ПЕДАГОГИКА
СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ В ДРЕВНЕЙ И СРЕДНЕВЕКОВОЙ ЯПОНИИ
Иванов Илья Владимирович, аспирант, ФГБОУ ВПО «Сахалинский государственный университет»: Россия, 693000, Сахалинская обл., г. Южно-Сахалинск, ул. Ленина, 290.
Тел.: (914) 644-04-98
E-mail: shwarc@mail.ru
Аннотация. Исследуется становление и развитие образовательной системы Японии с момента образования государства до Реставрации Мэйдзи 1868 г. Определяются цели, задачи и характерные черты данной системы в различные исторические эпохи.
Ключевые слова: Япония, образование, школа, воспитание.
Educational system in ancient and medieval Japan
Ivanov Ilya Vladimirovich, postgraduate student, Sakhalin State university. Russia.
Key words: Japan, education, school, upbringing.
The work studies the establishment and development of Japanese educational system from the moment of the foundation of state up to Meiji restoration of 1868. It determines the goals, tasks and characteristic features of this system in various historical epochs.
СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ АЛГЕБРЕ СТУДЕНТОВ-ПЕРВОКУРСНИКОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
Елизарова Екатерина Юрьевна, соискатель, ст. преподаватель кафедры «Алгебра и геометрия», ФГБОУ ВПО «Нижегородский государственный педагогический
университет им. Козьмы Минина»: Россия, 603950, г. Нижний Новгород, ул. Ульянова, 1.
Тел.: (831) 460-10-92
E-mail: Elizarova-EU@yandex.ru
Аннотация. В статье приводится описание основных компонентов системы обучения алгебре с использованием информационных технологий для студентов-первокурсников педагогического вуза. Описываются целевой и содержательный компоненты системы, рассматриваются средства и методы обучения на основе использования информационных технологий. Раскрывается специфика проведения учебных занятий в вузе по дисциплине «Алгебра» с использованием информационных технологий.
Ключевые слова: информационные технологии, алгебра, цели, содержание, средства и методы обучения, формы организации процесса обучения.
System of teaching algebra to first year students with the usage of information technologies
Elizarova Ekaterina Yurievna, applicant, senior lecturer of “Algebra and geometry” department, Nizhny Novgorod State pedagogic university named after Kozma Minin. Russia.
Key words: information technologies, algebra, targets, content, means and methods of education, forms of organizing the educational process.
The article presents the description of the main components of the system of teaching algebra with the usage of information technologies to first year students of pedagogic university. It describes the target and content components of the system, looks into the means and methods of teaching based on information technologies usage. The work uncovers the specificity of teaching “Algebra” classes at a higher educational institution with the usage of information technologies.
ФОРМИРОВАНИЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТА
Наговицын Роман Сергеевич, канд. пед. наук, доцент, зав. кафедрой «Безопасность жизнедеятельности», ФГБОУ ВПО «Глазовский государственный педагогический институт им. В. Г. Короленко»: Россия, 427621, Республика Удмуртия, г. Глазов, ул. Первомайская, 25.
Ипатов Игорь Владимирович, аспирант, ассистент кафедры «Физическое воспитание», ФГБОУ ВПО «Казанский национальный исследовательский технологический университет»: Россия, 420015, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Карла Маркса, 68.
Тел.: (912) 853-62-59
E-mail: romanagovitsin@rambler.ru
Аннотация. Перестройка системы образования поставила перед вузами задачу всестороннего улучшения профессиональной подготовки и физкультурно-спортивной деятельности будущих учителей.
Ключевые слова: физическая культура, здоровье молодежи, развитие личности студента.
Forming the physical culture of student’s personality
Nagovitsin Roman Sergeevich, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof., head of “Life safety” department, Glazov State pedagogic institute named after V. G. Korolenko. Russia.
Ipatov Igor Vladimirovich, postgraduate student, assistant lecturer of “Physical education” department, Kazan National research technological university. Russia.
Key words: physical education, health of youth, development of student’s personality.
Restructurization of educational system has posed higher educational institutions with the task of all-round improvement of professional preparation and physical education and sport activity of aspiring teachers.
ПОДКАСТЫ НА ЗАНЯТИЯХ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ
Гоголева Марина Алексеевна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Иностранные языки», ФГБОУ ВПО «Южно-Российский государственный университет экономики и сервиса»: Россия, 346500, г. Шахты, Ростовская обл., ул. Шевченко, 147.
Тел.: (928) 765-97-42
E-mail: sychjovamarina@rambler.ru
Аннотация. В данной статье рассматривается технология использования подкастов на занятиях по английскому языку со студентами вуза. Автором статьи определяются дидактические возможности подкастов, конкретизируются критерии отбора подкастов для обучения английскому языку, анализируются педагогические функции технологии использования подкастов, приводится классификация подкастов. В статье делается вывод о возможности использования данной технологии для дистанционного обучения студентов.
Ключевые слова: подкаст, аудитивные навыки, критерии отбора подкастов, дидактические возможности подкастов, типы подкастов, классификация подкастов.
Podcasts at English language classes in higher educational institutions
Gogoleva Marina Alekseevna, Cand. of Ped. Sci., Ass. Prof. of “Foreign languages” department, Southern Russian State university of economics and service. Russia.
Key words: podcast, auditive skills, criteria of choosing podcasts, didactic possibilities of podcasts, types of podcasts, classification of podcasts.
The work examines the technology of podcasts usage at English language classes with students of higher education institutions. The author of the article determines the didactic possibilities of podcasts, specifies the criteria of choosing podcasts for English language teaching, analyzes the pedagogic functions of podcasts usage technology and gives the classification of podcasts. Conclusion is made on the possibility of using this technology for distance learning.
ПРОГРАМА ОЦЕНКИ ФУНКЦИОНАЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ СТАРШЕКЛАССНИКОВ
Конасова Наталия Юрьевна, канд. пед. наук, докторант кафедры «Педагогика», доцент кафедры «Развитие дополнительного образования детей», ФГБОУ ВПО «Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена»: ГАОУ ДПО «Ленинградский областной институт развития образования», Россия, 191136, г. Санкт-Петербург, Чкаловский пр., 25.
Тел.: (951) 680-63-02
E-mail: konasova@yandex.ru
Аннотация. В статье рассматриваются проблемы развития и оценки функциональной грамотности старшеклассников. Обобщаются результаты исследовательской программы по созданию учителями и учащимися ситуационных задач различной функциональной направленности. Определяются варианты решения задач, способы их оценки, возможности включения задач в образовательный процесс.
Ключевые слова: функциональная грамотность, проектирование и оценивание ситуационных
задач.
Program of assessing the functional literacy of high school students
Konasova Natalia Yurievna, Cand. of Ped. Sci., doctoral student of “Pedagogics” department, Ass. Prof. of “Development of supplementary education of children” department, Leningrad regional institute of education development, Russian State pedagogic university named after A. I. Hertzen. Russia.
Key words: functional literacy, developing and assessing situational tasks.
The article examines the problems of the development and assessment of the functional literacy of high school students. It summarizes the results of the research program on the creation of situational tasks of various functional orientation by students and teachers. The work determines the variants of solving these problems, ways of assessing them and possibilities of including the tasks into educational process.
ПСИХОЛОГИЯ
СПЕЦИФИКА ЭСТЕТИЧЕСКОГО ВОСПРИЯТИЯ В СОЦИОНИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ
Суворова Ирина Михайловна, канд. филол. наук, ст. преподаватель кафедры «Философия», ФГБОУ ВПО «Петрозаводский государственный университет»: Россия, 185910, г. Петрозаводск, просп. Ленина, 33.
Тел.: (921) 226-67-47
E-mail: suvormih@list.ru
Аннотация. В статье рассматривается возможность аргументированного поиска различных вариантов механизма эстетического восприятия. В качестве инструментария исследования автор использует соционику – теорию информационного метаболизма психики человека. Примечательно, что исследование опирается на эмпирические данные, полученные в ходе психолого-педагогического эксперимента.
Ключевые слова: эстетика, эстетическое восприятие, психолого-педагогический эксперимент, соционика, тип информационного метаболизма психики.
Specificity of aesthetic perception in socionic aspect
Suvorova Irina Mikhailovna, Cand, of Phil. Sci., senior lecturer of “Philosophy” department, Petrozavodsk State university. Russia.
Key words: aesthetics, aesthetic perception, psychological-pedagogic experiment, socionics, type of the informational metabolism of psyche.
The article examines the possibility of substantiated search for different variants of the mechanism of aesthetic perception. The author uses socionics – the theory of informational metabolism of a person’s psyche – as the research tool. It is important to note that the study is based on empiric data obtained in the course of psychological-pedagogic experiment.
ПОНЯТИЕ «ХАЛЯВЫ » В ПРЕДСТАВЛЕНИЯХ СТУДЕНТОВ И ИХ БЫТОВОЙ КУЛЬТУРЕ
Ульянченко Антон Леонидович, аспирант, «Институт истории, археологии и этнографии народов Дальнего Востока» ДВО РАН: Россия, 690001, Приморский край, г. Владивосток, ул. Пушкинская, 89.
Тел.: (914) 654-66-19
E-mail: ant37514857@yandex.ru
Аннотация. Суеверия являются достаточно популярными на сегодняшний день среди студентов. Они помогают некоторым из них мотивировать свои усилия на благополучную сдачу экзаменов. Конечно же, все студенты хотят сдать экзамен легко, поэтому некоторые не учат как следует материал к экзамену, а полагаются на удачу. В данной статье рассматриваются труды М. М. Красикова, И. Н. Райковой, И. Назаровой, Е. Л. Мадлевской и других ученых. В них содержится подробное описание обычаев студенчества, которые молодежь использует, чтобы пройти экзамен быстро и легко.
Ключевые слова: студенты, сессия, экзамены, халява, суеверия, приметы, предрассудки.
The concept of “khalyava ” in student’s notions and their everyday culture
Ulyanchenko Anton Leonidovich, postgraduate student, Institute of history, archaeology and ethnography of the peoples of the Far East of the Far eastern branch of RASc. Russia.
Key words: students, examination period, examinations, khalyava, superstitions, signs, prejudices.
Superstitions are currently quite popular among students. For some, they serve as the motivation to pass examinations successfully. Of course, all students want to pass examinations easily. Thus, some rely on luck instead of preparing thoroughly. The article reviews the works of M. M. Krasikov, I. I. Raykova, I. Nazarova, E. L. Madlevskaya and other scientists. These works describe in detail students, customs that young people use in order to pass examinations quickly and easily.
ФИЛОЛОГИЯ
ОБРАЗЫ ИЗОЛЯЦИ В НЕМЕЦКОЯЗЫЧНОЙ ПОЭЗИ: ЛИРИКА ГЕРТРУД КОЛЬМАР
Мельникова Ирина Марковна, канд. филол. наук, доцент кафедры «Иностранные языки», ФГБОУ ВПО «Самарский
государственный технический университет»: Россия, 443100, г. Самара, ул. Молодогвардейская, 244.
Тел.: (846-2) 78-43-76
E-mail: Ir.ma53@mail.ru
Аннотация. В статье исследуется феномен изоляции, реализовавшийся в социокультурном пространстве Третьего рейха как акт насилия. На примере анализа творчества немецкоязычной поэтессы Гертруд Кольмар автор показывает, как биографический опыт изоляции трансформируется в поэтические образы изоляции, которые могут быть рассмотрены не только как протест против господствовавшей формы идентификации, но и как альтернатива, позволяющая сохранить «Я».
Ключевые слова: изоляция, опыт изоляции, идентификация, обособление, насилие, диалог.
Examples of isolation in German language poetry: poetry of Gertrud Kolmar
Melnikova Irina Markovna, Cand. of Phil. Sci., Ass. Prof. of “Foreign languages” department, Samara State technical university. Russia.
Key words: isolation, experience of isolation, identification, separation, violence, dialogue.
The article studies the phenomenon of isolation that manifested itself as an act of violence in the socio-cultural space of the Third Reich. Based on the works of German poet Gertrud Kolmar, the author shows how the biographical experience of isolation is transformed into poetic images of isolation, which can be viewed not only as the protest against the ruling form of identification but also as an alternative helping to maintain one’s own personality.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ЯЗЫКОВ И КУЛЬТУР В КУЛЬТУРНО-КОММУНИКАТИВНОМ ПРОСТРАНСТВЕ КОЛЬСКОГО СЕВЕРА
Иванищева Ольга Николаевна, д-р филол. наук, профессор, почетный работник высшего профессионального образования, декан факультета «Филологии», журналистика и межкультурные коммуникации, ФГБОУ ВПО «Мурманский государственный гуманитарный университет»: Россия, 183720, г. Мурманск, ул. Капитана Егорова, 15.
Тел.: (815-2) 47-23-60
E-mail: oivanishcheva@gmail.com
Аннотация. Статья посвящена исследованию социолингвистической ситуации Мурманской области, определены параметры сохранения родного языка и культуры в условиях русскоязычного монолингвизма приграничного северного региона.
Ключевые слова: социолингвистическая ситуация, диаспоры, коренной малочисленный народ Севера, сохранение языка.
Interaction of languages and cultures in the cultural-communicative space of Kolsk North
Ivanischeva Olga Nikolaevna, Dr. of Phil.Sci., Prof., honored worker of higher professional education, dean of the faculty of philology, journalism and intercultural communication, Murmansk State humanities university. Russia.
Key words: socio-linguistic situation, diasporas, native small peoples of the North, saving the language.
The article is dedicated to the study of socio-linguistic situation in Murmansk region. It determines the parameters of saving the native language and culture in the conditions of Russian monolinguism of a border Northern region.
СУГГЕСТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ИНТЕРТЕКСТУАЛЬНЫХ ВЗАИМОДЕЙСТВИЙ: АФОРИЗМЫ А. ШОПЕНГАУЭРА В «КРУГЕ ЧТЕНИЯ» Л. Н. ТОЛСТОГО
Карлик Надежда Анатольевна, канд. филол. наук, декан факультета «Филология», ФГБОУ ВПО «Государственная полярная академия»: Россия, 192007, г. Санкт–Петербург, ул. Воронежская, 79.
Тел.: (921) 993-18-29
E-mail: nakarlik@mail.ru
Аннотация. Статья посвящена принципам редакторской работы Л. Н. Толстого над «чужими текстами» в сборнике афористических малоформатных текстов «Круг чтения». Суггестивный потенциал интертекстуальных взаимодействий рассматривается на примере использования Толстым афористических фрагментов из произведений немецкого философа А. Шопенгауэра, использованных Толстым в дидактических целях для презентации положений своего религиозно-философского учения.
Ключевые слова: суггестивный потенциал, афористика, интертекстуальность, философская и практическая этика.
Suggestive potential of intertextual interactions: Schopenhauer’s aphorisms in L. N. Tolstoy ’s “The Circle of Reading”
Karlik Nadezhda Anatolyevna, Cand. of Phil. Sci., dean of “Philology” faculty, State polar academy. Russia.
Key words: suggestive potential, aphorisms, intertextuality, philosophic and practical ethics.
The article is dedicated to the principles of L. N. Tolstoy’s editorial work on “other’s texts” in the collection of short aphoristic texts “The Circle of Reading”. Suggestive potential of intertextual interactions is viewed based on the example of Tolstoy’s usage of aphoristic fragments from the works of German philosopher A. Schopenhauer, which were used by Tolstoy for the didactic purpose of presenting the propositions of his own religious and philosophic teaching.
ОТ СИСТЕМНОГО К СИНЕРГЕТИЧЕСКОМУ ПОДХОДУ В ПРОСОДИИ ДЕТСКОЙ РЕЧИ (НА МАТЕРИАЛЕ СОВРЕМЕННОГО ЯЗЫКА)
Гавриленко Анна Ивановна, канд. филол. наук, ФГБОУ ВПО «Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева»: Россия, 660049, г. Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89.
Тел.: (905) 088-72-72
E-mail: augawrilenko@mail.ru
Аннотация. Представленная статья рассматривает развитие просодии немецкой детской речи с точки зрения системного и синергетического подходов. Описываются основные структурные элементы системы, выявленные на материале немецкой детской речи, их функционирование и развитие с точки зрения синергетической парадигмы.
Ключевые слова: система, просодия, синергетический подход, развитие просодии детской речи.
From systemic to synergetic approach in the prosody of children’s speech (based on modern language)
Gavrilenko Anna Ivanovna, Cand. of Phil. Sci., Krasnoyarsk State pedagogic university named after V. P. Astafyev. Russia.
Key words: system, prosody, synergetic approach, development of children’s speech prosody.
The article looks into the development of German children’s speech prosody from the point of view of systemic and synergetic approaches. It describes the main structural elements of the system uncovered on the basis of German children’s speech and their functioning and development from the point of view of
synergetic paradigm.
ЗОЛОТОE СЕЧЕНИE В БУРЯТСКОМ ЭПОСЕ
Хундаева Елизавета Очировна, д-р филол. наук, доцент, зав. кафедрой «Иностранные языки», Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН: Россия, 670047, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 8.
Тел.: (301-2) 43-79-94
E-mail: hundaeva@mail.ru
Аннотация. Принцип золотого сечения связан с симметрией и проявляется в композиции и смысловой организации бурятского эпического текста. Аналог золотого сечения в бурятском эпосе – это «Алтан хэблиг» (Золотой канон или Золотая модель). Он участвует в композиционной организации эпоса и акцентирует его кульминационные точки, которые располагаются не в центре эпического текста, а в его третьей четверти. Действительно, точки наивысшего напряжения в развитии эпизодов, картин, строф при нагнетании звуковой динамики проходят по третьей четверти этих основных составляющих поэтики Гэсэриады. Важная функция этого канона – смыслосодержательная, динамизирующая, структурирующая и эвфоническая.
Ключевые слова: золотое сечение, «алтан хэблиг» (бур.) – золотая модель, эпос, кульминация, третья четверть, динамизирующий, структурирующий, эвфонический.
Golden section in Buryat epos
Khundaeva Elizaveta Ochirovna, Dr. of Phil. Sci., Ass. Prof., head of “Foreign languages” department, Institute of Mongol, Buddhist and Tibetan studies of the Siberian branch of the RASc. Russia.
Key words: golden section, altan kheblig (Bur.) – golden model, epos, culmination, third quarter, dynamizing, structurizing, euphonic.
Golden section principle is connected with symmetry and manifests itself in the composition and content organization of Buryat epic text. “Altan kheblig” (Golden canon or Golden model) is the analogue of golden section in Buryat epos. It takes part in the compositional organization of the epos and accentuates its culminating points, which are situated not in the centre of the epic text, but in its third quarter. Indeed, the points of highest tension in the development of episodes, pictures, stanzas in the rising pressure of sound dynamics pass through the third quarters of these main components of Geseriada poetics. The main functions of this canon are contentual, dynamizing, structurizing and euphonic ones.