НАУКА ОБРАЗОВАНИЯ - издательский дом

Switch to desktop

Материалы

Научное обозрение: гуманитарные исследования 2012/ № 2

 

ПОЛНОТЕКСТОВАЯ ВЕРСИЯ НОМЕРА pdf_button

Структурно-содержательная модель субъектной позиции студента как представление о целостном результате гуманитарно-ориентированного обучения

 

Мацкайлова Ольга Андреевна, д-р пед.  наук,  доцент,  профессор  кафедры «Теория и методика преподавания

истории, обществоведения и права», ФГБОУ  ВПО  «Волгоградский  государственный  социально-педагогический  университет»: Россия, 400131, г. Волгоград, пр-т им. В. И. Ленина, 27.

 

Тел.: (844-2) 48-26-29, е-mail: matskajlova@yandex.ru

 

Аннотация. Рассмотрено понимание субъектной позиции студента как образ ожидаемого результата (структурно-содержательная модель). Уточнены общие и специфические особенности, присущие категории субъекта в образовании. Позиция как система отношений рассматривается как ядро субъектности. Взаимодействие школы и колледжа в субъектном становлении студента  – социально значимое явление.

Ключевые слова: субъект, субъект деятельности, позиция, позиция субъекта,  субъектность, интегративная активность, ценностная позиция, познающий субъект,  самопонимание, самореализация, самоутверждение, саморазвитие, самооценка.

 

Structural-content model of a student’s subject position as the concept of an integral result of humanities-oriented research

 

Matskaylova  Olga  Andreevna, Dr. of Ped.Sci., Prof. of “Theory and methodology of teaching history, social studies and law” department, Volgograd State social pedagogic university. Russia.

 

Summary. The article looks at the understanding of a student’s subject position as the image of expected result (structural-content model). It defines the general and specific features that are characteristic  of  the  category  of  subject  in  education.  Position,  as  the  system  of  attitudes,  is viewed as subjectivity nucleus. The interaction of school and college in student’s subject development is a socially important phenomenon.

 

Key  words: subject, subject of activity, position, position of a subject, subjectivity, integrative activity, value position, cognitive subject, self-understanding, self-actualization, self-affirmation, self-development, self-concept.

 

К вопросу об андрагогической субъектности учителя

 

Пилюгина Светлана Анатольевна, канд. пед. наук, доцент кафедры «Педагогика», ГАОУ ДПО «Саратовский институт повышения квалификации и переподготовки работников образования»: Россия, 410030,

г. Саратов, ул. Большая Горная, 1.

 

Тел.: (845-2) 28-25-24, е-mail: Svpilugina@rambler.ru

 

Аннотация. В статье раскрываются особенности андрагогической субъектности учителя в системе постдипломного педагогического образования. Представляются ее сущность, показатели, критерии, функция.

Ключевые слова: андрагогическая субъектность учителя, порождение учебной активности учителя, управление учебной активностью учителя, мотивационно-операциональный, коммуникативный, деятельностный, управляющий, рефлексивный критерий андрагогической субъектности учителя.

 

On the problem of andragogic subjectivity of a teacher

 

Piluygina  Svetlana  Anatolyevna, Cand. of Ped.Sci., Ass. Prof. of “Pedagogics” department, Saratov institute or profession-al development and retraining of educators. Russia.

 

Summary. The article uncovers the special features of a teacher’s andragogic subjectivity in the system  of  postgraduate  pedagogic  education.  The work  presents  its  essence,  indicators,  criteria and function.

 

Key  words: andragogic subjectivity of a teacher, product of a teacher’s educational activity, managing a teacher’s educational activity, motivational-operational, communicative, action, managing, reflective criteria of a teacher’s andragogic subjectivity.

 

Становление и наполнение понятий «компетенция» и «компетентность» в педагогике

 

Писаренко Алла Николаевна, канд. пед.  наук,  ст.  преподователь  кафедры «Английский язык и межкультурная коммуникация», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»:  Россия,  410012,  Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (917) 210-32-19, е-mail: allanik80@mail.ru

 

Аннотация. В статье представлен обзор литературы по проблеме становления, наполнения и трактовки понятий «компетентность» и «компетенция» с позиций различных педагогов (как зарубежных, так и отечественных), занимающихся данной проблемой.

Ключевые слова: компетентность,  компетенция,  качество  личности,  способность,  готовность.

 

Creation and development of the concepts of “competency” and “competence” in pedagogics

 

Pisarenko  Alla  Nikolaevna, Cand. of Ped.Sci., senior lecturer of “English language and intercultural communication” department, National  research  Saratov State university named after N.G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The  article  presents  an  overview  of  literary  sources  on  the  problem  of  creation,  development  and  interpretation  of  “competency” and “competence” concepts from the points of view  of  different  educators,  both  Russian  and foreign, who study this problem.

 

Key  words: competence, competency, personal characteristic, ability, readiness.

 

 

Типология педагогических позиций  на основе векторного моделирования

 

Ясвин  Витольд Альбертович, д-р психол. наук, профессор, зав. лабораторией управления развитием образовательных систем Научно-исследовательского института столичного образования, ГБОУ ВПО

«Московский городской педагогический университет»: Россия, 129226, г. Москва, 2-й Сельскохозяйственный проезд, 4, корп. 1.

 

Тел.: (495) 319-45-42, е-mail: vitalber@yandex.ru

 

Аннотация. Представлена  типология  педагогических  позиций  учителей  и  воспитателей,  включающая  следующие  типы:  «Командир»,  «Дирижёр»,  «Пастушок»,  «Официант»,  «Эксперт» и «Консультант».  На основе метода векторного моделирования образовательных сред показано соотношение данной типологии с типологией «воспитывающей среды» Я. Корчака и «школьными типами» П. Ф. Лесгафта.

Ключевые слова: педагогическая типология, образовательная среда, векторное моделирование среды, педагогические позиции, типы личности учащихся.

 

 Typology of pedagogic positions based on vector modeling

 

Yasvin Vitold Albertovich, Dr. of Psych.Sci., Prof., head of laboratory of educational systems development of Research institute of metropolitan education, Moscow State pedagogic university. Russia.

 

Summary. The  article  presents  a  typology  of  pedagogic  positions  of  teachers  and  instructors,  which  includes  the  following  types: “Commander”,  “Conductor”,  “Little  shepherd”,  ‘Waiter”,  “Expert”  and  “Consultant”. Based on the method of vector modeling of educational  environments,  the  work  demonstrates how the above-mentioned typology corresponds to  the  “upbringing  environment”  typology  by Y.  Korchak and “school types” of P. F. Lesgaft.

 

Key  words: pedagogic typology, edu-cational environment, vector modeling of an environment, pedagogic positions, learners’ personality types.

 

 

Проблема формирования коммуникативных умений учащихся в психолого-педагогической литературе у старшеклассников

 

Козырова Алевтина Абдулхадыевна, канд. пед. наук, ст. преподаватель кафедры «Режиссура  и  актерское  мастерство», ФГБОУ ВПО «Казанский  государственный  университет  культуры  и  искусств»: Россия, 420059, Республика Татарстан, г.   Казань, Оренбургский тракт, 3.

 

Тел.: (843-2) 277-59-17, е-mail: Sofiko.14@mail.ru

 

Аннотация. С позиций личностно-деятельностного подхода «культурный человек» определяется как человек, отвечающий нормам социокультурного развития данного общества во всех формах своей жизнедеятельности: сознании, поведении, деятельности, социальном взаимодействии. Общая культура человека представлена как сложное системное образование, смыслообразующим ядром которого является отношение человека (к миру, себе, другим, труду, природе), условно выделяются шесть основных направлений, представляющих три глобальных плана рассмотрения общей культуры.

Ключевые слова: коммуникация, психология образования, личность, общая культура, культура поведения.

 

The  problem  of  forming  learners’  communicative  skills  of  high school students in psychological-pedagogic literature

 

Kozyrova  Alevtina  Abdulkhadyevna, Cand. of Ped.Sci., senior lecturer of “Direction and acting technique” department, Kazan State university of culture and arts. Russia.

 

Summary. Action-oriented  personality  approach defines the “cultural individual” as the person corresponding to the norms of current stage of socio-cultural development in all forms of their life activity: conscience, behavior, social interaction. The general culture of an individual is presented as a complex systemic phenomenon. Its content-forming nucleus is the person’s attitude  (to  the  world,  themselves,  others,  labor, nature). Six main directions, corresponding to three global levels of looking at general culture, can be relatively singled out.

 

Key  words: communication, psychology of education, personality, general culture, culture of behavior.

 

Роль иллюстрации в понимании читаемого текста учащимися средних классов специальной (коррекционной) школы VIII вида

 

Якунина  Ольга Васильевна,  канд. филол. наук, доцент кафедры «Логопедия и психолингвистика», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (927)105-58-92, е-mail: olgayakunina@yandex.ru

 

Аннотация. Статья посвящена проблеме овладения чтением учащимися коррекционной школы. В ней представлены результаты обследования восприятия художественных текстов детьми с нарушением интеллекта, анализируется влияние иллюстрации на понимание прочитанного.

Ключевые слова: восприятие, текст, нарушения интеллекта, иллюстрация, чтение.

 

 The  role  of  an  illustration  in  understanding  the  read  text  by secondary students of a special (correctional) school, type VIII

Yakunina  Olga  Vasilyevna, Cand. of Phil.Sci., Ass. Prof. of “Logopedics and psycholinguistics” department, National research Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The article is dedicated to the problem of mastering reading skills by correctional school students. It presents the results of examining the perception of fiction texts by children with intellectual disabilities, analyzes the influence of an illustration on the understanding of what is read.

 

Key words: perception, text, intellectual disability, illustration, reading.

 

Роль педагогической практики в становлении профессиональной позиции будущего учителя начальных классов

 

Дементьева Марина Анатольевна, аспирант,  преподаватель,  руководитель структурного подразделения  по системе

контроля  в  АСПК,  Почетный  работник среднего  профессионального  образования РФ, ОАОУ СПО «Астраханский социально-педагогический колледж»: Россия, 414040, г. Астрахань, ул. Коммунистическая, 48.

 

Тел.: (851-2) 36-71-24, е-mail: marina-dement@yandex.ru

 

Аннотация. Практика – источник, движущая сила, инструмент и критерий истинности знаний. Автор статьи раскрывает понятие «педагогическая практика» и рассматривает ее характерные особенности. Эффективность педагогической практики во многом определяется соблюдением ряда принципов. В данной статье излагаются психолого-педагогические принципы организации практики. Материал может быть интересен преподавателям, методистам, учителям, студентам педагогических образовательных учреждений.

Ключевые слова: практика, педагогическая практика, профессиональная деятельность, характерные особенности педагогической практики, принципы.

 

The role of pedagogic practice in the formation of professional position of a future primary school teacher

 

Dementieva Marina Anatolyevna, lecturer in pedagogics, head of a structural department of control system in ASPC, postgraduate student, Astrakhan socio-pedagogic college. Russia.

 

Summary. Practice is the source, driving force, instrument  and  criterion  of  knowledge  validity. The  author  of  the  article  describes  the  “pedagogic practice” concept and looks at its specific features.  The  effectiveness  of  pedagogic  practice  is  largely  determined  by  following  certain principles. The article presents psychological-pedagogic  principles  of  practice  organization.

The  material  may  interest  educators,  methodologists, teachers, students of pedagogic institutions of higher education.

 

Key  words: practice, pedagogic practice, professional activity, special features of pedagogic practice, principles.

 

Атрибутивные механизмы отношения к другим в совладающем поведении студентов вуза

 

Печерский  Владимир Григорьевич, д-р психол. наук, профессор, зав. кафедрой «Консультативная  психология»,  ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Рос-сия, 410012, Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 52-29-12, е-mail: pecherskij@yandex.ru

 

Беляков Антон  Евгеньевич, аспирант  кафедры  «Консультативная  психология»,  ФГБОУ  ВПО  «Саратовский

государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»:  Россия,  410012,  Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 52-29-12, е-mail: pecherskij@yandex.ru

 

Аннотация. В статье представлены результаты исследования атрибуции доминирующих отношений студентов вуза к другим в ближайшем социальном окружении как личностного конструкта,  обусловливающего  выбор  стратегий  преодоления  сложных  ситуаций  социального взаимодействия.

Ключевые слова: личностные ресурсы, личностные детерминанты, социальное взаимодействие, совладающее поведение, самосознание, отношение к другим.

 

Attributive mechanisms of attitude to others in the coping behavior of university students

 

Pecherskiy Vladimir Grigorievich, Dr. of Psych.Sci., Prof., head of “Consultative psychology” department of Pedagogic institute of National research Saratov State university named after N. G. Chernyshevsky: Russia, 410012, Saratov, Astrakhanskaya str., 83.

 

Belyakov  Anton  Evgenyevich, postgraduate  student  of  “Consultative  psychology” department of Pedagogic institute of

National  research  Saratov  State  university named  after  N.  G.  Chernyshevsky:  Russia, 410012, Saratov, Astrakhanskaya str., 83.

 

Summary. The article presents the results of a study into  the  attribution  of  dominating  attitudes  of higher educational institutions students towards others  in  their  nearest  social  circle,  which  is viewed as a social construct that determines the choice of strategies for coping with difficult interpersonal interaction situations.

 

Key  words: personal resources, personal determinants, social interaction, coping behavior, self-identification, attitude to others.

 

Место и роль межкультурной профессионально-деловой коммуникативной компетенции в рамках компетентностного подхода к организации иноязычной подготовки по английскому языку

 

Низкодубов Гавриил Анатольевич, канд.  пед.  наук,  доцент  кафедры  «Иностранные языки», ФГБОУ ВПО

«Национальный  исследовательский  Томский  политехнический  университет»:  Россия, 634050, г. Томск, пр-т Ленина, 2а.

 

Тел.: (382-2) 56-34-23, е-mail: mnusa@yandex.ru

 

Аннотация. В статье раскрывается место и роль межкультурной профессионально-деловой коммуникативной компетенции, а также компонентный состав профессиональной компетентности преподавателей неязыковых вузов для выявления особенностей типологии ключевых компетенций,  определяющих  содержание  иноязычного  компонента.  Автор  предлагает  рассматривать иноязычную профессионально-коммуникативную компетенцию как эффективное средство реализации иноязычной переподготовки преподавателей неязыковых вузов.

Ключевые слова: переподготовка, компонентный состав, профессиональная компетентность, компетенция,  иноязычная  профессионально-коммуникативная  компетенция,  межкультурное профессионально-деловое общение, компетентность.

 

Position  and  role  of  intercultural  professional  and  business communicative competence within competency approach to organizing foreign language training (English language)

 

Nizkodubov  Gavriil  Anatolyevich, Cand. of Ped.Sci., Ass. Prof. of “Foreign languages” department, National research Tomsk polytechnical institute. Russia.

 

Summary. The  article  uncovers  the  position  and role  of  intercultural  professional  and  business communicative competence, as well as the components of professional competence of non-linguistic  universities  lecturers.  This  is  done in order to determine the specific features the typology of key competencies that define the content  of  foreign  language  component.  The author  suggests  looking  at  foreign  language professional-communicative competence as an effective  measure  of  foreign  language  retraining of non-linguistic universities lecturers.

 

Key  words: retraining,  component structure,  professional  competence,  competency, foreign language professional-communicative competency, intercultural profession-al and business communication, competence.

 

Тема трагической разобщенности людей в повести Ф. М. Достоевского «Кроткая»

 

Лапшина Ольга  Владимировна, доцент кафедры «Литература и методика ее  преподования»,  ФГБОУ  ВПО

«Саратовский  государственный  университет  им. Н.   Г. Чернышевского»: Россия, Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (927) 150-70-34, е-mail: kov_7@mail.ru

 

Аннотация. В статье рассматриваются идейно-тематический мир повести Ф. М. Достоевского «Кроткая» в контексте «Дневника писателя», образы подпольного героя и кроткой героини, авторская позиция и способы ее выражения, проблема финала.

Ключевые слова: повесть, проблема самоубийства, подпольный герой, авторская позиция,

«Дневник писателя».

 

The  theme  of  tragic  dissociation  of  people  in  “The  Meek  One” short story by F. M. Dostoevsky

 

Lapshina  Olga  Vladimirovna, Ass. Prof. of “Literature and methodology of teaching it” department, Saratov State university named after N.G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The article examines the ideas and thematic  world  of  F.  M.  Dostoevsky’s  short  story “The Meek One” in the context of “A Writer’s Diary”. It looks at the images of underground character and meek heroine, author’s position and ways of expressing it, problem of the ending.

 

Key words: short story, problem of suicide, underground character, author’s position, “A Writer’s Diary”.

 

 

Тема детства на войне в творчестве Владимира Богомолова и Ахияра Хакимова

 

Шавалеева Виктория Дамировна, соискатель  уч.  степ.  канд.  филол.  наук, ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный  педагогический  университет  им. М.  Акмуллы»: Россия, 450000, Республика Башкортостан, г. Уфа, ул. Октябрьской революции, 3а.

 

Тел.: (927) 310-05-73, е-mail: vik-shavaleeva@yandex.ru

 

Аннотация. В статье исследуются особенности преломления темы детства на войне в творчестве писателей фронтового поколения В. Богомолова и А. Хакимова. Авторы всем ходом повествования стремятся показать, что дети и война – понятия несовместимые.

Ключевые слова: детство на войне.

 

The topic of war-time childhood in the creative works of Vladimir Bogomolov and Akhiyar Khakimov

 

Shavaleeva  Viktoria  Damirovna, applicant  for  the  Cand.  of  Phil. Sci.  degree, Bashkir State pedagogic university named after M.  Akmulla. Russia.

 

Summary. The  article  examines  the  special  features of interpreting the topic of war-time childhood in the works of front generation writers – V. Bogomolov and A. Khakimov. Through their very narrative the authors try to show that children and war are incompatible concepts.

 

Key words: war-time childhood.

 

Внутри- и внеязыковая обусловленность проявлений «отклоненного навыка» составителей текстов решений арбитражного  суда

 

Катышев  Павел  Алексеевич, д-р филол. наук, профессор кафедры «Стилистика и риторика», ФГБОУ ВПО

«Кемеровский  государственный  университет»: Россия, 650043, г. Кемерово, ул. Красная, 6.

 

Тел.: (384-2) 58-27-45, е-mail: katpa@rambler.ru

 

Оленев Станислав  Владимирович, канд. филол. наук, доцент, докторант кафедры «Стилистика и риторика», ФГБОУ ВПО «Кемеровский государственный университет»: Россия, 650043, г. Кемерово, ул. Красная, 6.

 

Тел.: (384-2) 58-27-45, е-mail: deerson@mail.ru

 

Аннотация. В статье на основе исследования решений Арбитражного суда Кемеровской области анализируются проявления «отклоненного навыка» составителей текстов юрисдикционного подстиля официально-делового стиля. Под отклонением профессиональных речемыслительных навыков понимается системно обусловленная индивидуализация стилевых черт,

проявляющаяся в неполном соответствии стилевому эталону и, как следствие, в появлении речевых погрешностей. Предлагая рейтинг проблемных мест в подготовке текстов решений арбитражного суда, авторы статьи уделяют особое внимание функционированию морфологических вариантов (пеня – пени) и паронимов (оплатить – уплатить, представить – предоставить). В качестве основных внеязыковых детерминант речевых погрешностей квалифицируются, с  одной стороны, приоритетность содержания документа относительно его формы и, с другой стороны, стремление составителей к внешнему единообразию.

Ключевые слова: официально-деловой  стиль,  юрисдикционный  подстиль,  решение  арбитражного  суда,  речевая  погрешность,  отклонённый  навык,  языковая  норма,  вариативность, морфологические варианты.

 

Intra- and extralinguistic determinateness of  “deflected skill” manifestations of arbitrage decisions text compilers

 

Katyshev  Pavel  Alekseevich, Dr.  of Phil.Sci., Prof. of “Stylistics and rhetoric” department, Kemerovo State university. Russia.

Olenev Stanislav Vladimirovich, Cand. of Phil.Sci., Ass. Prof. of “Stylistics and rhetoric” department, Kemerovo State university. Russia.

 

Summary. Based on the decisions of Kemerovo region  arbitrage,  the  article  analyzes  the  manifestations of “deflected skill” of text compilers creating texts of jurisdictional sub-style within general official-business style. Deflection of professional speech-cognitive skills is viewed as a system-determined individualization of stylistic features  manifested  in  incomplete  compliance

with the stylistic standard that results in the appearance  of  speech  errors.  The  authors  suggest  a  rating  of  possible  problems  in  arbitrage decisions  text  compiling,  paying  special  attention to the functioning of morphologic variants  (пеня – пени) and paronyms (оплатить – уплатить, представить – предоставить).

 

Key  words: оfficial-business style, jurisdictional  sub-style,  arbitrage  decision, speech error, deflected skill, language norm,

variability, morphologic variants.

 

Словообразовательная  ниша:  история  изучения,  структурно-системное и когнитивное описание (на материале русских народных говоров)

 

Араева  Людмила  Алексеевна, д-р филол.  наук,  профессор,  зав.  кафедрой «Стилистика и риторика», ФГБОУ ВПО

«Кемеровский  государственный  университет»:  Россия,  650043,  г.  Кемерово,   ул. Красная, 6.

 

Тел.: (384-2) 58-27-45, е-mail: araeva@list.ru

 

Аннотация. В статье наряду с историей изучения словообразовательной ниши  представлен когнитивно-сопоставительный анализ ниш с формантами –н/я/ и –ищ/е/ на уровне диалектной макросистемы русского языка. Словообразовательная ниша рассматривается как прототипическая ментально-языковая категория, имеющая характерные для нее ядерные пропозиции,

детерминирующие пропозиционально-фреймовую организацию ниш и проявляющие гносеологическую направленность обыденного сознания.

Ключевые слова: пропозициональная структура, пропозиция, фрейм, словообразовательная ниша, словообразовательный тип, ядро – периферия, детерминанта, обыденное сознание.

 

Word-building  niche:  research  history,  structural-systematic  and cognitive description (based on Russian folk dialects)

 

Araeva  Liudmila  Alekseevna, Dr. of Phil.Sci., Prof., head of “Stylistics and rhetoric” department, Kemerovo State university. Russia.

 

Summary. Along  with  the  history  of  researching into word-building niche, the article presents the cognitive-comparative analysis of niches with formants–н/я/ and –ищ/е/ on the dialect macro-system level of the Russian language. Word-building niche is viewed as a prototypical mental-linguistic category characterized by nuclear propositions that determine the propositional-fame organization of niches and demonstrate the gnosiological orientation of every-day consciousness.

 

Key  words: рropositional  structure, proposition,  frame,  word-building  niche, word-building type, nucleus-periphery,

determinant, everyday consciousness.

 

 

Употребление временных форм глагола в диалектном тексте

 

Буранова Анна  Игоревна, аспирант кафедры «Теория, история языка и прикладная лингвистика», ФГБОУ ВПО «Саратовский  государственный  университет  им.   Н.  Г.  Чернышевского»:  Россия,  410012,  Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 21-06-24, е-mail: sarteorlingv@yandex.ru

 

Аннотация. В статье анализируются количественные характеристики и функциональные особенности глагольной категории времени в диалектном тексте.

Ключевые слова: диалект, глагол, категория времени, количественные характеристики.

 

Verb tense forms usage in dialect context

 

Buranova Anna Igorevna, postgraduate student of “Theory, history of language and applied linguistics” department, Institute of philology and journalism of National re-search Saratov State university named after N.  G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The  article  analyzes  the  quantitative characteristics  and  functional  peculiarities  of the verb category of tense in dialect context.

 

Key  words:  dialect, verb, category of tense, quantitative characteristics.

 

Генезис когнитивной метафоры на материале фразеологии

 

Илюхина  Надежда  Алексеевна, д-р филол. наук, профессор, зав. кафедрой «Русский язык», ФГБОУ ВПО «Самарский

государственный  университет»:  Россия, 443011, Самарская обл., г. Самара, ул. Академика Павлова, 1.

 

Тел.: (846) 263-70-15, е-mail: ilnadezhda@rambler.ru

 

Аннотация. В статье изложены результаты реконструкции происхождения когнитивной метафоры как способа образной концептуализации знания по материалам фразеологии. Методика анализа продемонстрирована на примере метафорических образов, являющихся ключевыми в сфере концептуализации эмоций.

Ключевые слова: когнитивная метафора, метонимия, фразеология.

 

Genesis of cognitive metaphor based on phraseological data

 

Iliukhina Nadezhda Alekseevna, Dr. of Phil. Sci., Prof., head of “Russian language” department, Samara State university. Russia.

 

Summary. The article presents the results of reconstructing the origin of cognitive metaphor as a way of figurative conceptualization of knowledge.  The  research  is  based  on  phraseological data.  The  method  of  analysis  is  demonstrated based on metaphorical images that are essential in the sphere of emotional conceptualization.

 

Key words: сognitive metaphor, metonymy, phraseology.

 

 

Религиозные тексты на уроках литературы

 

Крючков  Владимир  Петрович, д-р филол. наук, профессор, зав. кафедрой «Логопедия и психолингвистика», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, Саратовская обл., г. Саратов,   ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (845-2) 22-51-32, е-mail: vpks1@yandex.ru

 

Аннотация. В статье рассматриваются методические аспекты изучения текстов Ветхого и Нового завета, произведений житийного жанра в средней школе.

Ключевые слова: религия, христианство, жития святых, методика преподавания литературы, учебник литературы.

 

Religious texts in lessons of literature

 

Kriuchkov Vladimir Petrovich, Dr. Of Phil.Sci., Prof., head of “Lodopedics and psycholinguistics” department, National research Saratov  State  university  named  after  N.G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The article examines the methodical aspects of studying Old and New Testament texts, hagiography texts in secondary school.

 

Key words: religion, christianity, hagiography, methods of teaching literature, literature course book.

 

Концепт и дискурс

 

Крючкова  Надежда  Владимировна, д-р филол. наук, профессор кафедры «Английский язык, теоретическая и

прикладная лингвистика», ФГБОУ ВПО «Саратовская  государственная  юридическая академия»:  Россия,  410030,  г.  Саратов,   ул. Вольская, 1.

 

Тел.: (845-2) 29-90-47, е-mail: kruk1000@mail.ru

 

Аннотация. В статье анализируются исследования взаимодействия концепта и дискурса в современной лингвистике; рассматривается вопрос о коммуникативной природе концепта; описываются коммуникативные свойства концептов различных типов.

Ключевые слова: концепт, дискурс, коммуникация.

 

Concept and discourse

 

Kriuchkova  Nadezhda  Vladimirovna, Dr. of Phil.Sci., Prof. of “English language, theoretic and applied linguistics” department, Saratov State legal academy. Russia.

 

Summary. The  article  analyzes  the  research  into the  interaction  of  concept  and  discourse  in modern linguistics; it looks at the problem of communicative  nature  of  a  concept,  describes the  communicative  properties  of  concepts  of various types.

 

Key  words: сoncept, discourse, communication.

 

Универсальны ли морфологические единицы?

 

Прибыток Инна  Ивановна, д-р филол. наук, профессор кафедры «Переводоведение и межкультурная коммуникация», ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный  социально-экономический  университет»: Россия, 410003, г. Саратов, ул. Радищева, 89.

 

Тел.: (845-2) 33-31-73, е-mail: ipribytok@mail.ru

 

Аннотация. В статье доказывается, что набор базисных морфологических единиц в аналитическом английском и флективном русском языке один и тот же: морфема – клитика – слово -форма (слово). Влияние структуры языка прослеживается в области  частоты употребления базисных морфологических единиц, их подтипов и фонетических вариантов.

Ключевые слова: базисные морфологические единицы, морфема, клитика, словоформа, слово, морфемная словоформа, клитическая словоформа, редуцированная клитика, универсальность.

 

Are morphological units universal?

 

Pribytok Inna Ivanovna, Dr. of Phil.Sci., Prof., “Theory of translation and inter-cultural communication” department, Saratov State socio-economic university. Russia.

 

Summary. The  article  proves  that  the  set  of  basic morphological  units  in  analytical  English  and inflexional  Russian  languages  is  the  same: morpheme – clitic – word-form (word). The influence of the language structure can be seen in  the  sphere  of  frequency  of  usage  of  basic morphologic units, their sub-types and phonetic variants.

 

Key words: basic morphological units, morpheme, clitic, word-form, word, morphemic word-form, clitic word-form, reduced clitic, universality.

 

Этнографическая школа в русском литературном процессе XIX века

 

Фокеев Александр Леонидович, д-р филол. наук, доцент кафедры «Литература и методика ее преподавания», ФГБОУ

ВПО «Саратовский государственный университет им. Н. Г. Чернышевского»: Россия, 410012, Саратовская обл., г. Саратов, ул. Астраханская, 83.

 

Тел.: (917) 206-56-80, е-mail: fokal56@rambler.ru

 

Аннотация. Статья посвящена исследованию этнографической школы в русском литературном процессе XIX века, восходящей к творчеству В. И. Даля. Начиная с 1840-х годов обнаруживается целенаправленное движение литературы к всестороннему освещению народного быта, в котором определенное место занимают и этнографические элементы. В 1860-е годы этнографическая школа вступает в новый период своего развития, преемственно обогащаясь и окончательно самовыражаясь в этнографической беллетристике  писателей-демократов, объединившихся вокруг журнала «Современник». В статье впервые определяются уровни и типы этнографизма в  рассказово-очерковой прозе того времени.

Ключевые слова: литературный процесс, этнографическая школа, рассказово-очерковая проза, этнографизм, уровни этнографизма.

 

Ethnographic school in Russian literary process of the XIX century

 

Fokeev Aleksandr Leonidovich, Dr. of Phil.Sci., Ass. Prof. of “Literature and methods of teaching it” department, National research Saratov State university named after N.   G. Chernyshevsky. Russia.

 

Summary. The  article  is  dedicated  to  the  study  of ethnographic school in Russian literary process of the XIX century. The school originated in the works of V. I. Dal. Since the 1840s, literature is  aimed  at  comprehensive  coverage  of  traditional way of life, ethnographic elements being a part of it. In the 1860s ethnographic school enters a new period of its development. It is enriched and reaches ultimate self-expression in ethnographic fiction works of democrat writers, united around “Contemporary” magazine. The article is the first to determine the levels and types of ethnographism in stories and sketches of those days.

 

Key  words: literary  process,  ethno -graphic school, stories and sketches, ethnographism, levels of ethnographism.