказательного высказывания, который способен точно передать коммуникативное намерение автора и сделать сообщение заметным для адресата.

Ключевые слова: аргументативный текст, научный дискурс, научный стиль, синтаксическое построение предложения, суждение, убеждение, грамматические средства.



THE PROBLEM OF CHOOSING SYNTACTIC MEANS OF REASONING IN ENGLISH ACADEMIC TEXTS

 

Filicheva Oksana Sergeevna, senior lecturer, applicant, Moscow State University of Railway Engineering. Russia.

Keywords: argumentation text, academic discourse, academic style, syntactic sentence formation, statement, conviction, grammatical means.

The article describes the problem of choosing linguistic means for academic text formation on the example of English syntax. The choice of syntactic constructions while forming a verbal message directly affects its proper semantic decoding process by the recipient. Understanding the verbal intent of the speaker is achieved by the objective presentation of information, consisting of a put statement or thesis and arguments in its support, in the text. It was revealed that the argumentative segment is a necessary part of the scientific and journalistic texts as well as academic texts. The results of the comparative analysis of constructing sentences in English in academic argumentation texts of different communicative types of style. A suggested sample of the structural organization of reasoned statements that is able to convey the communicative intention of the author accurately and make the message noticeable to the recipient.



ЯЗЫКОВЫЕ ПРАКТИКИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ОТРЯДОВ В ЗЕРКАЛЕ ИНТЕРПРЕТАТИВНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ



Смирнов Павел Александрович, педагог-организатор, аспирант кафедры педагогического образования, ФГБОУ ВО «Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова»: Россия, 156961, г. Кострома, ул. 1 Мая, 14.

Тел.: (494-2) 31-82-91

E-mail: smirnopascha@yandex.ru

Аннотация. В статье представлены результаты лингвистического исследования языковых практик педагогических отрядов как социокультурного явления. Методами исследования являются интервьюирование руководителей педагогических отрядов, лексико-семантический анализ песенных текстов, интерпретационный и понятийный анализ названий педагогических отрядов. Предложены три тематических концепта идентификации наименований педагогических отрядов: идентификации с миссией, общностью и возрастной когортой. Освещены вопросы приме- нения лексики (общей, специальной, уникальной) в среде летнего лагеря отдыха и оздоровления детей и подростков. Особое внимание уделено языковым практикам, выраженным в песенных текстах, исполняемых организаторами летнего отдыха. Автором выделен ряд основных символов и идей, отражающих ценностное единство педагогического коллектива: идеи романтики юношества, связанные со свободой, борьбой со стихиями; идеи творческого поиска и созидания; нравственных ценностей и коллективизма. Сделан вывод об устойчивости во времени языковой практики педагогических отрядов.

Ключевые слова: педагогический отряд, языковые практики, лексика, контекстный анализ, песенные тексты, названия.



THE LINGUISTIC PRACTICE OF PEDAGOGICAL UNITS IN THE SCOPE OF INTERPRETATIVE RESEARCH

 

Smirnov Pavel Aleksandrovich, facilitator, postgraduate student of Pedagogy Education Department, Nekrasov Kostroma State University. Russia.

Keywords: pedagogical unit, linguistic practice, vocabulary, contextual analysis, song lyrics, names.

In this article the results of a linguistic study of pedagogical units as a sociocultural phenomenon are being represented. The methods of research are the interviewing heads of pedagogical units, the lexical-semantic analysis of the song lyrics, interpretative and conceptual analysis of the pedagogical units’ names. It has been suggested that there are three thematic concepts of identifying names of pedagogical units. Moreover, this article studies the issues of vocabulary usage (general vocabulary, special vocabulary, unique vocabulary) in conditions of summer recreation camps for children and teenagers. The particular attention is paid to linguistic practice expressed in the song lyrics (the songs are performed by the summer camp administration), a number of key characters and ideas that reflect the value unity of the teaching staff. The survey resulted in the conclusion of the stability of language practice teaching units in time.



СЕМАНТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ С КОМПОНЕНТОМ-ЗООНИМОМ

 

Долгалева Екатерина Евгеньевна, канд. пед. наук, ст. преподаватель кафедры «Иностранные языки-1», ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации»: Россия, 125993, г. Москва, Ленинградский просп., 49.

Тел.: (499) 943-99-17

E-mail: dolgaleva_ee@mail.ru

Аннотация. В своей статье автор обращает внимание на то, что фразеологизмы, пословицы, поговорки наглядно отражают образ жизни, историю и традиции людей, объединенных одной культурой. Благодаря способности отражать культуру идиоматика языка привлекает особое внимание. Статья раскрывает понятие фразеологической единицы (ФЕ) как одного из главных элементов культуры и ретранслятора мировоззрения. Основное внимание автор уделяет разнице восприятия различий ФЕ с компонетами-зоонимами на примере трех языков (русский, английский, французский). Автор приходит к выводу, что языковая картина мира (ЯКМ) народов на данном участке в основном совпадает и что подавляющее число ФЕ, входящих в изученный фрагмент (ЯКМ), со словами «волк», «медведь», «лиса», «заяц» в исследуемых языках обладают негативной стилистической коннотацией.

Ключевые слова: фразеологические единицы (ФЕ), языковая картина мира (ЯКМ), пословицы, поговорки, стилистическая коннотация, зооним.



SEMANTIC FEATURES OF PHRASEOLOGICAL UNITS WITH ZOONYM COMPONENT

 

Dolgalyova Ekaterina Evgen’evna, Cand. of Ped. Sci., senior lecturer of “Foreign Languages-1” Department, Financial University under the Government of the Russian Federation. Russia.

Keywords: phraseological units (FU), linguistic world image (LWI), proverbs, sayings, stylistic connotation, zoonym.

In his article the author draws attention to the fact that idioms, proverbs and sayings clearly reflect the way of life, history and traditions of people merged by same culture. With the ability to reflect the national culture, idiomatic language arouses a lot of academic interest. The article defines the concept of phraseological units (FU) as one of the main elements of the culture and translator’s ideology. Main attention is drawn to the difference of perception of FU differences with the particular components (zoonyms) while studying three languages (Russian, English, French). The author concludes that the linguistic world image (LWI) of nations in the given area is basically the same, and that the vast majority of FU included in the studied fragment (LWI) in the studied languages have negative stylistic connotations with the words “wolf”, “bear”, “fox”, “hare”.

 

КОНЦЕПТ «СЧАСТЬЕ» В АМЕРИКАНСКИХ ПОСЛОВИЦАХ И ПОГОВОРКАХ: АНАЛИЗ ПЕРИФЕРИЙНОЙ ЗОНЫ



Буренкова Ольга Михайловна, канд. пед. наук, доцент, зав. кафедрой иностранных языков и перевода, ЧОУ ВО «Казанский инновационный университет им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП)»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Московская, 42.

Гилязева Эмма Николаевна, канд. филол. наук, доцент кафедры иностранных языков и перевода, ЧОУ ВО «Казанский инновационный университет им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП)»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Московская, 42.

Хамитова Ландыш Мударисовна, канд. филол. наук, доцент кафедры иностранных языков и перевода, ЧОУ ВО «Казанский инновационный университет им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП)»: Россия, 420111, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Московская, 42.

Тел.: (843) 231-92-90

E-mail: burenkova@chl.ieml.ru

Аннотация. Предметом исследования являются американские пословицы и поговорки, репрезентирующие периферийную зону концепта «счастье». Цель исследования заключается в комплексном анализе периферийной зоны концепта «счастье» на материале американских пословиц и поговорок. Актуальность настоящей работы состоит в необходимости изучения концепта «счастье» как фрагмента эмоционального внутреннего мира народа – носителя языка, отраженного в пословицах и поговорках, на основе концептологического подхода. Научно-методическую основу работы составляют следующие методы: дефиниционного анализа; семантического анализа; концептологического анализа; интерпретационного анализа. Каждый народ имеет свою собственную концепцию счастья, которая определяется тем, как человек воспринимает окружающую действительность. Счастье является следствием реализации тех ценностей, которые представляются значимыми для личности. В рамках американской национальной концептосферы особую значимость для поиска человеком его счастья приобретают: позитивное мышление, хорошая компания, удовольствие, радость, веселье, блаженство, успех, удача, везение, мечта, надежда, шанс, свобода, настойчивость, опыт – что является периферией концепта «счастье».

Ключевые слова: концепт, структура концепта, периферийная зона, пословица, поговорка, семантический блок.



THE CONCEPT OF “HAPPINESS” IN AMERICAN PROVERBS AND SAYINGS: THE ANALYSIS OF THE PERIPHERAL ZONE

 

Burenkova Ol’ga Mikhaylovna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., head of Foreign Languages and Translation Department, Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov. Russia.

Gilyazeva Emma Nikolaevna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Foreign Languages and Translation Department, Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov. Russia.

Khamitova Landysh Mudarisovna, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of Foreign Languages and Translation Department, Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov. Russia.

Keywords: concept, concept structure, peripheral zone, provers, saying, semantic unit.

The subject of the study are American proverbs and sayings which represent a peripheral zone of “happiness” concept. The purpose of the study is a comprehensive analysis of the peripheral zone of the concept of “happiness” on the material of the American proverbs and sayings. The relevance of this work is the need for the research of the concept of “happiness” as a fragment of the emotional inner world of a nation as a native speaker that is reflected in proverbs and sayings on the basis of conceptual approach. The scientific and methodological basis of the work consists of the following methods: definitional analysis; semantic analysis; conceptual analysis; interpretive analysis. Every nation has its own concept of happiness, which is determined by how a person perceives the reality. Happiness is a consequence of the implementation of the values that appear relevant to the individual. As part of the American national sphere of concepts the particular importance for a person search for his or her own happiness is drawn to: positive thinking, good company, fun, joy, happiness, bliss, success, fortune, luck, dream, hope, chance, freedom, perseverance, experience, that appears to be the periphery of the concept “happiness”.



В. В. НАБОКОВ О Н. Г. ЧЕРНЫШЕВСКОМ СИБИРСКОГО ПЕРИОДА ЖИЗНИ В РОМАНЕ «ДАР»: ИСТОЧНИКИ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ

 

Крошина Вера Алексеевна, ассистент кафедры гуманитарных наук, соискатель, Балаковский инженерно-технологический институт – филиал ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ»: Россия, 413853, Саратовская обл., г. Балаково, ул. Чапаева, 140.

Тел.: (845-3) 23-18-94

E-mail: krowera@mail.ru

Аннотация. Роман В. В. Набокова «Дар» с момента его первой публикации вызывает интерес исследователей своей образностью, стилем, структурой. Предлагаемая статья нацелена на вы- явление источников создания биографической главы о Н. Г. Чернышевском в романе В. В. Набокова. Поскольку одна из глав романа В. В. Набокова представляет собой жизнеописание Н. Г. Чернышевского, она требует специального рассмотрения с точки зрения источниковедческой характеристики. В научной литературе отмечено использование отдельных источников при создании В. В. Набоковым романизированной биографии Н. Г. Чернышевского и романа «Дар» в целом. Среди основных источников биографии Н. Г. Чернышевского в «Даре» называются дневник и письма Н. Г. Чернышевского, его критические статьи, магистерская диссертация, мемуары современников, монография Ю. М. Стеклова в двух томах «Н. Г. Чернышевский: его жизнь и творчество». Все названные источники были опубликованы ко времени создания В. В. Набоковым романа «Дар» и, следовательно, доступны автору. Обращение к описанию сибирского периода биографии Н. Г. Чернышевского в «Даре» обусловлено тем, что в ссылке Чернышевский находился двадцать лет, которые могли бы стать самыми плодотворными в его деятельности. С источниковедческой точки зрения строки, посвященные в романе сибирскому периоду жизни Чернышевского, – сплав нескольких источников, при этом биографом задействованы наиболее интересные для него фрагменты. Набоков обращается к мемуарам П. Ф. Николаева и В. Н. Шаганова, В. Г. Короленко, второму тому монографии Ю. М. Стеклова, статье Е. А. Ляцкого. В. В. Набоков интерпретировал биографические источники в контексте романизированной биографии, создавая свой, во многом тенденциозный, образ Н. Г. Чернышевского. Многое было обусловлено его задачей «все держать как бы на самом краю пародии».

Ключевые слова: В. В. Набоков, Н. Г. Чернышевский, биография, источники, мемуары.



V. V. NABOKOV ABOUT N. G. CHERNYSHEVSKY’S SIBERIAN PERIOD OF LIFE IN “THE GIFT” NOVEL: SOURCES AND INTERPRETATION

 

Kroshina Vera Alekseevna, assistant lecturer of Humanities Department, applicant, Balakovo Institute of Engineering and Technology of the National Research Nuclear University MEPhI. Russia.

Keywords: V. V. Nabokov, N. G. Chernyshevsky, biography, sources, memoirs.

V. V. Nabokov’s novel “The Gift” since its first publication attracts a interest of researchers to its imagery, style and structure. This article aims at identification of sources for creating the biographical chapters about N. G.Chernyshevsky in Nabokov’s novel. As one of the chapters of the novel Vladimir Nabokov features as a biography of N. G. Chernyshevsky, it requires special consideration in terms of source characteristics. The scientific publications indicated the usage of different independent sources to create Nabokov’s romanticized biography of N. G. Chernyshevsky and the novel as a whole. Among the main sources of biography of N. G. Chernyshevsky in “The Gift” are N. G. Chernyshevsky’s diary and letters, his critical essays, master’s thesis, memoirs of contemporaries, the monograph by Yu. M. Steklov in two volumes “N. G. Chernyshevsky: his life and work”. All these sources have been published by the time of the creation of Nabokov’s “The Gift” novel and therefore were available to the author. The study of the Siberian period of N. G. Chernyshevsky’s biography was determined by the fact that Chernyshevsky at that moment had been in exile for 20 years, so that period could mosr probably be the most productive in his writing career. From the point of view of source-study experts the lines in the novel devoted to the Siberian period of Chernyshevksy’s life are the alloy of multiple sources: at the same time the biographer involved their most interesting parts in the novel. Nabokov studies the memoirs of P. F. Nikolaev and V. N. Shaganov, V. G. Korolenko, to the second volume of the monograph by Yu. M. Steklov, to the article by E. A. Lyatsky. Vladimir Nabokov interpreted the biographical sources in the context of romeanticized biography, creating a largely biased image of N. G. Chernyshevsky. Much has been due to its objective “to keep everything as it were, on the edge of parody”.



ЗАГАДКИ В ТРАДИЦИОННОЙ КУЛЬТУРЕ АДЫГОВ

 

Кудаева Зинаида Жантемировна, д-р филол. наук, доцент, профессор кафедры русской и зарубежной литературы, ФГБОУ ВО «Кабардино-Балкарский государственный университет им. Х. М. Бербекова»: Россия, 360004, Кабардино-Балкарская Республика, г. Нальчик, ул. Чернышевского, 175.

Тел.: (866-2) 42-25-60

E-mail: zina_777@bk.ru

Аннотация. В статье исследуется жанровая природа загадки, представляющая собой один из наименее изученных компонентов адыгской традиционной словесной культуры. Функционирование загадки рассматривается как игровой коммуникативный процесс, и это позволяет расширить представление о дифференцирующих признаках жанра. Загадка существует как художественный текст в игровом коммуникативном контексте. Загадывание загадок – это условный процесс, заключающийся в обмене «кодированными» символами и знаками. В статье также рассматривается связь жанра адыгской загадки с тайными иносказательными языками: щIэгъыбзэ – иносказательный язык (букв.) – «подъязык», щIакIуэбзэ – охотничий язык, хъуэрыбзэ – иносказательный полемический диалог. Основным предназначением загадывания загадок являлась отработка и проверка знания образных речевых коммуникативных стандартов, принятых в адыгской языковой практике. Тексты загадок – это речевые схемы, демонстрирующие каноны перевода сообщения в иносказательную плоскость.

Ключевые слова: загадки, жанр, функционирование, контекст, игра.



RIDDLES IN THE TRADITIONAL CULTURE OF THE ADYGHE

 

Kudaeva Zinaida Zhantemirovna, Dr. of Philol. Sci., Ass. Prof., Prof. of Russian and Foreign Literature Department, KabardinoBalkarian State University named after H. M. Berbekov. Russia.

Keywords: riddles, genre, functioning, context, play.

The article investigates the genre of puzzles, which is one of the least studied components of Adyghe traditional verbal culture. The functioning of the puzzle is considered as an actable communicative process and this fact makes it possible to expand the understanding of the differentiating features of the genre. Riddle exists as a literary text in the actable communicative context. Setting a riddle is a conditioned process, which consists in the exchange of “coded” symbols and signs. The article also examines the relation between the genre of Adyghe riddles with secret allegorical language: schIegybze – allusive language (lit.). “Sublanguage” schIakIuebze – hunting language, huerybze – allusive polemic dialogue. The main purpose of setting riddles was to develop and test the knowledge of figurative speech communication standards adopted in the Adyghe language practice. Therefore, the texts of the riddles are speech diagrams showing canons of transferring messages to allegorical point.



О СИСТЕМНОСТИ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ, НАЗЫВАЮЩИХ ЛИЦ ПО ОТНОШЕНИЯМ УХАЖИВАНИЯ

 

Копылова Екатерина Олеговна, аспирант кафедры русского языка и массовой коммуникации, ФГАОУ ВО «Самарский национальный исследовательский университет им. академика С. П. Королева»: Россия, 443086, г. Самара, Московское шоссе, 34.

Тел.: (846) 335-18-26

E-mail: ekaterinakopylova@rambler.ru

Аннотация. Статья посвящена рассмотрению системной семантической организации наименований лиц по отношениям ухаживания со стороны лица противоположного пола. Выявлен основной состав слов и сочетаний данной семантики, предложена их семантическая классификация. На основе комплекса дифференциальных признаков выделены три подгруппы: на основе общей семы ‘отношения и поведение ухаживания’ выделена подгруппа наименований лиц, выступающих объектом или субъектом отношений ухаживания; в соответствии с общей семой ‘отношения половой связи’ выделяется подгруппа наименования лиц, состоящих с лицами противоположного пола во внебрачной половой связи; на основе общей семы ‘поведение, имеющее целью соблазнение’ объединены названия лиц, соблазняющих, обольщающих лицо противоположного пола; а также выделена подгруппа номинаций лиц, где отношения ухаживания мужчины за женщиной и отношения внебрачной половой связи не дифференцированы. Каждая подгруппа рассмотрена как семантическая микросистема, организованная более частными семами.

Ключевые слова: наименования лиц, семантическая классификация, лексико-семантическая группа, дифференциальные семы, межличностные отношения.



ON THE SYSTEMIC NOUNS REFERRING TO PERSONS IN COURTSHIP RELATIONSHIPS

 

Kopylova Ekaterina Olegovna, postgraduate student of Russian Language and Сross-Сultural Сommunication Department, Samara National Research Universtiy. Russia.

Keywords: persons names, semantic classification, lexical-semantic group, differential semes, interpersonal relationships.

The article is devoted to the systematic semantic organization of persons names in courtship relationship on the part of the opposite sex. The article reveals the basic structure of words and combinations of given semantics; the authors also propose their semantic classification. On the basis of a complex of distinctive features there were divided into three subgroups: on the basis of a general seme ‘courtship attitudes and behavior’ was selected the subgroup of persons naming units that performs the object or subject relations of courtship. In accordance with the general seme ‘sexual relationship’ is a subgroup of naming units having extramarital sexual relationships with the opposite sex. On the basis of the general seme ‘behavior aimed at seduction’ there were combined persons names, who seduce and deceive a person of the opposite sex. The article also identifies a subgroup of persons naming units, where the relationship of the courting male to female relations and extramarital sexual relations are not differentiated. Each subgroup is considered as a semantic microsystem which is more organized by private semes.



ОБРАЗ ПОЛИТИКА В СОВРЕМЕННОМ ПОЛИТИЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ (НА БАЗЕ АНГЛОЯЗЫЧНЫХ СМИ)



Гайдаренко Вадим Анатольевич, канд. филол. наук, доцент кафедры «Иностранные языки-4», ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации»: Россия, 125993, г. Москва, Ленинградский просп., 49.

Тел.: (499) 943-98-55

E-mail: vadim.gaidarenko@mail.ru

Аннотация. В данной статье акцентируется внимание на прагматических аспектах метафорической аргументации, представленной на страницах влиятельного англоязычного журнала The Economist. Анализ материала показал, что образ современной России журналисты западных СМИ ассоциируют с «конфронтационной», по их мнению, внешнеполитической линией президента России. Описание идеала политика возможно как на базе инференций, выводимых из значений политических комизмов, так из анализа негативного образа политических деятелей современности. Идеальный образец политика в терминах когнитивной лингвистики можно интерпретировать как прототип. Он конструируется в соответствии с национальным менталитетом профессиональными политтехнологами. Статьи западных журналистов свидетельствуют о том, что в англоязычной публицистике, в частности, насаждается образ России как страны «чрезвычайных ситуаций», «страны, где часто происходят как техногенные катастрофы, так и политические потрясения», что во многом способствовало тому, что именно образ политика-«спасителя» был взят за основу. Западные журналисты, описывая действия российского президента, используют такие негативные метафоры, как «провоцирование (политического конкурента на решительные действия)» – sting, «демонстрация военной мощи» – military muscle. Согласно когнитивному сценарию, метафорически представленному на страницах журнала The Economist, внешняя политику российского президента представляет собой «демонстрацию военной мощи с целью запугивания внешних врагов». Часто западные журналисты не брезгуют и созданием негативного образа российского президента: используются такие метафоры, как «задира», «хулиган» – bully, который провоцирует, смущает, запугивает западные державы. Образ «врага» активно эксплуатируется западными журналистами, используется СМИ как инструмент информационной войны.

Ключевые слова: прототип, идеал, метафорическая модель, англоязычные СМИ, эмотивный потенциал языковых средств.



THE POLITICIAN IMAGE IN MODERN POLITICAL DISCOURSE (ON THE BASIS OF ENGLISH-SPEAKING MEDIA)

 

Gaydarenko Vadim Anatol’evich, Cand. of Philol. Sci., Ass. Prof. of “Foreign Languages-4” Department, Financial University under the Government of the Russian Federation. Russia.

Keywords: prototype, ideal, metaphorical model, the English-speaking media, emotive potential of linguistic resources.

The article focuses on pragmatic aspects of a metaphorical argumentation which is presented on the pages of the prestigious Englishlanguage magazine The Economist. Analysis of the material shows that the image of modern Russia the Western media journalists associated with “confrontational” (in their opinion) foreign policy of the President of Russia. The description of the political ideal is possible on the basis of inferences drawn from the political comics, and from the analysis of the negative image of contemporary political figures. The ideal sample in terms of cognitive linguistics policy can be interpreted as a prototype. This sample is constructed in accordance with the national mentality of professional political strategists. Western journalists’ articles indicate that English journalism, in particular, implants the image of Russia as “emergency” country, “the country, where often occur man-made disasters, and political turmoil”, which is largely contributed to the fact that the political image of a “savior” was taken as a basis. Western journalists, describing the actions of the Russian president used such negative metaphors as “sting (political rival in the decisive action)” and “demonstration of military muscle”. According to the cognitive script, metaphorically presented at “Economist magazine”, the foreign policy of the Russian president is the “demonstration of military muscle to intimidate foreign enemies”. Western journalists very often do not hesitate to create a negative image of the Russian President: they use such metaphors as “bully” to provoke, confuse and bully Western powers. The image of the “enemy” is actively exploited by Western journalists and some media uses the image as an instrument of information war.